Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
webje

webje

11-09-2014 om 14:55

Sociale media op school

De klas van mijn dochter in groep 8 krijgt een (besloten) facebook pagina. Hierop gaan kinderen zelf (onder toezicht) dingen op plaatsten. Ook voor de ouders.
Aan de ene kant vind ik dit prima, want zo leren ze onder begeleiding met sociale media omgaan. Aan de andere kant ben ik er dus helemaal niet zo blij mee, want alleen ouders met facebook account kunnen dan meekijken. En dat zijn er niet zoveel.
Dus vind ik dat dit deels zijn doel voorbijschiet. Ook heb ik wat sociale media en internet een slecht gevoel bij deze school.

Ook heb ik een aantal jaar geleden een website voor de school gemaakt die juist makkelijk door kinderen in is te vullen. Maar helaas is dit voor de ICT man van school al lastig dus het hele team denkt nu dat het heel moeilijk is. Terwijl het in mijn ogen vergelijkbaar is met een facebookpagina. En je kunt ook afgesloten delen maken dus voor alleen ouders met een inlogcode.
Ik heb zoveel gezeur over gehad over de site, ik ga er even niet over uitweiden nu, dat ik twee jaar geleden heb besloten mijn handen eraf te trekken, maar de site (zij het incompleet en met nogal wat fouten) draait nog. Dus ik snap eigenlijk niet dat ze voor facebook kiezen waar bijna de helft van de ouder niet op kan.

Ook mist de school een simpel protocol over het hele gebruik van sociale media. Zo kon het dat een paar jaar terug een juf ineens een foto van mijn kind had geplaatst (het was geen leuke foto, en mijn dochter wilde dat niet!) en ben toen naar de juf gestapt. Die weigerde de foto weg te halen. Dus heb ik de directie ingeschakeld. Heeft niks geholpen, behalve dat die juf mij nu heeft geblokkeerd op facebook (dan kan ik haar niet meer zien).
En wat me ook opviel is dat de juf dus regelmatig berichtjes plaatste tijdens de les en vaak ook over privézaken. En ik hoorde van dochter dat ze de juf ook regelmatig had gezien op websites van Zalando en H&M ed. (maar kinderen liegen nu eenmaal volgens de juf). Ik vond dat onacceptabel, maar ook hier vond de directie dit heel gewoon en moest kunnen.

Dus nu sta ik al te boek als zeur. Helaas.
Andere ouders waren ook niet zo blij ermee. Dus op zich is een eigen groepspagina wel beter.

Maar de juf die dochter heeft is nogal digibeet. Dus of de kinderen er iets van gaan leren is nog maar de vraag.

Ik wil er wel over praten op school, maar aan de andere kant ben ik ook enorm klaar met ze. Ik merk steeds wel dat andere ouders wel tegen elkaar klagen (ook tegen mij) maar nooit hun klachten bij de juf of school neer leggen. Dat snap ik nooit. Maarja ik heb nu al zo vaak ergens over geklaagd dat ik hier eigenlijk liever niet meer over begin.

Wat zouden jullie doen? En hoe gaan dit soort zaken bij jullie op school?

Barvaux

Barvaux

11-09-2014 om 16:22

even terug

Stel dat jij die hele site niet had gemaakt wat blijft er dan nog over van je betoog?

Heel veel ouders hebben facebook of ze zijn in staat een account aan te maken, waarschijnlijk niet veel lastiger dan iets te doen via jouw site.

Verder: als die kinderen op facebook gaan schrijven hebben ze toch zelf een account nodig? Dan kunnen die ouders toch via dat account meekijken?

Of ik het allemaal een goed idee vind is iets anders maar daarom is de titel ook 'even terug'.

Zou ik niet goed vinden

Ik wil niet dat er informatie (in woord of beeld) van mijn kinderen op internet gezet worden. Daar heb ik ook recht op, omdat niet te willen, dus dat kan een leraar niet overrulen met een 'besloten' facebookpagina.

Ik zal ook zeker niet een facebookaccount aanmaken (en daarmee mijn eigen privacy te grabbel gooien) om op een schoolfacebookpagina te kunnen kijken. Ik wil niet op facebook en zal me ook niet door school gedwongen voelen om een account te maken. Dat is toch de omgekeerde wereld? Moet je ook maar een twitter-, vine-, snapchat- en instagramaccount aanmaken om alles wat school over mijn kind op het net wil kwakken te volgen?

skik

Odile

Odile

12-09-2014 om 11:49

vanaf 13 jaar

Je mag een facebookaccount aanmaken vanaf 13 jaar. In groep 8 is het overgrote deel nog geen 13. Heel makkelijk dus, de kinderen mogen geen account aanmaken. Wat je thuis doet, moet je lekker zelf weten, maar als de school van mijn kind zoiets zou willen doen, en ik wilde het niet, had ik niet meer argumenten nodig.

Klacht bij de juf/directie

Indienen heeft niet gewerkt. De dochter zit in groep 8; ga die strijd niet aan want volgende jaar is ze daar vanaf.

Ik begrijp wel die zorg. Spreek met je dochter af niet op Facebook te reageren of foto's te plaatsen maar wel te bekijken op er individuele foto's van haar erop staan en vervelende opmerkingen over jouw kind. Pas dan kan je het met de MR-raad bespreken; maar het lijkt erop dat andere ouders zich achter jou verschuilen omdat jij zo handig bent met social media. Trek die touw niet en bezie hoe het gaat.

Jasmijn

Jasmijn

12-09-2014 om 13:51

vreemd

Het is een beetje vreemd dat die juf de foto niet heeft verwijderd, schandalig eigenlijk. Verder mag je inderdaad nog geen Facebook hebben onder de 13 jaar maar het kan wel handig zijn. De meeste mensen weten hoe Facebook werkt, het gaat makkelijk en je kunt de pagina besloten houden.
Dat je je privacy te grabbel gooit hoef niet hoor, je kunt onder (ik zeg maar wat) Pietje Puk uit Amsterdam een account aanmaken, als je dat vervolgens qua privacy helemaal dichtzet en alleen kijkt op de pagina van je kind is er niets aan de hand, niemand zal dan weten wie je bent. Het kan (mits de juf goed op de hoogte is van hoe social media werkt, en vooral ook juist de minpunten benoemt) het erg leerzaam zijn voor de kinderen. Het jaar daarop zitten ze op de middelbare school en het is wel handig dat ze dan alvast wat op de hoogte zijn van hoe e.e.a. allemaal werkt.

Lucerna

Lucerna

12-09-2014 om 15:26

Jasmijn

Die privacy heeft ook te maken met het bedrijf Facebook zelf. Als je je facebookpagina open hebt staan, ga dan niet op een extra tabblad surfen naar iets, want Facebook slaat dat op. Informatie die je via facebook deelt (op je eigen pagina of in reactie op een ander), wordt ook opgeslagen.

Twee dingen

Volgens mij zijn het twee verschillende dingen. Foto plaatsen op prive facebookaccount mag nooit bij kinderen.
Samen in de klas dingen doen op een facebookaccount en zo mee mee leren omgaan lijkt me geweldig. Ik doe hetzelfde met mijn 9 jarige, die heeft al lang een twitter en een pinterest account en dat is heel erg leerzaam voor haar en ik ben blij dat we het samen doen op een ledftijd dat ze nog veel van mij aanneemt.
Loes

webje

webje

15-09-2014 om 09:16

Onder begeleiding

Dat idee vind ik prima, dat kinderen onder begeleiding op een positieve manier met sociale media leren omgaan.

Maar mijn vraagtekens zet ik vooral bij de onkunde van de juf die ze nu heeft; ze heeft zelf geen facebookaccount en ook geen twitter, althans ik kan haar niet vinden. Dus ik verwacht ook dat ze er weinig van weet.
En aan de andere kant heb ik dus met deze school meegemaakt dat ze alle regels aan hun laars lappen wat betreft privacy en het plaatsen van foto's van mensen die dat niet willen.

Komt bij dat mijn partner geen facebook wil, en dus straks niet bij die facebook pagina kan. En er zijn dus best veel ouders die geen facebook hebben en het eigenlijk niet willen ook. Een steekproef bij 6 ouders zijn er 3 die geen facebook hebben er ook eigenlijk niet willen.

Waarom gaat men er tegenwoordig zo van uit dat iedereen maar facebook heeft en wil eigenlijk? Ik heb het wel, maar meer omdat ik ook websites maak en ik het zakelijk gezien ook nodig heb; ik moet in ieder geval weten hoe het werkt. Maar ik vind facebook voor een groot deel niks. Veel mensen posten zoveel onzin! En worden soms boos als je er niet op reageert (meegemaakt).
En de school heeft al een site waarop je net zo makkelijk dingen kunt zetten; en zelfs achter een wachtwoord.
Heb ik toch maar even genoemd; geen reactie.

Maar omdat ik er zo'n slecht gevoel over heb, heb ik er al tegen gestemd. Dan maar een zeikouder. Ik wil niet dat mijn kind nog een keer verdrietig moet worden van een niet leuke foto op facebook. Of andere (niet ondenkbare) pesterijen.

Een beter plan is om zelf samen met dochter een eigen facebookaccount aan te maken, mocht ze dat willen (maar dat wil ze vooralsnog niet).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.