Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Eva

Eva

09-12-2017 om 15:26

Sociaal emotioneel onderzoek

Is iemand bekend met het sociaal emotioneel onderzoek dat in groep 8 wordt afgenomen in geval van leerachterstand die niet te verklaren is door de intelligentie?
Ik heb begrepen dat het een vragenlijst is. Ik wil graag weten wat voor vragen dit zijn en of het meerkeuze vragen zijn.

Tango

Tango

09-12-2017 om 20:34

Op school vragen

Ik heb even zitten googlen en kom uit op de SEM. Zie http://www.onderwijsconsument.nl/lat-en-cap-onderzoek/
Ik vind alleen geen uitleg over wat voor soort vragen het zijn en of het meerkeuze vragen zijn. Dat zou ik op school navragen.
Is het voor je kind bedoeld om LWOO aan te vragen?

Lente

Lente

10-12-2017 om 14:23

Als er sociaal emotioneel onderzoek nodig is,

Zou ik dat eerder zelf laten uitvoeren en niet via groep 8 instrument via school.
Dan heb je zelf in de hand wat je wilt delen met school en je bepaalt zelf wat je wel of niet laat onderzoeken.
Helaas zul je het dan zelf moeten betalen. Ik weet natuurlijk niet of dat haalbaar is voor je.

Eva

Eva

11-12-2017 om 18:16

lwoo

Het gaat om een mogelijke indicatie voor lwoo. Het onderzoek richt zich op faalangst, toetsangst e.d.
Zelf onderzoek laten uitvoeren is inderdaad een optie Lente.

@Emma

@Emma

11-12-2017 om 20:23

SEM

Mijn dochter heeft in 2012 ook de SEM gedaan ihkv LWOO-traject in groep 8. Ze kan zich niet herinneren of het open vragen waren en of het lastig was. Wat ik nog wel weet is dat de uitslag naadloos overeen kwam met het beeld dat ik van haar had.
Je kunt ook zelf een sec-em onderzoek laten uitvoeren. Bij LWOO-insicatie wordt dit onderzoek gebruikt om aan te tonen dat de achterstand van je kind wel of juist niet door soc-emo factoren wordt veroorzaakt. Dan komen er zaken als faalangst, zelfbeeld, prestatiemorivatie internaliserend/externaliserende problematiek etc. aan de orde. Dat is inderdaad erg persoonlijk en privé. Het is wel nodig geweest om de LWOO te krijgen. Kun je niet met de schoolbegeleidingsdienst contact opnemen over de uitslag, dat je die eerst zelf wil zien of bespreken? Ik heb eigenlijk geen idee. Ik zou dan denk ik ook liever extern laten onderzoeken en dan zien wat je wil delen.
Ik heb overigens wel de IQ- test voor de LWOO zelf laten afnemen, niet door de schoolbegeleidingsdienst. En dat heeft prima gewerkt.

Eva

Eva

13-12-2017 om 12:32

Info SEM

Ik heb contact gehad met de schoolbegeleidingsdienst. Het onderzoek betreft meerkeuze vragen, o.a. over zenuwachtigheid bij toetsen en vragen over de moeite die het kost om huiswerk te maken. Ook de leerkracht vult een vragenlijst in. Op grond van dit alles wordt bekeken of er sprake is van faalangst of moeite om lang aan eenzelfde taak te werken.

Triva

Triva

13-12-2017 om 15:10

Eva

Weet je welk niveau het ongeveer wordt of is dat nog niet bekend? Pas heel erg op met extra onderzoeken als je kind rond vmbo-basis zit of als je bang bent dat ze je kind lager gaan plaatsen in het algemeen.

Lente

Lente

13-12-2017 om 18:33

Ik zou met deze vragen naar een orthopedagoog gaan of zoiets

Het zou mij erg tegenstaan om dit soort conclusies te trekken aan de hand van meerkeuzevragen.
Dan zou ik liever hebben dat iemand met de leraar, de ouder en het kind praat, de juiste vragen stelt en zorgvuldig afweegt wat de antwoorden betekenen. En eventueel het kind observeert bij toetsen of andere situaties. Dat kost meer tijd en daarmee is dat onderzoek duurder. Maar dan weet je veel beter wat je wilt weten. En is de kans op een juiste conclusie veel groter. Z

En verder erg eens met Triva.

Eva

Eva

14-12-2017 om 21:54

SEM

Ik ben inderdaad bang dat hij te laag wordt geplaatst (en dan bedoel ik Pro). Ik heb overigens wel goed contact met de juf en ib-er. En de werkhouding van mijn zoon is ieder jaar vooruit gegaan en op dit moment zelfs goed te noemen. Wat dat betreft heb ik er weer iets meer vertrouwen in dat hij uiteindelijk de kans krijgt die hij verdient.
Bij ons op school geef je trouwens tegelijk toestemming voor de Capaciteitentoets en de SEM. Je kunt niet toestemming verlenen voor één onderzoek. Best irritant. Ik had niet verwacht dat hij voor de SEM in aanmerking zou komen en daarom had ik met tegenzin mijn handtekening wel gezet.

Tango

Tango

14-12-2017 om 23:25

Wat zegt de basisschool?

Welk advies heeft de basisschool dan gegeven? Als er gedacht wordt aan PRO zou ik eerlijk gezegd niet laten testen door de schoolbegeleidingsdienst. Maar dat komt vooral door ervaringen die wij hebben hiermee. Zoon kreeg een aanvullend IQ onderzoek (WISC) en daar scoorde hij, w.s. door faalangst/stress heel laag op waardoor ze hem ook naar PRO wilden sturen. Zoon had aanvankelijk Kader met LWOO/Basis advies. Later heeft de basisschool dit ook teruggedraaid naar alleen Basis. Dus die hebben ook fouten gemaakt.
Met enige moeite hebben we hem nog een VMBO school met LWOO in kunnen praten, maar dus wel met PRO als eigenlijk advies. Niet de school van zoons keuze, maar uiteindelijk heeft hij het er gelukkig erg naar zijn zin.
Maar wij zullen niet gauw meer met de schoolbegeleidingsdienst in zee gaan. Die man noemde zich heel ervaren maar gaf totaal verkeerde adviezen. Zoon moest of naar PRO of nog maar een jaartje op de basisschool blijven. Terwijl hij al midden in het afscheid zat met musical oefenen etc.
Is er bij je zoon een NIO afgenomen? En wat is zijn problematiek? Bij dyslexie is een NIO weer niet handig, maar bij kinderen zonder dyslexie volgens mij best betrouwbaar.

Eva

Eva

15-12-2017 om 09:38

Schooladvies

Het voorlopig advies is Pro. Het probleem lijkt te liggen bij een laag performaal iq. Er is een groot verschil tussen zijn verbale en performale iq. Dat is in groep 4 ook gebleken, toen had ik hem zelf laten testen. Uit het Capaciteitenonderzoek komt echter naar voren dat zijn beide iq's een stuk hoger liggen dan eerder.
Op cito's scoorde hij altijd slecht. De methode gebonden toetsen gingen hem beter af. Ik heb 2 gesprekken gehad over het voorlopig advies en beide keren werd er uitsluitend verwezen naar de cito-uitslagen. Waarop ik zelf heb gevraagd of de andere toetsen en werkhouding er nog toe doen. Dat zou wel zo zijn, maar jammer dat ze daar zelf niet over beginnen.
Fijn dat je zoon het naar zijn zin heeft,Tango. Ik ben laatst met mijn zoon naar een intakegesprek geweest op een vmbo school met uitsluitend lwoo leerlingen. Toen de medewerkster erachter kwam dat hij op dit moment Pro heeft ging ze op een andere toon praten en vroeg aan mijn zoon of hij zelf naar vmbo wil of dat zijn moeder dat wil. Ik vond dat echt ongepast. Jammer, want op zich leek die school wel heel geschikt.

LWOO lijkt me gewenst

Als het onderzoek noodzakelijk is voor LWOO lijkt me dat je welt zult moeten.
Want een LWOO advies (dat kan trouwens op meerdere vmbo-niveau's gegeven worden) lijkt me de meest gewenste uitkomst hier. Als zijn leerachterstand eigenlijk te groot is voor vmbo dan wil je dat LWOO er zeker bij hebben voor de extra begeleiding (bovendien heb je grote kans dat een vmbo school je niet aanneemt zonder LWOO).

Ik kan niets vinden over de SEM. "Sociaal-emotioneel" kan zoveel betekenen, ik zou heel graag willen weten of zo'n toets op zoek gaat naar "omgevingsfactoren" of "kindsfactoren". Je wilt je kind niet met een onterecht etiket opzadelen, maar ja, je wilt wel dat je kind straks de juiste begeleiding krijgt. Reken er maar op dat er wel "iets" uit zo'n toets komt, die mismatch tussen intellentie en leerachterstanden is er niet voor niets, en kinderen die jarenlang overvraagd worden op de basisschool raken vaak flink "beschadigd" in hun zelfbeeld.

Ga ook heel kritisch kijken hoe vmbo scholen de lwoo financiering inzetten. Zetten ze lwoo leerlingen bij elkaar in kleine klasjes, of verspreiden ze die lwoo leerlingen over gewone klassen? En als ze leerlingen bij elkaar zetten, wat voor gedragsproblemen en bijzondere behoeftes zetten ze dan juist wel en juist niet bij elkaar?

Ik hoop echt dat je kind op vmbo terechtkomt. Ik hoor veel verhalen dat het vmbo een hele verademing is voor kinderen met achterstanden. Eidelijk krijgen ze stof op het juiste niveau en kunnen ze weer nieuwe dingen leren.

@Triva: die extra onderzoeken zijn al een gepasseerd station. Het kind heeft een leerachterstandenonderzoek gedaan waar pro uitkwam, en een intelligentietest gedaan waarbij het kind te goed was voor pro. Als ze nu stoppen met onderzoeken komen ze voor geen enkel schooltype in aanmerking.

Tango

Tango

15-12-2017 om 12:07

Wat raar!

Dat jouw gesprek op die VMBO-school zo liep. Met wat voor medewerkster had je gesprek daar? Wij hadden gesprek met de coördinator onderwijsondersteuning, tevens ook docent. Die wist toen precies hoe het bij onze zoon in elkaar zat maar heeft gezegd er alles aan te doen om LWOO aan te vragen. Dat is dus gelukt.
Gelukkig hebben jullie nog veel meer tijd dan wij hadden. Ik zou zeker met de scores van het capaciteitenonderzoek opnieuw een gesprek aan gaan met een LWOO-school. Misschien dezelfde of misschien zijn er nog andere scholen.
Vraag inderdaad ook hoe LWOO wordt ingezet. Hier zijn dat inderdaad kleinere klassen, maar ook extra ondersteuning indien nodig.
Ik lees dus dat het capaciteitenonderzoek al afgenomen is. Lijkt mij dan geen probleem om ook de SEM af te laten nemen. Dat kan hooguit meer duidelijk maken waar bij je zoon het probleem zit. Want w.b. intelligentie begrijp ik dat hij Basis met LWOO aan zou moeten kunnen.
Verder wil ik je uitnodigen om mee te lezen in het draadje Alles kwijtraken en vergeten, ook bij ouders en school. Daarin staan meerdere ervaringen van ouders met kinderen die PRO advies kregen maar toch op LWOO terecht kwamen en het daar prima doen. Misschien herken je iets van jouw zoon hierin.

Eva

Eva

15-12-2017 om 16:55

Vmbo

Syboor, op grond van de leerachterstandentoets komt hij níet in aanmerking voor Pro. Pro-advies was op basis van de cito's tot en met groep 7.
Al met al zitten we nu dichter bij vmbo-basis. Ook dankzij een zeer betrokken bijles juf.
Scholen zetten je erg inder druk om toestemming te verlenen voor deze onderzoeken (o.a. dreigen met kosten), dat is voor mij geen reden om toestemming te verlenen. Ik kijk er eerst kritisch na. Op dit moment neig ik ernaar hem wel mee te laten doen aan het SEM onderzoek.
Tango, dat gesprek was met een zorgcoördinator, gek genoeg. Ik ken trouwens een vmbo school met kleine klassen en alle niveaus door elkaar (ook met/zonder lwoo). Daar gaan we in ieder geval kijken. Ik check ook het andere topic, klinkt interessant.

Triva

Triva

15-12-2017 om 18:46

hmm

Als er al een PROadvies ligt kun je natuurlijk alles uit de kast trekken om te hopen dat er een ander advies uit komt. Onze ervaring is hetzelfde als bij Tango: er lag geen PROadvies maar er moest een LWOO onderzoek komen en daar viel zoon op uit. Ik had dus een kind met een gemeten IQ van net een half jaar te oud van 106 die naar PRO moest.

Ik lees nu dat er een PROadvies lag maar dat de leerachterstandentest juist beter uitpakte? Ik zou dan heel voorzichtig zijn met extra onderzoeken en eerst rondbellen of ze hem zonder nog iets extra willen plaatsen op VMBO-basis. Als ze dat niet doen kun je altijd nog extra testen.

Tango

Tango

15-12-2017 om 22:44

Zorgcoordinator

Wat erg zeg als een zorgcoördinator dan zoiets zegt. Geeft al weinig vertrouwen in de school. Een school met niveau's door elkaar klinkt ingewikkeld. Ik zou goed vragen welke niveau's er door elkaar zitten. Als het bijv. alleen basis en kader is kan het wel. En dan met en zonder LWOO in 1 klas. Als de klassen klein zijn is dat prima. Hopelijk wordt je op die school beter ontvangen. En heb je toch het idee dat je zoon op die andere school beter op zijn plek zit, zou ik terug gaan als je voldoende gegevens hebt om aan te tonen dat je zoon wel voor LWOO in aanmerking komt. Ik zou het voorgaande dan wel benoemen als je dezelfde mevrouw weer spreekt.
Heb je al in het andere draadje gelezen? Het is wel lang hoor, zou maar aan het einde beginnen

Eva

Eva

16-12-2017 om 16:06

Na de kerst

In januari en februari gaan we open dagen bezoeken. Mijn zoon krijgt na de kerst het SEM-onderzoek, dus we hebben nog even de tijd erover na te denken. Het andere draadje geeft een aardig beeld van het leven na de basisschool Tango!

Eva

Eva

30-01-2018 om 17:55

Uitslag

De uitslag van het SEM-onderzoek luidt dat er geen lwoo nodig is.
Het schooladvies is nu vmbo-basis. Daar zijn we heel tevreden mee.
Zoon heeft 198 meerkeuzevragen moeten beantwoorden voor het SEM-onderzoek. En de juf heeft 20 vragen moeten beantwoorden.
We gaan nu inschrijven bij een school waar ze kleine basis-klassen hebben (17 leerlingen).

Kan altijd nog

Als je kind op ee vmbo-b alsnog lwoo nodig heeft, kan de vo-school een lwoo aanvragen.
Dus onzin om een kind op basis van een SEM de kans op vmbo te ontzeggen terwijl een ll op een vmbo ook Lwoo-geld ( en dus hulp) kan krijgen.

Tango

Tango

30-01-2018 om 22:18

En dan nog afwachten

Wat de school van jullie keuze zegt. Want hier meldden we zoon aan met VMBO-basis-advies (zonder LWOO) om vervolgens te horen dat hij op die school niet welkom was omdat hij naar hun idee wel LWOO nodig had. En zij boden dat niet.
Kleine klassen van 17 leerlingen klinkt wel goed trouwens. Zoon hier zit in een LWOO-klas met 18 leerlingen, is eigenlijk teveel naar mijn idee. Maar goed, hij heeft daar dan weer geen last van gelukkig en hij krijgt wel de ondersteuning die hij nodig heeft.

@nnemoon

@nnemoon

31-01-2018 om 06:09

Niets mis met LWOO

Hier had zoon advies VMBO-B zonder LWOO. De school van zijn keuze heeft alleen klassen met LWOO op basis niveau. Kleine klassen van maximaal 15 leerlingen. Bij hem zitten er 14 in de klas. Bij Engels, Nederlands, wiskunde en rekenen (kernvakken)is er naast de docent ook een klassenassistent aanwezig om individueel te helpen. Iedere school vult de LWOO op zijn eigen manier in. Ik bedoel LWOO hoeft niet negatief te zijn.

Zie oud draadje over mogelijkheden praktijkonderwijs

@@nnemoon, ik lees niet dat we negatief zijn over lwoo. In eeen oud draadje hieronder wordt over de kansen van een leerling in praktijkonderwijs geschreven. Met goede cijfers kunnen ze instromen op mbo1. Het draadje geeft aan dat dit maar een kleine groep betreft. Een vmbo-b kan zich inschrijven bij een mbo -1 maar ook mbo-2 opleiding. En op mbo-2 niveau Is er meer keus..
Met vmbo-b gaan gewoon meer deuren open.

https://www.ouders.nl/forum/6-puberteit-12-18/praktijkonderwijs-en-vervolgopleiding-mbo?page=1

@nnemoon

@nnemoon

31-01-2018 om 15:12

LWOO

Ik heb ook niet geschreven dat jullie negatief hierover zijn. Ik benoemde alleen de voordelen die mijn zoon ondervindt in een klas met LWOO ook al had hij dat advies niet gekregen op de basisschool.

Tango

Tango

01-02-2018 om 21:56

Las het eerst ook zo

Ik dacht eerst ook dat topicstartster blij was met VMBO-basis zonder LWOO, maar ik begrijp dat het vooral was dat het niet PRO is geworden en dat is natuurlijk erg fijn.
LWOO lijkt me alsnog niet verkeerd maar kan inderdaad alsnog besloten worden. Het is jammer dat het overal zo verschillend wordt ingevuld. Als ik kijk naar de school van @nnemoon vind ik dat al beter dan wat ik hier zie: klassen van 18 kinderen, geen klassenassistenten maar alleen een extra begeleidingsuur en evt. RT. Zoon doet het er gelukkig goed op tot nu toe.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.