Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Julia64

Julia64

03-01-2015 om 13:51

SO eerste dag na de kerstvakantie....

Zoon (2 VMBO) kwam er enkele dagen geleden achter dat er voor a.s. maandag een SO Nederlands gepland staat. In de schoolreglementen lees ik dat de eerste dag na een vakantie van minimaal 1 week huiswerk vrij is. Ligt het nou aan mij, of is het dan raar (of in elk geval flauw) dat er wel een toets gepland staat op zo'n eerste dag? Daar moet je dan toch ook voor leren?

Het kost me op dit moment de nodige moeite om zoon ervan te overtuigen dat ie toch maar beter kan gaan leren voor die toets, want volgens hem is dit "tegen de regels" en gokt hij erop dat het maandag niet doorgaat.
Voor mijn argumenten dat hij de stof hoe dan ook zal moeten beheersten en dan maar beter het zekere voor het onzekere kan nemen (ook omdat hij er toch al niet zo best voorstaat) is hij helaas niet gevoelig. Pfff, pubers...
Nouja, ben benieuwd of er ervaringsdeskundigen zijn!

uitzonderingen

Het kan zomaar een 'uitzondering' zijn. Een SO dat verprutst is en ingehaald moet worden. En anders is het een 'kon helaas niet anders'. Je kunt er wel een zaak van maken maar de realiteit is dat je daar niet veel mee opschiet en een hoop gedoe hebt.
Voor kind is het een goede testcase. Wat is hier handig? Voor de zekerheid toch maar leren is natuurlijk veruit het verstandigste. Maar niet leren is ook een optie. Inhalen kan altijd nog, zeker met zo'n verhaal. En zo niet dan ga je ook nog wel over.

SamS

SamS

03-01-2015 om 14:57

Hij weet het.

Hij weet het nu, hij is thuis (neem ik aan), geen reden om niet te leren. Hier mogen ze ook onaangekondigde SO's doen, dus dan heb je helemaal geen kans te leren. En ik denk dat ze daarom ook het 'huiswerkvrije' zomaar zouden kunnen wegwuiven (als jullie klagen maken we er wel een onaangekondigd SO van )

Het is in zijn voordeel dat hij nu weet dat er een SO komt en dat hij de tijd/gelegenheid heeft te leren. Het kan geen kwaad af en toe een goeie beurt te maken bij 'n docent

amk

amk

03-01-2015 om 15:10

huiswerkvrij

ha, dat zijn ze hier op de lagere school nog niet eens. Het werkstuk moet maandag ingeleverd worden.

Lynn

Lynn

03-01-2015 om 15:15

AnneJ / samen doornemen?

Jij zegt: "En zo niet dan ga je ook nog wel over."
Dat argument vind ik dan weer niet zo sterk als iemand er al niet goed voorstaat. Dan kan een slecht SO net ervoor zorgen dat je wel blijft zitten.

Julia: je kan alle goede argumenten noemen om wel te leren, maar als hij niet wil, dan wordt het moeilijk.

Kan je misschien de stof samen met hem doornemen (die van mij vindt het leuker samen dan alleen iets doen), zodat je er in elk geval 1 x naar kijkt (of de moeilijkste dingen in elk geval even met hem doorneemt), om een vette onvoldoende te voorkomen?

Kost het jou wel tijd, maar allicht dat dat het je waard is?

four

four

03-01-2015 om 15:19

regels zijn regels

Leerlingen moeten zich ook aan regels van school houden. Je mag daarom verwachten dat school zich ook aan hun eigen regels houdt. Hier zou dan ook voor de vakantie de discussie met de leraar al aangegaan zijn en zou geregeld zijn dat dat SO niet doorging.

Ulla

Ulla

03-01-2015 om 15:25

Onaangekondigd

mag dan ook niet. Huiswerkvrij is huiswerkvrij. Ja, als je flauw wilt doen als docent, kun je misschien een toets geven waar je niets voor hoeft te leren, maar dan nog... Ik zou er niet mee akkoord gaan. Het is net als wat Tour zegt: regels zijn regels.

Mailen

Beste Julia64,

Kun je betreffende docent geen mail sturen? Dan weten jullie tenminste waar jullie aan toe zijn. Het handigst is om de mentor een CC te sturen. Dit legt iets meer druk op de betreffende docent om te reageren en is deze ook gelijk op de hoogte van wat er speelt.

Groet,

Marco

Nur

Nur

03-01-2015 om 15:47

Nou gewoon leren

Als er een SO op de planning staat is het dus gewoon leren. Gaat het niet door dan komt het later wel. Wil hij niet leren? Gevolgen zijn voor hemzelf. Ik zou daar verder niet zo veel tijd aan verspillen. Ik zou een keer duidelijk zeggen dat leren toch wel handig is en waarom dat zo en als hij het dan nog niet doet dan heeft hij pech gehad.

Julia64

Julia64

03-01-2015 om 15:51

reactie

Wat veel reacties al in zo'n korte tijd, fijn!
Samen huiswerk doornemen/leren is hier al zo ongeveer standaard , net als hulp bij plannen en organiseren- zoon zit in een onderzoekstraject en heeft wrsch ADD (heb ik al eerder over geschreven). Dus dat is het probleem niet, ik steek er met alle liefde tijd in. Maarja, als zoon echt niet wil wordt het inderdaad lastig.
En ja, het zou handiger zijn geweest als ik dit eerder had geweten, dan had ik er nog voor de kerstvakantie een mail over kunnen sturen, Ik betwijfel of dit nu nog zin heeft zo op het laatste moment, maar ik ga het in elk geval nog proberen, al is het maar om onduidelijkheid voor een volgende keer te proberen.

Verder denk ik dat ik het aan zoon overlaat. Ik geef hem mee dat het in mijn ogen slimmer zou zijn om er toch wat tijd in te steken - al is het maar om inderdaad een vette onvoldoende te voorkomen - en dat ik hem met alle plezier wil helpen. Wil hij dan nog steeds niet, jammer maar helaas. En intussen wacht ik de reactie van de docent af.

Julia64

Julia64

03-01-2015 om 15:52

pffff

"al is het maar om onduidelijkheid voor een volgende keer te proberen" moest natuurlijk zijn "...voorkomen".....

Julia64

Julia64

03-01-2015 om 15:55

Nur

Graooig, onze reacties hebben elkaar gekruist maar ik denk er dus hetzelfde over. Al is het feit dat zoon wrsch ADD heeft en dus ook meer begeleiding en sturing nodig heeft met dit soort dingen, wel een complicerende factor.

bieb63

bieb63

04-01-2015 om 15:33

Ook eens met Nur

Je kan het maar alvast geleerd hebben..... dat moet je uiteindelijk toch. En wellicht, als de toets een week later zou zijn, heb je veeeeel minder tijd (want andere toetsen, andere opdrachten, sporttrainingen beginnen weer, en je moet uiteraard ook 'gewoon' naar school).

amk

amk

05-01-2015 om 13:54

En?

heeft de mail nog wat opgeleverd? Is het SO gewoon doorgegaan?

Julia64

Julia64

05-01-2015 om 16:31

Update

Zaterdagavond toch maar een mailtje gestuurd aan de betreffende docent en een cc. aan de mentor. Laatstgenoemde reageerde het eerst; dat hij zijn leerlingen nooit een toets gaf de eerste dag na de vakantie en dat dat ook niet de afspraak was. Maar dat betreffende docent nieuw was en dat wellicht niet wist.

Docent reageerde zondag met een mail aan de gehele klas dat het SO niet doorging; ze had het verkeerd ingepland en het is nu een week opgeschoven. Verder kregen mentor en ik nog een mailtje waarin ze haar excuses aanbood voor de fout. Heel netjes dus, zeker omdat ik er pas zo laat mee kwam natuurlijk.

Voel me nu achteraf bijna een zeur dat ik me hier zo druk over heb gemaakt. Maar het is niet het eerste akkefietje wat we hebben met deze school qua gebrekkige en chaotische communicatie, dus ik ben er wat overgevoelig voor geworden denk ik

Julia64

Julia64

05-01-2015 om 16:32

oja

Zoon was trouwens inmiddels - puffend en steunend - wel al aan het leren geslagen....

amk

amk

05-01-2015 om 16:34

goed opgepakt

door de mentor en de docent dus.

Communicatie is bijna nergens een sterk punt is mijn ervaring.

Marjoleine64

Marjoleine64

05-01-2015 om 21:37

Niet helemaal vergelijkbaar

maar toch: zoon in 4VWO heeft komende donderdag een proefwerk scheikunde. Op zich geen probleem, maar hij zegt dat ze een deel van de stof nog niet eens behandeld hebben. Morgen nog één les om vragen te stellen. De docent had dit eerst gepland voor de week erna, maar dan zijn de rapportvergaderingen al en zou het niet meer meetellen voor het 2e rapport, en bovendien hebben ze die week kort rooster dus wellicht te weinig tijd voor een een proefwerk (dat weet iedereen al maanden tevoren, maar deze invaller kennelijk niet). Hij en zijn klasgenoten zijn mondig genoeg, dus ik verwacht dat er iets uit gaat komen als 'niet het hele hoofdstuk' of toch dan maar een week later. En als ze er met de docent niet uitkomen dan gaan ze naar de afdelingsleider. Over een paar weken is hun vaste docent weer terug van zwangerschapsverlof en is deze invaller weer weg, ze kijken er reikhalzend naar uit.

Laat

Wat ik eigenlijk raar vindt is dat de leerlingen niet al tijdens het opgeven van de so geprotesteerd hebben en er pas mee komen aan het eind van de twee weken vakantie. Docenten kunnen fouten maken en in jullie geval hebben ze het netjes afgehandeld, maar die leerlingen zijn ook wel een beetje sloom geweest toch?

skik

precies Skik

zo denk ik er ook over hoor. Regeren is vooruitzien. Bij mijn kinderen op school moeten er na de vakanties bijna altijd een verslag ingeleverd worden en de eerste toets/so staat steevast gepland op de dinsdag. Persoonlijk vind ik het helemaal niet zo erg dat ze direct na de vakantie aan de bak moeten, tijd genoeg gehad om te leren.

Julia64

Julia64

06-01-2015 om 07:45

tja

Dat is inderdaad wel waar, dat de leerlingen wel wat alerter hadden mogen zijn. Zoals ik al aangaf had ik er misschien ook geen gedoe van moeten maken, maar het is niet de eerste keer dat iets dergelijks misgaat.

En dat het op jouw school anders is, Akka, dat zal best, maar het gaat erom dat onze school de regel heeft dat de 1e dag na de vakantie huiswerkvrij is en dat er dus van die regel werd afgeweken.

akka

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Zo'n kerstvakantie gaat toch vooral op aan 'rare dagen'. Als je in de voorjaarsvakantie met je ouders op wintersportvakantie gaat blijft er weinig tijd over om te leren of je werkstuk te maken. En vakantie is toch vooral bedoeld als rustperiode tussen de schoolweken door. Vandaar dat scholen vaak de eerste dag na een vakantie huiswerk- en/of toetsvrij houden.

skik

Jesse_1

Jesse_1

06-01-2015 om 10:52

Huiswerkvrij = huiswerkvrij

Dus ook geen S.O., het was dus idd een misverstand, fijn dat het opgelost is.

Een onverwacht SO (tenminste zo was het bij ons vroeger) gaat over stof die opgegeven is om te leren, maar waar geen SO voor gepland staat. Dat kan dus ook niet de dag na de vakantie.
Natuurlijk is niet de hele week na de vakantie vrij van (moeilijke) proefwerken, maar dan heb je sowieso de maandag om te leren en kun je zelf bekijken hoeveel dagen meer (eerder) je nodig hebt en dit naar eigen inzicht inplannen.

NB maar als het verkeerd inpland is, toch maar leren, want je weet maar nooit.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.