Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Kievitsei

Kievitsei

11-04-2017 om 13:35

Snuffelstage in vakantie?

Op de school van mijn kind is het de bedoeling dat er een week een snuffelstage plaatsvindt. De vierdejaarsleerlingen moeten zelf zorgen voor een stageplaats. Veel leerlingen is dat niet gelukt (of hebben hun best er niet voor gedaan?) en nu kwam kind thuis dat nu de stage in de meivakantie zal moeten plaatsvinden.

Op de website kan ik er niets over vinden maar 'mag' een school dat eisen?
Dat lijkt me raar want misschien zijn er wel leerlingen die naar Kreta ofzo zouden gaan, maar toch.

Angela67

Angela67

11-04-2017 om 13:48

dit gevonden

http://www.maatschappelijkestage.nl/over-maatschappelijke-stage/voorwaarden/ maar weet niet of dat van toepassing is?
Verder zou ik onderwijsinspectie bellen of mailen hierover. https://www.onderwijsinspectie.nl/contact
En de leerplichtambtenaar van jullie woonplaats.
gr Angela

V@@s

V@@s

11-04-2017 om 14:02

een week

Ze hebben een week vrij gehad voor de stage, maar toen geen stage gelopen? Of begrijp ik dat verkeerd. Dat school dan vraagt om dat alsnog te doen in de meivakantie lijkt me niet onlogisch.

Dees

Dees

11-04-2017 om 14:09

was dit niet bekend bij zoon/dochter

Jullie hebben dus een vakantie naar Kreta geboekt?

Nou ik vraag me af in hoeverre dit bij je kind nog niet bekend was. Ik zou eerst maar eens aan je kind vragen wat hij/zij heeft gedaan om een stageplek te vinden en of het hem/haar eerder al bekend was dat er eventueel een mogelijkheid was om de mislukte schoolopdracht in de meivakantie ingehaald moest worden.

Jesse_1

Jesse_1

11-04-2017 om 14:39

Wanneer

Wanneer had de stage plaats moeten vinden en wat hebben de leerlingen die geen stageadres hadden in die week gedaan?

mirreke

mirreke

11-04-2017 om 14:47

Ik neem aan gewoon les

School zal al die kinderen heus niet gezellig thuis laten zitten.

Op de school van onze kinderen moeten de leerlingen in de derde een snuffelstage doen. Inderdaad is het de bedoeling dat leerlingen zelf een plek zoeken, maar school heeft een map met adressen voor kinderen die dat zelf niet lukt, of het lastig vinden, of die vaak worden afgewezen.

Voor die snuffelstage wordt een contract getekend, door ouders, leerling, school en stageplek. Ik vermoed dat iets vergelijkbaars geldt voor de school van TS. Leerlingen mogen echt niet zomaar wegblijven van school.

Wat ik raar vind is dat een stage zomaar verschoven wordt naar een vakantieweek. Ik zou daar al ouder bezwaar tegen maken. En als er een vakantie geboekt is, zou ik gewoon op vakantie gaan.

Overigens geldt hier een piepklein beetje iets vergelijkbaars. Alle andere kinderen van het schooljaar hebben de stage al gedaan, maar de klas van onze zoon was als enige deze week aan de beurt. En laten ze nu net deze week twee dagen vrij hebben. Zoon is daar boos over, maar dit was wel al lang ingepland...

Jesse_1

Jesse_1

11-04-2017 om 15:53

Mirreke

Vandaar juist mijn vraag. We kunnen van alles aannemen, maar in feite weten we erg weinig hoe het er op die school aan toe gaat.

Op school van oudste waren diverse deadlines (al maanden voor de stageweek moest je een eerste mail gestuurd hebben om contact te leggen bijvoorbeeld). Leerlingen die nog steeds geen stageadres hadden moesten in de 1 of 2 weken voorafgaand aan de stageweek al een keer het 7e en 8e uur blijven (ik neem dat ze op dat moment verder moesten werken aan het stage-zoeken). Dan ben je dus vóóraf al in het ingrijpen. Ik weet niet wat de leerlingen gedaan hebben die in de stageweek nog steeds nergens waren ondergebracht. Ik zal het eens aan oudste vragen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.