Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mari39

Mari39

09-01-2017 om 19:37

Snuffelstage 3 vmbo tl

Zoon zit in 3 mavo. Op zijn vmbo school moeten leerlingen beroepsorienterende stages doen, in de 3e een week en in de 4e twee weken. Ook helemaal zelf regelen.
Hij is bezig gegaan, met moeite. Allereerst omdat hij geen idee heeft wat hij wil als beroep. Hij wil naar de havo na eindexamen. Dus dat is al lastig. Verder omdat school niet echt begeleidt. Ze doen wat follow up maar leerlingen moeten zelf bedrijven zoeken en benaderen. En veel bedrijven zitten niet te wachten op een 14jarige die niet veel kan nog. Dus hij krijgt veel nul op request. Erg frustrerend. Oh ja het is ook een verplicht onderdeel, dus geen stage betekent niet over naar het volgende jaar.
Hoe gaat dat op andere scholen? En hoe doen jullie kinderen dat?


Conny

Conny

09-01-2017 om 19:42

Hier alleen een dag snuffelen

Dat maakt het makkelijker om iets te vinden.
Ik denk dat je familie/vrienden moet inzetten. Zoek iemand die werkt in het interessegebied van jouw zoon. Weet hij al wat hij zo ongeveer wil na de Havo?
Mijn zoon is geïnteresseerd in financiële administratie. In elk bedrijf zit wel zo'n afdeling. Dan is een week wel te regelen.

En als je er echt niet uit komt, kun je hier de interesses neerzetten en de regio. Dan komt het vast goed.

Pirata

Pirata

09-01-2017 om 20:06

eigen werk

Ik heb zoon (die moet dit jaar ook een week) onder weten te brengen bij een collega op een andere vestiging. Die doet wat meer praktijkwerk dan ik. Nu hopen dat ze het een week volhouden met elkaar. Zal wel een week koffie halen worden enzo. Misschien mag hij een dag meelopen bij de receptie en de bewaking, ter afwisseling.
Ik heb het geregeld voor hem, kansloos om het hem zelf te laten regelen. Het enge waar hij nu nuttig in kan zijn is vakkenvullen of folderen oid. Of bij een kweker stickers plakken. Maar dat is niet zo geschikt als stage.

Li

Li

09-01-2017 om 20:44

Pirata

Ik heb het voor de halve klas geregeld (OK, ietwat overdreven). Die kinderen durven dat helemaal niet. Na dochter plus een vriendin belden er meer kinderen. Kennelijk dachten ze dat ik een soort stage-expert was

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-01-2017 om 20:51

Gekoppeld aan collega

Dat wilde zoon ook graag, hij vond het wel leuk om samen met zijn moeder naar het werk te gaan, dus ik heb een plekje op het werk voor hem geregeld. En dat was eigenlijk best gezellig.

Pirata

Pirata

09-01-2017 om 20:55

Waar heb je ze dan ondergebracht? Allemaal op jouw werk? Hier mag er maar 1 puber per werkgever, zeggen ze. Anders wordt het te gezellig?
Ik vind de eis het zelf te regelen veel te zwaar trouwens. Een enkeling die dat kan.

Basisschool

Op de oude basisschool een week als klassenassistent meelopen is ook een leuk idee. Meestal is er genoeg te doen op de basisschool en vinden de kinderen zo'n grote jongen heel leuk.

Conny

Conny

09-01-2017 om 21:02

Waarom maar één leerling per werkgever?

Ik heb ongeveer 100 collega's. Die hebben allemaal hun eigen werk.
Als ik drie stagiaires zou onderbrengen, dan zouden ze elkaar hoogstens tegenkomen bij de lunch, tenminste als ze in drie verschillende werkvelden zouden meelopen.

Mari39

Mari39

09-01-2017 om 21:07

1 dag stage

Was vorig jaar. Nu dus 1 week, volgend jaar 2. Ikvind het ook veel te veel gevraagd. Zeker voor de mavo. De kinderen met basis en kader hebben al iets van praktijkkennis.
Hij heeft serieus geen idee wat hij wil. Na havo heeft hij zijn zinnen gezet op vwo. Nirmand van zijn klas heeft wat volgens zoon.

Bij man mee mag niet, dat was vorig jaar al. Ik zelf werk niet.
Familie woont ver,vrienden en bekenden hebben kantoorbanen. Dat gaat hij geen week volhouden. Of werk waar geen kinderen of pottenkijkers bij mogen. En alleen kijken en luisteren en nietsdoen schiet ook het doel voorbij van de stage.
Iemand regio 076 die iets leuks weet voor een puber met profiel techniek? Hij zei vandaag dat hij graag iets avontuurlijks wil. A la freek vonk. Politie hebben we al geprobeerd, die doen het niet.

Overigens vraagt het enorm veel tijd van hem, om overal langs te gaan.
Eigenlijk vind ik het teveel gevraagd van die kinderen.

Li

Li

09-01-2017 om 21:11

nee

het ging hier om winkels, dus ik heb gewoon winkels in de buurt uitgezocht die goed aanvoelden en niet te druk waren, maar ook niet te rustig. Want ze moeten niet overweldigd worden, maar wel wat te doen hebben. En ik ging mee naar de winkel toe, heb de kinderen gezegd dat mensen liever een gezicht zien dan een mailtje (want dat probeerden ze eerst). We gaan zien of ze er straks nog steeds blij mee zijn...

Pirata

Pirata

09-01-2017 om 21:12

ehhh

Bij een installatiebedrijf misschien? Of bij een boer? Of inderdaad op zijn oude basisschool?
Ze mogen bij ons niet samen omdat ze kennelijk bang zijn dat het te gezellig wordt. Maar als ze elkaar nooit tegenkomen kan het misschien wel.

Anoniem

Anoniem

09-01-2017 om 21:12

Mari39

Heb je een mailadres waar ik privé op kan reageren. Heel misschien weet ik iets voor je zoon.

Juf

Juf

09-01-2017 om 21:17

Paar tips

Op de basisschool waar ik werk, ben ik stagecoördinator en krijg ik in deze periode voortdurend vragen naar snuffelstageplekken. Als het oudleerlingen zijn, doe ik altijd extra m'n best om ze een plaats te geven. Dus misschien kan hij het vragen op zijn vroegere basisschool.

Ik werk ook op een kinderboerderij en daar is momenteel ook een snuffel-scholier aan het werk als dierverzorger.

Verder ken ik een scholier die geholpen heeft bij de trainingen van de voetbalvereniging. Dit is denk ik vrij laagdrempelig om te vragen.

Ook ken ik een scholier die zijn moeder hielp bij de creche tijdens de zondagviering in de kerk.

Je hoeft dus niet alleen aan het bedrijfsleven te denken.

Pirata

Pirata

09-01-2017 om 21:19

Juf

Behalve op de basisschool helpen, zouden al die dingen bij ons niet mogen. Dat was vorig jaar wel toegestaan voor de maatschappelijke stage. In de 3e is het een beroepsgerichte stage (alsof ze al enig idee hebben wat ze willen!!).
Een winkel is wel een goed idee. Misschien de supermarkt?

Mari39

Mari39

09-01-2017 om 21:27

anoniem

Wat leuk dat je reageert!!
Ik heb uiteraard wel mailadressen, maar die zijn niet anoniem of zo,met mijn naam dus.Zou dat kunnen? Of moet ik een ander adres aanmaken?

Juf

Juf

09-01-2017 om 21:31

Sorry

Dat wist ik niet. Op school heb ik idd scholieren uit alle jaren. Maar de vrijwilligerswerk-baantjes zijn dus eerste- en tweedejaars.

Mari39

Mari39

09-01-2017 om 21:33

al jullie suggesties

vind ik leuk en bedankt. Een aantal hadden we al overwogen, die zijn voor als echt niets lukt.
Winkels zijn een optie, hij heeft een aantal in zijn hoofd.Maar dat is niet de kant die hij op wil.Supermarkt is hij geweest maar manager was er niet. School vond dit geen goed idee want moet wel in de lijn van zijn beroep liggen. Tja maar dat is nog lang niet duidelijk voor hem. Maar daar stuur ik hem wel nog een keer heen.
oude Basisschool, zouden ze denk ik wel doen maar met geen 10 paarden komt hij daar nog in de buurt. Hij heeft daar een enorm slechte tijd gehad.
En inderdaad een aantal dingen mag niet.Want geen beroepsorienterende stage maar meer maatschappelijk. En het moet in 1 week.
Horeca is ook uitgesloten, want er mag geen alcohol worden geschonken waar ze gaan werken.

Ik vind het een gedoe hoor, en volgend jaar weer iets regelen. Zucht.

anoniem

anoniem

09-01-2017 om 21:38

Het maakt mij niet uit

welk mailadres je geeft. Zolang ik jou maar kan bereiken, anoniem voor iedereen dit forum.

Mari39

Mari39

09-01-2017 om 21:45

anoniem

net ff mailadres aangemaakt. [email protected]
Ik wacht je berichtje af

Helena

Helena

09-01-2017 om 22:29

Mari

je maakt het jezelf zo moeilijk. Als hij nog niet weet wat hij wil worden en hij vindt een stage bij een paardenslager, dan zegt hij dat hij paardenslager wil worden. Vindt hij een stageplek op een creche, zegt hij dat hij crecheleider wil worden. Soms gaat praktisch denken boven de waarheid. Bovendien, wat gaat het de school aan wat hij na het VWO (goede ambitie!) wil doen? Hij is 14. Mijn ene zoon van 21 heeft al 21 uiteenlopende beroepen gewild voordat hij de studie vond die hij nu doet.

Tuinstoel

Tuinstoel

09-01-2017 om 22:35

precies

Pakken wat je pakken kan en neem het niet te serieus. Het gaat alleen om die stageplek. Niet om invulling van zijn CV.

Zit hij op een sportclub? Hier vragen veel kinderen of ze daar mogen helpen met trainingen e/o achter de bar. 's Ochtends, als er nog geen alcohol wordt geschonken. Lijken mij heerlijk relaxte stageplekken op bekend terrein.

precies 2

Ik zit de hele draad te lezen en denk 'die jongen neemt het allemaal veel te serieus!!' En nu zie ik dat Helena en Tuinstoel precies hetzelfde zeggen.

En een week is zo om. Wij hebben bij ons op kantoor wel een een snuffelstagiar rondlopen. Dat zijn dan meestal VWO'ers. Ze komen om 9 uur, half tien, en gaan om half vier weer weg en zijn dan doodop . Ze kletsen met iedereen, kijken nu eens bij die en dan eens bij die mee, interviewen twee mensen (om de een of andere reden moeten ze altijd interviews doen. Ik ben daar altijd wel voor in), en schrijven op de laatste twee dagen hun stageverslag. En hopla, het is alweer vrijdag.

En hij hoeft het ook niet echt helemaal zelf te regelen natuurlijk, als jij iets voorkookt en hij rondt het af vindt de leerkracht het vermoedelijk ook wel best. Als die leerkracht het maar niet hoeft te doen, dat zal wel het belangrijkste zijn.

Groeten,

Temet

En niet alles vertellen.

Natuurlijk heeft hij zelf een adres gevonden en natuurlijk zelf de vragen voor het interview bedacht.
Zit er geen fietsenmaker, schoenlapper, drukkerij, fotograaf of bejaardentehuis in je woonplaats?

En hij is pas 14, hij maakt geen volle werkdagen. De week is zo voorbij en hij een ervaring rijker.

Mari39

Mari39

10-01-2017 om 07:58

uiteraard

is het maar een stage en geen invulling van zijn cv.Ik heb al vaak gezegd dat het niet belangrijk is wat hij doet, maar dat hij wat doet, want anders niet over naar 4e klas.
Maar school kijkt er anders tegenaan en spreekt zoon weer aan over stages die ze niet zinvol achten. En niet helemaal de waarheid zeggen is wel heel lastig voor hem (met zijn ASS).

Temet, de tijden die jij noemt voor de stagaires is wel heel luxe hoor. Hier wordt gezegd, een volle werkweek stage en daarna verslag maken. Daar kan je misschien wel wat in schuiven zonder school te informeren, maarvan half 10 tot half 4 en dan 2 dagen van de 5 verslag maken gaat hier niet lukken denk ik.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

10-01-2017 om 08:14

Kringloopwinkrl

Hier in de stad is een grote kringloopwinkel. Waar ze altijd wel stagiaires kunnen gebruiken. Lekker breed ook. Aannemen van goederen, sorteren, repareren, in de winkel , achter de kassa.

Voor dochter die ook een stageadres nodig had een makkelijke plek.

Helena

Helena

10-01-2017 om 09:59

hoho, volle werkweek!

Mari, dat van die volle werkweek is juridisch/arbotechnisch whatever niet correct. Toen mijn dochters 14 waren en in 4VWO zaten en ze in september een stage van een week moesten doen en de rest van de klas allemaal 15 was, mochten zij van beide bedrijven waar zijn waren geen 36 of 40 uur komen. Dat mogen veertienjarigen helemaal niet. Dus vraag dat nog even aan Temet.

Triva

Triva

10-01-2017 om 10:07

35 uur

Een 14jarige mag 35 uur werken in een niet-schoolweek: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/jongeren-en-werk/vraag-en-antwoord/mogen-kinderen-van-13-en-14-jaar-werken

Als school zo moeilijk doet met een 14 jarige mogen ze van mij zelf een stageplek gaan aanreiken of ze keuren vanaf nu de eerste de beste goed. Zijn ze nou helemaal!

Mari39

Mari39

10-01-2017 om 10:26

aantal uren

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/jongeren-en-werk/vraag-en-antwoord/mogen-kinderen-van-14-en-15-jaar-stage-lopen

zie bovenstaande link. 35 uren, incl.uren dat een leerling naar school gaat in de stageweek. Hier hebben ze geen schooltijd tijdens de stage week dus 35 uur.

Triva,eens hoor,ik vind het van de gekke.Die kinderen van alles zelf laten regelen, en dan ook nog eisen stellen. En om eerlijk te zeggen, ik vond de supermarkt inhoudelijk ook een goede stageplaats. Er is daar van alles: klanten, logistiek,medewerkers,leidinggeven.

Triva

Triva

10-01-2017 om 10:29

kaats het terug

WAT wil school dan wel? WAT wordt er wel goedgekeurd?

Misschien wat installatiebedrijfjes bellen in de buurt, die vinden een gratis hulpje vaak nog wel handig.

Tuinstoel

Tuinstoel

10-01-2017 om 11:11

serieus

De vraag is natuurlijk of school echt zoveel eisen heeft. Of - nogmaals - neemt zoonlief het allemaal te letterlijk en te serieus. Heeft hij echt al een stageplek aangedragen en hebben ze die daadwerkelijk afgekeurd? Heb jij die info uit eerste hand of via zoon?

Soms is de werkelijkheid anders als het verhaal van je kind. Spreek uit ervaring

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-01-2017 om 11:54

Ook mijn ervaring

Ik zou zelf even mailen met de mentor.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.