Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Snel Woordenschat vergroten!

Hoe kan ik de woordenschat van mijn kind(10 jaar) snel vergroten?
Iemand tips? Of misschien ouders die ervaring hebben?

Sanne

Sanne

27-06-2015 om 00:57

Snel?

Voor de volgende cito rond de herfstvakantie bedoel je?
Woordenschat opbouwen kost tojd en de cito woordenschat is niet onomstreden en telt ook niet zwaar mee voor het vervolgonderwijs.

Los daarvan: lezen. Lezen, lezen, lezen en alle woorden die ze niet weet aan jou vragen.
Wij hebben een tijd 'het synoniemenspel' gedaan. Samen om de beurt een woord zeggen en daar zoveel mogelijk synoniemen voor bedenken.

Lezen én

Voorlezen. Het grote voordeel van voorlezen is dat je iets boven haar niveau kunt gaan zitten. Hier leren ze enorm veel van.

sofia1

sofia1

27-06-2015 om 09:34 Topicstarter

Met elkaar te maken

Dank je wel voor jullie reactie!

Het is zo dat mijn dochter een E voor woordenschat scoort. En dat is erg laag.
De juf heeft gezegd dat ze daardoor dus ook minder scoort op begrijpend lezen dat zou volgens haar samen met elkaar te maken hebben.

Dus wilde ik wat oefenen met woordenschat
Ik weet niet of daar bijles bij zou helpen?
Of misschien een goede site?

Lieke

Lieke

27-06-2015 om 10:44

sofia2

Snel een woordenschat opbouwen, dat gaat niet. Ik zou eerst eens aan de juf vragen of zij ideeen heeft om de woordenschat te verbetereen.
Verder is heel belangrijk te praten met je kind, dan hoort het woorden van jou, jij hoort woorden van het kind en je kunt die eventueel verbeteren. Hier is al genoemd zelf lezen, samen lezen en voorlezen. Dan hoort het kind andere woorden en kun jij die eventueel uitleggen. Als extraatje erbij misschien een luisterboek (dus niet alleen maar luisterboeken).
Verder kun je samen met je kind het jeugdjournaal kijken. Daar komen ook allerlei woorden langs, die kun je dan uitleggen en als extra oefening voor begrijpend lezen kun je met je kind de onderwerpen samenvatten, vragen stellen of het het begrepen heeft etc. Klokhuis is ook zoiets.
Dit heeft tijd nodig, dus niet na 1 boek denken dat je er bent en belangrijk is het ook samen te doen.

echt lezen

Lezen en voorlezen helpen daar enorm bij hoor! Zeker voorlezen, en dan samen over het verhaal praten. Of tussendoor vragen stellen, bijv "waarom zou hij dit nu zeggen, of doen?".
Sites specifiek gericht op woordenschat weet ik zo niet, maar ik zou gewoon vandaag beginnen met voorlezen en het synoniemenspelletje dat Sanne noemt. Voordeel van dit laatste is dat het niet als "huiswerk" voelt.

Krullevaar

Krullevaar

27-06-2015 om 12:14

Hmm

Mijn kind is een slim kind dat veel leest (en versneld is) maar woordenschat scoort hij de laatste 2 jaar altijd een V. Erg slecht dus. Nog geen idee hoe de laatste toets E6 is gegaan. Hij leest veel, kijkt het Jeugdjournaal en Klokhuis dus daar ligt het niet aan. Het ligt deels aan de typische (en vaak ouderwetse) woorden die Cito vraagt. De juffen noemen het ook een draak van een toets.

Het is niet makkelijk op te halen. Ik weet niet hoe je kind voor de rest scoort, maar wellicht kan je je beter daarop richten. Zoals gezegd, het is niet heel belangrijk voor het eindadvies.

inderdaad

net als krullevaar hier ook kinderen (13 en 10) die overal hoge A's / I op scoren maar die woordenschat… terwijl ze in groep 3 al harry potter lazen en nog steeds boeken verslinden. we kijken dagelijks journaal, praten veel met ze maar het helpt niet veel. Ik zou niet weten hoe je dit op kunt schroeven. Gelukkig scoren ze meestal nog wel een C maar ja het is uit balans met de andere toetsen.

het zijn inderdaad best typische woorden, als die keer dat ik in groep 3 eens naar de toets vroeg: stoeprand, eierdopje (gebruiken wij nooit), pension, …

Krullevaar

Krullevaar

28-06-2015 om 11:56

haha

Ik zag dat ze in groep 5 vroegen naar potverteren, hoeve en halm. Dat laatste woord moest is zelf ook nog even opzoeken
En hoeve.. wie gebruikt dat woord nog? En staat natuurlijk altijd een instinker bij als antwoord.

Barvaux

Barvaux

28-06-2015 om 12:22

Krullevaar

Die vragen maken niet het verschil tussen een E en een D score maar scheiden de A leerlingen van de top-A leerlingen. Je moet voor zo'n test altijd voldoende moeilijke vragen hebben anders is het verschil tussen de verschillende niveau's (dus A en B bijvoorbeeld) maar 1 vraag en dát bepaald dan of het havo of vwo wordt.

Met andere woorden: dit soort toetsen moeten vragen hebben op elk niveau en ook voldoende vragen op elk niveau, dus ook 20% Avragen en 15% Dvragen.

Krullevaar

Krullevaar

28-06-2015 om 12:31

Zal best

Maar mijn kind scoort hiervoor een V dus doet veel meer fout. Voor de overige cito's heeft hij I+ t/m II, dus het verschil is heel opvallend terwijl het juist wel een lezer is.

Barvaux

Barvaux

28-06-2015 om 12:59

dat snap ik

Ja maar hij haalt geen E op woorden als potverteren, hoeve en halm.

Grappig is overigens dan wel weer dat mijn zoon vaak C/D-scores haalde op woordenschat terwijl hij ernstige dyslexie heeft en haast geen boeken leest.

Sommige kinderen denken te moeilijk denk ik...

Onze taal

https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/ouderwets-taalgebruik

Een paar keer samen doornemen en bespreken? Zelf voorbeelden bij maken?

mamavan4kids

mamavan4kids

30-06-2015 om 08:32

woordenschat

Hier, dochter van 11, in groep 5 haar Avi uit. En nu in groep 7 achteruitgang namelijk score qua lezen midden groep 7.
O.a. door woordenschat.

Wat al is aangegeven om woordenschat te vergroten :
-lezen en dan moeilijke woorden opzoeken en zoeken naar synoniemen.
-website jufmelis is ook een goede om woordenschat te vergroten.
-methodiek "met woorden in de weer" (is om aan hand van kapstokwoorden, woordenschat uit te breiden).
-veel herhalen, woorden uitbreiden.

Uiteindelijk komt het neer op 'doen'. Veel bezig zijn met woorden. En kapstokjes uitbreiden.

Moet ik hier eigenlijk ook.

barvaux

barvaux

30-06-2015 om 09:06

mamavan4kids

Ik geloof er niet zo in, natuurlijk helpt het maar je moet maar net de woorden gehad hebben die in de toets zitten.

Vertel mij maar eens waarom mijn zoon met dyslexie die juist heel weinig las toch C-scores haalde op woordenschat waar de rest allemaal E/D was en kinderen die avi-uit zijn D/E scores?

Ik vermoed dat er dan toch iets anders speelt wat niet met 'veel lezen of sites als van AnneJ/onzetaal' op te lossen is. Mijn zoon zou niets kunnen met die siet van AnneJ.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.