Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mama

Mama

01-11-2016 om 19:22

Slordigheidsfouten en slechte concentratie/focus

Onze zoon zit nu in groep 5 en heeft groep 4 overgedaan vanwege rekenproblemen en 'jong' zijn op sociaal-emotioneel gebied. Dat extra jaar groep 4 heeft hem duidelijk goed gedaan, hij is zekerder van zichzelf geworden en kan de lesstof tot nu toe (ook rekenen) goed bijhouden. Zijn leerkracht gaf vandaag aan dat ze binnenkort met ons in gesprek wil over hoe het gaat met zoon in de klas, en dan met name het feit dat hij soms moeite heeft om zich te concentreren en veel slordigheidsfoutjes maakt. Wat zijn prestaties beinvloedt, omdat hij daardoor meer fouten maakt.

Die slordigheid en gebrek aan focus op zijn werk kennen we op zich van hem, zien we thuis bij huiswerk maken ook terug. Hij slaat bv een vraag over, of juist de uitleg, of hij leest iets andes dan er staat en geeft daardoor een verkeerd antwoord of 'doet maar wat' in plaats van de juiste strategie te kiezen om tot een oplossing te komen. Ook is hij, buiten het leren op school, best impulsief en vaak maar kort door iets geboeid.

Geen idee wat de insteek van het gesprek wordt, maar alvast ter voorbereiding: hebben jullie tips om zijn concentratie en werkhouding beter te krijgen? En wat is 'normaal' op deze leeftijd qua werkhouding? Vragen overslaan, verkeerde bewerking uitvoeren (plus in plaats van min) omdat je niet goed kijkt en dat soort slordigheidsfouten, hoort dat er nog een beetje bij op deze leeftijd of is wordt het wel serieus een probleem?

Lente

Lente

01-11-2016 om 19:56

Dat kan ook nog bij 3 VWO, die slordigheidsfouten

Ik zou dat niet leeftijdsgebonden zien maar gebonden aan jouw kind.
De uitdaging is hoe jij/zij hem leren om zich beter te focussen op de details.
Het beste lijkt mij om tips te verzamelen hoe dit beter kan. Ik zal er alvast één noemen.
Maak een kaart met de stappen die hij moet doorlopen. Die kaart kan hij op zijn werktafel leggen. Hierop staat bijvoorbeeld bij begrijpend lezen: de vraag lezen, de tekst terugzoeken in het verhaal, bedenk wat het antwoord is, lees de mogelijke antwoorden, kies een antwoord uit op basis van de tekst, lees de vraag nog een keer terug en controleer of het antwoord past bij de vraag.
Dit soort kaarten kun je ook maken voor rekenen of voor spelling.
Volgens mij zijn er veel voorbeelden te vinden online, bijvoorbeeld als je zoekt op ADHD. Niet dat ik vind dat je zoon ADHD heeft, maar de tips daar kunnen erg goed werken.

mijk

mijk

01-11-2016 om 20:01

zoon had op die leeftijd

veel aan de beertjesmethode http://www.edu4kids.nl/beertjesmethode.html. Vooral het voorbereiden en controleren...

Mijk

Emma

Emma

02-11-2016 om 00:05

andere leerstijl

Ik denk dat je zoon een andere leerstijl heeft : rechtsgeorienteerd.

Zie www.kernvisiemethode.nl

Ava

Ava

02-11-2016 om 14:21

Tips

Je kan eens "Slim maar .." van Peg Dawson uit de bieb lenen om te zien of het wat is. Dat gaat over leren leren.

Hoewel daar heel veel in staat, oa over de concentratie ed.. kan je als ouders ook maar een deel. Allereerst ben je er niet bij als hij in de klas zit en kan je een kind ook maar te delen helpen. Aanmoedigen, aan het werkzetten, motiveren dat kan je ten dele.

Want de strategie hoe je het werkje dat voor je ligt, aanpakt, daar zou ik een paar lessen RT aan besteden. Hoe eerder hoe beter: een eenmaal aangeleerde eigen aanpak kan heel lastig te veranderen zijn. Daarbij is het ontbreken van overzicht van het werkje of de wetenschap dat het lastig is, organisatorisch gezien ook verre van motiverend. En dan kan een aanpak, geleerd van iemand die goed kijkt wat bij jou past, heel fijn zijn en veel rust en vertrouwen geven.

Sanne

Sanne

02-11-2016 om 16:15

Helaas...

Als ervaringsdeskundige moet ik melden dat het niet over gaat. Ik ben nog geen haar beter. Kenninmiddels wel heel veel truukjes waardoor het gemakkelijker gaat en ik kan mijn omgeving meer zo vormen dat het gemakkelijker wordt. Daar heb ik vrij lang over gedaan, een beetje hulp was dus wel fijn geweest.

Vogel

Vogel

02-11-2016 om 16:54

Klinkt als een echte jongen

... die last heeft van de vervrouwlijking van het onderwijs. Ik zou me niet te veel zorgen maken, hij is nog zo jong.

-Henk Boonstra

-Henk Boonstra

05-01-2017 om 18:14

Het maken van onderscheid in de onjuiste antwoorden bij rekenen.

De moeder spreekt van slordigheidsfouten en inderdaad, de scholen zouden onderscheid moeten maken in de "onjuiste antwoorden" (vaak gewoon "fouten" genoemd) in DENKFOUTEN en VERGISSINGEN.
De denkfouten ontstaan als de leerling het nieuwe type som niet goed heeft begrepen en vergissingen komen tot stand door gebrekkige motivatie, zwakke concentratie, slordigheid, te snel willen, enzovoort.
Helaas wordt op schoolrapporten geen onderscheid gemaakt en dat is heel erg jammer voor de leerlingen die veel slordigheidsfouten of vergissingen maken.
Die hebben namelijk niéts met het begrip te maken.
Het cijfer of andere beoordeling van rekenen/wiskunde zou moeten slaan op het begrip van de aangeboden leerstof over de afgelopen periode.
Daarnaast zou de leraar een opmerking kunnen maken over één of meer van bovengenoemde oorzaken van vergissingen.
Helaas, wat op het rapport staat is een mengelmoes van rekenbegrip en het aantal goede/onjuiste antwoorden.
Het rapport zegt dus meer over de concentratie, motivatie enzovoort bij rekenen, an over het rekenen zèlf!
Lees meer daarover op:

https://henkboonstra.blogspot.fr

.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.