Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Slimme kleuter met faalangst?

Onze zoon van 5,5 (groep 2) kan thuis enorm goed rekenen en laat dat maar al te graag horen/zien. Via Squla maakt hij met gemak sommen van groep 3 en ook groep 4 gaat hem al (deels) goed af. Klokkijken kan hij ook al best goed. Hij vindt rekenen en alles met cijfers ook erg leuk.
Inmiddels leest hij ook al best vlot en mag hij een keer per week met groep 3 meelezen.

Het 'probleem' is dat hij dit op school niet laat zien. Bij zijn Cito's op school scoort hij met rekenen vrij laag (onder gemiddeld) en letters benoemen doet hij ook niet heel erg goed. Zelf denken we nu dat dit te maken heeft met faalangst/perfectionisme (voor zover dit al bij een kleuter vast te stellen is).
Hoe kun je een kind van die leeftijd hierin wat vrijer maken? We proberen uiteraard uit te leggen dat fouten maken absoluut niet erg is, maar dit lijkt niet voldoende. Zijn hier nog handige tips voor? Het zou zonde zijn als hij op school niet kan laten zien wat hij eigenlijk kan (vooral als hij in wat hogere groepen komt).

Verder merken we bij dat hij sociaal emotioneel gezien nog een stap zal moeten maken. Hij heeft bijvoorbeeld ook moeite met oplossingsgericht denken. Als hij zijn beker omstoot zal hij niet meteen een doekje gaan pakken, maar laat hij het zo totdat de juf hem uitlegt wat hij moet gaan doen. Dit moet hem dus echt verteld/aangeleerd worden.

Is dit gedrag normaal/passend bij een kind van 5,5? Ik heb het idee dat de andere kinderen daarin een heel stuk verder zijn en we hebben een dochter van 10 die daarin juist wel bijdehand was/is.

Els

Els

19-02-2016 om 10:31

Misschien

Misschien kun je thuis wat meer aan de slag met zaken die niet zo goed gaan. Niet om dat op zich te trainen maar door hem te laten ervaren dat dingen doen waar je niet goed in bent beter gaan als je oefent en, vooral dat niemand boos wordt als dingen niet lukken. Leer hem dus om te gaan met de teleurstelling als zaken niet goed gaan. Stoot hij thuis iets om? Dan zou je kunnen reageren met 'oeps'. En dan met hem overleggen wat een goed idee zou zijn om vervolgens te doen. En dit kun je met alles doen, overleg steeds hoe je iets zult aanpakken (gaan we eerst naar de bakker en dan naar de slager, leggen we eerst de zachte puntjes in het mandje en daarna het zware pak melk), laat hem oplossingen bedenken en ook uitvoeren (ook als het niet de beste oplossing is). Dan kom je thuis met platte puntjes: oh, de puntjes zijn plat geworden. Hoe kan dat nou? Oh, volgende keer doen we de melk onder.

Fransien

Fransien

19-02-2016 om 13:36

Faalangst kan

Vooral kinderen die alles komt aanwaaien, kunnen echt in de kleuterklas al faalangst hebben.
Je kunt beginnen met hem iets te leren wat vrij moeilijk is (los fietsen zonder zijwieltjes als hij dat nog niet kan) en waar hij voor moet oefenen. En dan iedere keer benadrukken dat hij doordat hij geoefend heeft nu een stukje beter kan fietsen.
Kinderen willen graag complimentjes krijgen van hun ouders en hun juf. Als je die complimentjes geeft op doorzetten, moeilijke dingen opnieuw proberen, op het proces in plaats van het resultaat, dan krijg je kinderen die toch wat meer gaan proberen en iedere keer merken dat ze er beter in worden. Dan zal de faalangst minder worden.

angel3

angel3

19-02-2016 om 13:46

ander advies

Let it go.
Heb je op andere fronten het idee dat hij faalangst heeft? met tekenen of andere activiteiten?
Hij is nog superjong. Een cito is echt andere koek dan gewoon lekker rekenen. De vraagstelling van cito is ultrastom en als ik de juf was zou ik er geen aandacht aan besteden. Jammer dat er al zoń nadruk op wordt gelegd. Je kind is misschien nog wat jong en speels, hij is nl pas 5. En nog een jongen ook! meiden zijn veel bijdehanter is mijn ervaring. Een kind ontwikkelt zich zo grillig. En cito kan hij jammer genoeg nog zijn halve leven maken. Dus laat hem lekker thuis rekenen als hij daar zin in heeft. Heb het niet over die cito's . Ik ga er voor het gemak vanuit dat juf de cito niet bespreekt met de kinderen. Want dat zou ook wel een beetje jammer zijn. Geen wonder dat ze faalangst krijgen.

MK

MK

19-02-2016 om 14:43

precies

Laat het los, laat het gaan.

Voor je het weet denk je echt dat je kind faalangst heeft. Cito's zijn anders en al helemaal voor een kleuter. Het komt er vanzelf wel uit hoor, hopelijk gewoon in groep 3 als alles wat schoolser is.

Ik denk dat het een normale kleuter is. Mijn kleuter pakte ook niet gelijk een doekje toen zijn glas omviel. Die riep gewoon heel hard: mamaaaaa!!

Moni

Moni

19-02-2016 om 14:56

Klinkt heel normaal voor een kind in groep 2

Als een kind al kan rekenen en lezen, wil dat niet zeggen dat de citotoetsen van groep 2 goed gaan. Die toetsen het voorbereidend lezen en rekenen.

Je zou school kunnen vragen om de cito groep 3 af te nemen (1-op-1) door een juf die hij vertrouwt. Dan weten ze gelijk wat ze moeten aanpassen op school voor hem.

angel3

angel3

19-02-2016 om 14:56

sterker nog

Mijn jongste zit nu in groep 6 en eindelijk beginnen de cito s ergens op te lijken. Ze zei vorig jaar steevast: saaie tekst man bij de cito. Ik heb het niet afgelezen hoor. Ik heb gewoon kruisjes gezet. Dat was dus een keer een E en een D.
Wel heel oplossingsgericht vond ik.
Zij laat al jaren een ander cito beeld zien dan haar werk in de klas en op andere toetsen. Gelukkig maken de juffen er geen punt van. Zij zien heel goed wat ze in haar mars heeft. Nu beginnen eindelijk de kwartjes te vallen en had ze voor de cito m6 een score die past bij hoe wij en de juf haar zien.
Hoe meer jij gaat vergelijken en er druk op legt hoe meer faalangst er straks bijkomt.

Skellig

Skellig

19-02-2016 om 15:00

Ik denk..

Ik denk eerder dat het niet normaal is als een kleuter omgegooide drankjes spontaan begint op te dweilen... Bij mijn 16 jarige zit het er in elk geval nóg niet in (nou ja, hij weet wel dat het moet, maar probeert er steeds weer onderuit te komen )

En wat betreft z'n resultaten: hij laat op school zien dat hij kan lezen, mag ook met een hogere groep meelezen. Hoe relevant is die kleutercito dan nog? Bij ons op school deden ze hem niet eens, juist om dit soort gedoe te voorkomen. School is meer dan alleen cijfers... en bij kleuters al helemaal.

angel3

angel3

19-02-2016 om 15:32

ot skellig

Haha hier idem. 10 en 13 en als ze het al opruimen een omgevallen beker dan pakken ze een theedoek! en liefst nog 2. Die gooien ze erop zodat het absorbeert en pleuren de bende op het aanrecht.....dusssssss
Ik heb het ze echt geleerd en als ik ernaast zit geef ik alsnog de juiste opdrachten maar poeh poeh

Roos

Roos

19-02-2016 om 18:36

Welnee

Geen faalangst, waarschijnlijk snapt hij de cito gewoon niet.
Zorg dat hij cito op niveau krijgt, dus minimaal gr 3.

Elisabeth

Elisabeth

19-02-2016 om 20:16

Faalangst

Ja, dat klinkt als faalangst. Wij hebben in een soorgelijke situatie gezeten. Wij kregen het zo uitgelegd: Je kind is cognitief een stuk ouder dan de rest. Stel je voor dat je een kind van zes, met het niveau van een kind van zes naar groep 1 zou sturen, waar het gezien zou worden als een normale 4-jarige. Zo'n kind zit dan de hele dag in een omgeving die (zwaar) onderstimulerend is. Maar iedereen om hem heen vindt het interessant en leuk. Hij is toe aan sommen, terwijl de rest bezig is om de telrij te leren. Hij merkt dat anderen tellen nog niet snappen. Zijn manier van spelen past niet. Niks past. Kinderen hebben verschillende strategieën om daarmee om te gaan. Zich verstoppen, aanpassen en daarmee dus leren onderpresteren is er een van.

Een kind daarmee wat vrijer maken in het omgaan met fouten is heel moeilijk. Vrijer wordt je door in neen omgeving te zitten die stimulerend en uitdagend is, die uitodigt tot groei. Zodat een kind leert om fouten te maken, want dat gebeurt wel een paar keer per dag. Kortom, wat een goede kleuterklas is, voor kleuters. Jouw kind zit niet in zo'n omgeving. Hij zit in een omgeving waarin hij totaal niet in de gelegenheid komt om te groeien en om fouten te maken. Is een kind perfectionistisch aangelegd, dan biedt een dergelijke omgeving daar de perfecte voedingsbodem voor.

Voor ons was de oplossing zorgen dat ons kind op een niveau en een plek kwam, waar hij leerde leren. Wij hebben heel veel aan dit forum gehad, misschien ken je het al: http://hb-kind-forum.nl/index.php

Emma

Emma

19-02-2016 om 21:01

reactie

Ik heb twee jongens van 5 en 7 en die pakken ook geen doekje als ze wat omgooien. Meisjes zijn anders daarin. Jongens hebben (al gauw) personeel. Daar zou ik me geen zorgen om maken. Je kunt het wel stimuleren door hem te vragen hoe we dit nu op moeten lossen.

Heb je de school ook de citotest al een keer opnieuw laten afnemen in een 1 op 1 situatie? Dat hebben ze bij mijn kinderen ook gedaan (heeft de IB'er gedaan) en toen kwam er een hogere score uit.
Dan krijg je een ander gesprek op school en kunnen ze ook gerichter met hem aan de slag.

Waar ik ook erg op let is het goede te benoemen. Op school hebben ze het alsmaar over ... fout. Stel 2 fout maar ze zeggen niet 18 goed. Ik draai dat dus altijd om bij mijn kinderen.

Roos

Roos

19-02-2016 om 21:22

Hoezo

klinkt als faalangst?
Ik vind het een ernstige devaluatie vh begrip, als het te pas en te onpas geroepen wordt. Faalangst is een serieus iets.

Kan best dat dit kind faalangst heeft, maar uit deze info kun je dat onmogelijk halen.

Er kunnen diverse redenen zijn waarom een kind onderpresteert. Bij een slim kind gaat het vaak om te moeilijk denken, aanpassen aan de groep of niet goed kunnen focussen omdat de stof niet aansluit.
Niet moeilijk doen, niet kind aan alle kanten gaan analyseren maar eerst eens kijken wat kind doet bij passende stof, en passende toetsen.

Iets als faalangst ligt wel op de loer als zijn voorsprong genegeerd blijft.

Elisabeth

Elisabeth

20-02-2016 om 16:34

Roos

Pardon? Devaluatie van faalangst? Ik herken heel veel in dit verhaal en bij ons WAS het faalangst. En al een zeer stevig ontwikkelde in groep 1. Past blijkbaar niet in jouw referentiekader. Dat kan natuurijk. Wees blij zou ik zeggen. En leer bij.

angel3

angel3

20-02-2016 om 17:57

tuurlijk elisabeth

Maar op basis van deze info kunnen we het geen faalangst noemen. Vind ik dan. Onze dochter heeft echt geen faalangst maar heeft 5 jaar lang de cito's vakkundig weten te verprutsen, vanwege geen zin, geen idee, tot aan joepie ik had er 12 goed!!! ja eh van de hoeveel? oooo 36 prima schat!
Op basis van het verprutsen van cito s een kind faalangstig noemen vind ik wat ver gaan. Maar nogmaals het kan best. Dan is er meer deskundige info nodig.

De monitor

Vanavond in De Monitor gaat het over prestatiedruk in de kleuterklas: http://demonitor.ncrv.nl/onderwijs

Roos

Roos

21-02-2016 om 11:01

Elisabeth

Ik weet meer over faalangst dan me lief is.
Maar leer jij eerst eens bij. Leer eens goed lezen bijv. Je leest post ts niet goed, maar die van mij ook niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.