Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Guus

Guus

06-02-2017 om 22:43

Slimme 14 jarige kind maar talen leren drama - Tips?!

Engels gaat prima, zo maar vanzelf geleerd van tv en spelletjes. Daar heeft hijh gevoel voor en haalt hoge cijfers zonder noemenswaardige inspanning. Maar Duits of erger nog Frans uit een boek leren? Woordjes stampen? Grammatica? Het blijft niet hangen.En heeft hij er al ene keer goed voor geleerd, dan vergeet hij genoeg hoofdletters en streepjes om toch een vette onvoldoende voor de toets te scoren. Zeer frustrerend.

De vraag is eigenlijk, wie heeft er tips? Het leren zoals wordt aangeraden aan "normale" kinderen (kaartjes, wrts, stampen en schrijven) kennen we, doet hij met fikse tegenzin en het effect is niet groot (stof zakt snel weg, hij heeft er geen gevoel bij en elk hoofdstuk haat hij de taal meer...)

Triva

Triva

07-02-2017 om 07:29

hmm

Ik denk niet dat de methode veel uitmaakt maar dat hij gewoon niet goed leert. Zit er iemand bij als hij leert? Zo niet: dat een poosje doen en dan heel streng zijn. Dat bedoel ik niet als vervelend streng maar als mijn kinderen woordjes leren en ze kennen een woordje niet gaan ze weer twee woordjes terug en moet dat woordje dus heel snel weer. WRTS kan een probleem zijn voor kinderen, soms matcht dat niet lekker met de manier van leren en halen ze tienen maar niet op school. Soms omdat typen anders is dan schrijven, soms omdat ze teveel tijd kwijt zijn aan oefenen met een verkeerde manier. Ik weet het niet meer precies maar mijn jongste deed altijd meteen de toets geloof ik.

Denk niet te makkelijk dat 'talen leren een drama is' terwijl Engels wel heel goed gaat. Hij doet het op een verkeerde manier of hij heeft er geen zin in, niet dat hij het niet kan. Beter oefenen dus op hoofdletters en leestekens en (dat zeg je niet) de kwaliteit van leren is belangrijker dus ga er bij zitten en doe het samen, soms kijken kinderen teveel naar de kwantiteit (oh ik heb al zooooo lang geleerd maar ja als de kwaliteit niet goed was schiet het geen bal op).

Belonen

Misschien belonen? Eenvoudig leesboekje in de gewenste taal laten lezen en er iets tegenover stellen? Wie weet krijgt hij er wat meer gevoel voor.
Ik heb ze hier besteld, je kunt ze ook mailen voor advies:
https://www.tprsacademy.com/nl/shop/leesboekjes/spaans/nivel-a1/

Ik redeneer altijd: als de motivatie niet van binnen komt, moet-ie voorlopig maar ff van buiten komen.

Verder zou je eens kunnen kijken of Quizlet beter werkt, kan altijd dat daar een manier van overhoren bij zit die wel werkt. Als hij vaak genoeg herhaalt, móét het beklijven, kan niet anders.
Als de stof snel wegzakt, heeft hij puur voor de toets geleerd, en dan beklijft het niet. Ook later nog eens herhalen zou ideaal zijn.

Verder help/hielp (het gaat al beter!) ik veel. Op allerlei manieren. Ezelsbruggetjes verzinnen. Rijtjes op rijm zetten. Of liedjes van maken. Tussendoor even snel overhoren en bij goed meewerken hup, een Tom Pouce erin, dat werk
Vóór de toets op het net oefeningen zoeken, erbij blijven en kijken waar het misgaat. En zodra er een voldoende gescoord wordt: complimenteren en belonen.

Triva

Triva

07-02-2017 om 08:22

Anneque

Een boek lezen heeft nu geen enkel resultaat op de cijfers, pas dus op met een kind extra werk geven voor een taal zonder enig nut. Nú moeten de cijfers omhoog en dat kost al genoeg tijd om de onvoldoendes op te halen, dan moet je het kind niet nog extra werk geven. Boekjes lezen kan altijd nog in vakanties of zo.

Mijn kind had een enorme achterstand op Engels (brugklas havo/vwo ver onder mavo terwijl alle vakken op vwo niveau lagen). Het kostte al genoeg tijd om de paar verplichte boeken Engels te lezen, extra boeken was bijna kindermishandeling. Begin klas 4 liep hij nog behoorlijk achter maar hij heeft een enorme inhaalslag gemaakt en leest nu, twee jaar later, HBOboeken volledig in het Engels.

Als een kind Frans en Duits mag laten vallen (of in ieder geval één) moet je voorzichtig zijn in wat je het voor extra werk geeft. Levert het wat op en levert het vooral op TIJD wat op.

Esther

Esther

07-02-2017 om 08:26

brr strenger zijn

Net alsof dat werkt bij iedereen. Engels leren kun je niet vergelijken met het leren van Duits of Frans. Engels leer je tegenwoordig bijna gewoon door onderdompeling, dat is zoveel aanwezig in het dagelijks leven.

Voor sommige kinderen is automatiseren echt een drama, dan kost het woordjes leren zoveel tijd zonder dat het beklijft. Om dan gewoon te horen dan had je maar beter moeten leren dat is zo frustrerend. (bovendien kostte het woordjes leren hier ook zoveel tijd dat al het andere huiswerk in de knel kwam, en dan ook nog met vrijwel geen resultaat).

Hier was de oplossing aan de ene kant bijles en aan de andere kant een school die bereidt was om zich flexibel op te stellen. Voor duits en frans zijn er namelijk geen landelijk normen wat er precies beheerst moet worden in de onderbouw. Kind heeft dus in de derde klas vrijstelling gehad voor het leren van woordjes voor duits.

In de bovenbouw mag er gelukkig vrijstelling gegeven worden voor de tweede vreemde taal, dus het probleem is er hier niet meer.

Boekjes

Ik snap je wel Triva, maar ik zeg ook niet dat hij die boekjes _nu_ door de week als extra huiswerk moet gaan lezen. Mijn zoon leest ze wanneer hij tijd en zin heeft, en wanneer hij er eentje uit heeft, krijgt hij een beloning. Een appje, of een rank of zo. Het gaat bij die boekjes niet zozeer om het directe resultaat. Meer om er wat gevoel voor te krijgen (zinsbouw, vervoegingen) en eventueel plezier. Ik geef wat tips die bij ons werken, haal er vooral uit wat bij je kind en situatie past.
Het gaat om een "slim" kind, lees ik, dus ik ga er gemakshalve vanuit dat niet ál zijn vrije tijd aan huiswerk opgaat.

Maar de kern van mijn advies is: helpen, ondersteunen en belonen.

Triva

Triva

07-02-2017 om 08:41

Esther

Ik hoop dat je de zin na het woord 'streng' ook hebt gelezen of heb je voor het gemak maar helemaal niets meer gelezen?

Je ziet het, iedereen geeft hier zijn eigen tips en de TS moet er maar uithalen wat passend is. Boekjes zouden bij mijn kind niet gewerkt hebben maar samen leren wel. Onderdompeling is bij mijn oudste op havo/vwo niveau niet gelukt (pas nu op het HBO) maar bij mijn kind op vmbo-basisniveau met ernstige dyslexie lukt het wel (hij praat gewoon in het Engels bij een computergame, heb ik bij mijn oudste nooit gehoord).

Toch is het vaak zo dat woordjes leren niet goed gedaan wordt. Er gaan dan veel tijd (kwantiteit) in zitten zonder resultaat en je moet eerst zeker weten of dat het probleem is. Woordjes leren op de bijles vind ik een beetje zonde. Bijlessen kun je beter gebruiken voor grammatica en het spreken van de taal. Woordjes kan elk slim kind thuis ook, je moet alleen even weten waar het fout gaat en ik vermoed toch echt dat het niet op de goede manier gedaan wordt. Vooral omdat het bij Engels aan is komen waaien heeft dit kind waarschijnlijk nooit goed geleerd hoe je woordjes moet leren.

Mijn kind had dat andersom: hij was steengoed in het leren van woordjes geworden omdat dat het enige was waar hij zijn punten mee kon ophalen bij al die talen. Uiteindelijk had hij in havo4 de hoogste score met een woordjestoets Engels waar de rest het allemaal wel geschoten vond omdat het er zo verschrikkelijk veel waren.

Bal

Bal

07-02-2017 om 08:51

Slim of heel slim?

Als je kind heel slim is heeft hij waarschijnlijk niet vaak zijn best hoeven doen. Woordjes stampen (en erger nog: hele zinnen) zijn een ramp voor kinderen die nooit hebben hoeven bikkelen op leerwerk. Het is vreselijk saai, je moet het vaak herhalen, het kost behoorlijk veel tijd en het is inspannend. Mijn oudste slimmerd heeft niet echt taalgevoel en had al snel door dat hij op die woordjes kon scoren. Dus die zit te bikkelen om in ieder geval al die woordjes te leren. Jongste slimmerd met taalgevoel zal verwachten dat 'de woordjes vanzelf tot hem komen'. Die zal ook het afzien moeten gaan leren.

Dus ik zou ook kiezen voor streng zijn. Zorgen dat ie goed weet wanneer hij het echt goed kent. Als alle woordjes helemaal goed zijn dus en niet als ze bijna helemaal goed zijn, of 75 procent helemaal goed is. Laat hem maarlekker even afzien, is heel goed voor slimme kinderen. En overhoor de eerste paar keer zelf. Dan kun je zelf zien wat er mis gaat.

Vivianne

Vivianne

07-02-2017 om 10:20

Hier hielp streng

Mijn zoon had t/m 3VWO veel moeite met Frans en Duits. Engels ging prima, dat heeft hij in de praktijk geleerd.
Hij heeft enorm veel tijd moeten stoppen in deze twee talen. Ik schat dat de helft van zijn tijd (buiten schooltijd) in deze vakken ging. De andere vakken werden in de rest van de tijd gepropt.
Dat betekende heel erg veel huiswerktijd, door de week en in het weekend.
De leraar Frans had goede tips over volgorde van woordjes leren, heeft met mij en zoon een toets doorgenomen om te zien wat er fout gaat.
In de derde klas begonnen de lees- en luistertoetsen. Die deed zoon heel aardig. Volgens de leraar was dat bepalend voor het wel/niet kunnen halen van een taal in de bovenbouw.

Zoon zit nu in 4VWO en heeft alleen nog Frans. In de vakantie heeft hij Duolingo moeten doen om bij te blijven met deze taal. Dit schooljaar had hij voor het eerst geen flinke dip aan het begin van het schooljaar.
De lees- en luistertoetsen gaan nog steeds goed. Hij schommelt zo rond de 5,5 op zijn cijferlijst.

Zoon is erg slim maar heeft moeite om 'inhoudsloze' informatie op te slaan.
Ook de andere vakken gaan dit jaar veel beter, juist omdat er steeds meer begrip wordt gevraagd en minder reproductie.

Vivianne

Vivianne

07-02-2017 om 10:23

Quizlet

Quizlet vonden wij prettiger dan WRTS, alleen al om de betere uitspraak.
Met een betaald account helpt het programma met het leren van grote lijsten (long term learning), door elke keer 7 nieuwe woorden toe te voegen en oude woorden te herhalen. Dan moet je wel ruim op tijd beginnen.
Bij mijn zoon was het noodzakelijk dat hij elke week werkte aan de talen, niet pas drie dagen voor de toets.

Opsplitsen

Ik weet niet of hij dat al doet, maar hij kan het leren ook opsplitsen. Dus eerder beginnen en en vaker herhalen. Het vraagt wat planning maar het herhalen, zeker wat betreft de hoofdletters, zou positief kunnen bijdragen aan de cijfers.

Nu kan een ll de wrts-toetsen beïnvloeden door de instelling van de wijze waarop getoetst wordt. Zo kunnen kinderen hun ouders mooie wrts-toetsresultaten tonen terwijl ze een simpele toetsafname hebben opgestart. Een afname die in het niet staat met de schriftelijke afname op school. Gewaarschuwd mens telt voor twee, denk ik maar.

vera

vera

07-02-2017 om 10:45

even samen

Ik zou er ook even bovenop gaan zitten.
Dan kun je er ook achter komen wat er precies misgaat.
Het kan zijn dat hij écht niet weet hoe aan te pakken. En als het dan mislukt dan kan dat flink demotiveren. Dan is het een kwestie van grip erop krijgen.
Ik zou iedere dag gaan zitten, 5 woordjes. Dat kan ook in 10 minuten.
De dag erna weer die 5 woordjes. En pas stoppen als ze er perfect inzitten, en dan pas een nieuwe reeks van 5 woordjes.
Om het samen te doen werken kaartjes heel goed. Het wordt ook heel visueel hoeveel er al onder de knie is. Je kunt zo zondig sorteren, adhv leestekens ed. Vrouwelijk en mannelijk kun je aangeven met kleuren.
Hier samen in het begin veel werk gestoken in het samen ezelsbruggetjes vinden voor woorden die niet beklijven. Veel lol mee gehad.
Was maar even nodig, dochter verzint ze nu zelf of heeft het wellicht niet meer nodig. Af en toe vraag ik haar nog af maar niet veel meer.
Even flink energie erin steken kan goed helpen om kind op rit te krijgen waardoor deze zelf vaardigheden ontwikkelt.

Guus

Guus

07-02-2017 om 11:13

dank jullie wel

Inderdaad, heel slim en heel slordig, veel taalgevoel - een hekel aan automatiseren en stampen. Heeft nu zo'n intense hekel gekregen aan vooral Frans dat zijn geest tegenwerkt bij alles wat naar Frans riekt. Het is inmiddels niet alleen gebrek aan motivatie maar een grondige antipathie.

Ik hoop dat het straks als het (met Duits en Engels) meer om begrip draait het beter zal gaan.

We gaan het eens proberen met boekjes lezen, belonen met eten en toch maar quizlet of gamification. Bedankt voor het meedenken.

Jasmijn

Jasmijn

07-02-2017 om 11:59

wat ik laatst op youtube zag

Laatst zag ik twee broers op youtube die een challenge hadden met elkaar om in een week een vreemde taal te leren, maar het leuke was, en het leek me heel leerzaam, dat ze op ieder ding in het huis met van die gele post-it briefjes hadden geschreven wat het was in die taal. Misschien een ideetje? Natuurlijk zitten er heus de woorden niet allemaal tussen, die hij moet leren, maar wellicht wakkert het iets bij hem aan? Net zoals de liedjes van Stromae luisteren en leren, of vaker een goede franse film te kijken (gewoon met ondertiteling hoor)

Otillie

Otillie

07-02-2017 om 12:19

ander geluid

Hier ook een slim kind dat woordjes niet in haar hoofd kreeg maar wel goed was in de rest van de taal en tekstverklaring in het bijzonder. We hebben heel wat met haar geprobeerd: kaartjes met het woord en aan de andere kant de vertaling, wrts, overhoren. Vooral dat laatste werd een drama en ik weet niet of het onwil was of niet maar ook na 3 avonden van repeteren, repeteren en nog eens repeteren kende ze misschien net de helft van de te leren woordjes. Ze heeft later zelf bedacht dat ze een zware onvoldoende voor woordjes wel kon lijden want ze telden gemiddeld gezien niet zwaar mee en dat ze ondanks het feit dat ze ze niet in haar hoofd kreeg gestampt, ze de woordjes wel kon toepassen in de overige onderdelen van taal (en bij je examen mag je een woordenboek gebruiken). Ze heeft wel pogingen gedaan te leren maar ze heeft er niet veel tijd meer ingestoken. Die tijd heeft ze gebruikt voor andere vakken. Ze is geslaagd voor Engels en Duits met mooie cijfers gemiddeld.

bieb63

bieb63

07-02-2017 om 21:41

Niet met je eens Esther

Voor onze dochter was JUIST Engels een enorm probleem. Frans en Duits niet.
Er wordt tegenwoordig vanuit gegaan dat kinderen al met een bepaalde basis kennis Engels op het VO komen. Dat zal zeker voor een deel van de kinderen gelden. Immers, ze zien en horen normaliter al veel meer Engels, dan Duits of Frans. Dat is waar. Maar als je voor Engels niet enig gevoel hebt, dan is het een énorm lastige en moeilijke taal. Weinig logica op alle fronten. Én als je dan in de brugklas komt en er wordt vanuit gegaan dat je een verhaal in het Engels enigszins kan volgen, maar je kan het niet, dan loop je al compleet vast.
Met Frans en Duits gaat dat anders. Dan begin je bij nul. En vooral Frans is een behoorlijk logische taal. Dus als je meer 'technisch' naar een taal kijkt, dan is voor hen Duits en Frans veel beter te doen. Zeker omdat je vanaf 0 begint. Als je geen gevoel voor Engels hebt, maar er wordt wel verwacht dat je al een redelijke basis kennis hebt, dan kan dat echt een probleem worden.

lisbeth

lisbeth

07-02-2017 om 21:59

Herkenbaar

Oudste heeft er ook moeite mee, automatiseren was altijd al moeilijk voor haar. Wat wij nu doen is schrijven, nog meer schijven, nig veel meer schijven en dan nog meer schrijven en dat dagen achter elkaar. Tijdrovend maar het blijft beter hangen dan wrts en quizlet. Ook beginnen we voor de klas uit met het hoofdstuk. Vaak werken we in de vakantie al wat vooruit met de woordjes al leren en gram oefenen. Dat scheelt in de lesweek hele veel oefentijd.
Wat de slordigheidfouren betreft, geef gerichte opdrachten. Kijk nu of je alles met hoofdletter hebt, kijk nu je vervoegingen na, kijk nu je punten en komma's na. Als ik oudste de opdracht geef haar toets na te kijken ziet ze haar fouten niet, als ik haar zeg op specifieke zaken te letten werkt dat wel.

slordig

"Wat de slordigheidfouren betreft, geef gerichte opdrachten."

Ja, dat is een goeie tip. Slordigheid is hier ook een groot probleem. Misschien splits ik die opdrachten nog onvoldoende uit. Ik zeg altijd: kijk het na op slordigheden. LOL, hij kan beslist niet goed zelf beoordelen of het slordig is wat-ie schrijft.
Dus idd, ik ga het maar eens specificeren. De d's en de t's, de juiste tijden (zit hij nu bij Engels mee te worstelen). Ik ga maar es een lijstje maken dat-ie gestructureerd kan afwerken.

(lastig is wel dat hij ook niet zo erg gemotiveerd is om goed te spellen. "Ze snappen toch wel wat ik schrijf")

lisbeth

lisbeth

08-02-2017 om 07:46

Gerichte opdrachten

Toevallig beaamde de begeleidster van oudste gisteren dat dat inderdaad beter werkt. Als je een toets naloopt zonder gerichte opdracht kijk je hem na met de zin die je hebt geschreven in je hoofd. Die dus na jouw idee goed is. Je ziet dan je fouten dus ook niet. Ga je specifiek naar 1 ding kijken dan kijk je niet naar de zin maar naar specifieke onderdelen.

Werkwoorden

Voor het oefenen van vervoeging van werkwoorden is Www.Verbuga.eu heel handig. Je kunt de taal, tijden en zelfs de te oefenen werkwoorden aangeven en dan worden die telkens herhaald.

Drietje

Da's handig, voor alle talen ook nog! Bedankt

Even zo

Even zo

08-02-2017 om 13:56

Is een voldoende nodig?

Omdat de mensen die mij kennen anders direct weten dat ik het ben.

Ik kon ab-so-luut geen woordjes leren. Luistertoetsen, spreekvaardigheid, boeken lezen, alles top, maar woordjes niet. In HAVO 4 kreeg ik een docent Engels die mij apart nam en zei 'ik ga jou nooit meer overhoren op woordjes'. Ik haalde een 10 voor mijn eindexamen Engels. Hij had het goed ingeschat.

Ik ben hoogbegaafd en kan niks stampen, maar leer als een dolle in context.

Zo flexibel zal het er op de meeste scholen niet aan toe gaan, maar kijk (eventueel in overleg met school) wat er nodig is. Welk deel van het cijfer vormen de woordjes? Misschien komt hij weg met een 4 voor woordjes stampen als de luistertoetsen een 8 zijn. Zet daar dan op in. Beter veel tijd en energie steken in zaken die hem uiteindelijk taalvaardigheid opleveren (en een voldoende), dan aan een dood paard trekken.

bieb63

bieb63

08-02-2017 om 21:55

even zo

Bij onze dochter andersom. Woordjes (Engels) leren kon ze door flink te stampen, wrts enz. Uiteindelijk is het net zoiets als tafels automatiseren. Maar Engels an sich, tekstbeleving, grammatica was voor haar 1 groot drama. Zij kon dus juist door die woordtoetsen haar cijfers enigszins opkrikken zodat het niet onder een 5,5 kwam.

Vivianne

Vivianne

08-02-2017 om 22:08

Dat is precies het verschil wat de leraar bij ons bedoelde

Er zijn leerlingen die door hard werken de onderbouw halen, zelfs met een voldoende. Maar die lopen vast in de bovenbouw doordat het niveau te hoog wordt.
En er zijn leerlingen die in de onderbouw zicht hebben op een hoger niveau omdat ze juist wel 'goed' zijn in de lees- en luistertoetsen. Voor hen is het 'overleven' in de onderbouw zodat het daarna beter gaat.

Daarom vond de leraar Frans in de derde klas de resultaten voor de lees-en luistertoetsen zo belangrijk. Die toetsen kun je zomaar stampen als de aanleg er niet is.

vera

vera

08-02-2017 om 23:49

of gym

Overstappen naar gymnasium een optie?
Latijn en/of Grieks wordt vaak anders beleefd, en is soms juist minder een probleem.
Voordeel is iig dat Frans én Duits weg kunnen in bovenbouw.

Yura

Yura

09-02-2017 om 18:05

Geen tips

Herkenbaar. Zoon heeft uiteindelijk maar Duits gekozen, omdat hij dacht dat dan in ieder geval het lezen makkelijker zou zijn en dat ik hem kon helpen omdat ik goed Duits spreek. Maar eigenlijk was het belangrijkste toch, zorgen dat hij geen andere onvoldoendes had, zodat hij steeds net over ging. Helaas ging dat in de 6e mis en zakte hij mede op Duits. Dit jaar in de herkansing, gelukkig gaan de ander vakken nu beter, dus we mikken op een vijf voor Duits en de rest voldoende.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.