Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Lilie

Lilie

20-03-2015 om 09:49

Slechte resultaten toetsweek havo 3

Zoon heeft de toetsweek achter de rug en de meeste cijfers zijn binnen en die zijn niet best. Ik verwacht een rapport met 4 of 5 tekorten. Nu hij ook een te kort voor scheikunde staat is zijn gewenste profiel NG ook niet haalbaar. Uiteraard ga ik in gesprek met de mentor over hoe nu verder. Maar eerlijk gezegd weet ik het niet. Overgaan lijkt mij op dit moment eigenlijk niet haalbaar. Zoonlief is niet echt een studiebol, trapt liever buiten een balletje, dan nog een keer een hoofdstuk doornemen. Maar wat is wijsheid. Blijven zitten en hopen dat ie vervolgens wel havo 4 en 5 doorkomt. Is nu nog overstappen naar de mavo nog een optie? Mijn grootste spookbeeld is dat ie de middelbare school verlaat zonder diploma. ( nu blijven zitten en dan daarna stranden in havo 4 bijvoorbeeld ) of zie ik het allemaal te somber? Wat te doen?


Barvaux

Barvaux

20-03-2015 om 10:10

Lillie

Laat dat spookbeeld varen, dat is meer een issue bij stranden in VWO 4/5. Hij kan altijd nog naar MBO4 als hij een jaar blijft zitten nu.

Om dat scheikunde zou ik mij niet druk maken en juist aansturen op blijven zitten, in mijn ogen heb je niets aan overgaan met een profiel waar je toch niets aan hebt.

Barvaux

Barvaux

20-03-2015 om 10:16

Voor de duidelijkheid

Hij kan alleen naar MBO4 met een overgangsbewijs naar Havo4 en dat is te halen met een jaar zittenblijven. Nu naar de mavo zal niet altijd kunnen omdat ze daar in mavo3 al dingen voor het examen afronden maar dat ligt aan je school.

Anna G.

Anna G.

20-03-2015 om 10:47

Barvaux

Aan welk profiel heb je in jouw ogen dan niks? Ben benieuwd! Volgens mij valt dat wel mee en kan je je beter focussen op vakken waar je sterk in bent dan eindeloos doorgaan met vakken die je niet liggen met kans op falen.

Volgens mij worden de meeste topbanen nog steeds uitgevoerd door mensen met een economische/bedrijfskundige achtergrond. Zélfs bij technische bedrijven biedt het meer kansen om tot het hogere management toe te treden, dus dat je zonder NT/NG profiel geen toekomst zou hebben is niet waar.

Barvaux

Barvaux

20-03-2015 om 11:05

annag

Dat is voor iedereen anders maar in dit geval dus overgaan zonder een profiel met scheikunde. Lijkt me duidelijk. TS zegt duidelijk dat zijn gewenste profiel niet doorgaat zo dus dan is toch doorgaan met een ander profiel onwenselijk in mijn ogen.

Anna G.

Anna G.

20-03-2015 om 11:21

Maar..

Als het nu al niet haalbaar lijkt, dan snap ik niet dat er wordt gedacht dat dat vak in 4 en 5 havo wel haalbaar is. Het wordt er echt niet makkelijker op (sterker nog: in havo 3 is het nog relatief eenvoudig) en soms moet je de realiteit onder ogen zien.

Blijven zitten met kans op nog een keer blijven zitten.... ik snap moeders zorgen dus wel en zou ze serieus nemen.

Barvaux

Barvaux

20-03-2015 om 12:08

anneg

Daarom zeg ik: blijven zitten. Kijk maar naar de zoon van Elisa, die bleef ook zitten en opeens, als een wonder, snapt hij wiskunde wel.

Eerst dat overleg met de mentor.

Vakken laten vallen en door naar H4? Een ander profiel zou nu het kleinste probleem zijn. Zijn de belangrijkste tekorten nog weg te werken, overleg met scheikundedocent? Nu blijven zitten en alsnog afstromen naar Vmbot is ook niks. Evengoed kan hij dan niet naar Vmbo examenjaar, waarschijnlijk. Dan doet hij 6 jaar over T diploma.
Dan liever eerder naar Vmbot en doorstromen naar mbo nivesu 4.
De keuze om met een overgangsbewijs H4, na een keer zitten blijven naar mbo te gaan zou mijn keuze niet zijn.

Barvaux

Barvaux

20-03-2015 om 12:27

wil

Als hij nu naar mavo gaat doet hij vijf jaar over de mavo.

Nu zittenblijven geeft hem de keus: hard werken en met het profiel wat je wil volgend jaar wel door naar havo4 of, als het profiel niet te krijgen is, een ander profiel of naar mbo4.

Barvaux

Barvaux

20-03-2015 om 12:30

en wil

Als je weet dat je NG wil is een Cprofiel dus NIET het kleinste probleem.

Moni

Moni

20-03-2015 om 13:10

Ik zou ook blijven zitten als school dat goed vindt

Dan heeft hij volgend jaar twee keuzes: 4 havo of mbo4
Afstromen naar vmboT betekent daarna ook mbo4. Of denk je dat hij dan weer terug na de Havo wil? Dan is hij twee jaar ouder dan zijn klasgenoten.
Of hij moet van 3 Havo naar 4 VMBO-T kunnen

Aan je zoon vragen.

4 of 5 tekorten kunnen als het 5-en zijn met hard werken best veranderen in 2 tekorten op je eindrapport. En dan ga je gewoon over. Als je zoon geen zin heeft in hard werken dan wordt het een ander verhaal. Dan wordt een havo diploma idd vast lastig. En het mbo misschien een betere optie. Is het een idee er nu nog even hard aan trekken om wel dat overgangsbewijs te halen? En dan as schooljaar over te stappen?

En als dat niet lukt...idd doubleren, en die mbo optie nog steeds als serieus alternatief in gedachten houden. En vooral zorgen dat je zoon goed snapt wat de opties zijn....

Anna G.

Anna G.

20-03-2015 om 13:40

Maar Barvaux..

Elisa's zoon is wel blijven zitten maar kan ook niet het door hem gewenste profiel kiezen. Soms is de realiteit niet zoals je zou willen.

Overigens ben ik helemaal niet tegen zittenblijven, maar ik zou me wel goed afvragen of het verstandig is om voor een profiel te kiezen met vakken die je niet liggen. Het is wel zo dat als hij blijft zitten, hij nog een jaar extra de tijd heeft om daar over na te denken.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

20-03-2015 om 13:53

Blijven zitten.

Mijn zoon heeft moeten doubleren vanwege ziekte. En dat hij nu heel goed gaat met wiskunde komt omdat hij een andere docent heeft en omdat zoon keihard werkt; dus iedere dag zijn huiswerk doet. Hij zou idd nu wel N&T hebben kunnen kiezen maar in dat jaar ziekte is hij van gedachten veranderd en is het E&M geworden (met wiskunde B, dat wel. Een jaar blijven zitten kan zinnig zijn om duidelijker te krijgen wat iemand wel wil en kan en om te focussen op vakken die niet zo goed gingen/gaan. Maar de motivatie en inzet blijft broodnodig. Welke weg de zoon van Lilie ook gaat bewandelen, hij zal door moeten krijgen dat hij wel moet werken voor school en het ook doen. Dus school als prioriteit en daarna het balletje trappen en andere leuke dingen. Is lastig voor die pubers maar het is nu eenmaal zo.

Barvaux

Barvaux

20-03-2015 om 13:57

annag

Dat kan hij nu dus wel, dat hij van gedachten is veranderd doet niet ter zake.

Verder, Elisa, vind ik het vreemd dat je drie jaar lang maar roept dat het kwartje niet valt, dat de docent er alles aan doet maar het niet lukt, dat het met bijles niet lukt en dat je je maar bleef afvragen wat er aan de hand was, dat jij ook niets van wiskunde begreep en dat nu blijkt dat hij met een beetje harder werken en gewoon alles opschrijven het prima snapt. Gewoon pubergedrag dus geweest in mijn ogen, en wat te lui in alles opschrijven. Met een beetje harder werken had hij het in de tweede ook prima gedaan.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

20-03-2015 om 14:03

Bovenbouw

En neem ook in overweging dat de bovenbouw, dus met het gekozen profiel, echt moeilijker en zwaarder wordt. Je wordt geacht de basisstof te kennen en te kunnen toepassen. De vakken gaan veel meer de breedte en de diepte in. Ik heb van zowel leerlingen als docenten gehoord dat de vierde (Havo en Vwo) in het algemeen enorm tegenvalt aan studiebelasting. Leerlingen die in de derde achten en negens halen, halen nu zesjes en zevens. Dat moet je niet onderschatten. Er wordt ook veel meer gevraagd aan inzet en vaardigheden als plannen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

20-03-2015 om 14:08

Barveux

Ik heb toevallig afgelopen week de wiskunde docent gesproken en zo vreemd is dit niet. Met lui zijn heeft het niets te maken. Wel met de manier van uitleggen, beter kunnen omgaan met zijn ADHD en wat ouder en wijzer zijn. En vooral omdat deze docent precies in de gaten heeft wat zoon nodig had om het door te krijgen en hem te motiveren.

Barvaux

Barvaux

20-03-2015 om 14:11

Elisa

Tja maar eerder was je ook lovend over de docent, de bijlesdocent en haalde je je eigen wiskundeproblemen erbij. Toch vreemd.

Barvaux

Barvaux

20-03-2015 om 14:13

en

'Ik heb van zowel leerlingen als docenten gehoord dat de vierde (Havo en Vwo) in het algemeen enorm tegenvalt aan studiebelasting. Leerlingen die in de derde achten en negens halen, halen nu zesjes en zevens.'

Ook dat is geen wet. Je kunt je wel van alles laten vertellen. Voor veel leerlingen heeft de vierde ook voordelen: vakken laten vallen en meer tijd voor de overige vakken. Vaak is ook de derde een struikelblok voor de vakken die je minder liggen.

Verder: als de leerlingen met achten en negens nu zesjes en zevens gaan halen zou dat betekenen dat de leerlingen met zesjes en zevens nu onvoldoendes halen en zoveel leerlingen blijven nu ook weer niet zitten in de vierde.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

20-03-2015 om 14:37

Bovenbouw

Tja, dit werd afgelopen week verteld door de bovenbouw mentoren. En de leerlingen in 4 Havo en VWO. Het lijkt mij dus zeker iets om mee te nemen voor Lilie. Lilie, als ik jou was zou ik een gesprek aangaan met de mentor van je zoon. Wat is nu wijsheid, wat is haalbaar en hoe kan je zoon dit bewerkstelligen?

tja

Ik heb ook wel tig keer van docenten en leerlingen en mentoren gehoord dat de 3e zo'n zwaar jaar is. Daar merk ik nog niets van. Dus ik denk dat het niet zo zinnig is om zulk soort dingen in z'n algemeenheid te stellen. Het hangt daarvoor van veel te veel factoren af.
Eerlijk gezegd denk ik dat mijn oudste volgend jaar in de 4e helemaal een luizenleventje krijgt, want dat houdt hij alleen die vakken over waar hij toch al nooit huiswerk voor maakt...

Barvaux

Barvaux

20-03-2015 om 16:17

jippox

Precies Jippox, je moet dit soort dingen nooit gebruiken in het algemeen, vind het ook fout dat leerkrachten dat soort dingen zo algemeen zeggen en nogmaals elisa waar blijven die leerlingen dan met zesjes en zevens? Daar zeg je niets over?

Daar waar mijn zoon in havo 3 achten haalde heeft hij tot de kerst een tien gestaan voor natuurkunde (nu nog een 9) en is hij gewoon dolblij dat hij Duits en Frans en Geschiedenis kwijt is.

Gewoon naar vmbot ,,4e klas

Hier gaan elk jaar leerlingen van havo 3 naar vmbot 4e klas. En dan daarna of weer terug naar de havo of naar mbo4.
Echt geen probleem. Ik weet niet hoe het elders is, maar hier is dus gewoon een normale route.
Ik vind het ook een groot voordeel hebben . Beter van havo3 via vmbot4 naar havo 4 dan nog een keer havo 3.
Als je na vmbot een leuke mbo opleiding vindt kan dat ook . En je hebt tenminste iets afgerond.

Karen

Karen

23-03-2015 om 07:18

Motivatie na profielkeuze

Wat ook helpt: het einde komt in zicht. Zoon in 4V realiseert zich steeds meer dat hij over de helft is van zijn middelbare schooltijd. Dat niets doen nu leuk gamen oplevert maar ook de mogelijkheid dat hij nóg een jaar op de middelbare school moet zitten. Als het dan toch moet, dan maar zo kort mogelijk...

teky

teky

23-03-2015 om 08:52

afronden

Heeft hij al een idee wat hij wil na het VO? En is dat profiel daar nodig bij of kan het ook anders. Dochter koos op het Vwo voor CM, had(heeft) ook een ernstig motivatieprobleem. Omdat ze biologie nodig had voor studie heeft ze dat als extra vak gekozen. Als het in de 6e dan nog een probleem was geworden had ze dat blijkbaar niet in het slagen mee hoeven tellen. Kan zoiets misschien? Kiezen voor een ander profiel wat hem gemakkelijker afgaat met 1 extra vak waar hij wat harder voor moet werken.

Ik zou ook liever hebben dat ze iets afronden, dus voorkeur voor wat Mach noemt. Vriend van dochter heeft ook de overstap havo/mbo 4 gedaan toen het na een jaar blijven zitten nog niet lukte. Nu zit hij op het mbo zonder havo diploma, is al geswitched van opleiding en doet nu iets wat naar mijn idee eerder hobby is dan opleiding.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

23-03-2015 om 10:05

Vraag ( beetje OT)

Ik lees hier heel vaak over toetsweken. Daar hangt dan ook blijkbaar heel veel vanaf? Een slechte week hebben betekent dat je zomaar kan blijven zitten?

Bij dochter op school kennen ze dat helemaal niet. Een hoofdstuk of periode wordt afgesloten met een proefwerk en tussendoor krijgt ze so's. Zoals het bij ons vroeger op school ook altijd ging.
Proefwerken worden ruim van tevoren aangekondigt, so's heel kort vantevoren of helemaal niet.

Hoe gaat dit bij jullie kinderen op school?

Barvaux

Barvaux

23-03-2015 om 13:03

teky

'Ik zou ook liever hebben dat ze iets afronden, dus voorkeur voor wat Mach noemt. Vriend van dochter heeft ook de overstap havo/mbo 4 gedaan toen het na een jaar blijven zitten nog niet lukte. Nu zit hij op het mbo zonder havo diploma, is al geswitched van opleiding en doet nu iets wat naar mijn idee eerder hobby is dan opleiding.'

Ik snap het wel maar het overgangsbewijs naar havo 4 staat gewoon gelijk aan een mavo diploma en beide zijn het geen startkwalificaties. Hecht dus niet teveel waarde 'aan iets afmaken'. Ieder kind kan stranden op het MBO, of je daarvoor wel of niet een diploma hebt gehaald op vmbo niveau maakt weinig uit voor je kansen verder.

Je verliest helemaal geen tijd

Als je van havo 3 naar vmbo4 gaat en dan evt weer terug naar havo4.
Of je hebt dan misschien wel een hele leuke mbo opleiding op het oog.
Je zult toch eerst havo 3 moeten halen om uberhaupt naar mbo niveau 4 te mogen.
Als je in havo 3 blijft zitten kan je vakken laten vallen als je naar vmbo gaat. Dat maakt het makkeljjker en ala vervolg kan je of naar mbo of naar havo4

Elke

Elke

23-03-2015 om 15:31

Dendy

Hier hebben ze tot en met de derde (vwo, havo volgens mij ook) so's, repetities, verslagen, etc. Soms wel 6 of meer cijfers per periode.

Vanaf de vierde krijgen ze nog maar één toets per kwartaal per vak, en voor de talen hebben ze nog één tussencijfer per periode (telt minder zwaar mee, bijvoorbeeld 'n boekverslag). Ze mogen één toets per proefwerkweek herkansen.

Dus ja, 'n slechte week kan het verschil zijn tussen overgaan en blijven zitten.

eva

eva

23-03-2015 om 17:57

ik zou

Je echt adviseren om hem over te laten gaan naar 4havo. Als je het overgangsbewijs hebt van 3h naar 4h kan je naar MBO niveau 4. En dan kan ie altijd nog switchen als hij dat bewijs heeft

Tuurlijk!

Als hij over kan gaan naar havo 4 verdient dat tijd de voorkeur! Dat lijkt me duidelijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.