Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

slechte cijfers

Vorige week een 10 minuten gesprek gehad op school. M'n zoon ( bijna 15, 3 atheneum)heeft een erg slecht rapport. Zijn werkhouding is niet goed, hij praat en kliert in de klas en let niet op. Daarbij komt dat hij zich zeer slecht kan concentreren en erg prikkelgevoelig is, ook heeft hij veel moeite met planning. Zijn mentor geeft hem wel morele ondersteuning in de zin van: je kunt het best, je bent een intelligente jongen en we gaan er voor. Ik denk dat mijn zoon begeleiding nodig heeft maar voor een huiswerkinstituut heb ik geen geld. Zijn er andere mogelijkheden dat hij wat begeleiding krijgt met z,n huiswerk?Ik heb hierover ook al een mailtje gestuurd aan zijn mentor maar zou ook graag hier iets over willen horen.

bertje1

bertje1

16-12-2013 om 22:55

legio mogelijkheden

Eerst zou ik eens kijken: wat is er precies aan de hand? Hoe ging het voorheen? Is de 'puberteit' aangebroken (ofwel: zijn andere dingen leuker . Dan kun je pas kijken denk ik wat je kunt doen. Is het puur houding, is het planning, motivatie, etc.

Yura

Yura

17-12-2013 om 11:29

Inderdaad

Eerst kijken waar het mis gaat. Bij mijn zoon dreigde het in 3 atheneum ook mis te gaan. Hij was in de klas wel rustig. Te rustig misschien, want veel leraren vinden dat hij te weinig aanwezig is, krijgen geen hoogte van hem of hij het snapt of niet. Hij vraagt ook nooit wat. Wel had zoon ook veel moeite met de planning. De grootste boosdoener bleek eigenlijk de playstation. Toen die eenmaal in de kast was op geborgen heeft hij zijn cijfers alsnog weten op te halen. Hoewel het nu in de 4e ook weer hangen en wurgen is hoor. Ik begeleid hem dus eigenlijk zelf, in die zin dat ik de playstation achter slot en grendel zet en hem gewoonweg controleer. Als hij zegt dat hij aan zijn huiswerk gaat dat hij dan geen andere dingen aan het doen is. Ook heb ik hem verplicht om met wrts te gaan werken na een 1 op Duits idioom. Hij heeft dat tnt nog nooit gedaan, maar zijn zus (klas lager) wel vanaf het begin. Ik heb hem gezegd dat nu wel bewezen is dat zijn manier niet werkt, dus dat ik wil dat hij wrts gaat gebruiken punt einde discussie. Ik vraag hem nu ook regelmatig wat zijn score was op wrts.

hier ook

zoon had veel onvoldoendes laatste maand en dus slecht rapport. Nu is het verplicht 2 uur hier aan tafel huiswerk maken en als ik ben werken wil ik op schrift of wrts zien wat hij gedaan heeft. Wiskunde bijles van neef en verder veel overhoren. Ik ben echt streng nu. Hij heeft kansen gehad en die laten liggen.Plannen was al niet zijn sterkste kant dus daar hielp ik al mee maar met de verleiding van de xbox-telefoon werkte dat ook maar half. Hij zat wel boven in zijn boeken maar deed weinig al dacht hij daar anders over. Nu schieten de punten omhoog....
Zoon gaf dit weekend aan dat het toch wel fijn voelt om t proefwerk echt te kennen
Hij moet even in gaan zien dat het nodig is om er voor te werken. Kijk of je met de mentor elke 2 weken even mailcontact kunt hebben over zijn gedrag in de klas. Desnoods daar sancties op zetten bij slecht kliergedrag?

Marieke

Marieke

18-12-2013 om 16:01

De eettafel

Het is weer de tijd van het jaar voor de eerste ronde gesprekken Hier was het niet anders voor onze 14 jarige zoon. Volgens de leerkrachten absoluut een VWO klant, maar dat was niet te zien aan zijn cijfers.
Ook wij kregen een huiswerkinstituut aangeraden. Het nuchtere commentaar van zijn grote broer en zus (laatste jaar HBO en 6 gym) Huiswerkinstituten doen weinig meer dan ophokken voor veel geld en drukke werkende ouders betalen dit om aan school te laten zien dat zij er alles aan hebben gedaan. Dat ophokken geldt dan voornamelijk voor de kinderen zonder grote motivatie voor huiswerk. Kinderen die graag willen leren kunnen er wel degelijk iets halen.
Dus wij hebben zoonlief nu avond aan avond aan de eettafel en een van ons zit ernaast. Geen tv, muziek of computer. Wij en broer en zus zijn er om uit te leggen wat hij niet snapt en er is geen ontkomen meer aan. Ik laat je tegen het tweede rapport weten of het gewerkt heeft

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.