Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Slecht voorlezen

Gisteren was het Sinterklaas en bij de meeste pakjes zitten gedichtjes, die hardop voorgelezen dienen te worden.
En zodoende hoorde ik mijn zoon weer eens voorlezen. Vroeger op de basisschool lazen we voor en om-en-om en hoorde ik hem vaak. Nu hij in Havo 4 zit, leest hij zelden voor. Nu viel het me op dat hij zo slecht las.
Met gedichten valt dat wel op, het ritme van het gedicht en de rijm klopt niet als je zegt wat je denkt dat er staat, in plaats van dat je voorleest wat er staat. En van de meeste gedichten klopte het ritme en de rijm goed.
Nou zal het me verder een worst zijn hoe sinterklaasgedichten worden voorgelezen, zolang we maar lol hebben en de kadootjes in de smaak vallen, maar als zoonlief op dezelfde manier de vragen op school leest, kan het een verklaring zijn voor de vele slordigheidsfouten die hij maakt. Dan is hij heel tevreden over hoe een toets ging, hij wist alle vragen, maar dan heeft hij nog maar een 5 of een 6.
Zou mijn vermoeden kunnen kloppen, of lezen wel meer jongeren van deze leeftijd (net 16) slecht als er een ingepakt kadootje onder handbereik ligt?

Tango

Tango

07-12-2014 om 20:07

Dyslexie

Raden wat er staat i.p.v. lezen kan een kenmerk van dyslexie zijn. Waren er op de basisschool problemen met lezen dat je zo vaak met hem las?
Het is misschien wel iets om eens op school te bespreken.

Barvaux

Barvaux

07-12-2014 om 20:08

tja

Voorlezen vereist toch wel wat meer dan in je hoofd lezen maar bij mijn dyslectische zoon gaat het wel zoals jij denkt. Hij dénkt dat hij weet wat de vraag is maar dat ligt dan toch wel een beetje anders. Als ik hem hoor voorlezen en zie wat hij overslaat, verkeerd leest en niet begrijpt (dat hoor ik aan zijn manier van voorlezen) dan snap ik wel dat hij niet het niveau doet op school wat zijn IQ doet vermoeden.

Vandaag heb ik hem verboden om bij het rekenen op de computer thuis de getallen hardop voor te lezen. Hij heeft daar veel te veel moeite mee en kan beter gewoon naar de volgorde van de cijfers kijken als hij komma's moet verplaatsen of nullen moet verwijderen

Barvaux

Barvaux

07-12-2014 om 20:09

vergat ik

Als het geen dyslexie is kan het dus best zo zijn dat hij gewoon het voorlezen verleerd is maar gewoon in zijn hoofd goed leest.

Auwereel

Auwereel

07-12-2014 om 20:27 Topicstarter

Verleren en zo vaak lezen

Zo vaak lezen deden we omdat dat leuk is, tenminste, ik lees graag en las graag voor. Maar op de middelbare is dat natuurlijk erg kinderachtig, je moeder die voorleest. Inmiddels vind zoon lezen geen leuke hobby meer, dus het kan best eens zo zijn dat hij het verleerd is.

Vogel

Vogel

07-12-2014 om 21:40

Herkenbaar

Maar ook heel gênant hoor, voorlezen terwijl de hele familie zit te luisteren. Mijn zoon (15) raffelde er maar een beetje doorheen om er zo snel mogelijk vanaf te zijn.
Daar weet ik het in ieder geval aan...

Dendy Pearson

Dendy Pearson

07-12-2014 om 21:44

Hier ook

Dochter van 12 valt onder de slimme kinderen, eindcito 550, doet VWO. Maar hardop lezen lijkt nergens naar. Ze is ook nooit AVI-uit geraakt. School heeft in groep 8 nog wel geprobeert of het beter ging met een AVI-tekst ipv rijen woordjes.

Ze scoort verder goed op school, ik denk niet dat ze dyslectisch is? Maar vreemd is het wel. Dochter zegt zelf dat het komt, omdat haar ogen al verder zijn dan haar mond

Linda K

Linda K

07-12-2014 om 22:01

Net als Dendy

Hier ook twee van die kinderen die bij de kleuters al alles lazen maar nog AVI-uit zijn geraakt vanwege het voorlezen. Ze hebben ook nooit voorgelezen, behalve op school. Zijn beiden absoluut niet dyslectisch.

Ik weet nog dat oudste in de brugklas heel blij was dat 'niemand' uit zijn klas kon voorlezen. Hij is toen (op een klassikale school, dus veel voorlezen) heel snel vooruit gegaan. Jongste is direct op een normale school begonnen, dus die heeft het nooit geleerd, al betrapte ik hem laatst op het hardop lezen van een Engels boek!

Auwereel

Auwereel

07-12-2014 om 22:13 Topicstarter

dat zal ik eens vragen

Of ze dat op school wel eens doen, voorlezen.

voolezen

Toen mijn zoon in groep 5 zat kon hij zo prachtig voorlezen dat hij regelmatig de juf mocht vervangen als ze bijvoorbeeld keelpijn had of geen zin meer had in voorlezen. Toen in groep 7 de voorleeswedstrijd kwam verwachtte ik er veel van. Maar wat viel dat tegen zeg! Zoon schoot door de tekst heen, las zinnen door elkaar en won zeker niet de prijs voor de beste voorlezer. Wat was er gebeurd?
Zijn stilleestempo was enorm omhoog geschoten en hij kon niet de juiste vertraging aanbrengen bij voorlezen. Zijn ogen (eigenlijk zijn hersenen) waren veel te ongeduldig. Zijn mond kon het hoge tempo niet meer bijbenen.
Hij was overigens in groep 4 al AVI uit.

Sukran

Sukran

09-12-2014 om 01:27

Niet kinderachtig!

Jammer dat de kunst van het voorlezen bij de jeugd wat verloren lijkt te gaan, en het als kinderachtig wordt ervaren. Wij zijn fervente voorlezers en houden het erin door stukken voor te lezen uit de krant bijvoorbeeld. Zoon neemt die gewoonte over en leert langzamer te praten (ook al zijn z'n ogen al veel verder) zodat het publiek hem verstaat en zelf invullen wordt ook gecorrigeerd. Omdat zoon's eerste taal Engels is, proberen we hem vooral in het Nederlands te laten voorlezen, zodat dat geoefend blijft. Het gaat vooral spelenderwijs, als hij bijvoorbeeld een Nederlandstalig tijdschrift zit te lezen moedigen we hem aan de inhoud te delen met ons, terwijl we koken of met iets anders bezig zijn maar wel kunnen luisteren (de grapjes uit de Duck, iets over een beest in de National Geographic Jr.) en ik kan me nu nog niet voorstellen dat hij het ooit niet meer gaat doen of niet leuk vinden (is bijna 12 nu). Verder helpt het dat ze hier regelmatig presentaties moeten doen voor de klas waarbij geschreven werk voorgelezen moet worden, wat ook weer een beroep doet op het concentratievermogen van de toehoorders. Ik zie dus grote voordelen van blijven voorlezen en oefenen in het luisteren ernaar, maar vind het ook vooral leuk en er wordt dus nog steeds voorgelezen voor het slapen-gaan. Soms door de ouder en soms door het kind .

Auwereel

Auwereel

09-12-2014 om 12:39 Topicstarter

Sukran, mee eens!

Helaas is mijn zoon het niet met je eens...

bibi63

bibi63

09-12-2014 om 15:36

lezen en voorlezen

zijn 2 heel verschillende dingen. Voorlezen doe je woord voor woord. Met in je hoofd lezen 'scan' je zinnen. Iemand die zelden voorleest zal dat lastig vinden. Ik merk dat zelf op. Heb jaren voorgelezen, maar inmiddels al jaren niet meer. Ik lees wel heel veel en snel. Maar als ik nu een enkele keer iets moet voorlezen, gaat me dat ook niet lekker af. Is echt iets anders dan lezen.
Bibi

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.