Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
maan.

maan.

04-04-2014 om 15:44

slecht in talen. (en nu?)

dochter is slecht in engels-duits-frans. alle andere vakken scoort ze bovengemiddeld maar over deze drie vakken zou ze dit jaar nog weleens kunnen struikelen. met name in engels is ze slecht en dat is een basisvak..

optie van school was om keuzevak spaans te laten vallen; terwijl dit de enige taal is waar ze géén moeite mee heeft- die wilde ze juist wél behouden zodat ze tzt met pakketkeuze toch nog een taal heeft die haar ligt.

dochter heeft er geen probleem mee om een niveau lager te gaan, maar school is niet enthousiast (vanwege de andere cijfers die wel goed zijn?). ik weet niet wat verstandig is, nu overstappen middenin schooljaar lijkt me erg lastig maar daarentegen niet overstappen of te lang wachten kan doubleren worden wat ook niet ideaal is.

(dochter verzuchtte gisteren dat ze bijna wel dyslexie zou willen hebben.. dan heb je minder verplichte talen in je eindpakket en krijg je meer tijd voor je toetsen (en beide zou ze goed kunnen gebruiken).. het gekke is dat een van haar vriendinnen die wél dyslexie heeft dus vreemd genoeg wél hele hoge cijfers scoort voor met name engels.)

Katniss

Katniss

04-04-2014 om 16:41

Bijles?

In welke klas zit ze? Zijn er onderdelen van de talen waar ze het meeste moeite mee heeft? Misschien kun je via school bijlessen regelen. Bij mijn dochter is dat mogelijk bij vijfdeklassers, voor een vast tarief van 7 euro per uur.

dc

dc

04-04-2014 om 18:11

houdt ze van lezen?

Ik zou eerder kijken naar de manier waarop ze de taal probeert te leren, misschien is haar aanpak gewoon niet geschikt voor haar manier van talen leren. Een manier zou kunnen zijn om niet specifiek te gaan leren, maar veel te gaan lezen. Dan steek je onbewust een hele berg woordenschat en grammatica op. Ik zou niet goed weten hoe bijles kan helpen eigenlijk. Het leren moet je toch echt zelf doen.

Ik zou eigenlijk haar naar de docenten laten stappen en vragen of ze kunnen aangeven waar ze op moet oefenen. Is het iets algemeens, of zijn er dingen zoals onregelmatige werkwoorden die ze eens moet stampen? Of zijn er multiple choice vragen die ze kan oefenen (als je de logica achter de vragen snapt, dan wordt het een stuk makkelijker). Met andere woorden, waar gaat het precies mis, en hoe leert ze?

Onderdompelen

Als je dochter van nature niet zo taalgevoelig is, is het zaak om haar veel in aanraking te laten komen met de talen die ze moet leren. Film kijken zonder nederlandse ondertiteling, tienermagazines lezen, een blog volgen over een hobby, sport of idool, songtekst van een liedje leren meezingen. Met Engels is er ontzettend veel aanbod maar voor Frans en Duits is er ook wel wat te vinden.

Om woordjes te leren werkt deze strategie misschien goed: eerst leert je kind het woord goed oplezen en uitspreken. Daarna leert het de betekenis (mondeling overhoren) en pas daarna komt de nadruk op de juiste spelling te liggen.

En verder is het misschien een geruststellende gedachte voor je dochter dat je met dyslexie niet beter af bent. Frans en Duits blijven verplicht in de onderbouw, Engels altijd. Vaak worden dyslexieprotocollen (die volstaan met termen als 'wanneer gewenst', 'indien mogelijk') volgens complete willekeur en per docent verschillend toegepast. En met die 10 minuten extra tijd ben je ook niet geholpen als je klasgenoten hun spullen pakken, stoel aanschuiven, de klas verlaten terwijl de volgende klas al weer binnenkomt.

skik

Wrts

Onze dochter zit pas in groep 8 maar het leren van Engelse woordjes lukte haar ook niet zo goed. Ze kreeg toen de tip van haar nichtje: Voer je lijstjes in op de site http://www.wrts.nl/ en dan kan je oefenen. Zowel mijn nicht als mijn dochter laten de ingevoerde lijsten nakijken door hun moeders, dat ze wel starten met een foutloze lijst. Ze scoort nu voor haar Engelse toetsen altijd meer dan een 8 en begon met een 2 en een 3.
Misschien ken je de site al, misschien niet, ik dacht zet het toch even neer.

Primavera

Primavera

07-04-2014 om 23:29

Toch een vorm van dyslexie?

Weet je zeker dat je dochter niet toch een één of andere vorm van dyslexie heeft? Waar loopt ze precies op vast bij de talen?
Je verhaal doet me een beetje aan mijn familie denken. Generaties lang als 'dom' of 'niet-genoeg-je-best-doent bestempeld. Nee, geen dyslexie, want het waren juist allemaal goede lezers.
En eindelijk bij mijn kinderen blijkt het gewoon dysorthografie te zijn. Lezen gaat wel heel goed, al is hardop lezen wel vaak een stuk zwakker en DMT- toetsen gaven bij mij vroeger rampzalige scores, maar spellingen spellingsregels zijn hopeloos. Het is niet zo dat we ze helemaal niet weten, maar bij elk woord wat geschreven wordt moet je weer alle regels afgaan hopende dat je er niet één vergeet. Ze worden niet tot nauwelijks geautomatiseerd.
Latijnse talen en met name Italiaans en Spaans gaan beter omdat die minder verschil en variatie tussen schrijfwijze en uitspraak hebben en dus er ook minder van die regels zijn die toe moeten worden gepast.

Veel tips kan ik je niet geven. Zelf heb ik met een zucht van verlichting Frans en Duits laten vallen in der tijd. Toen mocht je nog VWO doen met een echt beta- pakket en één taal. Engels werd in de bovenbouw makkelijker om voldoende te staan, omdat er dan meer met tekstbegrip werd gewerkt en dat ging wel goed. Alleen die stomme woordenrijtjes met betekenissen en voorbeeldzinnen bleven hopeloos. Moest je niet alleen het woord leren, maar ook nog synoniemen en zinnen waarin ze gebruikt werden en dus van al die woorden steeds weer de spelling erbij, want dat automatiseerde dus niet....

Ilva

Ilva

10-04-2014 om 17:05

Woordjes leren

Mijn zoon gebruikt sinds kort Memrise om woordjes te leren. Veel leuker dan wrts. Mijn zoon heeft 6 talen (ned. eng. du. fr. sp. en latijn). Op basis van zorg heeft hij duits mogen laten vallen (hij scoort verder heel goed, als er enig vermoedde was geweest dan hij misschien het VWO niet zou halen dan had hij Spaans moeten laten vallen omdat dat niet op de havo wordt gegeven). Bij hem is er wel het vermoeden van dyslexie. Hij moet nog getest worden.

Misschien kan je met school overleggen. En vraag wat zij ervan denken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.