Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
havo

havo

21-04-2015 om 15:36

slecht functioneren docent, ontslag ?

Mijn dochter heeft een docent die niet goed functioneert en school onderkent dit. We horen dat de docent o.a. tijdens de les wordt beoordeeld en lessen van collega's bijwoont. De school geeft aan dat er een stijgende lijn in zit.
Een toets die ze vandaag gemaakt had was helemaal de mist in gegaan. Ze gokt op een 3 en daarmee zal ze dit jaar niet gaan halen en dat geldt voor het overgrote deel van haar klas. De vertwijfeling was groot, velen hebben direct of ruim voor het eind het lokaal verlaten, terwijl uit een andere klas berichten kwamen dat het "wel te doen" was.
Nu meende ze ergens opgevangen te hebben dat bij een te laag gemiddelde van de klas de docent ontslagen ging worden. Dat heb ik maar afgewimpeld als een indianenverhaal, maar hoe zit het wel? Hoe gaat zo'n traject en hoe lang mag dat duren? Welke inspanningsverplichting heeft school? Ik snap dat ze werken aan en met de docent, maar onze kinderen dan? moeten ze actief bijles van een andere docent aanbieden?
Ik heb hier wel wat gevonden https://schoolleider.wordpress.com/2014/02/16/282/ en helaas ook dingen in herkend, zoals het massaal kiezen van een ander profiel.
Voor mijn dochter is dit geen drama, want heeft om andere redenen met school afgesproken dat ze mag doubleren. Ze wil dit jaar wel met goed gevolg afsluiten en twijfelt nu ook of ze dit vak volgend jaar wel moet doen. Ligt het aan haar, de inzet, de docent? Je zal wel niet mogen aangeven welke docenten je graag wil hebben

Emma

Emma

22-04-2015 om 08:10

Medezeggenschap

Is er een medezeggenschapsraad met daarin een oudergeleding? Er moeten ergens procedures staan beschreven voor dit soort zaken. Docenten hebben recht op een vorm van begeleiding, maar dat is niet oneindig. Ik kan niet beoordelen of een oudergeleding hier rechten heeft, maar er moet zeker melding van worden gemaakt dat er zorgen zijn. Het is maar een klein begin, maar een veelvoorkomend probleem. Nooit verkeerd als het ook in de notulen van een mr of deelraad komt te staan.
Blijft echt het overgrote deel van de klas zitten? Of ging dat alleen over deze slecht gemaakte toets? Als dat eerste het geval is zou ik dat ook maar inbrengen.

Verschillende dingen

Het functioneren van de docent als werknemer en een eventuele ontslagprocedure, staat helemaal los van de verantwoordelijkheid van de school voor de kwaliteit van het onderwijs aan de leerlingen.

Voor de leerlingen: zolang het onderwijs aan de leerlingen gewaarborgd is, is er voor hun niks aan de hand.

Als dat niet het geval is, dan is het zaak om die situatie te verbeteren.
Dat is niet noodzakelijkerwijs met het ontslag bereikt (dat levert de leerlingen feitelijk niks op). Wel eventueel met bijles of extra lessen.

Ik zou me dan ook helemaal niet bemoeien met wat de school met die leerkracht doet, behalve de vaststelling dat ie slecht functioneert onderschrijven.
Voorts zou ik me eindeloos vermoeien met het lospeuteren van les alternatieven. Bijles, extra les, een andere leerkracht, etc.

havo

havo

22-04-2015 om 10:06

ontslag

Het gaat me niet om wat er met deze docent gebeurd, vind dat hij de mogelijkheid moet krijgen om zich te ontwikkelen, maar dat mag niet ten koste gaan van het onderwijs. School/leerkrachten hebben een tijd geleden aangegeven dat 60-80 % op doubleren stond. Dat laatste getal is door een boze docent geroepen, dus zal wat overtrokken zijn, maar is wel veel. Volgens mijn dochter hebben na gisteren degenen die het nog probeerden te halen ook de stekker er uit getrokken. Dochter vertelt nu ook "stemmings" verhalen over toetsen die gewoon blanco ingeleverd worden, omdat het toch niet op te halen is en volgend jaar een totaal ander profiel gekozen wordt. De doorstromingscijfers zijn op deze school in de bovenbouw niet goed en daar werken ze ook aan, maar in 2 klassen schijnt het heel slecht te zijn. Begin deze maand ontving ik een bericht over een plan van aanpak, met verbeterpunten voor de docenten/vakgroep en de leerlingen, gericht aan meerdere klassen. Hierover was ik eigenlijk wel verbaasd, want over de docenten van de 7 profielvakken is mijn dochter over 4 zeer positief en slechts 1 zeer negatief.
Ik richt me dus op volgend jaar en zal inderdaad iemand van de MR aanspreken om daar een vinger aan de pols te houden. Kan ik dit plan van aanpak doorsturen naar de MR of is dat "not done" ?

havo

havo

22-04-2015 om 11:47

emma

Ik heb het reglement van de MR eens vlot doorgelezen en kan niet iets vinden over de kwaliteit van het onderwijs. Ik krijg ook niet de indruk dat de oudergeleding werkelijk invloed heeft. Ik heb nu wel eens wat notulen doorgelezen, moet ik vaker doen.

Dat hoeft toch niet?

Je hoeft je niet neer te leggen bij zitten blijven door dit vak.

Ik zou toch wat harder op mijn strepen staan. Natuurlijk moet school wat doen. Een brief begin deze maand is rijkelijk laat trouwens. School moet de leerlingen de kans geven om de achterstand in te lopen en de onvoldoendes goed te maken.

Hoe gaat de school dat doen?

Dat de leerlingen het opgeven is voorstelbaar. Maar mag geen excuus zijn voor de school om niks meer te doen of om te doen alsof het een eigen keuze is.

havo

havo

22-04-2015 om 12:48

Ik weet dus niet,

Of ze op dit vak blijven zitten en school levert deze munitie niet aan. Tja, dochter zegt, als je een 3 of 4 staat ga je niet over, maar in hoeverre dat "popie" praat is weet ik dus niet. Ik heb geen inzicht in de cijfers van de klas, hoor alleen na toetsen wel welke cijfers er over de app gaan. Mijn dochter staat nog net voldoende, maar met het cijfer dat ze nu verwacht in combinatie met een ander zwak vak gaat ze niet over. En dat is geen probleem, want ze wil doubleren, maar twijfelt nu of ze dit vak volgend jaar weer moet kiezen. Ik heb er begin dit jaar wat contact aan gewijd en kwam na, in eerste instantie, wat ontwijkende antwoorden ( alsof mijn kind niet verteld wat er op school gebeurt, ik ben achterlijk!) niet verder dan de voordeur. Het was toen al duidelijk dat ze dit jaar opnieuw zou gaan doen, dus ik heb het daar vooralsnog bij gelaten, maar ik zie niet zitten dat we volgend jaar tegen hetzelfde aan lopen. Ik waag er toch maar een contact met de MR aan, misschien dat er een knop gedrukt kan worden zodat school gecontroleerd wordt.

Informeer je

Dat staat gewoon in de schoolgids, op de website, in het programma van toetsing en afronding.
Je hoeft je niks op de mouw te laten spelden.

havo

havo

22-04-2015 om 13:14

informeren

als in het vrijgeven van cijfers?

Regels

De regels voor doorstroom en doubleren zijn bekend.

De meeste scholen maken bovendien gebruik van magister. Daar kun je de cijfers inzien.
Je moet hier niet alles vragen. Je moet zelf zoeken. Het is per school een beetje anders.
Je kunt het ook laten zitten natuurlijk. Maar dan doe je eigenlijk hetzelfde als de schol doet.
Het is dan ook niet zo gek dat leerlingen dat gedrag kopiëren.

Havo

Havo

22-04-2015 om 13:57

zeker

Het PTA kan ik dromen en de cijfers van mijn kind kan ik keurig volgen, maar natuurlijk niet de rest van de klas. Ooit heeft er in het leerling statuut een regel gestaan dat de docent bij toetsen het gemiddelde van de klas moest geven, maar dat staat er niet meer in. Daarom was ik ook zo verrast dat het probleem breder was dan alleen dit vak.

Juffie

Juffie

22-04-2015 om 15:08

De MR

Tijdens een MR-vergadering zal, als het goed is, nooit het functioneren van een individuele docent besproken worden, laat staan dat opmerkingen hierover in de notulen terecht komen. Dat ong 60% van de leerlingen gaat blijven zitten, is wel een punt dat aan de orde zou moeten komen net als de kwaliteit van het aangeboden onderwijs. Uit die 60% blijkt in ieder geval dat deze ene docent niet het enige probleem is op school...

havo

havo

22-04-2015 om 16:00

juffie

Dat snap ik en heb ik volgens mij ook gelezen in het reglement van de MR, maar ik kan denk ik zo wel een ingang vinden om degenen die toezicht moeten houden misschien wakker te schudden. Ik heb net nog een gesprek met mijn dochter gehad. Ze vindt het lastig in te schatten hoe groot de invloed van de docent is op het resultaat. Ze ziet zeker verschil met andere docenten en vaker om uitleg vragen ( het gaat om wiskunde) werkt niet verhelderend. Ze zou door zelf actief op zoek te gaan naar informatie nog een stap extra kunnen maken, maar besteedt deze tijd al aan een vak waar ze ( ondanks een goede docent) erg veel moeite mee heeft. Ik als ouder zie nog wel gaten in de agenda die beter besteed kunnen worden
Ik loop wel eens een MR lid tegen het lijf en zal daar om mee te beginnen eens een informeel gesprekje mee voeren.

Yura

Yura

22-04-2015 om 17:35

ontslag lastig

Volgens mij kom je niet zo snel van een slecht functionerende docent af. Bij mijn kinderen op school loopt ook zo'n wiskundedocent rond, geen eerstegraads gelukkig en in de onderbouw kon ik ze nog wel helpen. Mijn zoon had hem in de 2e en dochter in de 3e. Al toen zoon hem had waren er continu gesprekken met hem, maar hij snapt gewoon niet waarom iemand het niet snapt en hij kan het ook niet uitleggen. Veel ouders hebben het resultaat niet afgewacht en hebben of zelf hun kind geholpen (zoals ik) of bijles geregeld. Toen dochter hem 2 jaar later had bleek zij gelukkig een natuurtalent en kon het zonder uitleg ook wel, zij heeft een tiental kinderen uit haar klas ook bijles gegeven en 1 keer voor een toets een sessie georganiseerd in een leeg lokaal voor de hele klas. Toen ze om een lokaal ging vragen bij de bouwcoordinator heb ik haar geadviseerd om gelijk ook een deel van zijn salaris te vragen, maar dat lef had ze nou nog net weer niet. Maar die dame moet zich toch wel achter de oren gekrabt hebben lijkt me.
Wat ik bijvoorbeeld van dochter hoorde is dat ze de opgaven gingen bespreken en dan vond hij dat ze 31 en 32 moesten bespreken, maar die snapte iedereen en 33 niet, dat gaven ze dan aan, maar dan besprak hij toch 31 en 32. Wat hij ook wilde is dat ze alle opgaven maakten, daar controleerde hij ook op. Maar het was een gymnasiumklas en die hebben een uur minder wiskunde en het idee is nou juist dat zij iets minder tijd nodig hebben om dezelfde stof tot zich te nemen, maar daar wilde hij niet aan, dus moesten ze eindeloos dezelfde opgaven maken, die ze al lang snapten.
Na dochters lastige jaar was er sprake van dat hij eerder met pensioen ging, maar dat is blijkbaar ook niet gelukt, want hij loopt er nog. Maar goed deze manier van lesgeven houdt hij blijkbaar al een jaar of 40 vol.

havo

havo

02-06-2015 om 12:13

volgende vraag

Inmiddels krijgt de klas geen les meer van de betreffende docent. Collega's gaan voor een herkansing een deel herhalen en verder met de stof. Nu kwam mijn dochter thuis met het gerucht dat er overwogen werd om de leerlingen die zouden doubleren door een onvoldoende voor dit vak,
toch naar het examenjaar te laten gaan en daar een extra programma te volgen. Niet de hele klas heeft dezelfde mentor, dus dit verhaal zou voort kunnen komen uit persoonlijke adviezen. Mag een school daar uitzonderingen in maken? In de overgangsregeling staat alleen het volgende:
Een leerling wordt door de docentenvergadering besproken als die leerling aan de drie overgangsnormen zou voldoen indien één punt tekort buiten beschouwing wordt gelaten. De docentenvergadering kan in bijzondere gevallen dan alsnog beslissen de leerling te bevorderen.
Ik denk eerlijk gezegd dat velen aan dit punt speling nog niet genoeg zouden hebben, mogen ze dan nog daarvan afwijken?

Ja. De school bepaalt zelf de overgangsnormen en mag uitzonderingen maken. Ik meen zelfs dat ze wel moeten in dit geval. De tekorten op dit vak zijn niet voor rekening van de leerlingen. De school met alle gelijke gevallen gelijk behandelen. Welke mentor de leerlingen hebben speelt geen rol.

havo

havo

02-06-2015 om 19:07

afwijken

School mag dus nog afwijken van de overgangsnormen. Er zijn door verschillende mentoren in de klas voorlopige overgangsgesprekken gevoerd. Daar is dit naar voren gekomen en onduidelijk is of het alleen maatwerk voor een betreffende leerling is of een regeling die voor iedereen kan gelden. Mijn dochter vertelde dat velen tijdens het jaar al afgehaakt zijn, omdat ze niet zagen zitten dat ze overgingen en/of besloten volgend schooljaar toch maar een ander profiel te gaan kiezen.. ,die hebben nu dus niet alleen hiaten in dit vak opgelopen.
Mocht dit kloppen, zie ik het als een paardenmiddel om de doorstromingscijfers op te krikken en vraag me af of je hier blij mee moet zijn.

belang leerling

Als mijn kind te maken zou hebben zo'n situatie dan zou ik staan op aangepaste doorstroom. Desnoods met een bijlesklas in de zomervakantie. Zittenblijven is voor leerlingen en ouders geen voordeel.

Lusithania

Lusithania

03-06-2015 om 14:09

Bij mij vroeger

In vwo 5 had ik toen voor het eerst economie. Helaas was de nieuwe docent heel slecht en mocht na dat jaar ook weer vertrekken.
Helaas wisten behalve een paar feitjes niets en kregen wij in vwo 6 wel de goede docent en kregen wij op dinsdag het 7de en het 8ste uur extra economie. Uiteindelijk konden wij het examen in met genoeg kennis.
Het is wel zo dat volgens mij de cijfers niet hopeloos waren maar wel het tekort aan kennis. Gelukkig had school dat toen wel goed opgepakt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.