Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Annette

Annette

02-03-2015 om 08:15

Site tegen pesten

Van de week las ik hier op het forum iets over pestbriefje.com en ik heb eens naar die site gekeken maar wat vinden jullie er van?

Degene die er naar verwees deed alsof het de beste oplossing was maar deze methode kwam niet door de keuring van de NJi (laagste categorie van vier: afgewezen). http://www.nji.nl/antipestprogramma

Ook zei die persoon dat kinderen die gepest worden vaak slimmer zijn dan de rest op de basisschool maar dan zou je geen pesterijen hebben op het VMBO toch?


NisraS

NisraS

02-03-2015 om 09:00

slimme kids op het VMBO, natuurlijk kan dat!!!

Slimmer dan de rest kan een reden zijn om gepest te worden. Slimmer dan de rest is anders dan de rest.... Kinderen die anders zijn dan de rest in combinatie met onzeker en niet weerbaar worden vaker gepest.
Op het VMBO zitten geen slimme kinderen? Ga er vanuit dat niet iedereen het juiste advies krijgt op de basisschool, anders maak je de basisscholen wel heel deskundig . Oja en vergeet niet alle slimme kinderen met een stoornis. Die zijn 2x anders of soms wel 3x anders want je hebt een bril, nurd. Dit zorgt ervoor dat er op het VMBO ook slimme kids rondlopen. Niet te vergeten er bestaan meer vormen van slim zijn, vergis je daar niet in. Mensen die niet goed kunnen leren maar later een heel slimme zakenman/vrouw blijken te zijn etc etc etc. Laatbloeiers. MIjn dochter heeft een IQ van 140 en is dyslectisch. Die kom je over een paar jaar ook tegen op het VMBO. Over pesten hoef ik niet bang te zijn... Ze pikt geen nonsens van enig iemand .

Annette

Annette

02-03-2015 om 09:13

Meer gelezen

Ik heb net nog wat meer gelezen maar er wordt beweerd dat kinderen niet gepest worden vanwege hun uiterlijk of gedrag maar met hun uiterlijk:

Het uiterlijk of het gedrag van het slachtoffer is niet de reden van de pesterij maar juist het middel waarméé een kind wordt gepest. Toch zijn er tientallen onderzoekers die beweren dat kinderen worden gepest omdat zij dik, dun, kort, lang, groot of klein zijn. Of omdat ze wel of niet: stotteren, rood haar hebben of ‘de verkeerde kleding dragen. Deskundigen beweren dan ook dat het afwijken van de norm de reden is dat een kind gepest wordt, maar dit is dan niet van toepassing op de meelopers. Dat de bewering stand houdt komt mogelijk doordat ieder kind ’anders’ is waardoor dit rare idee altijd van toepassing is. Het afwijken van de norm vormt dan ook de basis voor vrijwel alle anti pestenmethodes. Maar: De meeste opvattingen over pesten zijn verzinsels en subjectieve conclusies.

----
Hoe kun je dan volhouden dat het vooral de slimme kinderen zijn die gepest worden als dat niet de oorzaak is?

Annette

Annette

02-03-2015 om 09:14

vmbo

Vreemd dat je je kind met een IQ van 140 naar het VMBO laat gaan.

Site tegen pesten

Hallo, dat Pestbriefje ben ik. Ik ben Rinus Rodenburg, vader van een zwaar gepest kind.
Iedereen had mooie beloftes over de aanpak van pesten maar die waren allemaal op het slachtoffer gericht. Ik heb me nooit afgevraagd waarom mijn zoon werd gepest. Ik vroeg me af waarom die andere jongen ging pesten. Nu weet ik hoe pesten ontstaat en weet ik hoe je het kunt stoppen. Dat is het Pestbriefje geworden en dit wordt op 80 PO en SO scholen in Nederland en België gebruikt. In de eerste weken dat het gebruikt werd heeft het 4 langdurige pesterijen onmiddellijk gestopt.

En toen kwam het Plan van Aanpak. Eindelijk zou er een einde komen aan die rare methodes met gekleurde petjes, armbandjes, toneelstukjes, rollenspelletjes en stoeptegels. Eindelijk mocht ik aangeven dat scholen verplicht moeten worden om de ouders te informeren over wat hun kind overkomt of aanricht. Eindelijk zou er een einde komen aan de papieren tijger die Pestprotocol heet en waar helemaal niemand iets aan heeft. Nou ja, de school kan zich daarmee vrijpleiten als er iets ergs is gebeurd.

De commissie denkt dat je pesten kunt voorkomen. Ook al weet iedereen dat pesten stiekem wordt gedaan. Kijk, als je iets stiekem doet dan weet je dat het niet mag en dat maakt het niets uit of iemand dat nog eens extra gaat zeggen.
Men sprak van een brede aanpak maar dat werden uitsluitend wetenschappers. Dus scholen, leerkrachten, leerlingen, ouders en organisaties mochten niet meepraten. Deze commissie, met kennis over pesten vanuit de boekjes, gaf een voorlopige goedkeuring aan bijvoorbeeld de kanjertraining. Daar had commissie-lid Orobio de Castro een onderbouwing voor gemaakt maar dat vonden ze niet erg. Hij mocht namelijk niet voor zijn eigen methode kiezen (maar wel tégen al die anderen). Zie hiervoor de discussie onder het artikel 'pesten als spiegel van de samenleving' van Mischa de Winter.

Het Pestbriefje is door de commissie afgewezen omdat het géén methode is en zij alleen methodes goedkeuren. Verder is het afgewezen omdat het 'idiosyncratisch' is. Dat betekent in gewoon Nederlands dat het een eigen, afwijkende mening heeft. En dat klopt. Want ik ben in de anti pesten wereld waarschijnlijk de enige die een gepest kind heeft en van daaruit een middel heeft ontwikkeld om pesterijen te stoppen zonder daarvoor afhankelijk te zijn van de school. Daarmee is het ook het enige middel dat, zoals Dekker wilde, ook op sportverenigingen en buurthuizen gebruikt kan worden. Maar omdat het niet hetzelfde doet al die 'goedgekeurde'is het afgewezen. Want ik ben geen wetenschapper en ik kan niet in 5 weken tijd een wetenschappelijke onderbouwing maken. En ik kan ook geen wetenschappelijk verantwoorde empirische onderbouwing geven omdat het toen nog maar drie maanden in gebruik was. En nu de 'onafhankelijke' kinderombudsman de afgewezen methodes wil verbieden zal ik ook nooit meer een erkenning kunnen aanvragen omdat het onmogelijk is gemaakt dit in de praktijk te onderzoeken.
Meer is te lezen in het gratis boekje 'De waanzinnige aanpak van pesten'.

Pesterijen komen voornamelijk voor onder kinderen van 8 tot 16 jaar oud. Het komt het meest voor op de basisschool omdat men daar de kinderen als kinderen blijft behandelen. Denk maar aan een 12-jarige die met een zwart petje op een medeleerling met een wit petje moet afbekken. (Dit is te zien op Youtube "Stop hou op met de kanjertraining". En ook al noemen we dat contra-productief, het is wel 'goedgekeurd'.)
Op het VMBO wordt beduidend meer gepest dan op het VWO. Dit komt door de hersenontwikkeling en niet door het soort onderwijs.

Het Pestbriefje is de beste oplossing omdat dit de enige is die een pesterij direct laat stoppen. Alle anderen richten zich op preventie waarmee ze aangeven dat alle kinderen toekomstige pestkoppen zijn. En daar kunnen ze grof geld aan verdienen.

Als er verder vragen zijn dan hoor ik dat graag.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-03-2015 om 10:27

En wat is je plan nu dan Rinus?

Een hoop golven maken en hopen dat je zo wat reclame krijgt, gratis?

Hoewel wat er op de site staat nog niet eens zo slecht uitziet, vind ik je toon nogal aanvallend. Het heeft Calimero misschien veel gebracht, maar mij lijkt toch dat je het met die toon niet gaat redden. Ik vind het in ieder geval niet prettig.

Zomaar roepen dat je de beste bent, schiet hier in Nederland meestal niet erg op.

Evanlyn

Evanlyn

02-03-2015 om 10:28

Kanjertraining

Ik weet niets van pestbriefje, maar wel dat kanjertraining de hel is. Het is een uitstekende methode om pesten te bevorderen, zeker als de juf meepest.

Van de Forumbeheerder

Van de Forumbeheerder

02-03-2015 om 10:32

Pestbriefje

We hebben besloten dat in dit draadje, geopend door een forumdeelnemer, openlijk meegepraat mag worden door Rinus, maar dan moet hij ook wel alle vragen beantwoorden. Op andere plaatsen zullen we zijn bijdragen anonimiseren.

Rinus, misschien kun je je mail eens gaan lezen?

Met vriendelijke groet,

Forumbeheer Ouders Online

creabea

creabea

02-03-2015 om 10:55

ook op de site gekeken

en ik geloof best in de goede bedoelingen van Rinus, maar de uitvoering moet beter, professioneler. De site van pestbriefje komt over als een initiatief van (met alle respect) een welwillende amateur met een goed idee, dat nog verder uitgekristalliseerd moet worden. En alhoewel Rinus -terecht- opmerkt dat er een hele anti-pestbusiness ontstaat waaraan veel wordt verdiend, pakt hij het niet handig aan met zijn webshop. De prijzen zijn niet hoog -dus ik geloof niet dat Rinus er aan wil verdienen- maar alles bij elkaar wekt het niet het vertrouwen dat het om een 'echte' beproefde methode gaat. Wat niet wil zeggen dat het niet wat kan worden natuurlijk.

Wat mij opvalt is inderdaad de toon, waar Ginny op wijst. Die is, hoe zal ik het zeggen, niet objectief genoeg, te boos en komt niet sympathiek over. Daarnaast zie ik een paar flinke spelfouten en minder mooi geformuleerde zinnen. De opmaak van de site ziet er weliswaar netjes, maar ook nogal zelfgemaakt uit, dat soort dingen.

creabea

creabea

02-03-2015 om 11:22

oja

en reclame maken voor je eigen site op een forum als dit is natuurlijk niet netjes en ook onprofessioneel. Bekijk dan liever of OO (of een andere vergelijkbare site) een artikel aan jouw methode wil wijden.

Van de Forumbeheerder

Van de Forumbeheerder

02-03-2015 om 11:46

Voor Creabea

Zie reactie nummer 8.

Met vriendelijke groet,

Forumbeheer Ouders Online

Reactie

Mijn kind is gepest, hij geslagen, geschopt, uitgescholden, buitengesloten en alles wat een gepest kind kan overkomen heeft hij over zich heen gehad. Ik heb alle instanties om hulp gevraagd maar er was niemand die mij kon of wilde helpen. Toen hij zei liever dood te zijn dat terug naar school te moeten heb ik wéér met de school gepraat. De nieuwe juf heeft het toen zelf opgepakt door het boekje 'Spijt!' in de klas voor te lezen. Mijn gepeste kind, nog maar 11 jaar oud, die niet meer wilde leven, moest luisteren naar het verhaal over een gepeste jongen die zelfmoord pleegde.
In alles werd ik als ouder buitengesloten tot ik me realiseerde dat de ouders van de pester aansprakelijk zijn voor het gedrag van hun kind. De pesterij tegen mijn zoon heb ik niet kunnen stoppen. Hij was toen 14 en was na 5 jaar weerbaarheidstraining eindelijk voor zichzelf opgekomen. Hij had, naar achteren gericht, teruggeslagen en moest daarvoor voor de kinderrechter komen. De pestkop had namelijk een mobieltje en belde zijn vader die vervolgens de politie belde. En degene die het eerst klaagt, dat is natuurlijk het slachtoffer.

Ik heb geprobeerd het beste te maken van het Pestbriefje, heb er mijn huishoudgeld ingestopt en ik heb heel veel pakketten weggegeven waarbij ik ook nog eens de portokosten moest betalen. Ik heb mezelf geleerd een website te maken en te onderhouden, boekjes en folders te maken. Ik heb zelf uit moeten zoeken hoe ik het zo goedkoop mogelijk kan houden zodat iedereen het kan gebruiken. Dus geen cursussen of trainingen geven of shirtjes en buttons proberen te verkopen. Ik heb uitgezocht hoe ik kan zorgen dat gepeste kinderen het gratis kunnen krijgen zodat ze ook zelf kunnen zorgen dat de pesterij gestopt wordt? Ik heb het scholen aangeboden voor nog geen 50ct per leerling!
Ik had er allang mee kunnen stoppen want mijn zoon is inmiddels 25 jaar oud. Maar de ellende die wij hebben meegemaakt duurt voort en dat steekt me. Kinderen brengen zichzelf om omdat niemand een poot uitsteekt. Mensen die miljoenen vragen voor een onderzoek naar slachtoffers, die pesterijen aanpakken met gekleurde petjes, liedjes, armbandjes en stoeptegels noemen mij een kwakzalver en een geldwolf. En altijd zijn het weer de klagers die zelf niets doen. Men kijkt niet of het Pestbriefje tot een oplossing kan leiden, nee! Men begint te klagen over schrijffoutjes, amateurisme. Maar hoeveel beter dan mij schat jij jezelf dan in? Wat doe jij dan?
Ben ik boos? Ja. Want dat voortdurende gemekker over pesten maakt slachtoffers. Terwijl België treurt om de dood van Lars wordt er een meisje van 12, onder de ogen van volwassenen, aan de haren op de grond getrokken en in het gezicht getrapt. Wat doe jij als het jouw kind is?

Is het Pestbriefje de beste? Als je kind gepest wordt JA! En als dat niet zo is dan moet je eerst eens leren luisteren naar degenen die dit hebben meegemaakt. Ik zoek geen gratis reclame voor iets wat ik gratis weggeef. Ik wil een gepest kind helpen zodat het weer fijn naar school kan. En dat lukt! Ik heb alleen zo'n last van die betweters.

Aan de redactie

Als er in het bovenstaande een spoortje reclame of eigenbelang zit wilt u mijn berichten dan verwijderen?

Van de Forumbeheerder

Van de Forumbeheerder

02-03-2015 om 14:07

Reactie

Beste Rinus,

Zoals ik al zei: misschien kunt u eens uw mail beantwoorden.

Met vriendelijke groet,

Forumbeheer Ouders Online

Rinus Rodenburg

Rinus Rodenburg

02-03-2015 om 14:17

Aan de redactie2

Het lukt mij niet dat verboden woord te verwijderen. Mijn Nickname heb ik wel kunnen aanpassen. (Help!)

creabea

creabea

02-03-2015 om 14:54

Rinus

"Men kijkt niet of het Pestbriefje tot een oplossing kan leiden, nee! Men begint te klagen over schrijffoutjes, amateurisme."

Beste Rinus, als jij denkt écht een oplossing te hebben en je jezelf serieus neemt, moet je zorgen dat ook alles aan je site klopt. Dit zeg ik niet om lullig te zijn, of omdat ik het beter weet (van het onderwerp pesten weet je ongetwijfeld veel meer af dan ik), maar om je een tip te geven. Wees professioneel; Ook hier op het forum: je mag best boos zijn, maar als je een bedrijf hebt (ook al heb je er geen commercieel belang bij) moet je zakelijk zijn. Echt. Hou die boosheid voor je, want zo jaag je anderen tegen je in het harnas. Bijvoorbeeld met dit zinnetje:

"Maar hoeveel beter dan mij schat jij jezelf dan in? Wat doe jij dan?"

of deze:
"En als dat niet zo is dan moet je eerst eens leren luisteren naar degenen die dit hebben meegemaakt." en "Ik heb alleen zo'n last van die betweters."

Het is allemaal niet zo vriendelijk, en je hebt mij uitgemaakt voor betweter en iemand die zichzelf 'beter' inschat.

Interessant wel

Ik vind het ook heel zinnig om een ouder zelf aan het woord te laten en ik zie al een paar zaken die me aanspreken.

"En pestprotocol zegt dat pesten niet is toegestaan maar als pesten om welke
reden dan ook toch voorkomt, dan neemt de school hierop de volgende
maatregel(en) om dit onmiddellijk te (laten) stoppen: ... "

Ik snap ineens wat ik gemist heb in de basisschool van mijn kinderen. Er hing een metershoog pestprotocol in de centrale hal waar de intake met ons ouders gehouden werd. Maar er stond niet bij wat de school ging ondernemen als er wel gepest werd!

Ik zie ook, waar ik het ook mee eens ben, dat in publiek straffen of corrigeren van de pester, afgeraden wordt, en daar ben ik het ook mee eens. Een kind dat gestraft wordt, vaak snappen ze zelf niet eens waarom, bouwt juist meer afweer op dat het gepestte kind weer om de oren kan krijgen.

Maar verder denk ik dat er vooral eerst een goede 'diagnose' moet komen. Wat gebeurt er eigenlijk? Wie gedraagt zich niet handig en waarom, hoe komt dat?

De basisschool van mijn kinderen was van goede wil, maar ook mijn zoon wilde dood. Het pesten was niet te stuiten en gebeurde altijd net weer even stiekum of werd net weer even door een niet ingelichtte oppasmoeder fout afgehandeld.
Een kind pestte mijn kind volgens mijn zoon om te voorkomen dat hij zelf gepest werd! Hij heeft later excuses van deze jongen gehad. Het was in die tijd al een vreemd dubbelrelatie van vriendschap en pesten tegelijk.
Ik ben het met de ouder eens dat te weinig doelgericht onderzoek gedaan wordt naar wat pesten kan zijn. En ik denk dat het niet 1 ding is, er zijn meerdere zaken aan de hand.
Het voortgezet onderwijs van mijn kinderen lukte het om pesten in de kiem te smoren door het direct serieus te nemen, met alle kinderen en ouders te praten en een goede analyse te maken van de situatie en de kinderen individueel op het juiste pad te zetten. De pester kreeg een faalangst- of sovatraining. En ik werd als moeder, tot mijn grote verbazing en oprechte dankbaarheid op de hoogte gehouden hoe mijn zoon, adekwaat, omging met het pestgedrag.
Maar ik denk dat ouders zelf ook mogelijk veel kunnen doen. Ik heb naar aanleiding van het pestverhaal van mijn kinderen ook van andere ouders gehoord dat het hielp als je zelf een pestend kind intimideerde. En ook de verhalen gehoord van de ouders waar school beloofde iets te doen maar als het er op aankwam niet in staat bleek.

Ik denk dat het inderdaad goed is om de inbreng van ouders mee te nemen.

Het pestbriefje lijkt me prima en ik hoop dat andere ouders daar gevoelig voor zijn. Dat weet ik natuurlijk niet.
Ik was bevriend met een ouder van een pestend kind, maar die moeder kon het kind niet aan, gaf dat ook zelf toe. Kind kreeg later ook een etiketje.

En een andere moeder benaderde juist mij negatief. Ik was net weer op 'pestgesprek' geweest voor mijn dochter en blijkbaar was die moeder als volgende aan de beurt. Ik kende haar niet, maar zij siste mij toe, dat mijn dochter toch wel....... Huh?
Ze liep gelijk door want anders was ik het gesprek wel aangegaan. Maar ik vond het een ontkennende ouder.

Pesten is een ongelooflijke inbreuk op het functioneren van een kind maar ook diens gezin. Je kunt het niet aanzien om je kind zo te zien lijden en iedereen er omheen blijft maar machteloos ondanks alle goede bedoelingen.
Gelukkig is het hier voorbij, maar ik houd ze in de gaten, en anders stuur ik ze alsnog naar EMDR.

Zoon heeft trouwens EMDR gehad. Ik weet eigenlijk niet eens wat de scene was waar hij mee getraind werd.

Volgens zoon

Gisteren ging het hier thuis nog over pesten. Ondanks dat het al jaren niet meer aan de orde is, blijft het herkauwen.
Volgens zoon, zonder dat ik dit draadje met hem besproken heb, ligt het aan de ouders. Die zouden het goede voorbeeld moeten geven, zelf niet pesten of kinderen intimideren, en kinderen aanspreken op goed gedrag, voorleven, voordoen en uitleggen wat dat is en bevestigen als hun kind dat laat zien. Goed met anderen omgaan is een laagje beschaving waar we allemaal ons best voor moeten blijven doen.
Maar goed zoon is nu ook op een leeftijd dat alles aan de ouders ligt. Ineens is hij de opvoeddeskundige.

Oh ja

Ik heb wel begrip voor een boze ouder. Zal wel niet 'professioneel' overkomen maar geeft voor mij wel weer waar de betrokkenheid ligt, en ook de doorleefde ervaring.

Evanlyn

Evanlyn

02-03-2015 om 15:23

Inderdaad

Mij lijkt het ook niet zo gek. Ik zie nu hoe onze school een pestsituatie aanpakt: gesprekken met de klas, gesprekken tussen pester en gepeste, en het werkt gewoon niet. Driekwart van de incidenten bereikt nooit de juf, of ze gelooft de pester omdat ze het goed kan vinden met de moeder van de pester.

Aan de andere kant heb ik zelf eens een vervelend joch uit de klas van mijn kleine broertje opgewacht na school, hem vastgegrepen en hem bedreigd met een pak slaag als mijn broertje ooit nog last van hem zou hebben. Broertje heeft nooit meer last gehad. En een kind dat door een ouder bedreigd werd - ik breek je beide benen als je mijn dochter ooit nog aanraakt - heeft die dochter inderdaad met rust gelaten.

Die beide voorbeelden zijn nogal gewelddadig, dus niet echt aan te raden in de meeste gevallen (hoewel ik nog steeds niet onder alle omstandigheden voor mezelf in zou staan). Het pestbriefje, of iets dergelijks, kan een goed alternatief zijn. Alleen vraag ik me af of de pester het niet schaterend naast zich neerlegt, of toch weer wraak neemt.

Bob van der Meer

http://www.bobvandermeer.info/index.php?option=com_content&task=view&id=12&Itemid=26

Voor mij is overigens Bob van der Meer de expert en niet het NJI.

Katniss

Katniss

02-03-2015 om 15:52

Hmmm tja

Hier een pestprotocol en een school die snel en adequaat actie onderneemt, en toch steekt het zo nu en dan weer de kop op. Ik heb op de middelbare school het pesten kunnen stoppen door een keer een meid van het pestgroepje te lijf te gaan. Dat bracht de bal aan het rollen, gesprek met de conrector, het hele pestgroepje werd bestraft en ik heb geen last meer van ze gehad.
Ik heb ook wel eens een jongetje uit de klas van jongste aangesproken, heel beschaafd en zonder dreigementen, maar ze heeft geen last meer van hem gehad.

Rinus Rodenburg

Rinus Rodenburg

02-03-2015 om 17:09

creabea

Je hebt helemaal gelijk. Het spijt me.

Wat er met mijn website mis is wil ik graag horen maar het lijkt mij beter dat niet via dit forum te doen.
Mijn boze reactie is verkeerd! Ik weet gewoon niet hoe ik moet reageren als mensen niet ingrijpen wanneer ze weten dat een kind in hun directe omgeving wordt gepest.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-03-2015 om 17:31

Daar moet je iets mee Rinus

Want daar verkoop je niks mee. Zelfs niet als je het gratis weggeeft.

En nog wat: je hoeft niet de beste te zijn. Gewoon goed is goed genoeg. Je methode moet zich zelf eigenlijk verkopen.

De methode

http://www.pestbriefje.com/wordpress/zeg-dag-tegen-het-pesten

Op de pagina staat een video. Daar wordt de methode 'pestbriefje' uitgelegd. Klinkt goed. Het verhaal van de pester en van de gepeste wordt aan de hand van vragen opgetekend. Beide (ouders?) tekenen beide briefjes voor 'gezien'. In elk geval een mogelijkheid om het hele verhaal boven water te krijgen. Goed doorvragen lijkt mij belangrijk, niet te snel stigmatiseren en handelen, maar weten waar je mee bezig bent.
Dit doet de school of de sportvereniging oid. En als die het niet doet doe je het zelf.

Klinkt wel als een methode Kortste weg, recht op je doel af.

De discussie ouder - wetenschapper

http://www.dub.uu.nl/artikel/column/pesten-als-spiegel-beschaving.html

Rinus en de wetenschapper Bram Orobio de Castor discussieren over de effectiviteit van de anti pestmethodes en de tot op heden 'falende' wetenschap. Naar aanleiding van een column van Micha de Winter.
Inderdaad goed om dat eens te lezen. Beiden zijn gemotiveerd om het pesten goed aan te pakken. Ouder wil de kortste weg dat het bij zijn kind echt ophoudt, wetenschapper ziet de 'vorderingen' die er gemaakt worden en de vergelijking tussen scholen waar het beter en slechter gaat.
Een boze ouder (Rinus) maar een wetenschapper die het 'aanvallen' wel benoemd maar toch echt ingaat op de argumenten.

Ik denk dat het goed is als ouders, maar ook kinderen, naast wetenschappers, hierover aan het woord komen. Maar vooral is je missie, voor allen: elk gepest kind direct helpen en zorgen dat het onmiddellijk stopt!

Micha de Winter

Ik ben het overigens ook eens met Micha de Winter. Het pesten is een weerslag van de relaties in de grotere samenleving.
"De angst om op school of in de klas gemarginaliseerd te worden, is bij veel kinderen zo enorm, dat ze zich van de weeromstuit aansluiten bij collectieve pogingen om ánderen te marginaliseren. De Belgische psychoanalyticus Paul Verhaeghe maakt in zijn bestseller Identiteit een vergelijkbare analyse: het feit dat 10 tot 15 procent van de volwassenen op de werkvloer wordt gepest door collega’s is volgens hem een uitdrukking van een cultuur waarin mensen vooral elkaars concurrenten zijn geworden."

Ik heb het gezien op mijn eigen werk. Begonnen in een periode dat het geld niet op kon. In December lagen er nog miljoenen te wachten om productief gemaakt te worden was de sfeer op de afdeling er een van positief optimisme, tolerantie, leerzaamheid en productiviteit.
De vergadering waarin besproken werd dat er een financieel probleem was en dat er bezuinigd moest worden, was mij blijkbaar even ontgaan zodat ik verbaasd de wisseling van de wacht observeerde, in die vergadering dus begonnen diverse, academisch geschoolde professionals, naar elkaar te wijzen als iemand die wel gemist kon worden! Slecht gedrag dat zich voort zette bij het verder onttakelen van de afdeling in het kader van reorganisatie. Waar ik kon heb ik collega's dan ook gesteund en het voor ze opgenomen tegen slecht gedrag van elkaar.
Vooral de collega's met een jaarcontract dat begrijpelijk niet verlengd kon worden moesten het soms ook nog nodeloos ontgelden door negatieve bejegening en soms ronduit pesten.
En door de aanhoudende crisis is de werksfeer er nog steeds niet prettiger op geworden. Mensen maken zich klein of gaan anderen pesten uit angst voor de eigen baan. De kunst is om dat zelf niet te doen en andere bij te staan denk ik. En je te realiseren dat het de omstandigheden zijn.

Emmawee

Emmawee

02-03-2015 om 22:52

Helemaal alleen gedaan?!

Dat is knap!!

En dat meen ik. Het is knap hoe je de werkwijze hebt ontwikkeld en hoe je zelf je website hebt gebouwd. Het is knap dat je een een nare ervaring weet om te draaien naar een middel om nieuwe slachtoffers van pesten te helpen en zelfs te voorkomen. Maar iets alleen doen is niet alleen knap, het is vaak ook nogal ineffectief.

Je hebt mensen nodig die je kunnen helpen en kunnen adviseren. Je hebt mensen nodig die je van kritiek voorzien zodat je jezelf kunt verbeteren. Het lijkt erop dat jouw vertrouwen in mensen (door deze ervaring??) flink beschadigd is. Hierdoor herken je de uitgestoken hand niet die je krijgt. Hier geven mensen je advies (ja, met een kritische noot) maar ook in de discussie met Bram Orobio de Castro krijg je (gratis!!) advies aangeboden om jouw werkwijze te kunnen onderzoeken en zo een stap te maken richting erkenning. Dat laat je liggen omdat jij graag wil laten zien dat "wetenschappelijk onderbouwd" niet per definitie effectief is.

Er zitten echt enorm goede kanten aan jouw ideeën. Het is jammer dat je daar geen erkenning voor hebt gekregen van het NJi, maar er staat nergens dat jouw aanpak niet deugt! Het NJi heeft de programma's beoordeeld op de volgende punten:

1. het programma is theoretisch goed onderbouwd;
2. het programma is empirisch adequaat onderbouwd;
3. de randvoorwaarden zijn duidelijk beschreven.
Daar voldoet jouw programma vooralsnog niet aan. En lees goed: vooralsnog! Dat betekent dat je, wanneer je overtuigd bent van de kracht van het Pestbriefje, je aan bovenstaande punten kunt gaan werken.

Trouwens (mocht het je een goed gevoel geven en dat kan ik meevoelen) geen enkel programma voldoet aan alle eisen en ook het alom geprezen "Rots en Water" programma is afgewezen. Dat de Kanjertraining zo hoog scoort verbaast mij vreselijk en ik zou dit wel ter discussie willen stellen. Het is in mijn beleving een vorm van therapie en daardoor ongeschikt voor een groep schoolkinderen zonder enige vorm van behandelovereenkomst. En daarbij ook ongeschikt om door leerkrachten te laten uitvoeren.

Ik zou zeggen: herpak jezelf en zoek nog eens contact met Bram Orobio de Castro. Ga niet de strijd aan, maar vraag hem om met je mee te denken. Hij staat erg open en is beslist geen vastgeroeste wetenschapper.

Ook hier op OO kun je steun en advies verwachten als je jezelf niet opdringt (zoals je toch een beetje deed), maar open staat voor de ideeën en aanvullingen van anderen.

Dan doe je het niet "helemaal alleen", maar ga je vrijwel zeker meer succes boeken.

Als je snel wilt gaan: ga alleen. Als je ver wilt komen: ga samen!

Groeten, Maw.

Rinus Rodenburg

Rinus Rodenburg

04-03-2015 om 23:13

Maw

Dank voor deze lieve woorden.

De drie punten waarop het is afgewezen wil ik even toelichten.

1)
Bij de theoretische onderbouwing moet ik meegaan met de stelling dat pesten een groepsproces is; dat er niet wordt afgeweken van de theorie van Olweus; dat er geen andere definitie van pesten bestaat dan die van het NJi. (En dat is volgens mij de beschrijving van een psychopaat.)

Ik ben het met geen van deze punten eens.

2)
Een empirisch adequate onderbouwing kan ik niet meer opstellen want het is afgewezen en mag dus niet meer gebruikt worden.

3)
randvoorwaarden zijn duidelijk beschreven. Dwz.:
'Er is een handleiding van het programma beschikbaar waarin tenminste de volgende elementen zijn beschreven: doelen, leerdoelen, opzet, aanpak, tijdspad, werkvormen, didactische uitgangspunten, rol van de gebruiker, evaluatie, materialen.'

De meeste van deze voorwaarden zijn niet van toepassing op mijn aanpak.

Als ik mijn aanpak moet aanpassen om goedkeuring te krijgen dan kan men net zo goed zo'n 'goedgekeurde' methode gebruiken.

Denk niet dat deze commissie het doel heeft pesterijen te bestrijden want niet één van de goedgekeurde interventies kan een bestaande pesterij voorkomen of stoppen. De goedgekeurde methodes zijn voornamelijk opvoedprogramma's die kinderen moeten leren lief een aardig met elkaar om te gaan. Iets wat Sesamstraat al zoveel jaren tevergeefs probeert. De school wordt straks verplicht om met zo'n methode onze kinderen te heropvoeden om te voorkomen dat ze zullen gaan pesten. Men denkt dus dat kinderen gaan pesten omdat ze verkeerd zijn opgevoed!

De voorwaarden voor goedkeuring zijn de voorwaarden die aan een wetenschappelijk onderzoek zijn verbonden. Zij hebben niets met het bestrijden van pesten te maken. Ik ben geen handelaar maar de vader van een gepest kind, ik weiger mezelf aan te passen omdat ik daarmee mezelf en de gepeste kinderen verloochen. Zoals Van Speijk zei: 'Dan liever de lucht in!'

Evanlyn

Evanlyn

04-03-2015 om 23:41

Dit::

"Denk niet dat deze commissie het doel heeft pesterijen te bestrijden want niet één van de goedgekeurde interventies kan een bestaande pesterij voorkomen of stoppen. De goedgekeurde methodes zijn voornamelijk opvoedprogramma's die kinderen moeten leren lief een aardig met elkaar om te gaan."

Daar heb je helemaal gelijk in. Ik weet niet of jouw methode werkt, maar die opvoedprogramma's werken in elk geval niet. Maar misschien kan je toch proberen aan de eisen te voldoen, zoals MAW voorstelt. Of anders op een andere manier, buiten die commissie om, er verder aan werken en erkenning krijgen. Want het zwakke punt lijkt me nu: wat als de pester het briefje naast zich neerlegt en de ouders roepen "mijn kind doet zoiets niet"?

Niet dat de andere methodes daar wel een antwoord op hebben hoor, integendeel. Maar het zou wel goed zijn om daar over na te denken.

Welke methode dan ook,

Als een kind op straat wordt gepest, kan de ouder naar de ouders van de pester. Maar bij pesten in en om schooltijd, is de school een speeltuin voor de pester wanneer de school het negeert.
Het maakt niet uit welke methode men gebruikt, een leerling weet welk signaal de school uitzendt als de leraar/ lerares resoluut een voorval van pesten bestraft. ( of in ieder geval niet negeert).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.