Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Heb ik dat...

Heb ik dat...

20-04-2016 om 21:52

Scores zoon in groen en blauw...

Mijn man was gisteren even op school om de juf ergens over te spreken. Vroeg toen aan het einde van dat praatje hoe het met de leerprestaties van zoonlief ging (in het verleden had hij concentratieproblemen en hield hij het tempo slecht bij. Dit jaar gaat het opens een stuk beter maar wij moeten daar nog een beetje aan wennen). De juf zei toen dat het prima gaat en dat hij voornamelijk blauw scoort en soms iets groen. Man heeft niet doorgevraagd wat dat inhoudt, dacht dat ik het wel zou weten. Maar dat is dus niet zo, geen idee wat groen en blauw is en of 'prima' betekent 'prima vergeleken met vorig jaar' of 'prima vergeleken met klasgenoten'. Is er hier iemand die weet wat het betekent als een kind vooral blauw scoort met soms iets groen? En zegt dat ook iets over zijn cito-scores aan het eind van het jaar? Hij zit in groep 5 en vorig jaar scoorde hij voornamelijk D en E. Niet zo best dus. Maar zijn eerste rapport in deze groep zag er erg goed uit en hij zegt zelf ook dat hij beter kan opletten en het beter begrijpt allemaal...

Triva

Triva

20-04-2016 om 22:17

google

als ik google op cito lvs kleuren (en dan op afbeeldingen) kom ik wel het een en ander tegen. Bijv dit rechtsmidden: http://wij-leren.nl/niveauwaarde.php dan lijkt het er op dat blauw A is en groen B.

Heb ik dat...

Heb ik dat...

20-04-2016 om 22:40

Ja maar

Dank je voor de link. Maar het lijkt mij vreemd als er voortdurend citotoetsen worden afgenomen, of is dat wel normaal? En ik kan me ook niet voorstellen dat hij op vrijwel alles opeens een A zou scoren.

Wilde het vandaag aan de juf vragen maar die is ziek dus moet nog ff geduld hebben...

Triva

Triva

21-04-2016 om 08:22

cito

De citotoetsen worden afgenomen rond januari en juni. Verder weet ik het ook niet.

guera

guera

21-04-2016 om 11:10

verschil

Waarschijnlijk gaat het om de methode toetsen
Blauw = Uw kind beheerst deze lesstof goed
Groen = Uw kind beheerst deze lesstof voldoende
Oranje = Uw kind beheerst deze lesstof matig
Rood = Uw kind beheerst deze lesstof onvoldoende

Maar er zit een groot verschil soms in hoe kinderen scoren op methodetoetsen of cito. Bij cito krijgen ze alles door elkaar getoetst. Methodetoetsen toesten over het algemeen na afloop van een bepaald hoofdstuk/categroei. Dus bijv bij spelling leren ze 2 weken lang het verschil tussen g en ch. Vervolgens wordt DAT getoetst. Onze dochter scoorde daar vaak wel hoogop. Zit echt nog top of mind. Vervolgens mij de cito krijgen ze alles door elkaar woordjes met s en z en woordjes met g en ch. Ik zeg maar wat en dan raakt ze de kluts kwijt en scoort ze beduidend lager dan bij methode toetsten. Daarom waarschijnlijk het verschil tussen groen en de D en E bij je zoon. Hier hetzelfde beeld.
Het geeft een wat lastige indicatie vind ik zelf maar nu dochter wat ouder wordt gaat het wel steeds beter. Versxchil tussen methode en cito wordt kleiner.

Noet

Noet

21-04-2016 om 11:41

gedragsevaluatie

hier wordt gedrag ook geevalueerd, of welbevinden of iets in die trant, en dat wordt gecommuniceerd met blauwe, groene, oranje of rode balletjes.

Heel subjectief allemaal of een kind bepaald gedrag wel of niet laat zien.

Zo scoorde dochter hier een oranje op samenwerking. Nou is het een mega sociaal en hulpvaardig kind en dat leidde op haar vorige school tot achterstanden omdat ze te veel hielp en samenwerkte. (het is tenslotte ook best gezellig dat samenwerken). Met de overgang naar de nieuwe school heeft ze zelf besloten om zich minder te laten afleiden en daarom minder samen te werken. Wij vonden deze oranje dus heel goed, maar als je dat afzet tegen de criteria waar de docent tegen moet scoren kom je dan op oranje uit.

Pien

Pien

21-04-2016 om 21:22

Parnassys

Waarschijnlijk werkt de school met het registratiesysteem Parnassys. Hier werken heel veel scholen mee. Hierin worden alle methodetoetsen ingevoerd, en ook de Cito lvs-toetsen.
Bij alle toetsen worden de scores weergegeven in gekleurde vakjes. Blauw is goed, groen voldoende, geel matig en rood onvoldoende.

De juf had het wel wat duidelijker mogen uitleggen aan je man...

Ook zou ik nog even navragen of ze de scores bedoelde van de methodetoetsen die ze regelmatig afneemt, of ook die van de laatste cito's (januari).

Heb ik dat...

Heb ik dat...

21-04-2016 om 22:02

Ja, dat zal het zijn.

Nou, de juf was er vandaag weer en heb het direct ff nagevraagd. Pien en guera, het klopt wat jullie zeggen. Het gaat om de toetsen in de lesmethode, niet om cito. En zoon scoort idd het meeste gewoon goed. Echt goed dus. Of dat met de cito toets ook gaat gebeuren is even afwchten maar juf geeft aan dat hij de leerstof prima aankan nu. Itt vorige jaren, toen het echt een beetje hangen en wurgen was. Toch raar (al zijn we er natuurlijk wel blij mee!).

Noet

Noet

21-04-2016 om 22:38

parnasys

is maar net hoe de school dat inricht wij krijgen voor elke toets gewoon een cijfer te zien. Behalve dus voor die gedragsdingen.

Vreemd

Wat raar dat de leerkracht er maar vanuit gaat dat ouders weten wat de kleuren precies inhouden.
Een arts gaat toch ook niet in vaktermen tegen zijn patiënten praten.

Zou daar de juffrouw zeker op aanspreken.

debbie

debbie

06-05-2016 om 18:44

groep 5

Gaat dat bij jullie pas vanaf groep 5 dan?
Of is er nooit iets eerder verteld over de kleurtjes dat je dat pas in groep 5 te weten komt.

Bij ons op school werken ze met lvs en dan heb je ook die kleurtjes vanaf groep 3 is dat.

Yaron

Yaron

07-05-2016 om 17:27

kleuren

Wat raar dat het met kleuren gaat, staan de kleuren ook in het rapport? Hier gaat het met bolletjes van onvoldoende tot zeer goed. Onze, extreem, kleurenblinde zoon ziet geen verschil tussen blauw, rood, groen en oranje.

Bolletjes en kleurtjes.

Ook die bolletjes vliegen per leerjaar en leerkracht alle kanten op. Ik vind al die methodes waardeloos. Ik vind een rapport met een 6 voor rekenen en een 8 voor taal het fijnste, maar blijkbaar niet van deze tijd.
Bolletjes, kleurtjes, het is beide nog al vaag.

Triva

Triva

07-05-2016 om 18:57

wil

Bolletjes op een rapport zijn prima als elke leerkracht zich maar aan de regels houdt Hier kregen ze vanaf groep 5 ook cijfers voor onderdelen waar getoetst werd. De bolletjes bleven als het ging om dingen als vraagt veel hulp 0 0 0 0 vraagt geen hulp zaken. Bolletjes als vervanger voor onvoldoende, voldoende, goed kan ook prima.

Triva

Ik vond de rapporten op de basisschool van 4 kantjes ofzo, onderdelen beoordeeld met die bolletjes echt nietszeggend.
"Vraagt veel hulp" is inderdaad een goed voorbeeld. Mijn zoon vroeg nooit om hulp, dus het bolletje stond aan de "geen hulp" kant. is dat positief of negatief? Behoefde hij geen uitleg of durfde hij niets te vragen?
Is geen hulp vragen een teken van zelfstandig zijn of verlegenheid?

Maar goed, ts kan de volgende citoscores afwachten. Vorig jaar waren dat D's en E's, de vooruitgang zal daar dan ook te zien zijn.

Triva

Triva

07-05-2016 om 23:26

Wil

Dat snap ik maar hoe moet je zoiets anders beoordelen? Met cijfers vind ik niet verstandig en toch heb ik graag deze informatie wel naast de cijfers voor rekenen en taal.

Triva

Ik niet, ik heb het enkele maanden later ook niet gemist als info op het vo, op het rapport.
Heerlijk, één velletje met recht toe, recht aan, cijfers.

Als er serieus een probleem is kan dit mondeling besproken worden.

Triva

Triva

08-05-2016 om 09:59

die snap ik niet

Hoezo maanden later? Ik heb 11 jaar lang bolletjes gezien en ik vind het best prettig om op die manier iets te weten te komen over het gedrag van mijn kind in de klas. Als je niet begrijpt of het positief is als je kind geen hulp vraagt kun je dat in het 10 minuten gesprek voorleggen. Zo valt er in ieder geval iets te bepraten. Dat het op het VO niet nodig is lijkt me logisch, dan is je kind toch al verder gevormd en weet je wel hoe de vlag erbij staat. Wat heb je aan een 6 of een 8 op een methodetoets op de basisschool, ze gaan bijna toch wel allemaal over. Met andere woorden: de bolletjes bij niet meetbare zaken zijn van belang op de basisschool, de cijfers mbt overgaan op het VO. Dat kun je niet vergelijken.

Triva

Met maanden later bedoel ik het 1e rapport op het vo.

Prima toch als jij het prettig vond om meer te weten over het gedrag van je kinderen in de klas d.m.v. de bolletjes?
Jij vindt de niet meetbare zaken van belang, ook prima, ik heb er weinig mee.

Ik kan daar nog wat kordater in zijn als je het dan beter begrijpt. Het interesseerde mij geen moer of de juf mijn kind zelfstandig of niet vond, onrustig of niet, wel of niet goed kon samenwerken en nog wat vellen vol.
De juf een jaar later vond weer totaal wat anders, de bollen vlogen alle kanten op. Prima leerkrachten hoor, maar de psychologische analyses deden mij weinig.
Nu heb ik ook wel een ingewikkeld kind, die past niet in de bolletjesreeks, dat zal ook meespelen.

Triva

Triva

08-05-2016 om 20:31

misschien

komt het inderdaad door jouw ingewikkelde kind ja

Ik snap heus wel dat je je er niet aan moet vastpinnen maar op de basisschool vind ik het weer niet zo'n goed idee om alleen maar naar toetsresultaten te kijken. Zeker in de laagste groepen moet je toch ergens naar kijken en dan maar dat soort dingen.

Wat zou jij dan willen die 8 jaar op de basisschool?

Triva

Wat ik al schreef, gewoon cijfers.

Dat kan prima vanaf groep 3.
Als je met de laagste groepen 1/2 bedoelt, daar lijkt me een rapport eerlijk gezegd wat overbodig, iedereen gaat toch over zoals jij ook schreef.

Of eventueel vanaf halverwege groep 2 een overzicht op weg naar groep 3.

Triva

Triva

09-05-2016 om 07:27

wil

Met de laagste groepen had ik het over 1-4, de cijfers kwamen pas in groep 5 en daaronder was het vold, onvold, goed etc.

Nee, ik zou geen rapport willen hebben waar mijn kind alleen beoordeeld wordt via cijfers op methodetoetsen. Ik wil toch echt wel wat meer weten van mijn kind op de basisschool. Of ik het er nu mee eens ben of niet maar op zo'n 10 min gesprek hoor je al weinig en zonder 'bolletjes' word je helemaal niets wijzer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.