Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dirkje

Dirkje

17-01-2015 om 20:05

Schrijfprobleem bij zoon in groep 6 (klas overgeslagen)

Dag allemaal,

Mijn zoon van 8,5 zit in groep 6 na een schooljaar (groep 5) overgeslagen te hebben. Schrijven is nooit zijn hobby geweest en het gaat hem ook niet makkelijk af. Hij heeft ruim 1,5 jaar fysiotherapie gehad maar zijn daar in november -tijdelijk- mee gestopt omdat het een wekelijkse strijd werd. Het heeft echt wel wat geholpen maar ik zie nu dat het toch weer erger wordt. Dinsdag 'moeten' we weer na een winterstop van 2 maanden maar ik zie er nu alweer tegenop, en mijn zoontje ook. Mijn vraag is: hebben jullie misschien andere ideeen of ervaringen wat zou kunnen helpen om het schrijven makkelijker te maken voor hem? Ik dacht dat met blokletters schrijven hem zou kunnen helpen, maar je ziet hem echt bij elke letter denken hoe hij het moet opschrijven. Wat te doen, wat te doen? Want het zorgt er natuurlijk ook voor dat hij zijn werk niet op tijd of niet voldoende af heeft. Alvast bedankt voor jullie reactie!

Groetjes,
Dirkje

Barvaux

Barvaux

17-01-2015 om 20:11

simpel

Laat hem lekker typen op school...

Verder zou ik een andere therapeut zoeken als het een wekelijkse strijd is of gewoon stoppen. Strijd heeft geen zin.

Wat is het?

Wat is het probleem met schrijven? Kan het zijn dat hij gewoon snel schrijfkramp krijgt? Dan kunnen die rubberen greepjes helpen waarmee je pennen en potloden beter kunt vasthouden. Typeles kan misschien helpen als hij sneller denkt dan hij op kan schrijven. En thuis kun je ook nog oefenen met het maken van boodschappenlijstjes. Dat hielp uiteindelijk bij mijn dochter die kramp kreeg en spellingsproblemen had waarbij we ook aan dyslexie hebben gedacht.
In die tijd ging ze wekelijks mee boodschappen doen. Ze maakt nog steeds graag lijstjes en in de winkel streept ze dan af wat we al hebben.

http://www.zwijsenouders.nl/Artikel/Geschikt-schrijfmateriaal.htm

Moni

Moni

17-01-2015 om 20:36

Geen blokletters maar blokschrift

Met blokschrift worden de letters los van elkaar geschreven maar wel volgens een vaste methode waarmee je zo snel mogelijk kunt schrijven.
Blokletters zijn allemaal losse streepjes. Dat blijft langzaam.

Op de basisschool van mijn zoon zijn ze overgestapt naar blokschrift. Hij heeft halverwege groep 6 alsnog blokschrift geleerd. De meeste kinderen bleven de oude methode volgen maar voor hem was het beter om over te stappen, precies om dezelfde redenen als bij jou (inclusief versnelling).

Vraag op school wat er mogelijk is qua overstappen. Het zal wat moeite vragen om de letters te oefenen maar het resultaat was bij zoon echt veel beter.

Karin

Karin

17-01-2015 om 22:28

Specialist?

Onze jongste zoon (nu 12, brugklas) heeft enige tijd 'schrijftherapie' gehad. Geen fysiotherapie maar een min of meer gespecialiseerde oefentherapeut (Caesar / kinderoefentherapie). Doel van de therapie was (uitsluitend) leesbaar schrijven.
Nog steeds vind ik het handschrift om te huilen (ik schrijf zelf behoorlijk netjes) maar totnutoe geen enkel probleem gehad met leesbaarheid / snelheid bij opdrachten in de brugklas. Wel kan hij regelmatig zijn eigen aantekeningen niet teruglezen. Hij kán dus inmiddels leesbaar schrijven maar kennelijk kost hem dat zoveel inspanning dat hij liever 'krabbelt'.
Welk schrift hij gebruikt is natuurlijk op de middelbare school volstrekt onbelangrijk. Deze therapeut heeft gewoon per letter en cijfer gekeken welke het best paste en is dat vervolgens gaan inoefeningen. Ik denk dat op de basisschool gewoon veel te weinig geoefend wordt met schrijven. Veel gaat multiple choice en 'gewoon' inoefenen van letters wordt niet meer gedaan.

Moni

Moni

17-01-2015 om 22:49

Herken ik niet Karin

We hebben met zoon twee basisscholen meegemaakt en op beide scholen werden letters ingeoefend. OK, niet meer in groep 8. Maar mijn zoon heeft in groep 7 nog steeds schrijfoefeningen gehad.

Kaarin

Kaarin

18-01-2015 om 06:51

Moni

Ok. In elk geval op de basisschool waar mijn kinderen naartoe gingen werden er, na het aanleren van de letters eigenlijk geen schrijfoefeningen meer gedaan. En van vriendinnen ook gehoord dat dit op hun basisschool aan de hand was. Kennelijk maken scholen hier een keuze in.
Ik kan inderdaad niet zeggen dat dit een algemeen feit is.

ook

Hier ook een zoon van 8 versneld in groep 6 die niet netjes schrijft. Hij schrijft inderdaad in blokschrift en het tempo is geen probleem voor hem. Het ziet er alleen niet mooi uit. Hij heeft ook ergotherapie en cesartherapie gehad (fysio ook, maar voor zijn grove motoriek). Het heeft ongetwijfeld geholpen maar is niet wat het zou moeten zijn.

Je zou dus kunnen overwegen om naar blokschrift over te stappen.

Of juist schuinschrift

Ik zou juist schuinschrift gaan proberen, met lichthellende letters die aan elkaar geschreven worden. Tramrailschriftje, als het kan met een inlegvel met schuine strepen, waardoor de richting van lussen en zo gelijk kan komen.

Op deze website staat kort de reden aangegeven:
' Lichthellend, verbonden schrift
Het schrift moet motorisch gemakkelijk uit te voeren zijn, om te voorkomen dat bij toeneming van het schrijftempo en schrijfdruk in de hogere klassen (en het voorgezet onderwijs) vermoeidheid en schriftverval optreden. Daarom wordt er gekozen voor lichthellend verbonden schrift dat gemakkelijk uitvoerbaar is. De letters zijn zo ontworpen dat de begin- en eindhaal vlot en soepel schrijven mogelijk maken.

Halenstructuur
In studies over schrijfmotoriek waar men onder andere rekening hield met psychomotorische criteria scoorden de methodes waarin de letters zonder onderbrekingen, bijsturingen en penoptillingen geschreven kunnen worden het hoogst. De methode van Broeders en Schneiders is een methode waarbij deze onderdelen op de correcte wijze veelvuldig aan bod komen.'

De website: http://mulako.classy.be/KSLSschrift.htm

Ik ben zelf overigens voorstander van een nog klassiekere variant van het schuine handschrift. Belangrijkste is dat er een vloeiende beweging ontstaat met regelmatige, evenwijdig lopende lussen.

Ik kan er een heel debat over voeren, maar mijn ervaring is dat zoon op 14-jarige leeftijd het klassieke handschrift heeft aangeleerd en vervolgens niet alleen in zijn schrift, maar ook in zijn hoofd veel netter is gaan werken (coördinatie hersenhelften zou dan beter zijn, dit komt overigens van de psycholoog die hem testte voor dyslexie).

Dochter heeft blokschrift geleerd, schrijft mooi, maar veel te langzaam, wat doorwerkt in bijna alles wat ze moet doen. Dat debat heb ik op de basisschool verloren, helaas voor haar.

Tsjor

Dirkje

Dirkje

18-01-2015 om 14:00

Bedankt!

Bedankt voor alle tips en ervaringen, daar heb ik echt wat aan! Ik ga blokschrift voorstellen en kijken voor een Cesar therapeut in de buurt.

Sukran

Sukran

19-01-2015 om 10:56

Nog eentje

Hier 12jarige jongen, ook niet happig op schrijven, gaat langzaam, kramp in z'n handen. Heeft leren schrijven in het buitenland dus eerst blokschrift en later pas cursief (boe, ik hang de andere theorie aan, zie hierboven). Een vulpen heeft geholpen om de druk te verminderen dus kramp werd wat minder maar nog steeds niet blij met handschrift. En ik vind dat niet handig want duidelijk en snel kunnen schrijven is nog steeds belangrijk. Toetsen worden nog steeds met de hand geschreven, wiskunde: uitwerkingen op papier, dus het argument wat ik zo vaak hoor, dat alles toch op de computer mag, dat gaat gewoon niet op. Toch balen als je testen niet haalt doordat je doodgewoon niet snel en lang genoeg leesbaar kan schrijven. Dus op zoek gegaan naar een oefenmethode. Wat hier werkt is de methode die gebruikt wordt bij de Charlotte Mason Homeschooling: overschrijven van tekst van een boek. Maakt niet uit wat voor een boek, kan ook de krant zijn. Idee erachter is, dat het kind niet na hoeft te denken over Wat er geschreven wordt maar alle aandacht aan het schrijven zelf kan geven. Dagelijks doen, timer erbij en 10 minuten schrijven. De focus ligt op techniek en leesbaarheid, niet bij hoeveelheid. Dat was even wennen want het is natuurlijk heel fijn om 'wel een halve bladzijde in twee minuten!' te hebben maar als het onleesbaar is, schiet het 't doel volledig voorbij. Als 10min comfortabel gaat, tijd verlengen, tot de tijd bereikt is die je nodig vindt, bijvoorbeeld 20 minuten kunnen schrijven zonder kramp, etc. Hier heeft het geholpen en omdat het maar zo kort is, leverde het ook geen strijd op.

Karin

Karin

19-01-2015 om 11:01

Sukran

Wat een simpel en toch goed idee! Eigenlijk precies zoals je vroeger blind leerde typen. Gewoon een tekst waarbij het er helemaal niet toe doet waar deze over gaat letterlijk overtypen. Zodra mijn zoon weer in het grensgebied komt (dat is wat mij betreft als er door leerkrachten opmerkingen worden gemaakt, als er fouten op toetsen komen wegens onleesbaarheid of als hij een toets niet af heeft kunnen krijgen) ga ik dit gebruiken!

Pennenstreken en frixion ball

Hier werkten ze op school met een schrijfmethode waar de regels te dicht bij elkaar stonden nl 2,5 mm, en ook nog met vulpen. De regels die ze moesten overschrijven waren 'saai'.
In de schrijfboekjes van Pennenstreken viel het mij op dat ze meer ruimte hadden en zodoende leesbaarder schreven. Ook de opdrachten waren met een knipoog. Jammergenoeg was de school niet geïnteresseerd in het materiaal en hielden vast aan de oude boekjes van Noordholt. Toen kind van school ging, gingen ze toch over.
Het schrijfplezier wordt mede bepaald door de methode die ze gebruiken maar ook met welke pennen ze mogen schrijven. Kind schreef het liefs met de frixion ball of vulpotlood. Dunne letters, die je kon uitgummen.

Schrijfprobleem bij zoon in groep 6 (klas overgeslagen)

Dirkje,

Als jouw zoon steeds moet nadenken hoe hij de letters moet schrijven kan er sprake zijn dat hij de letters onvoldoende geautomatiseerd heeft. Als is dat op basis van jouw verhaal nog wel moeilijk vast te stellen hoor.
Nadeel van het blokschrift is dat hij bij iedere letter opnieuw na moet denken over de plaatsing van de letter...
Het kan een idee zijn om hem eens een dictee te laten maken. Dus woorden en letters opnoemen en kijken of hij deze thuis uit zijn geheugen op kan schrijven.
Ik zou het eerst op een blanco vel doen. En dan op een gelinieerd vel zoals ze deze op school gebruiken.
Dan kun je een beetje uitzoeken wat de belangrijkste factor is dat het schrijven moeilijk maakt voor hem.
Is het het feit dat hij in de klas teveel druk ervaart en bang is het werk niet op tijd af te krijgen?
Is het dat hij juist moeite heeft om netjes binnen de lijnen te schrijven.?
Kan hij wel goed tekst overschrijven, maar niet uit zijn geheugen opschrijven?
Zoals ze misschien al merkt, is dat er meerdere factoren een rol kunnen spelen waardoor het schrijven moeilijk gaat.
Het is vooral zaak om te kijken welke aspecten een grote rol spelen en vanuit daar een plan van aanpak op te stellen..

Ik hoop dat je hier iets mee kunt...

Christel

Christel

22-01-2015 om 10:21

Glijpapier

Een van mijn kinderen gebruikt glijpapier: een gelamineerd kartonnetje op pasjesformaat. Dat legt hij onder zijn hand (zo net boven zijn pols) waardoor hij minder krampachtig ging schrijven. Zijn hand glijdt eigenlijk vanzelf met de schrijfbeweging mee waardoor hij in elk geval niet over zijn hand hoefde na te denken. Geen idee of het bij jouw zoon kan helpen, maar ach, een tip is een tip (van de fysio dus eigenlijk).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.