Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Zomerkoninkje

Zomerkoninkje

27-05-2014 om 10:41

Schoolwissel

Ik overweeg een schoolwissel. Met de nieuwe school al een gesprek gehad dat goed aanvoelde. Nu vraag ik me af of er haken en ogen zijn aan een overstap: in de schoolgids kan ik er niets over vinden. Om

Wie weet welke haken en ogen er kunnen zitten aan een overstap?

betty

betty

27-05-2014 om 10:53

hangt er vanaf

Dat hangt af van de reden. Als er een conflict is dan zal dat zeker in het dossier komen te staan. Ik zou het onderwijskundig rapport eerst inkijken en daarna pas door laten sturen.
Mag ik vragen wat de reden is van de schoolwissel?

wisselnikkie

wisselnikkie

27-05-2014 om 11:12

Ik lees mee

Hier een dochter die bij een bepaalde juf echt van deze school gaat. Alleen weten we de formatie nog niet.
We hebben wel een school in gedachten die ook plek heeft. Maar dus nog iet ingeschreven, want bij een goede juf of meester blijft ze in haar klas.

Is het eigenlijk normaal dat je pas een week of 3 voor de grote vakantie de formatie te horen krijgt? Wij zouden meer tijd willen hebben, maar de school laat niks los.

Welke klas?

Een verandering in de bovenbouw kan ertoe leiden dat cijfers/ citoscores niet meegaan. De nieuwe school zal dan diverse toetsen afnemen om een beeld te krijgen voordat ze een schooladvies kunnen opmaken.
Om te voorkomen dat ze een te hoog advies geven, zijn ze sneller geneigd voorzichtig te adviseren in belang van het percentage schoolopbrengst . Deze waarde, dat aantoont hoeveel kinderen na 2 jaar nog steeds op adviesniveau leren, is een belangrijke waarde voor de betrouwbaarheid en de kwaliteit van een school.

Aan schoolgidsen hecht ik niet zoveel waarde. Zelf gezien hoe school de tevrdenheidsresultaten met creatieve vorm van boekhouden, verdraaide en nieuwe ouders het gevoel gaven dat grotendeels van de ouders tevreden waren, terwijl maar een kwart gereageerd had. Je kan meer waarde hechten aan het vergelijken van de cito's, de schoolopbrengst, de zwakke punten in inspectierapport en de mond op mond reclame bij de bakker.

Het is wel moeilijk op basis van 1 zwakke leraar zo' 'n keus te maken want je kind heeft daar ook een gevoel bij. Daarbij weet je niet of de nieuwe juf/ meester wel goed is. Maar zoals Betty al aangaf, in geval van een conflict, staan de zaken er anders voor.

Dalarna

Dalarna

27-05-2014 om 11:47

wisselnikkie

Ja, hier is dat normaal.

Verder: als het niet gaat om volgend jaar groep 8, hoe weet je dat je kind die juf dan het jaar er na niet krijgt?

nogeennikkie

nogeennikkie

27-05-2014 om 11:56

ik lees ook even mee

wij nemen ons ook een wissel voor, vanwege toenemende ontevredenheid over de sfeer op school. Heeft voornamelijk iets te maken met (lastige) leerlingen en hoe daar mee omgegaan wordt. Er is niet echt een conflict, maar wel enige wrevel onstaan toen wij een keer onze zorgen hadden geuit over een bepaalde gang van zaken (dat werd gezien als stevige kritiek).
Nu zijn er best wat meer gezinnen die vertrekken van deze school, en wij zijn naar school toe op de vlakte gebleven met onze redenen voor overstap.

Zou jij in alle gevallen inzicht in het onderwijsrapport vragen Betty? Ik heb helemaal geen ervaring met dit soort dingen.

Verder gaan wij overstappen vanwege bepaalde leerkrachten (waaronder ook al een juf waar we onze kinderen echt niet meer bij in de klas willen). Nu hebben we het daar niet over gehad bij de directeur, omdat ik het nogal op de persoon en pijnlijk vindt (ernstig disfunctioneren van een personeelslid). Nu wil ik het wel ergens melden, maar kan dat wel zonder met de directie te praten?

Hier overgestapt

Oudste dochter is halverwege groep 5 overgestapt naar een andere school. Eerst in gesprek met juf en IB-er aangekaart waar we alsmaar tegen aan liepen en toen dat gesprek geen zin bleek te hebben de knoop (ter plekke) doorgehakt. Simpel gemeld bij de directie en meer niet. Na de kerstvakantie overgestapt en binnen een week had ik een ander kind! Hadden we dus eerder moeten doen Nu zit ze met veel plezier op het gymnasium.

Qua afscheid had ze er wel moeite mee maar we hebben samen leuke cadeautjes met vergeet-me-nietjes voor de klas gemaakt. Hielp een beetje. Oh en ze is vooraf een dag gaan wennen op de nieuwe school zodat de overstap niet al te eng zou zijn.

inge

inge

27-05-2014 om 15:14

ook overgestapt

Kind is overgestapt halvewege groep 6. Er was een onrustige/voor kind onveilige situatie in de klas en juf was niet van plan er iets aan te doen.
Wij hebben kind bij nieuwe school ingeschreven en deze heeft alles met de oude school geregeld.

Zomerkoninkje

Zomerkoninkje

27-05-2014 om 16:46

situatie

Het gaat om een kind in de onderbouw en er is geen conflict, wel onvrede en teleurstelling van onze kant. De precieze achtergronden van de overstap wil ik wegens herkenning liever niet uit de doeken doen.

Katniss

Katniss

27-05-2014 om 19:49

Groep 6

Wij zijn verhuisd toen mijn oudste naar groep 6 ging. Voor de vakantie heeft ze een dagje meegedaan in de nieuwe klas, en na de vakantie ging de overstap vrij vlekkeloos. Enige nadeel, maar dat zul je niet hebbben als je binnen dezelfde stad overstapt, is dat we 9 weken zomervakantie moesten overbruggen. Van het hele communicatiegebeuren heb ik niet veel gemerkt, maar ik neem aan dat het leerlingdossier is overgegaan naar de nieuwe school.

Koepelvakken

Die koepelvakken zijn toch voornamelijk in de onderbouw, heel soms in de bovenbouw, maar nooit als zodanig als examenvak. Nask in de onderbouw, maar natuurkunde en scheikunde als aparte vakken. Scholen 8-kunnen niet beslissen dat je, als je N&G kiest, je buiten je normale vakkenpakket verplicht natuurkunde erbij moet doen omdat ze dat samen met scheikunde als koepelvak aanbieden, zodat je op 9 cse-vakken komt. Of dat je op het gymnasium beide klassieke talen in de bovenbouw moet doen omdat ze samen als één vak gegeven worden.

skik

Dalarna

Dalarna

28-05-2014 om 07:47

skik

Zit je niet in het verkeerde draadje?

wisselnikkie

wisselnikkie

28-05-2014 om 10:01

Dalarna, het gaat om groep 8

En die juf heeft in groep 6 voor nogal wat problemen gezorgd. Vooral op lesniveau. In begin groep 7 begon de hele klas met een achterstand kwamen we achter . Dat wil je niet voor groep 8 hebben! Ook niet voor 6 trouwens.

Dalarna

Ja. Nou ja, dom zeg. Ik kopieer het even naar het goede draadje.

skik

Wisselnikkie

Basisscholen hebben er een handje van de betere leerkrachten in de 3e groep te zetten om zodoende de 'nieuwe' lichting te behouden omdat ouders tevreden zijn over de leerprogressie van hun kind.
Zo worden ook de betere leerkrachten in groep 7/8 geplaatst om die Cito-score wat op te krikken. Een school besturen is strategisch denken.
Als je toch pech hebt, en geen medestanders voor op de barricades, kun je de schade beperken door je kind dat jaar bijles te geven via een huiswerkinstituut. Het is een financiële investering waar je kind zeker wat aan heeft omdat ze ook vaak in de kerstvakantie een proefCITO maken en een kind dan ervaren is met de "stress" van de eindcito. Wel verstandig die informatie niet te delen met school.

wisselnikkie

wisselnikkie

28-05-2014 om 14:02

Bijles

Die heeft ze inmiddels al achter de kiezen met RT. Ze krijgt nog steeds leesles van die RT juf. Leesniveau (avi) is weer aardig op peil. Begrijpend lezen is nu het speerpunt. Ook dankzij de juf die ze nu heeft, want die geeft haar gewoon zelfvertrouwen. Die zou ik wel in groep 8 willen.
We duimen nog even.

Maar deze juf roep al een paar jaar dat ze zo graag een keer groep 8 wil. Dus het blijft wel spannend...

wisselnikkie

wisselnikkie

28-05-2014 om 14:03

Die vorige juf dus

begrijpend schrijven is ook een vak.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.