Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Even zo

Even zo

21-06-2015 om 10:16

Schoolweigeren, dochter moet gehoord worden

Onze dochter heeft een periode van schoolweigeren achter de rug, dit loopt over twee jaar waarbij de leerplichtambtenaar en de schoolarts aan te pas zijn gekomen.
Onze dochter is een hooggevoelig meisje van twaalf jaar, erg verlegen en kwetsbaar. Zij wil zelf absoluut niet naar een hulpverlener om haar te laten bijstaan dus doen wij veel zelf met haar. Ik ben zelf pedagogisch onderlegd dus ik weet ook waar ik het over heb als ik met haar aan de slag ga.
We hebben wel geprobeerd met therapeuten maar dat is op niets uitgelopen en kwamen we van de regen in de drup.
De voorstellen van schoolarts hebben we dan ook niets mee gedaan waarbij we duidelijk uitgelegd hebben dat dit geen zin heeft bij onze dochter.
Uiteindelijk zijn we achter de reden gekomen van naar schoolweigeren, ze werd gepest maar heeft dat nooit durven aan te geven.
Helaas geloofde school het niet omdat volgens de leerkracht de klas zo sociaal is. Nadat we herhaaldelijk hebben aangegeven dat dit toch de reden was voor het verzuim heeft hij de klas blijkbaar toch duidelijk weten te maken dat het gepest op moest houden. Meteen was het verzuim van onze dochter over en gaat ze inmiddels normaal naar school.
Helaas is dit allemaal op het eind van het schooljaar las aan de orde en is ze nog twee keer echt ziek geweest.
Dit laatste wordt dus niet geloofd en weer gezien als ongeoorloofd verzuim en is doorgegeven aan de lpa.
Onze dochter bloeit ondertussen helemaal op, heeft zelfs een nieuw vriendinnetje, gaat lekker naar school, is zelfs meegeweest op kamp en heeft deze week de afscheidsmusical waar ze zich enorm op verheugt.
En nu komt het!
Gisteren kregen wij dus een brief met de mededeling dat onze dochter gehoord moet worden door de lpa, deze week nog, een van de laatste weken op de basisschool, even zoiets tussen door! Onze dochter zal hier ernstige psychische schade door lijden en al helemaal nu het zo lekker met haar gaat zal ze niet begrijpen waarom dit gebeurt.
Wij als ouders snappen deze actie ook niet goed want iedereen kan zien dat het nu goed gaat met haar. We weten wel dat men de wet volgt maar in principe slaat dit nergens op om achteraf nog te gaan straffen.
Wij willen dit dus voorkomen want dit zal haar helemaal terug bij af brengen.


Angela67

Angela67

21-06-2015 om 10:33

1 zinnetje valt me op

"Onze dochter zal hier ernstige psychische schade door lijden en al helemaal nu het zo lekker met haar gaat zal ze niet begrijpen waarom dit gebeurt"

ze is twaalf, ze zit een stuk beter in haar vel. Tijd om haar uit te leggen dat sommige wetten en ambtenaren heel halstarrig en inflexibel zijn en dat het soms effe slikken is. Na alles wat ze heeft meegemaakt is dit echt een domper, dat is inderdaad logisch, maar ik zou het beetje luchtig houden en zeggen dat het nog een staartje is

gr Angela

Neem contact op

Neem even contact op en maak een afspraak na de musical. Met als reden dat ze nu naar school gaat en dat je dat niet met zware gesprekken wil verstoren, het is nog een fragiele zaak. Je sluit niet uit dat een bedreigend gesprek tot uitval kan leiden. Je zet nu alle hens aan dek om haar op school te houden. Ze doet nu overal aan mee en dat gun je haar ook.
En als je gaat leg het gewoon uit aan je dochter. De leerplichtambtenaar wil weten hoe het zit met de tijd dat je afwezig en ziek was.
Het slaat ook nergens op. Maar misschien valt het wel mee. De leerplichtambtenaar kan ook gewoon een goed gesprek houden met een kind.
Leerplichtambtenaren kunnen je soms zelfs juist helpen.
Wat mij hielp was om in elk geval zelf goed in beeld te hebben wat de bedoeling was.
En de leerplichtambtenaar daarvan op de hoogte te houden.
Bij ons is de school ook weleens de fout ingegaan door te melden terwijl dochter ziek was omdat de administratie van de school niet tijdig bijgewerkt was.
Daarop heb ik een kalme mail gestuurd naar school. Dochter is ziek, ik heb het tijdig gemeld, in het systeem staat ze ongeoorloofd, maar ze is gewoon ziek.
Met een cc. naar de leerplichtambtenaar.
Maar dat ontsloeg ons ook niet van een gesprek. Dat ben ik aangegaan met dochter.
Onder protest.

"Zwaar gesprek".

Gewoon gaan. De lpa voert geen zware gesprekken als straf. Vaak vragen ze gewoon aan je kind hoe het nu gaat, praten over vervolgonderwijs en hoe ze zich voelt. Als een kind vaker dan gemiddeld ziek is vragen ze ook naar de mening van de huisarts.
Je schrijft niet wat de voorstellen van de schoolarts waren maar ik haal wel uit je verhaal dat je niet erg open staat voor oplossingen/ideeën van derden. Niet zo vreemd dat de lpa dan wil weten wat er wel gedaan wordt om je dochter te helpen.

Fijn dat het nu goed gaat en samen met jou lukt het vast prima om dit positieve nieuws over te brengen op de lpa.

Helaas Wil

Het gaat er om dat je de schoolgang en het leren hooghoudt voor een kind. Zware gesprekken kunnen wel degelijk de schoolgang belemmeren. Niet als je een gemiddeld kind hebt maar wel als je kind een kwetsbare schoolgang heeft. Die balans kan fragiel zijn en verstoord worden door opmerkingen over boetes en straf en procesverbalen. Daar kun je je kind voor wapenen, maar ik zou het risico ook niet willen lopen. Dan ben je juist blij dat het even goed gaat.
In mijn omgeving een kind waar de schoolgang verder verslechterde door de gedwongen gesprekken met lpa en jeugdzorg, rechtzaken en stofwolken.
Er lag een goed aanbod maar kind kon daar door de zware gesprekken, waarna het weer een week uitviel, niet van profiteren.
Dat bevorderd een rustige leeromgeving niet.
Als je er niet aan ontkomt dan is dat zo, maar ik zou er ook alles aan doen omdat nu even uit te stellen in het belang van de schoolgang. Want daar gaat het om. Geen onnodig risico.

Fiorucci

Fiorucci

21-06-2015 om 12:29

gaan

Ik zou gewoon gaan, en je dochter uitleggen hoe het systeem werkt. Scholen zijn verplicht verzuim te melden, lpa is verplicht je op te roepen. De eerste vraag zal zijn: hoe gaat het met je. De gemiddelde lpa zal alleen maar blij zijn te horen hoe het nu gaat, zeker als je verteld wat je hier schrijft. En gewoon positief het gesprek ingaan, en je geen zorgen maken. Ik geloof er niks van dat hier straf op volgt.

Een vraag

Een vraag om uitstel om een kind nu even de kans te geven ongestoord naar school te gaan laat ook je betrokkenheid zien bij de schoolgang.
Dat er geen straf op volgt daar gaat het niet om. Niet naar school gaan is een ernstige zaak die een kind en de ouders de afgelopen tijd veel bezorgdheid en spanning heeft opgeleverd. Dat bespreken zorgt al voor het stijgen van de spanning die je nu even niet wenst. Onnodig om daar een risico mee te nemen.
Terwijl er een vriendinnetje haar verjaardag viert op school, of er is een voorbereiding voor de eindmusical moet jou kind verzuimen om te praten over de mislukte schoolgang van de afgelopen tijd.
Als je dat kunt voorkomen met uitstel zou ik dat gewoon doen.
En vragen staat vrij.

bieb63

bieb63

21-06-2015 om 13:36

los van het feit

dat ik denk dat dat gesprek wel mee zal vallen. Inderdaad even vragen hoe het nu gaat enz. Maar blijkbaar heeft school dus die lpa ingeschakeld en dat vind ik wel vreemd(jammer). Onze dochter had dit probleem in de brugklas, wat erin resulteerde dat ze de periode tot de herfstvakantie maar ca. 2 dagen p/wk naar school ging, meer trok ze niet. Uiteraard al die dagen officieel ziek gemeld, maar mentor/school wist wat er speelde en hebben niets gemeld.

melden en misverstanden

Kan gewoon ook door een slordigheid of misverstand komen. Administratie heeft niet tijdig en foutloos(!) bijgewerkt. De mentor weet wel wat de ziekte is maar de secretaresse niet. De administratie neemt het lijstje door en meldt waar de vinkjes staan.
Hier wist school met dochter ook precies wat er aan de hand was. Maar de administratie had de zaak nog niet goed bijgewerkt. Je weet soms ook niet aan welke regels je moet voldoen.
Het duurde bij mij ook even voordat ik door had dat ik elke week moest melden of dochter nog ziek was. Maar toen dat juist goed ging, ging de administatie weer onderpresteren door mijn opgaven niet tijdig correct in te voeren.
De zorgcoordinator verzon er zelf iets bij waarom er gemeld was en presenteerde dat als reden. Voor je het weet heb je allemaal onzin bij elkaar.
Als je dan nog maar steeds in de gaten houdt waar het over gaat. En je niet vastbijt in die bureaucratische ongein.

AnneJ

Jij bent een hele stap verder in het verhaal van TS. Je hebt het over straffen, boetes, verkeerde administratie, mentoren en secretaresses. Miscommunicatie.
Jouw ervaring.

Dochter van ts zit in groep 8. School heeft haar aangemeld, vermoeden van ongeoorloofd verzuim. Een hele normale oproep die je gewoon open kan benaderen. Er zijn mensen met andere ervaringen dan jij, dus "helaas Wil" kan achterwege blijven. Niet iedere school en ouder hebben problemen met de communicatie.
Ook ik heb geen "gemiddeld" kind. Problemen kan je oplossen voor en met je kind, je kan ze ook vergroten. Beetje relativeren doet soms wonderen.

Angela67

Angela67

21-06-2015 om 14:23

wil40

volgens mij is het juist geen gewone oproep, gezien het feit dat er 2 jaar schoolweigeren aan vooraf is gegaan.
dus ik kan me voorstellen dat moeder denkt: jongens daar gaan we weer, hou nou toch op want het gaat nu goed. Maar met relativeren ben ik het helemaal eens.
gr Angela

De bezorgdheid van de ouders, de intuitie dat verlegen wat kwetsbare dochter daar psychische schade van ondervind, maar gewoon negeren. Dat is overdreven, dat doe je jezelf aan, beetje relativeren.
Natuurlijk kan het door de voorgeschiedenis groter voelen dan het in werkelijkheid is, maar de bezorgdheid is gegrond.

Tussen schooltijd,

De dochter is 12 en dan mag een school een gesprek voeren met een 12- jarige zonder de aanwezigheid van een ouder. TS, zijn jullie ook uitgenodigd? Het geval van argwaan tonen kan worden vertaald in wantrouwen naar de officiële deskundige instanties, en dat terwijl de lpa niet eens zo'n boeman/ vrouw hoeft te zijn. Wat denk je dat een lpa nu nog gaat doen? Ze staat al ingeschreven bij een VO en ze toont progressie.

Je kan je dochter uitleggen dat zo'n persoon graag hoort hoe je tegen de stap naar het VO aankijkt, of er misschien behoefte is aan een vo-starterstraining etc. Leg haar uit dat ze de lpa uitlegt positief in die overgang te staan en nu ze eindelijk begrepen wordt, ook vrienden heeft gemaakt. Ik denk wel dat het belangrijk is dat ze dat zelf vertelt en niet haar ouders.

Even tussendoor

Even tussendoor op school zou me ook niet bevallen hoewel dat luchtiger kan uitpakken. Een lpa is geen werknemer van de school dus ik denk echt niet dat dat de bedoeling is om een kind zonder ouder te horen.
Maar ik verwacht dat je gewoon met je paspoort op een afgesproken tijdstip op het kantoor van de lpa verwacht wordt.

Angela/Anne J

Die oproep is er omdat er volgens school 2x is ziek gemeld, waarvan volgens hun 1x ongeoorloofd. Er is een voorgeschiedenis, maar er is nu blijkbaar een reden van uit school om wederom aan de bel te trekken. Hoe lang heeft die ziekteperiode geduurd, is er niet op correcte wijze ziek gemeld, heeft school contact opgenomen met de moeder over het herstel, heeft dochter thuis werk ingehaald indien nodig?

De rest is gevoel, dit zijn de feiten waar je als ouder helemaal geen zorgen over hoeft te hebben als je het vele, in de ogen van school, ziekteverzuim kan verantwoorden.

Alle kinderen zijn gevoelig en kwetsbaar en vele zijn niet zo weerbaar. Om direct te spreken over psychische schade zegt meer, in mijn ogen, over de ouder dan over het kind. "Het brengt haar helemaal terug bij af" en " wat een onzin om achteraf nog te gaan straffen".
De lpa is een werknemer van de leerplicht, school doet melding, niet meer en niet minder. En ja, de rest negeren brengt rust, ook voor je kind.

Je kan je kind behoeden voor psychische schade door je eigen bezorgdheid te relativeren.

Correctie

2x ziek gemeld waarvan 2x "ongeoorloofd".

Je kunt je kind weerbaar maken door je doel voor ogen te houden en onnutte zaken op afstand.
Al te braaf werkt ook niet in je voordeel.

Anoniem

Anoniem

21-06-2015 om 15:53

Zonder kind

Je kunt als ouder ook zonder je kind naar de lpa gaan als je kind op psychische gronden niet mee kan gaan.

Fiorucci

Fiorucci

21-06-2015 om 17:05

Anne J

Paspoort?

Ja paspoort

In geval ze ineens besluiten er een pv gesprek van te maken. Heb je je paspoort niet bij je heb je zo een boete te pakken. Op verdenking van een strafbaar feit moet je wel je paspoort laten zien. De lpa is namelijk een opsporingsambtenaar.
Hier werd op voorhand al verzocht je paspoort mee te nemen. En er ook om gevraagd.

Fiorucci

Fiorucci

21-06-2015 om 17:09

En...

Zo'n gesprek is niet op school, en al helemaal niet alleen met het kind. En die brief is gewoon een standaard brief. Ik ken heel veel ouders van zgn. thuiszitters, die brief krijgen we allemaal. Komt heftig over, maar is puur formaliteit.

Leerplichtonderzoek

Evenzo, die ambtenaar volgt gewoon de procedure die de leerplichtwet voorschrijft. Helaas zit er een zee van tijd tussen het begin van zo'n procedure en het uiteindelijke moment dat je wordt opgeroepen. Het is mosterd na de maaltijd. Probleem is al opgelost.

Bel even. Wanneer zou dat dan moeten deze week (past dat wel in haar schoolrooster, of moet ze dan weer verzuimen?). Weet de ambtenaar dat het al beter gaat?

Als dochter toch moet verschijnen, dan moet dat gewoon gebeuren.
ALs je het niet doet, worden de problemen alleen maar groter.

pieter

pieter

21-06-2015 om 20:36

wat vervelend

Voor jou als ouder ook! Probeer gewoon je hoofd koel te houden en alle stress rondom weg te houden bij dochter, zorg dat je je ei kwijt kunt zodat je eea luchtig naar haar kunt brengen en uitleggen.
Hier ook 'ongeoorloofd' verzuim geweest, (wat een bizarre term als je kind in de kreukels ligt) en veel contact gehad met lpa, maar lpa heeft kind nooit gezien. Vond ik eigenlijk juist wel apart, terwijl ze toch over de situatie oordelen. Kind zou dat ook gesnapt hebben denk ik (dan was het minder abstract geweest ook, de wet etc) maar in een later stadium zou het juist niet goed gewerkt hebben. (Ook een kind dat wars is van hv etc)
Veel sterkte, vergeet niet dat het wellicht je eigen trauma is dat je parten speelt, voor je kind is het deels zo erg als jij het invult! (Deels ook niet, weet er alles van)

Fiorucci

Fiorucci

21-06-2015 om 22:15

Pieter

Inderdaad een ongelofelijke term, dat ongeoorloofd....men zou raar staan kijken als er bij volwassen werknemers zoveel druk uitgeoefend zou worden als op deze kinderen.

Even zo

Even zo

21-06-2015 om 22:39

Proces verbaal

Bedankt voor jullie reacties.
Er wordt een proces verbaal opgemaakt tegen onze dochter.
Wij zijn zelf niet negatief geweest tegen hulverlening op zich, alleen bij wat de schoolarts aandroeg wisten wij van te voren dat dat niet ging werken bij onze dochter. Dat hebben wij haar ook verteld.
Uiteindelijk heeft zij er van gemaakt dat wij hebben geweigerd, dit klopt niet maar is haar woord tegen het onze natuurlijk.
Morgen gaan we bellen met de lpa en naar de directie van school want het klopt niet dat ze twee keer het ziek zijn van onze dochter hebben doorgegeven als ongeoorloofd.
Bij school hebben we wel meerdere keren aangegeven dat dochter gepest werd, we hebben zelfs nog een mail van de leerkracht waarin hij duidelijk zijn twijfels daarover laat blijken. School heeft dat niet serieus genomen.
Wij hebben ook erg veel moeite moeten doen bij onze dochter om er precies achter te komen wat er aan de hand was, ze was gewoon helemaal in paniek om naar school te gaan, was gewoon bang.
Als we met haar naar een therapeut gingen was ze ook in paniek.
We hebben zelfs dit jaar nog een verklaring van een psycholoog dat hulpverlening meer kwaad dan goed zou doen bij haar, kunnen we daar nog iets mee?
Maar nu dit pv dus, dat gaat ze niet trekken want er wordt idd gesproken over straffen en boetes. Als ik er nog aan denk hoeveel last ze heeft gehad van therapie voorzie ik nu het ergste.
Ze staat ook nog voor de stap naar het Vo, spanning genoeg dus. Dit kan er niet bij.
Zaterdag kregen wende oproep voor as donderdag, we mochten een advocaat meenemen, waar haal je die zo snel vandaan?
Dochter zal ondervraagd moeten worden maar die gaat niks zeggen, net als bij een therapeut overigens, daar zegt ze ook niets..
Wat ik gewoon ook niet begrijp is waarom nu op het eind van het schooljaar, we zitten in de laatse anderhalf week hier, en terwijl ze nu wel gewoon naar school gaat, iets waar ze zelf ook trots en blij om is, dit nu allemaal nog zou moeten.

Rustig blijven

Heftig. Ik wens je heel veel sterkte. Hopelijk kun je je wel kalm houden.
Ga niet teveel in de aanvalhouding, wie wat gezegd heeft wat niet klopt moeten ze zelf maar zeggen. Jij blijft bij jou verhaal. Kind werd gepest, dat heeft veel te lang geduurd voor ze dat durfde te zeggen en school nog jullie hebben dat kunnen voorkomen maar uiteindelijk is het pesten door school gestopt en gaat je dochter weer goed naar school.
Geef aan welke hulpverlening jullie zelf gezocht en gevonden hebben en of dat al dan niet hielp. Negeer de schoolarts. Als ouders ga je over de behandeling van je kind. Jij brengt de balans aan, jij beoordeelt want jij hebt het overzicht en kent je kind het beste. Een behandeling moet wel haalbaar zijn je gaat niet teveel experimenteren met een angstig kind. Bovendien is het nu een kwestie van weer vertrouwen krijgen, het pesten is gestopt en je hoopt er het beste van.
Hopelijk kan het wel uitgesteld worden. En anders inderdaad overwegen om je kind niet mee te nemen of accepteren dat het haar laatste schooldagen kan belasten. En haar daarin bijstaan.
Mocht kind toch een straf krijgen, dan zou ik in beroep gaan. En zonodig boetes betalen of zelf meegaan als ze naar een of ander project moet. Maar zover is het nog niet.
Houd het kalm en redelijk. En hoor het aan, luister meer dan dat je wat zegt. Herhaal je korte concrete verhaal en laat je niet verleiden tot een woordenstroom.

valkuil

Geef ook geen garanties. Je hoopt er het beste van. Je kind heeft er weer vertrouwen in en gaat met goede moed naar het voortgezet onderwijs.
Je verwacht dat de zaak nu opgelost is.
Maar je kunt niet garanderen dat ze altijd naar school blijven gaan. Een kind is geen robot. Het kan geweldig goed gaan maar als dat niet zo is dan handel je naar bevind van zaken.

De regels

http://www.owrs.nl/nieuws/documenten/Handleiding_strafrechtelijke_aanpak_schoolverzuim_2011H001.pdf

Instructie aan de rechtspraak hoe met verzuim om te gaan.

Ecen zo

Ecen zo

22-06-2015 om 08:33

Annej

Dank je wel voor je steun, ik weet uit andere draadjes dat jij het ook voor je kieen hebt gehad met je kinderen dus als jij dit heftig vindt, is het dus echt ernstig. Ergens heb ik nog de hoop dat de lpa met onze uitleg de zaken teurg wil draaien..
Zometeen bellen..

Even zo

Even zo

22-06-2015 om 08:41

Psychische gronden

Is er een mogelijkheid dat onze dochter op psychische gronden niet bij het verhoor aanwezig hoeft te zijn?
Iemand die dat weet?
Net met de directeur gebeld, morgen een afspraak, hij wist niet van deze actie van de lpa..

Langs elkaar heen

Blijkbaar weet de lpa niet dat het beter gaat met je dochter. Lijkt mij een taak voor de directeur om de lpa hiervan op de hoogte te brengen. De visie van de directeur heeft meer gewicht dan de mening van een ouder, in de ogen van een lpa. Vraag dus aan de directeur of hij/zij kontakt wilt opnemen met de lpa zodat de uitnodiging voor een gesprek wordt terug gedraaid. Dan kan de lpa ook zijn dossier sluiten.

Hier hadden we een fijne lpa, heel begripvol en meedenkend. Hij had goed in de gaten dat de school steken had laten vallen, ( was ook overduidelijk). In ons geval, dacht hij met ons mee, met als doel, kind in de schoolbanken te houden. Jullie kind gaat nu met goede zin naar school, dat is het enige waar de lpa belang mee heeft. Hij moet er op toezien dat het aantal thuiszitter en verzuimers daalt.

Bel die directeur dus nog eens, want die heeft verzuimd de lpa op de hoogte te brengen van de vooruitgang. Als de lpa in een voorgesprek met jullie, erachter komt dat het probleem al lang intern is opgelost, staat de direkteur ook te kijk. Twijfel niet aan jezelf.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.