Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Marijke

Marijke

15-06-2015 om 10:34

Schooluitjes en Ramadan

Mijn dochter zit in de brugklas en ze gaan als uitje naar Duinrell. Nu heeft een Marokkaanse jongen daar heel veel moeite mee vanwege de Ramadan en ik wilde graag weten hoe dat op andere scholen gaat. Hij moet dus beslissen of hij wel of niet mee gaat en ik vind het best wel zielig zo.

Hij mag niet zwemmen omdat hij dan wellicht water kan binnen krijgen en inslikken maar ik weet dat ze wel hun mond mogen spoelen. Een andere reden is dat hij dan naar meisjes moet kijken in bikini etc.

Gaat dat overal zo? Hoe gaan andere kinderen om met Ramadan?


Angela67

Angela67

15-06-2015 om 10:40

ik denk

dat het niet zoveel uitmaakt hoe anderen buiten zijn 'kring' er mee om gaan, maar dat van invloed is hoeveel flexibiliteit er in zijn eigen moslim-omgeving is. Volgens mij zijn er vele interpretaties mogelijk van wat er wel en niet mag en is het de vraag of hij daar zelf over na mag denken, of hij daar ruimte voor krijgt of niet van thuis/directe omgeving. Het feit dat hij er veel moeite mee heeft en het deelt op school betekent hopelijk dat hij er thuis ook over kan praten en zelf mag beslissen.
gr Angela

Yeti

Yeti

15-06-2015 om 10:41

zielig?

'Hij moet dus beslissen of hij wel of niet mee gaat en ik vind het best wel zielig zo'

Waarom is dat zielig? Hij heeft een geloof en dat geloof geeft een aantal regels. Door die regels eet hij geen varkensvlees en kijkt hij niet naar meisjes in bikini. Dat is niet zielig, dat is gewoon een keuze. Geef die jongen het respect dat hij verdient, en laat hem zelf die keuze maken. In plaats van hem te beschouwen als een soort slachtoffer van zijn gemene ouders of de imam.

Bovendien, schoolreisjes zijn toch niet van levensbelang? Eentje missen is echt niet het einde van de wereld.

Marijke

Marijke

15-06-2015 om 10:53

zielig

Ja, ik vind dat zielig omdat ik merk dat die Ramadan op zoveel verschillende manieren geïnterpreteerd wordt maar dat is niet mijn insteek voor deze discussie dus aub ga daar niet op verder.

Hoe gaat het met anderen op school wilde ik graag weten? Gaan die kinderen, vaak op middelbare scholen natuurlijk, niet mee of wel?

Katniss

Katniss

15-06-2015 om 11:05

Niet zielig

Een brugklasser heeft waarschijnlijk nog niet voldoende bagage om zelf zijn eigen beslissingen te nemen, dus hij moet waarschijnlijk doen wat zijn ouders vinden. Dat is niet zielig want daar hebben de meeste kinderen mee te maken. Op de basisschool van mijn dochter zitten wat kinderen met Jehova achtergrond. Die mogen nog veel meer niet (alles wat op feest lijkt).
Aan de Ramadan zit dan weer een leuk feestje vast als het voorbij is. Een collega van mij vult het heel anders in. Hij vast niet, maar gaat wel naar het feestje. Slim!

Half a twin

Half a twin

15-06-2015 om 11:48

School zou beter moeten plannen

Ik heb jaren in de OR van een basisschool gezeten en regelmatig de vraag gesteld of het wel handig was om een jaaropening of jaarsluiting te organiseren met maaltijden voor iedereen in de ramadan. Een school met moslim kinderen in de populatie moet naar mijn idee zo'n uitje plannen voor het begin van de ramadan.
De periode van de ramadan is een aantal weken van onthouding, een pretparkuitje zou op zich al gezien kunnen worden als ongewenst.

Jaina

Jaina

15-06-2015 om 11:59

Eigen keuze

Niet zielig, gewoon zijn eigen keuze. School hoeft daar ook verder geen rekening mee te houden. Hij gaat of wel mee of niet en dat beslist hij verder zelf. Als hij het belangrijker vindt om zijn gedachten puur te houden en geen enkel risico te lopen op waterconsumptie dan kan hij beter niet mee gaan. Misschien sowieso beter want in Duinrell heb je allemaal van die hoge en snelle glijbanen en ik kan me voorstellen dat als je daar vanaf gaat terwijl je toch al moe, hongerig en dorst hebt je makkelijker misselijk wordt of flauwvalt. Al te veel fysieke inspanning is niet aan te raden bij het vasten.
Maar zielig is het niet. Jammer dat de Ramadan zo valt dit jaar maar het is niet anders.

Marijke

Marijke

15-06-2015 om 12:04

Fijn

dat jullie allemaal doorgaan op dat zielig terwijl ik al gezegd heb dat ik het algemener wil houden en wil weten hoe andere scholen en andere jongeren er mee om gaan.

Jaina

Jaina

15-06-2015 om 12:13

Marijke

Hier houdt de school er geen enkele rekening mee. Dat is de verantwoordelijkheid van de leerlingen zelf. Als ze vanwege de Ramadan niet aan extra-curriculaire activiteiten of uitjes mee willen doen dan mag dat (die zaken zijn namelijk sowieso nooit verplicht). ik woon niet in Nederland trouwens. Ik kan me echter van de scholen in Nederland ook niet herinneren dat ze daar rekening mee hielden. Waren openbare en katholieke scholen. Dus dan zou ik persoonlijk ook niet verwachten dat ze daar rekening mee houden.

creabea

creabea

15-06-2015 om 12:17

nooit gemerkt

dat scholen daar rekening mee houden. Ook niet dat het suikerfeest wordt gevierd op school, zoals pasen ofzo. Een islamitische school zal er wel rekening mee houden denk ik?

Half a twin

Half a twin

15-06-2015 om 12:32

Jaina

Waarom zou een school daar geen rekening mee hoeven houden? Er zitten moslim kinderen op die school, die hebben het recht om wegens geloof dingen te weigeren, maar ook een recht om deel te nemen aan schoolse activiteiten en leuke uitstapjes aan het eind van het schooljaar.
Een iets handigere planning door school kan zorgen dat hij toch mee kan.

Half a twin

Half a twin

15-06-2015 om 12:40

Bij onze basisschool wordt er wel op gelet.

Na een feest waarvoor alle ouders waren uitgenodigd en er van alle moslim ouders niemand was zijn we er rekening mee gaan houden.
Een jaaropening met koffie thee en taart met als doel na 6 weken weer even bijpraten met oude bekenden en kennismaken met ouders van kinderen die dit jaar bij jouw kind in de klas zitten schiet zijn doel voorbij als dat gebeurt in de ramadan, moslimouders komen dan niet en ontmoeten dan niet de ouders van kinderen die bij hun kind in de klas zitten.
Die bijeenkomst verschuiven naar de tweede week na de vakantie was al voldoende geweest om iedereen deel te laten nemen.

tja

Maar zulke uitjes op het VO zijn vaak na de laatste toetsen, daar valt verder niet zo veel aan te schuiven. De ramadan zelf verschuift ieder jaar en duurt ook nog eens 29 of 30 dagen. Daar kun je als school toch niet zomaar altijd rekening mee houden?

Jaina

Jaina

15-06-2015 om 13:03

Half a twin

Een openbare school kan nu eenmaal geen rekening houden met individuele religies/levensstijlen. Natuurlijk kan je in de praktijk soms wat schuiven maar Ramadan is lastig want het gaat om een hele maand natuurlijk. De schoolreisjes is eerder houden is ook niet altijd een optie want de school wil dat misschien om bepaalde organisatorische redenen niet. Daarnaast vind ik ook principieel niet dat een openbare school daar rekening mee hoeft te houden. Wel moet het mogelijk zijn dat de individuele leerling besluit hierdoor bepaalde activiteiten over te slaan. Net zoals een Jehova's Getuige kind niet deelneemt aan het verjaardag vieren van de klasgenoten.

En natuurlijk kan je altijd een zeker pragmatisme toepassen: is het enigszins mogelijk om iets te verschuiven kan je dat natuurlijk doen maar van een openbare school kan je niet verwachten dat ze daar heel veel rekening mee houden.

Onzin trouwens dat die ouders niet kwamen op die bijeenkomst. Ze hoeven toch geen koffie/thee te drinken? Het ging immers om de kennismaking met de andere ouders. Dan kan je ook prima gaan tijdens de Ramadan. Er is geen religieuze regel die je verbiedt om met andere mensen te praten.

Half a twin

Half a twin

15-06-2015 om 13:15

Waarom zo expliciet op openbaar gericht?

Jaina, onze school is een openbare school, waar iedereen welkom is, juist daar zou ik meer verwachten dat er rekening gehouden wordt met verschillende culturen en religies. Als een moslim kiest voor een PC school doen ze dat zelf en hoeft de school naar mijn mening minder rekening te houden met dit soort issues.
Iedereen welkom, dan houd je ook rekening met iedereen.

Jij zegt onzin dat er niemand kwam, ze kunnen toch komen zonder wat te nemen. Waar, maar de praktijk leert dat dat dus niet gebeurt, het staat aangekondigd als feestelijke opening van het jaar met......(eten) Of gezellige sluiting van het jaar met voldoende te eten en drinken voor iedereen, het is feest dat kennelijk niet past in een tijd van soberheid.

Marijke

Marijke

15-06-2015 om 13:22

Openbaar vs PC

Ik vind dat je bij beide scholen rekening moet en kunt houden met kinderen. Het gaat hier om een PC middelbare school maar dat is gewoon de enige middelbare school in een plaats met ruim 30.000 inwoners. Voor een openbare school moet je naar een andere plaats.

Noet

Noet

15-06-2015 om 13:27

Openbaar

betekent bij onze openbare basisschool dat GEEN van de religies aandacht krijgt. We mogen nog niet eens het kerstverhaal vertellen.

Er is een schoolfeest de laatste week voor de kerstvakantie, maar dat mag geen kerstdiner heten. Zelfde met het ontbijt vlak voor Pasen, dat heet geen paasontbijt.

Jaina

Het is waarschijnlijk niet alleen dat die moslimouders de aangeboden taart moeten afslaan, maar ook dat er tijdens de Ramadan overdag ontzettend veel gekookt en gebakken wordt en dat 's avonds iedereen bij elkaar op bezoek gaat. Het is nogal een gedoe, volgens mij. En dan laat je zo'n schoolbijeenkomst wat makkelijker schieten.

Kan je hele bomen opzetten over waarom dat niet zou hoeven/moeten, maar een school die een flink aandeel moslimleerlingen heeft doet er om praktische redenen verstandig aan om rekening te houden met Ramadan en andere islamitische hoogtepunten.

En hoe groter het aandeel moslimleerlingen, hoe duidelijker het statement op een gegeven moment wordt als je als school met dat soort dingen geen rekening houdt.

Groeten,

Temet

Half a twin

Half a twin

15-06-2015 om 13:31

Openbaar vs PC

Formeel hebben bijzondere (PC of katholiek) scholen geen verplichting tot aannemen volgens mij een openbare school wel. Het zou netjes zijn als beide scholen er rekening mee hielden maar ik verwacht dat meer van een openbare school, omdat de populatie moslimkinderen daar groter is.

Half a twin

Half a twin

15-06-2015 om 13:35

Noet

Bij ons ook niet, geen kerstverhaal geen paasontbijt maar wel de mogelijkheid om op religieuze gronden iets te weigeren. De Jehova kinderen komen niet op deze feesten, ook niet met Sinterklaas. Als ik het als mijn katholieke plicht zou zien om op goede vrijdag de kruisweg bij te wonen met mijn kinderen dan krijgen ze daar verlof voor. Religieuze verplichting heet dat dan.

Noet

Noet

15-06-2015 om 13:37

dat is iets anders

kinderen mogen ook weigeren, maar dat is iets heel anders dan er als school rekening mee houden in je planning.

Jaina

Jaina

15-06-2015 om 13:38

Half a twin

Openbare school zou wat mij betreft rekening moeten houden met individuele geloven/levensstijl door de leerling daarin ruimte te geven maar ik vind inderdaad niet dat je kan verwachten dat ze hun programma aan die leerling aanpassen. Andersom kan de leerling dan wel zeggen (of de ouders) ik doe niet mee met die activiteit (verjaardag vieren) want dat mag niet van mijn geloof of ik ga niet mee op dat uitje want ik ben dan aan het vasten (en dat gaat niet samen). Dat is een keuze die de individuele leerling moet mogen maken.

En inderdaad van religieuze scholen zou ik al helemaal niet verwachten dat ze met andere religies rekening houden. Religieuze scholen zouden zelfs eerder verplichtingen kunnen opleggen (wel Kerst meevieren) en inderdaad take it or leave it.

Yeti

Yeti

15-06-2015 om 13:38

Marijke

'Hoe gaat het met anderen op school wilde ik graag weten? Gaan die kinderen, vaak op middelbare scholen natuurlijk, niet mee of wel?'

Soms wel, soms niet. Op onze basisschool was een meisje dat niet op zwemles mocht, vanwege haar geloof. Er is met de ouders gepraat, maar die wilden perse niet dat hun dochter in badpak rondliep in bijzijn van klasgenoten en de zweminstructeur. Voor dat meisje is toen een alternatieve bezigheid gezocht tijdens de zwemles.

Het komt wel vaker voor dat kinderen niet mee doen aan zulke activiteiten. Zelfs met studiereizen of schoolkamp blijven sommige kinderen thuis. Dan krijgen ze een alternatief programma.

Jaina

Jaina

15-06-2015 om 13:44

Temet

Dat van die bijeenkomst vind ik dus echt onzin. En dan kan je nog de hele dag in de keuken willen staan maar je kan daar best een uurtje voor vrijmaken.
Inderdaad zal de school dan wel pragmatisch zijn en het maar later plannen omdat mensen anders niet komen.
Maar ik blijf het onzin vinden dat je dan niet even kan gaan. Dan heb je er als ouder dus blijkbaar er niet echt belang bij. Kan zijn maar het is onzin om het op de ramadan te gooien. Er is geen enkele religieuze reden om niet even naar een schoolbijeenkomst te gaan. Hoogstens inderdaad geen zin of te veel moeite want te veel anders te doen. Dat is prima maar ik zie niet echt in waarom een school daar rekening mee moet houden (al snap ik dat ze het misschien uit pragmatische overwegingen wel doen)

Half a twin

Half a twin

15-06-2015 om 14:13

Rekening houden met.. is afhankelijk van de activiteit

Tien minuten aandacht schenken aan een jarig kind en dan 200 kinderen op een school, daar kan de school geen rekening mee houden in de planning dat snap ik ook wel.
Die koffie thee en taart op vrijdagmiddag in de eerste schoolweek had ook verschoven kunnen worden naar de tweede week de dinsdagmiddag om wel al de ouders de gelegenheid te geven om te komen. Zeker als de populatie op die school voor ruim 25% uit niet westerse allochtonen bestaat waarvan het grootste deel moslim is.
Een Jehova getuige mag geen kerstfeest vieren, dus kinderen worden thuisgehouden, wanneer en hoe je dat ook wil vieren. Bij ons heet het midwinterfeest, om te zorgen dat alle kinderen er zijn maar ze komen niet.
Een moslim mag wel naar een pretpark alleen niet in de ramadan, dan plan je dat erbuiten. Zo moeilijk is dat niet.

Half a twin

Dat vind ik dan weer zo grappig bij die school van ons. Jaarlijkse hoogtepunten zijn het kerstoptreden en het kerstdiner, beide vlak voor de kerstvakantie. Bij de kerstoptredens doet iedere groep een aandoenlijk-knullig optredentje. Zo kerstig als wat. Alleen niet openlijk religieus, dus geen Jezus en engelen, maar wel kerstbomen, kerstmannen, sterren en de hele rataplan. Kerstdiner is 's avonds en daar komt iedereen in zijn/haar mooiste kleren om in een feestelijk aangekleden en met kaarsen verlichte klas te genieten van meegebrachte hapjes. Alles Kerst, niks midwinterfeest. En iedereen is er, ik heb nog nooit gehoord dat iemand om religieuze redenen verstek liet gaan (al sluit ik niet uit dat het voorkomt, overigens).

Groeten,

Temet

Pug

Pug

15-06-2015 om 14:57

half a twin

Hier ook een gemengde school, maar of het nou ramadan is of niet, er zijn *altijd* weinig islamitische ouders op informatie- of andere avonden voor ouders. Zo'n avond is hier vrijwel volledig Europees.
Overigens doen ze wel allemaal aan carnaval en kerstdiner op school, maar ouders naar avonden, nee. En er is dan niet eens sprake van eten erbij.

IJtje

IJtje

15-06-2015 om 15:02

Wat ik hoorde

Van mijn neefje op Ijburg college in Amsterdam is dat daar het eindfeest niet doorgaat vanwege de ramadan. Ook hoorde ik een keer dat moslimkinderen vrij krijgen op islamitische feestdagen, anders gelovigen moeten dan wel naar school. Geen idee of het borrelpraat is, ik had geen zin om het verder uit te diepen terwijl het mij niet aangaat.

Half a twin

Half a twin

15-06-2015 om 15:09

Jehova Getuigen

De namen van Lentefeest en winterfeest zijn ook niet ingevoerd om de moslims te laten deelnemen het overgrote deel is er dan altijd. Die wrten dat ze in een westerse samenleving wonen en accepteren dat dat erbij hoort voor hun kinderen. Daarmee wilden de leerkrachten proberen de Jehova Getuigen over de streep te trekken. Tot nu toe nog zonder resultaat. Die koffie thee en taart bijeenkomst was speciaal voor ouders en dan in de ramadan informeel kennismaken met elkaar, feestelijke jaaropening dat ging niet helemaal zoals het plan was.
Op ouderavonden zijn sommige ouders er altijd anderen soms en nog anderen nooit en dat geld voor zowel Nederlandse ouders als moslim ouders.

Moni

Moni

15-06-2015 om 15:09

Natuurlijk kan school geen maand lang rekening houden

Wat Jippox al zegt, een schoolreisje op het VO doe je ná de toetsen en niet ervoor. Op school van jongste gaan ze naar Walibi, als onderdeel van een project dat de hele week duurt.

Ik vind het wel logisch om een reisje niet te plannen tijdens het Suikerfeest. Maar dat is één dag.

Half a twin

Half a twin

15-06-2015 om 15:10

Ijtje

Inderdaad, op suikerfeest kunnen ouders vrij krijgen voor hun kind. Hier wel tenminste.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.