Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

17-04-2016 om 22:23

Schoolreisje, hoe gaat dat bij jullie scholen?

De hele school van zoon (11) gaat a.s. donderdag op schoolreis. Voor de onderbouw (groep 1 en 2) en de middenbouw (groep 3,4 en 5) zijn de bestemmingen ongeveer 2 weken geleden bekend gemaakt. Voor de bovenbouw, groep 6,7 en 8 wachten ze tot a.s. woensdag met bekend maken. 1 dag tevoren dus.
Ik merk dat ik dit heel vervelend vind en zoon vindt het ook niet echt fijn. Hij maakt zich vooral druk dat ze misschien ergens heen gaat wat hij helemaal niet leuk vindt, een pretpark o.i.d. Echt een goede reden om het alvast aan de juf te vragen heb ik ook niet, dus ik laat het nog maar even zo. Maar ik vroeg me af of er nog meer scholen zijn die het 'leuk' vinden om de bestemming van een schoolreis zo lang geheim te houden. Eerder was dit ook niet zo, hoewel ik me vaag kan herinneren dat het bij dochter 1 keer ook pas heel laat bekend werd gemaakt, maar toen kwam ik er via een ouder die mee ging wel achter waar ze heen gingen.

Sanne

Sanne

18-04-2016 om 00:23

Wat flauw zeg

Nog nooit meegemaakt, maar wat suf zeg.

vragen

Ik zou gewoon eens vragen waarom dat zo gaat. Op mijn vorige werk hadden ze daar een handje van. Personeelsuitjes met verrassingen, vaak juist hele sportieve met teambuilding.
De reden was dat medewerkers zich gingen afmelden als ze het niet aanstond.
Het bleef raar. Want het gaf veel ergernis en ik heb ook weleens meegemaakt dat er een hele groep direct weer met de trein terug ging nadat ze met de bus in de stromende regen op een strandje werden gezet voor buitensporten en de catering/koffie was er nog niet.
Misschien zijn er wel steeds meer ouders die het niet nodig vinden dat hun kinderen overal mee naar toe gaan. En proberen ze dat op deze manier af te dwingen.
Vragen dus wat de reden is. Natuurlijk mag je dat vragen. Waarom zou je dat maar normaal moeten vinden zo'n 'verrassing'? Niet iedereen houdt van een verrassing.

Triva

Triva

18-04-2016 om 08:42

maar

Hier gingen ze op die leeftijd altijd naar een pretpark en jouw kind vind geen enkel pretpark leuk? Nou dan is het maar goed dat hij zich niet al weken druk hoeft te maken over dat ze daar heen gaan

Ik ben overigens geen voorstander van geheime uitjes maar ik begrijp het probleem van jouw zoon niet. Waar zouden ze anders naar toe kunnen gaan? Wat vindt hij wel leuk? Er is toch wel iets leuk aan een pretpark?

Noet

Noet

18-04-2016 om 09:06

Pretpark?

Ik ben benieuwd waar deze school naar toe gaat, want de vorige school is nog nooit de provincie uitgeweest en pretparken staan al helemaal niet op de mogelijke optie lijst.

Schoolreis 1x per 2 jaar naar iets met een educatief karakter zoals bv het Archeon, het andere jaar een feestdag op school.

De locatie werd na de voorjaarsvakantie bekend gemaakt zodat er alvast aandacht aanbesteed kon worden in de klas tijdens de lessen.

Ik hoop eerlijk gezegd dat deze nieuwe school een vergelijkbaar beleid heeft want pretparken staan niet heel erg hoog op mijn wenslijstje er zijn zo veel leuke andere dingen om te doen met een groep kinderen. Laat ze juist dingen zien die ze niet zo snel met hun ouders zouden doen.

Inanna

Inanna

18-04-2016 om 10:04

hier gewoon bekend

De groepen 1-2-3 gaan al een paar jaar naar een binnen/buitenspeeltuin, met de bus.
Groep 4 en 7 gaat naar de Efteling, is al heel lang zo.
Groep 5-6 is wisselend, maar ook geen geheim.
groep 8 heeft schoolkamp.

Daarnaast zijn er hier en daar nog de educatieve uitstapjes, zoals een wandeling door een natuurgebied met een gids, een bezoek aan een museum.

Tango

Tango

18-04-2016 om 12:12

Oh oké

Jullie vinden dit dus ook niet heel gebruikelijk? Ik dacht dat het aan mij lag dat ik het vervelend vind haha.
Ik kan inderdaad wel gaan vragen waarom het zo gaat, maar vond niet dat ik er echt een excuus voor had om al te weten waar de reis naar toe gaat. Ik sprak een andere moeder met een jongen die wat autistische trekjes heeft. Ik kan me zo voorstellen dat het voor hem veel lastiger is.
En nee, zoon houdt dus niet van pretparken, in ieder geval niet van heftige attracties. Hij zal heus wel iets leuk vinden in een pretpark hoor, maar gaat er liever niet een hele dag heen.
Overigens ging school in het verleden wel sporadisch naar pretparken. Dochter ging een keer naar Duinrell en naar de Efteling. Vindt zij dan weer geweldig. Maar de laatste jaren toch meer educatieve uitjes: musea, techniekwerkplaats etc. Het leukste vond ik destijds de Uitvinderij/Spelerij. Maar ik hen nu dus geen idee wat ze gaan doen, juist omdat ze er zo geheimzinnig over doen.

@nnemoon

@nnemoon

18-04-2016 om 13:17

hier ook gewoon bekend!

Ik zou er niet aan moeten denken het pas een dag van te voren te horen . Hier een zoon die absoluut niet van schoolreis houdt en ook niet van veranderingen. Hij vraagt ieder jaar of hij gewoon die dag naar school mag. Hij is erg van de structuur. Je doet hem ook absoluut geen plezier met een pretpark. Op zijn school gaan ze niet naar pretparken, moet namelijk beetje educatief zijn. Museum en dierentuin hier meestal.

lieverdje

lieverdje

18-04-2016 om 13:20

sommige mensen houden wel van verrassingen?

Ach joh, wat is het punt? Waarschijnlijk vindt de school dat ze iets heel leuks hebben gedacht en willen ze het graag als een verrassing brengen. Leuk toch. Hier ook wel eens meegemaakt dat het schoolreisje tot vlak van tevoren een verrassing bleef.

En bovendien, wat doe je eraan.... zou je je kind niet mee laten gaan als van tevoren bekend was dat het een pretpark wordt en hij houdt daar niet van? Lijkt me een verkeerde boodschap. Een schoolreisje is voor de hele groep en je moet ook leren om mee te gaan als het toevallig niet je eerste keus is. Dat kan niet altijd namelijk. En verder, ook al lijkt het je niks, misschien wordt het toch leuk!

Als je een autistisch kind hebt dat zich moet instellen op wat er komen gaat, dan is het wat anders natuurlijk.

Triva

Triva

18-04-2016 om 13:26

tja

Mijn jongste houdt ook niet van snelle over de kop gaande attracties maar in elk pretpark zijn ook minder van die heftige dingen. Om dan maar meteen te zeggen dat hij niet van pretparken houdt vind ik wat overdreven.

Stickertje

Stickertje

18-04-2016 om 13:49

andersom benadert

Ik hou ook niet van pretparken maar voor de kinderen gaan we er wel eens heen. Dan zijn er toch een paar attracties waar ik wel in durf.
Hier blijft de locatie ook geheim. De Or organiseert altijd de schoolreis en daar heb ik wel eens mijn licht opgestoken en onder de belofte van strikte geheimhouding de bestemming toegespeeld gekregen, zodat ik kind kon voorbereiden.
Bij de organisatie van het schoolreissje in het jubileumjaar maakte ik zelf deel uit van het organiserende groepje en heb ik ook "gelekt" naar een volstrekt radeloze ouder met een iadh kind.
Die geheimhouding lijkt leuk maar is voor iadh kinderen niet altijd het leukste wat ze zich kunnen voorstellen.

Noet

Noet

18-04-2016 om 13:57

achtbanen

het zijn vaak niet eens de achtbanen zelf die het niet leuk maken, maar die achtergrond herrie, veel licht effecten en de drukte en de warmte.

Serwe

Serwe

18-04-2016 om 13:59

Hier

Hier vertellen ze het gewoon waar ze heen gaan. Vind ik zelf ook handiger want dan kunnen de kinderen zich voorbereiden. Ik ga zelf mee op schoolreisje omdat mijn zoontje een handicap heeft en daarom wat extra begeleiding nodig heeft. Daarom wil het ook van te voren weten zodat ik kan kijken waar het is en of alles wel toegankelijk is voor hem.

Serwe

Serwe

18-04-2016 om 14:00

Pretpark

Hier gaan ze in de hoogste klassen altijd een keer naar zo'n heel groot pretpark. In de laagste klassen is het meer mini pretpark/grote speeltuin of iets meer educatiefs.

Stickertje

Wat was de reden van de geheimzinnigheid? Inderdaad het idee dat een verrassing leuk is?

Groeten,

Temet

Stickertje

Stickertje

18-04-2016 om 16:09

Verrassing is leuk inderdaad

De locatie bleef altijd geheim tot een dag voor vertrek. Dan is de verrassing zo leuk! Nou niet voor de iadh kinderen. Met een kind dat therapie volgt voor een angsstoornis is zo'n verrassing niet te handelen. Ben toen zelf gaan deelnemen aan de commissie van de schoolreis, wist ik het in ieder geval zelf en kon ik waarnodig lekken naar andere ouders. Dit jaar kamp groep 8, daar is hij al een jaar op aan het voorbereiden en de VO school kondigt alle uitstapjes ruim vantevoren aan met bestemming erbij. Hoera.

Tango

Tango

18-04-2016 om 17:37

Triva

De discussie gaat er naar mijn idee niet over of zoon wel of niet van pretparken houdt. En verder houd hij er gewoon echt niet van. Niet van de attracties, niet van het eindeloze lopen van de een naar de andere attractie, niet van de drukte en het wachten en dat een hele dag lang. Zoon doe je nu eenmaal meer plezier met andere dingen.
Dat wil overigens niet zeggen dat ik hem niet mee zou laten gaan naar een pretpark, maar het is wel handig dat ik de juf/meegaande ouder even kan voorbereiden op het feit dat hij dus niet erg veel durft.

Wat stom (stickertje)

Sorry hoor, maar wat stom. Je hoeft niet eens een iadh kind te hebben om te vinden dat dit geen fantastisch idee is. Zo vind ik het persoonlijk wel handig, zeker bij kleintjes, dat ze zich alvast een beetje kunnen voorbereiden op wat er te doen is, en hoe lang de rit erheen duurt. Dat kan bij onze school fors uiteen lopen, de afstand tot de bestemming.

Hier krijgen de leerlingen het te horen op het moment dat het briefje in de tassen gaat, dat is meestal 1-2 weken voor het schoolreisje. De datum staat altijd al aan het begin van het schooljaar vast, de bestemming niet. Voorheen ging groep 7 altijd naar de Efteling, maar vorig jaar hadden zo weinig leerlingen (vooral die uit lagere klassen) betaald dat er om financiële redenen werd besloten iedereen die wel betaald had naar hetzelfde pretpark te sturen, om zo buskosten te sparen. Zuur voor zoon, die zat net in groep 7.
Gelet op de problemen rond betaling en de kritiek van vele ouders op de gekozen bestemmingen vraag ik me bij ons op school wel eens af of het niet eens tijd wordt om het schoolreisje ter discussie te stellen. Misschien moet je een educatief uitje doen en dat bekostigen uit de onderwijspot (naar Archeon ofzo), dan kan je deelname ook verplichten en hoef je de ouders niet achter de vodden te zitten. Maar dat terzijde.

Groeten,

Temet

AnneJ (ot)

"ik heb ook weleens meegemaakt dat er een hele groep direct weer met de trein terug ging nadat ze met de bus in de stromende regen op een strandje werden gezet voor buitensporten en de catering/koffie was er nog niet."

Heel goed. Ik snap dat de commissies die dit soort uitjes moeten regelen het niet makkelijk hebben, maar begrijpen ze dan niet dat hele volksstammen blij zijn dat ze school en de verplichte sportdagen achter zich gelaten hebben en niet zitten te wachten op opgelegde sportiviteit en leukigheid? Plan het dan gewoon niet. Of plan iets waar verschillende soorten activiteiten zijn, zodat er voor iedereen wel iets acceptabels bij is. Of - revolutionair concept - zeg wat je van plan bent en vraag dan wie er zin in hebben. Optie 1 en 3 zijn nog goedkoper ook.

Groeten,

Temet

Tango

Tango

20-04-2016 om 23:11

Voor de nieuwsgierigen

Even nog het antwoord op de vraag waar de schoolreis morgen naar toe gaat: De Uitvinderij en Spelerij in Dieren. Ik begrijp niet dat school hier nou zo geheimzinnig over doet. Leuke bestemming hoor, alleen een beetje ver, 1 1/2 uur in de bus.
Maar goed, we weten het, overigens wel nadat ik het aan de juf had gevraagd want op de vraag aan zoon toen hij naar buiten kwam, kwam alleen maar dat ze naar de plaats Dieren ging naar iets met water en modder. Zei nog tegen de juf dat dit niet heel erg handig ging zo omdat ik inmiddels had opgevangen dat meerdere kinderen deze info niet duidelijk over konden brengen. Ze zou nog een mail sturen naar de ouders, maar deze heb ik nog niet ontvangen. Maar goed, wij weten het.

Elfje65

Elfje65

26-04-2016 om 20:33

Grappig Temet

Hier was juist de klacht dat het altijd een educatief uitje was en nooit zoiets als de Efteling. Vanaf groep 6 gingen ze trouwens altijd op kamp en dat vonden de meesten dan weer wel geweldig. Hoewel mijn zoon alleen maar als ik mee ging. Als dat niet kon, dan waren de vaders van vriendjes ook wel goed genoeg.

@nnemoon

@nnemoon

05-05-2016 om 14:50

Mijn zoon vindt het vreselijk.

Volgende week vrijdag gaat mijn zoon op schoolreis. Elk jaar geeft het problemen. Het maakt niet uit waar ze naar toe gaan hij vindt het gewoon niets. Hij is anders, ik weet niet of dat de reden is
Hij heeft heel veel structuur nodig. Hij vraagt ook ieder jaar of hij die dag gewoon naar school mag. Vorig jaar heb ik hem thuis gehouden. Hij zat toen onder de galbulten van de stres. Ik vind het zo jammer dat het hem zoveel moeite kost.

lisbeth

lisbeth

05-05-2016 om 19:39

Vrijwillig op school gebleven

Oudste is dit har bij haar brugklas schoolreisje vrijwillig thuis gebleven. Vriendin mocht vanwege medische redenen niet mee en oudste wilde niet zonder haar gaan. Terwijl ze echt wel dol is op se Efteling . Ze is de ochtend van het schoolreisje zelf naar een docent gestapt om te vertellen dat ze niet meewilde. Dat was prima, ze kon lessen volgen. Ze was het enige kind dat vrijwillig niet mee ging .

@nnemoon

@nnemoon

12-05-2016 om 08:19

Oplossing voor zoon.

In mijn vorige stukje kun je lezen dat mijn zoon een schoolreisje echt vreselijk vindt. Meerdere jaren heb ik hem ziek moeten melden. Zoon zat weer helemaal onder de uitslag van de spanning, toen was voor mij de maat vol. Mail gestuurd naar school en gevraagd of hij die dag gewoon naar school mag. Direct een mail terug dat ze zoiets nog nooit meegemaakt hebben maar dat het geen enkel probleem is als hij die dag gewoon nar school gaat. Een last is van zijn schouders af, hij is weer vrolijk. Ik hoop dat hij vrijdag een leuke dag zal hebben in de andere groep.

Li

Li

12-05-2016 om 10:40

programma

Mijn zoon heeft het programma van dag tot dag gekregen voor het schoolkamp. Dat maakte hem rustig en toen wilde hij wel mee. Ook hebben ze twee jongenskamers, gesorteerd op "rustig" en "druk". Ook handig bij het 's nachts surveilleren, denk ik! Soms moet school accepteren dat je een beetje creatief moet zijn.

Het kan ook voordelen hebben om een kind mee te hebben dat zich niets van groepsdruk aantrekt. Er ging eens een heel stoer jongetje mee op schoolreisje dat in feite doodsbang voor achtbanen was. Natuurlijk werd er druk op hem uitgeoefend, maar dan zei mijn zoon heel rustig: "X en ik wachten hier op jullie." Maar als hij niet mee gewild had, dan was hij niet gegaan, klaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.