Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Huizers

Huizers

28-08-2020 om 00:02

Schoolreis en Corona

Ieder jaar betalen we vrijwillige schoolbijdrage en schoolreis geld. Nu is de schoolreis niet doorgegaan door de Corona, hebben jullie dit geld teruggekregen of is het dikke pech zoals hier.


Dees

Dees

28-08-2020 om 01:12

Alternatief

Als lid van de Or het volgende wij wilden niet terugbetalen dat komt omdat 400 mensen terugbetalen gewoon veel werk is, daarnaast wilden we wat leuks organiseren als alternatief.
Hier is dus gewoon betaald inderdaad wij hebben een mooi alternatief georganiseerd wat binnen de kaders van corona te regelen was. Een soort van super gymles op een locatie vlakbij school.

Kans is dat je komend schooljaar een korting krijgt of heen bijdrage hoeft te betalen. Wij hebben al te horen gekregen dat we voor Kinderboekenweek, Sinterklaas en kerst moeten gaan uitkijken naar alternatieve methodes van vieren.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

28-08-2020 om 07:30

Doorgeschoven

Hier is het schoolreisjes geld doorgeschoven naar aankomend schooljaar. Niet te doen om dat allemaal terug te betalen en onnodig ook.

vlinder72

vlinder72

28-08-2020 om 08:03

Een school wel

Wij ontvingen 30 euro retour van de Middelbare school van een van mijn kinderen. Van de andere scholen heb ik niks gehoord.

Er stond bij niet genoten excursies.

Ik vond dat keurig en eigenlijk is het gek dat de andere 2 scholen dat niet deden.

Hangkous

Hangkous

28-08-2020 om 08:09

Op vo terug gekregen

Het geld voor de meerdaagse reizen was net betaald toen Nederlands in lockdown ging. De reizen stonden gepland voor de eerste week van april. Na aftrek van kosten die al gemaakt waren hebben wij het geld terug gekregen.
Het ging om reizen van de derde klas die in de vierde niet meer "ingehaald" kunnen worden.
Eerst en voorlopige teruggaaf en onlangs nog het restbedrag.

Dat zou voor ts natuurlijk ook kunnen dat er al kosten gemaakt waren die niet terug te vorderen waren. Misschien betaal je dit jaar wel minder of geen bijdrage voor de schoolreis.
Het jaar is niet begonnen dus even afwachten nog.

ElenaH

ElenaH

28-08-2020 om 08:10

Dendy

'Niet te doen om dat allemaal terug te betalen en onnodig ook.'

Hoezo niet te doen?

Gerestitueerd

De vo school van zoon heeft de kosten van de schoolreis gerestitueerd, de school waarop ik werk heeft ook het deel ouderbijdrage dat bestemd was voor reizen teruggstort, zelfs al bleef school met een aardig bedrag aan annuleringskosten zitten.

skik

Basisschool

Hier is de schoolreis ook niet doorgegaan. We hebben dat budget deels doorgeschoven naar dit schooljaar en groep 8 een extra bijdrage gegeven voor een schoolverlatersactiviteit naar keuze. Hiermee was groep 8 gecompenseerd. Voor de overige groepen kijken we dit jaar of we wat extra's kunnen doen. Maar het gaat hier over een ouderbijdrage van 25 euro inclusief Sinterklaas, kerst, schoolreisje etc. Ik heb er nog niemand over horen morren of verzoeken tot terugbetaling gehad (ben penningmeester).

Sush

Sush

28-08-2020 om 09:07

Keuze

Wij mochten zelfs kiezen, of we het bedrag teruggestort wilden krijgen, of wilden laten verrekenen met het schoolgeld voor komend schooljaar.

Ik voorgesteld dat school dit geld zou besteden aan de onvoorziene kosten die deze crisis ongetwijfeld met zich heeft meegebracht, of nog zal brengen. Mijn inkomen loopt gewoon door, dit was al betaald.

Daarbij speelt wel mee dat school alles enorm goed heeft geregeld rondom het afstandsonderwijs en steeds weer zeer goed communiceerde over alle veranderingen. Na twee weken stuurden ze bijvoorbeeld al een evaluatie naar alle ouders, een week daarna weer de uitkomsten en hun reactie daarop inclusief de aanpassingen n.a.v. de evaluatie.

bieb63

bieb63

28-08-2020 om 09:28

ElenaH

"Niet te doen om dat allemaal terug te betalen en onnodig ook.'

Hoezo niet te doen?''

Omdat een school nu eenmaal geen arsenaal aan administratieve krachten (zéker een basisschool niet, een middelbare school heeft meer adm.personeel) heeft en hun lumpsum zoveel mogelijk aan het onderwijs wordt besteed ipv adm.rompslomp. Dus ja, dat is veel werk voor een school.
Verder zit die bijdrage gewoon in de pot voor activiteiten en is niet zomaar verdwenen. M.a.w. ofwel het wordt doorgeschoven voor volgend jaar en dan hoeft volgend jaar geen bijdrage te worden betaald, ofwel het wordt in de loop van het jaar besteed aan andere activiteiten.

Dees

Dees

28-08-2020 om 09:43

Hier

Niet te doen omdat dit soort uitgaven via en ouderraad lopen, het is al een hele klus om uit te zoeken wie er betaald hebben (zodat herinneringen niet bij mensen die al betaald hebben binnenkomen). Daarna moet dus terugbetaald gaan worden een hele klus want je moet iedere betaling klaarzetten, een OR heeft geen duur boekhoudprogramma tot hun beschikking die even een betaalbatch kan aanmaken.

Wij hebben gekozen het geld gewoon te besteden aan een alternatieve activiteit. Een korting voor komend schooljaar was ook een optie geweest maar die had alleen geteld voor mensen die afgelopen jaar hebben betaald en dag is dan ook weer een uitzoekwerk. Ben dus blij dat we het besteed hebben, we moeten dit jaar maar eens zien of we wellicht vooraf het schoolgeld moeten verlagen.

ElenaH

ElenaH

28-08-2020 om 10:58

Bieb63

'en hun lumpsum zoveel mogelijk aan het onderwijs wordt besteed ipv adm.rompslomp. Dus ja, dat is veel werk voor een school.'

Maar het gaat niet om geld uit de lumpsum. Het gaat om extra geld waarover verantwoording moet worden afgelegd aan de ouders. Ze hebben wel genoeg administratieve krachten om te controleren wie er betaald hebben en om herinneringen te sturen ...

Verder zit die bijdrage gewoon in de pot voor activiteiten en is niet zomaar verdwenen.'

Dat doet er niet toe. Het geld is niet vrij besteedbaar. Bovendien zullen er kinderen zijn die volgend jaar daar niet op school zitten.

bieb63

bieb63

28-08-2020 om 12:46

Joh ElenaH

"Ze hebben wel genoeg administratieve krachten om te controleren wie er betaald hebben en om herinneringen te sturen ..."

Nou, die hebben ze niet! En ja natuurlijk moet er gecontroleerd worden, dat kan toch niet anders? Anders kan je überhaupt niet dergelijke activiteiten doen. Maar het is wél veel werk en daar zijn weinig mensen/tijd voor. En natúúrlijk heeft dat wél met lumpsum te maken, want daar worden, extra, administratieve krachten wel degelijk uit betaald. Of een leerkracht met extra taken enz.

Elena

Ik ben penningmeester van de Ouderraad op een basisschool. Dat is vrijwilligerswerk. De ouderbijdrage gaat hier naar de rekening van de Ouderraad. De ouderraad is in ons geval een echte vereniging met statuten, inschrijving KvK etc. School heeft geen inzicht in onze rekening , afgezien het jaarverslag dat iedereen kan inzien bij de jaarvergadering. Het enige wat de administratie mij geeft is een leerlingenlijst waar ik in het kader van de AVG voor moet tekenen.

En bij een kleine school als de onze zou overmaken van €15,00 per kind (de overige feesten zijn wel doorgegaan) voor het gemiste schoolreisje een avond werk zijn. Maar ik heb maar 120 kinderen te controleren en te administreren. Het is minder gedoe om voor groep 8 per kind € 15,00 naar school over te maken en ze in de laatste week nog een feestje te geven. De rest zien we komend schooljaar wel.

ElenaH

ElenaH

28-08-2020 om 14:35

AnnaNiem

Ik weet er alles van, ik heb jaren in de ouderrraad en de kascommissie gezeten. Je bent wettelijk verplicht om verantwoording af te leggen. Als je dat niet wilt of kunt, moet je geen geld vragen. Wel geld innen en verder je beroepen op gebrek aan capaciteit is geen optie. Simpel.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

28-08-2020 om 14:40

V.o.

Het was hier 500 euro, dus wel fijn dat we dat terug kregen. Op de basisschool moesten we het altijd apart betalen, ca 25 euro. Dat had ik ook wel terug gewild.

Dees

Dees

28-08-2020 om 18:35

Annaniem

Hier idem zelfde structuur alleen 500 kinderen, terugbetalen zou dus echt wel een weekend werk zijn. Wij hebben de inderdaad het afscheidsbudget voor groep 8 besteed aan de afsdheidsweek ipv alleen maar musical en voor de overigen groepen toch activiteiten kunnen organiseren.

Jesse_1

Jesse_1

28-08-2020 om 18:58

Nou, ik vind het wel een dingetje

Een van onze kinderen had een exchange op het VO. Ze zijn in het najaar weg geweest en de ontvangst hier die rond april/mei zou plaats vinden is door corona niet door gegaan.
Nu snap ik dat de meeste kosten in de reis naar het buitenland zijn gegaan, maar wij hebben niets gehoord over een afrekening of een toelichting überhaupt hierover.
Ook andere zaken zijn niet door doorgegaan (ik meen dat we altijd ook een klein bedrag betalen voor afsluitende activiteit met de tutorgroep).
We hebben alleen €5 retour gekregen van een culturele activiteit die vanwege corona niet door ging.

Jesse

Dat zou ik ook een ding vinden. Het gaat over grote bedragen met een specifiek doel, veel meer geregeld vanuit school en in belang van de opleiding dan een reisje naar Toverland.

Fenna

Fenna

28-08-2020 om 23:35

Raar

Raar hoor om te zeggen dat je geen capaciteit hebt om terug te betalen. Maar scholen kunnen wel precies bijhouden wie betaald heeft en hier op OO was er een draadje van een ouder die een jaar lang achter de broek is gezeten door een school voor het betalen van schoolgeld.
De ouderraad heeft drie maanden niks hoeven organiseren, geen paasontbijt, geen sportdag, geen schoolreis, geen wat ze ook maar verzinnen activiteit, tijd genoeg om een ochtendje geld over te maken.

Hangt van de school en het bedrag af

Ik heb een tijdje in de ouderraad van een (redelijk) grote school gezeten. Wij hielden echt niet bij, wie allemaal betaald hadden. Wij stuurden gewoon altijd een algemene herinnering naar iedereen.

Mensen terug gaan betalen, zouden we ook nooit gedaan hadden (veel te veel werk).
Maar er zou wel een nette mail zijn gestuurd, wat er dan wel met het geld gedaan is of nog zou worden gedaan. Maar ouderbijdrage was ook niet hoog en ook nooit dure schoolreisjes.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

29-08-2020 om 11:04

Raar

Zo’n ouderraad moet toch ook gewoon een boekhouding voeren? Hoe kun je nu geen zicht hebben op wie heeft betaald? Terugbetalen is veel werk ja, maar je moet ouders wel de keuze geven of ze het willen.

specht

specht

29-08-2020 om 11:22

Basisschool

Je kunt er op een basisschool ook voor kiezen om de ouders van groep 8 het geld terug te geven, en bij de andere groepen het geld te bewaren voor komend schooljaar.
Spaart werk en het gaat daar in de regel om kleine bedragen.

Dees

Dees

29-08-2020 om 12:00

Specht

Wij hebben er dus voor gekozen om.voot alle groepen gewoon een activiteit te organiseren. Konden zowel de kinderen alsook de ouders en docenten erg waarderen in een tijd waar gewoon weinig leuks was.

Andere optie was inderdaad voor groep 8 iets organiseren en de rest doorschuiven naar volgend jaar. Eventueel een korting op de bijdrage voor de ouders die afgelopen jaar hebben betaald. Overigens was hoor ons die laatste optie het beste geweest maar dan niets organiseren voor groep 8 en die terug betalen want groep 8 betaalde heel slecht.

Phryne

Je kan toch in de boekhouding bijhouden, hoeveel mensen betaald hebben ? Daar hoeven toch niet de namen bij, van wie betaald hebben ?

Laetitia

Laetitia

30-08-2020 om 14:59

Tjonge

Ik vind het wel bijzonder hoor, die reacties van ouderraadsleden ‘terugbetalen is te veel werk’. Bizar zelfs.
Je int het geld met een bepaald doel en als je dat doel niet kunt verwezenlijken dan hoor je op z’n minst aan te bieden dat je het terugbetaalt. Als je dat bij mij zou doen, zou ik het niet terug hoeven waarschijnlijk. Zeker niet als je goed duidelijk maakt waarom het geld alsnog goed besteed is. Maar als je er er gewoon maar vanuit gaat dat je het kunt houden, zou je aan mij een slechte hebben.
Dat het tijd kost, vind ik een waardeloos argument om het niet te doen. Vrijwilligerswerk kost tijd, geen activiteiten kunnen organiseren leverde tijd op. Je werkt met geld van een ander en daar kun je bij verandering van de situatie niet simpelweg van zeggen: we houden het voor het gemak maar.

Ik heb alleen nog maar met een vo-school te maken en die hebben het geld voor excursies die niet door konden gaan gewoon terug gestort.

Fenna

Fenna

30-08-2020 om 17:33

Amateuristisch

De reacties van de ouders die terugbetalen te veel werk vinden, laten maar weer zien hoe amateuristisch het geregeld is op hun basisscholen.
Natuurlijk weet je precies wie betaald heeft. Je hebt namelijk bankafschriften. Contant betalen levert te veel fraudemogelijkheden op.

Bij mijn kinderen op de basisschool (ze zijn nu bezig met hun master, dus het is al een tijdje terug), was er een groepje ouders dat de overblijf regelde en daarvoor strippenkaarten verkocht. Alles moest contant.

Op een gegeven moment heb ik met twee ouders op verzoek van de directie de administratie geautomatiseerd en het systeem iets gewijzigd. Ouders betaalden per dag hetzelfde, maar gingen per maand betalen en kregen zelfs korting als ze voor het hele jaar betaalden, afijn, helemaal precies weet ik dat niet meer. Maar ze konden alleen nog via de bank betalen. Kinderen die nooit overbleven, maar die echt een keer moesten konden op de dag zelf geld meenemen en kinderen die af en toe overbleven, konden een strippenkaart kopen. Zoiets.

Ik alles doorgerekend, exceloverzichten gemaakt met alle kinderen, kortingen verwerkt voor gezinnen etcetera, hielden we DRIEDUIZEND euro over. De directeur dacht dat ik een rekenfout had gemaakt, accountantouder ernaar laten kijken. Nee klopte. Wij het schooljaar afgewacht, ja hoor, duizenden euro‘s over. Al heel snel nadat de betalingen via de bank geregeld werden, waren de overblijfouders opgestapt. Het werd toen wel duidelijk dat zij elk jaar flink wat geld achterovergedrukt hadden. Het was ook makkelijk frauderen. Ze werden te weinig gecontroleerd, ze schreven gewoon niet precies op wie er overbleven en konden zo geld achteroverdrukken.

Dus ik zou ook steigeren als ik mijn geld niet terug zou krijgen.

Dees

Dees

31-08-2020 om 16:11

Fenna en Laetitia

Het is gewoon veel werk. Als je het terugbetaald heb je en je doel niet bereikt (uitgeven aan een doel) en je hebt er dubbel werk van. In ons geval hebben we het geld gewoon aan de kinderen besteed omdat we geen onzinnig werk wilden doen en een leuke dag voor de kinderen wilden hebben. Was dat niet gelukt dan hadden we het geld doorgeschoven naar dit schooljaar en het tarief voor de ouders die vorig jaar hebben betaald omlaag gegooid.

Het geld gewoon maar houden zou ik niet eens aan gedacht hebben. Gelukkig nog geen enkele klacht gehoord/vernomen via via van ouders. Er kwamen ook gewoon super leuke reacties op het ons geboden alternatief.

Dus erg kort door de bocht om niet terugbetalen lui te noemen.

Fenna

Fenna

31-08-2020 om 16:31

Lui

Iemand schreef dat het niet mogelijk was. En dat vind ik lui. En dat klopt natuurlijk niet, op bankafschriften zie je van wie je geld hebt gekregen. Helaas hebben veel kinderen niet dezelfde achternaam als de betalende ouder, weet ik uit ervaring, maar de informatie is er.

Lui?

Natuurlijk is het mogelijk. Ik heb nooit gezegd dat dat niet zo is. Ik weet wie er betaald hebben en het kost mij een avondje voor een kleine school. Iets organiseren voor groep 8 en dit jaar wat extra of uitgebreider voor de overige kinderen is leuker en minder administratief gedoe. En ik heb er nog niemand over gehoord dat ze geld terug willen of dat ze het niet eens zijn met ons besluit het zo te doen want dat is wel gecommuniceerd bij het afblazen van het schoolreisje.

Dat is de enige activiteit binnen onze budgetten die niet is doorgegaan. Met Pasen hebben we voor paashaas gespeeld en voor alle kinderen paaseitjes gekocht. De kinderen waren er echt blij mee dat juf de eitjes kwam brengen. Dus zomaar inpikken en lui centen tellen...echt niet.

Laetitia

Laetitia

31-08-2020 om 23:24

Nou Dees

Strikt genomen is het geld zo maar houden toch wat je doet.

Je int geld met een bepaald doel, schoolreis, maar dat gaat niet door. Dan besluiten jullie dus eenzijdig dat dat geld dan op een andere manier goed besteed is. Omdat je het geld toch aan de kinderen wilt besteden en omdat ‘het gewoon te veel tijd kost’. Dat het veel tijd kost, is vast waar, maar niet van belang. Pech voor jullie maar shit happens en daar moet je dan maar tijd voor maken.
Mensen hebben het geld betaald zodat hun kinderen op schoolreis konden. Dat kan nu niet en dan is het niet aan jullie om te bepalen dat dat geld dan op een andere manier goed besteed is. Misschien zijn er mensen bij die krom hebben gelegen omdat ze hun kind de schoolreis niet wilde ontzeggen. Daar zeggen jullie tegen dat ze hun geld niet terugkrijgen omdat het volgens jullie toch goed besteed is. Maar dan ga je op de stoel van die ouders zitten die tot dit plan zelf konden kiezen dat ze hun geld wilden uitgeven aan de schoolreis en niet aan iets anders. En ook als het niet gaat om mensen die krap zitten: het is niet aan jullie om te bepalen wat goed besteed is met het geld van een ander.

Beter nog: besteed er nog wat meer tijd aan en doe als op de sportclub van mijn kind: informeer wie geld terug wil en respecteer dat. Geef ook aan waar het geld aan besteed wordt als het niet terug hoeft. Ik denk dat een boel ouders zeggen: prima. Maar dan heb je mandaat van de ouders. Nu eigen je je dat maar toe.

Arrogante manier van denken en niet oké in mijn ogen. Net als Fenna vind ik het getuigen van luiheid dat men niet de tijd er in wil steken om het goed te doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.