Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
school

school

18-02-2015 om 17:11

schoolplicht boete

We hebben 4 kinderen.
Kind 1 en 2 hebben vrij van 27 april tot 10 mei (voortgezet onderwijs)
kind 3 en 4 hebben vrij van 2 mei tot 17 mei (basisonderwijs)

Ofwel overlap van een week.
Wij hebben ons vergist en een vakantie geboekt voor 2 weken van 2 mei tot 16 mei.

Kind 1 en 2 zijn laatste week niet vrij. Die week is het hemelvaartsdag. Dus ze hoeven enkel ma, di, wo naar school.

We hebben gevraagd of ze vrij mogen; nee. Maar school is niet actief in melden. Dus risico voor ons.

Wat nu?
Kinderen terug laten vliegen kost 70 -80 euro.
Ziek melden is ook lastig; zelfde school.
Weet iemand wat de boete is?

We hebben nog nooit wat te doen gehad met leerplichtambtenaar of ongeoorloofd verzuim.

Miekemieke

Miekemieke

18-02-2015 om 21:36

terugvliegen

Ik zou de kinderen terug laten vliegen.

serieus?

Ik zou het risico nemen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-02-2015 om 22:18

Ik ook

Ik zou denk ik op 11 mei naar school bellen met de mededeling dat de eerst volgende beschikbare vlucht pas op 16 mei is en dat ze dus 3 dagen school moeten missen. Helaas....

Waar laat je de kinderen als ze alleen naar huis gaan?

Barvaux

Barvaux

19-02-2015 om 07:58

miekemieke

Sorry maar ik laat geen jonge pubers alleen terugvliegen en thuiskomen en drie dagen zich alleen redden thuis, dan maar een boete!

Pien

Pien

19-02-2015 om 08:31

Net ontvangen

Heb net een boete ontvangen voor ongeoorloofd luxeverzuim. Voor ons was dit 50 euro per kind per dag.

Niet actief in melden?

Je schrijft "maar de school is niet actief in melden"
Was dat het antwoord op je verlofverzoek?

De school hoeft pas te melden als het verzuim meer dan drie dagen (16 uur) is. Vervolgen gebeurt oas als het verzuim meer dan drie dagen is. Behalve als de school het verzuim meldt en het om luxeverzuim gaat. Op vakantie gaan met je kinderen is de grootste onderwijsmisdaad die je kunt begaan.

Dat je nog nooit eerder iets stouts hebt gedaan, helpt niet. Het werkt als een machine en zonder nadenken vaak.

Volgens mij zijn vo scholen tegenwoordig verplicht aangesloten op een ventrale verzuimcomputer. Daar wordt al het verzuim zichtbaar, zelfs geoorloofd verzuim. De leerplichtambtenaar controleert dat op eigen initiatief.

Voor 2 x3 kinderen een boete moeten betalen - 150 euro per kind - is duurder dan 2 kinderen naar huis laten vliegen.

Hie oud zijn die kinderen?
Kunnen ze alleen naar huis vliegen?
Zijn ze al wel eens drie dagen alleen thuis geweest en toch netjes optijd naar school gegaan?
Zou je het durven, ze naar huis sturen?
Wat vinden ze er zelf van?

Ik zou ze dat geloof ik laten doen, nou ja vanaf een jaar of 15.
Niet om braaf te doen, maar vanwege de ervaring en de verantwoordelijkheid die ze zomaar in de schoot geworpen krijgen. Het is een opvoedkans.

Maar als ze 11 of 12 zijn, dan zou ik die drie dagen gewoon op vakantie blijven.
Op de dag van het eerste verzuim twee mailtjes sturen, voor elk kind apart.
Helaas is pietje afwezig we hopen dat hij snel weer mee kan doen.
Helaas is marietje afwezig idem

Pien

Pien

19-02-2015 om 09:39

Overigens

Hebben wij ook nooit eerder iets te maken gehad met ongeoorloofd verzuim of leerplicht. Ging het niet om een luxe vakantie maar om bezoek aan bejaarde grootouders/familie ver weg die de kinderen 14 jaar geleden voor het laatst gezien hebben.

Yura

Yura

19-02-2015 om 10:31

Verslag leerplicht opzoeken

Bij onze gemeente kun je in de raadsstukken het verslag terug vinden van de leerplichtambtenaar, dat jaarlijks in de gemeenteraad wordt besproken. Daaruit heb ik gehaald dat in onze gemeente je over het algemeen eerste een waarschuwing krijgt. Maar het is dus per gemeente verschillend.
Hier trouwens precies hetzelfde geval met die verschillende vakanties tussen basis en voortgezet onderwijs, kwam ik laatst bij toeval achter, dat is in de afgelopen 12 jaar nog nooit voor gekomen, was altijd overleg tussen de scholen over. Onze kinderen zitten beide op de middelbare, dus persoonlijk geen problemen, en ik kwam er zowaar achter dat ons favoriete skigebied open is tot 3 mei, dus ik ben heel tevreden met die vroege mei-vakantie. Maar ik heb inmiddels meer mensen gehoord met een foute boeking, juist omdat er altijd overleg was komt het geen moment in je hoofd op dat er verschil in die vakanties zit en dan boek je dus gewoon.

Ziek?

Misschien helpt het als je een mailtje stuurt dat je kinderen helaas ziek zijn op de ochtend dat ze weer naar school zouden moeten. Dan school ook doen alsof hun neus bloedt. Ze willen er gewoon niet verantwoordelijk voor zijn. Voedselvergiftiging duurt 3 dagen.
En anders inderdaad er maar op aan laten komen.

creabea

creabea

19-02-2015 om 11:10

annuleringsverzekering?

misschien kun je een deel van je vakantie (de laatste drie dagen) annuleren? Misschien zeg ik nu iets heel stoms, want ik heb zoiets nog nooit gedaan dus...

Maar als de school zelf zegt (of heb je het van horen en zeggen?) dat ze niet actief zijn in melden, dan weet je toch wel dat je op vakantie kunt?

Verder ben ik een beetje principieel op dit gebied, dus ziekmelden vind ik suf. Bovendien heb je al aangegeven dat je de vakantie per ongeluk verkeerd hebt geboekt, dus dan weten ze ook wel dat de kinderen 'ziek' zijn, en daar kan alsnog een lpa op af worden gestuurd natuurlijk.

Verder ot: ik kwam erachter dat de basisschool van mijn kinderen heel soepel is met vrij geven voor een dagje extra vakantie/carnaval vieren e.d. Ze hebben ook al de lestijden er op aangepast: de vrijdag voor een schoolvakantie is meestal al geheel of gedeeltelijk vrij.

basisschool

Ik denk ook altijd: open kaart spelen en eerlijk zijn duurt het langst. Maar toen ik schriftelijk (per mail) vroeg om een middag luxe verzuim (om eerder te kunnen vliegen) kreeg ik het mondelinge advies van school om zoon ziek te melden. Dus geen mailtje terug, want ze wilden dit niet op papier hebben. En zo geschiedde.. nooit meer iets van gehoord.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-02-2015 om 13:55

Ben ook niet voor liegen.

Maar de waarheid is ook niet altijd even handig. Ik persoonlijk zou voor liegen-light gaan. Dus of de reden in het midden laten, of een gekuiste versie van de waarheid (overmacht...).
Uiteindelijk gaat het voor mij vooral om het contact met school.
Die 300 euro boete (2 kinderen Miriam....) kan op de lange termijn goedkoper zijn dan gebrouilleerd raken met school.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-02-2015 om 14:00

Overigens

Hebben zowel mijn zwager als ik wel eens een geweigerde verlofaanvraag naast ons neergelegd. En daar nooit meer iets van gehoord.
Zwager omdat hij pas achteraf zag dat er eigenlijk stond: aanvraag afgewezen:ja. Hij had alleen de ja gezien. En ik omdat ik wel een aanvraag gedaan heb en daar nooit meer iets opgehoord heb. Heb van te voren nog flink veel moeite gedaan om alsnog een antwoord te krijgen, maar de complete directie was afwezig. Dus toen hebben we oudste maar gewoon telefonisch afgemeld. Bleek achteraf vermoedelijk om een zoekgeraakt formulier te gaan.

creabea

creabea

19-02-2015 om 14:02

als school ziekmelding adviseert

dan maakt het niet meer uit natuurlijk. Dat maakt het wel makkelijk.

Elinde

Elinde

19-02-2015 om 14:09

Hier

Werd op de ouderavond van VO-school al geadviseed om bij verzuim gewoon ziek te melden. Dan is de schiol gedekt en hoeven ze verder niets te doen. Doen ze helemaal niet moeilijk over.
Ik zou het er gewoon op wagen en een voedselvergiftiging melden.

school

school

19-02-2015 om 21:36

weet het dus nog niet..

Zeer wisselende reacties.

Opa en oma halen ze op van Schiphol. Kinderen kunnen daar blijven.Dus dat is geen probleem.
Zijn 15 en 13 jaar. Zelfstandig vliegen is echt geen probleem.

Ik twijfel nog steeds.
Als de kinderen een hele week school zouden hebben zou ik ze naar huis laten vliegen. Het gaat nu 2 1/2 dag school. Dus vliegen ze voor 2 1/2 dag terug. Terwijl wij nog een week vakantie hebben.

50 euro per dag per kind is nog te overzien. we krijgen 1 dag vrij vanwege een jubileum. Het gaat dan dus om 2 dagen boete. Dus 200 euro. Vliegen + benzine = 100 euro. Dus de schade is maar 100 euro. Dat is te overzien.

We gaan niet gebrouilleerd raken met school. School toonde begrip maar mag ze geen vrij geven. Begrijp ik wel.

En toch vind ik het lastig. Ziek melden vind ik heel erg 'liegen'. Ze gewoon afmelden voelt beter (want ja, eerlijk duurt het langst) maar speelt de leerplichtambtenaar meer in de kaart.

Ik weet t nog niet. Man is er al over uit; gewoon ziekmelden en klaar. Lastig.

Annuleren is geen sprake van. We gaan in elk geval met de jongste 2.

Ik kan echt opissig worden van die verschillende vakanties. In dezelfde woonplaats hebben meerdere scholen andere vakanties. Echt zo bespottelijk. Wilo ik eigenlijk ook nog wat mee. Maar waar kan ik dan terecht? ( en dan natuurlijk wel na de vakantie

creabea

creabea

19-02-2015 om 22:33

wisselende vakanties

Ja, dat is echt beroerd, die verschillen in vakanties per school. Hier is dat ook, de meivakantie spant de kroon wat dat betreft: zo'n beetje elke basisschool vult dat weer anders in, ik heb al 4 verschillende invullingen van de meivakantie gehoord dit jaar. Dan zitten we hier ook nog op de grens van 2 regio's, dus scholen in de dorpen rondom hebben alle vakanties behalve de kerst anders (fijn voor het vo over een tijdje....).

Ik denk dat je daar best wat mee kunt, misschien een petitie starten-burgeriniatief-wetvoorstel? Er zijn vast veel mensen die wel willen tekenen.

Lusithania

Lusithania

20-02-2015 om 10:40

vliegen

Behalve dat ik mijn kinderen in dit geval ook ziek zou melden,kunnen je kinderen niet altijd zonderbegeleiding vliegen. Dat hangt caf van de vliegmaatschappij welke leeftijdsgrens ze hanten.

Sawo

Sawo

20-02-2015 om 11:51

wat willen de kinderen zelf?

Hoi

Wat willen de kinderen zelf en waar voelen ze zich lekker bij?
En waar voel je zelf lekker bij. Bv mijn dochter heeft een keer zich ziek gemeld omdat we graag een weekeindje naar Brussel wilden. De school hing vrij snel al aan de lijn om haar verhaal te controleren.
Sommige mensen hebben geen moeite met een leugentjes, anderen voelen zich erg niet lekker bij. Ik behoor bij de groep die niet makkelijk kan liegen en zomaar even school belt om te zeggen dat mijn kinderen ziek zijn terwijl we aan het skiën zijn.
Dus bedenk vooral waarbij jullie je zelf het beste voelen.

En je druk maken over niet gelijklopende vakanties is volgens mij energieverspilling want scholen hebben deze ruimte omdat te doen en maken ieder andere afwegingen. Wij kregen bv weleens brief van middelbare school dat ze echt moesten denken om hun eindexamenkandidaten en geen 2 weken meivakantie konden geven.

succes met beslissen, lastig hoor.

Okie Dokie

Okie Dokie

20-02-2015 om 12:11

Maar waarom zouden ze alleen moeten vliegen

Je kan toch ook een ouder laten blijven met de jongste en de ander mee met de pubers?

Moni

Moni

20-02-2015 om 12:24

Waarom zou dat moeten Okie Dokie

Moeder zegt dat kinderen zelfstandig kunnen vliegen. Daar zou ik voor mijn kinderen ook geen bezwaar tegen hebben. En ze worden keurig opgevangen door Opa/Oma.
Waarom zou dan één ouder mee terug moeten vliegen?

Tijgeroog

Tijgeroog

20-02-2015 om 12:59

Ziek melden

Je hebt toestemming van school om ze ziek te melden. Ze geven het niet actief door, dus de kans op een boete is maar heel klein. Het is geen elegante oplossing, zou ook niet mij voorkeur hebben, maar als school het op deze manier wil, Nouja, dan moet het maar zo... Zeker omdat 1,5 dag (wat is dat? Een uur of tien?) ongeoorloofd verzuim een hele week vakantie met het hele gezin extra oplevert. Dat laatste vind ik wel zwaarwegend.

amk

amk

20-02-2015 om 13:09

nou

ik vind ook dat mijn dochter prima zelfstandig kan vliegen, maar de luchtvaartmaatschappijen denken daar anders over. ☺

School

School

20-02-2015 om 20:38

Ze gaan niet naar huis

Sommige luchtvaartmaatschappijen mag t wel. Ze hebben eerder gevlogen.
We zijn er wel uit. Ze gaan niet naar school. Is 17 uur in 3 dagen. Als er niets uitvalt...
Ik denk dat we ze ziek gaan melden. Dan staat school er helemaal buiten.

Dus lekker met z n allen 2 weken weg!

Ik ga er nog wel over nadenken waar ik protest kan aantekenen over die vakanties. Echt waardeloos.
Achteraf is het al vaker gebeurd. Dus van onze kant ook niet slim. Maar goed. Hopen dat t goed gaat. Anders hopen op een waarschuwing. En anders maar betalen. Jammer dan.
Hadden ze de hele week naar school gemoeten waren ze wel naar huis gevlogen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.