Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schoolniveau ophalen

Ik heb een kind in gr7. In de klas gaat het heel goed en haalt hij bovengemiddeld qua cijfers. Maar sinds gr5 gaat het niet zo best met zijn cito's. Hij kreeg eerst allerlei extra werkjes etc, maar sinds zijn slechte cito's niet meer. In gr6 weer mindere cito's en goede cijfers in de klas. Hij krijgt al sinds gr5 huiswerkbegeleiding, maar probleem is dat die werkjes heel goed gaan. Zodra hij rekenwerkjes of begrijpend lezen werkjes krijgt maakt hij die gewoon goed. Tijdens cito's maakt hij die dus weer helemaal verkeerd.

Ooit mocht ik eens ff stiekem zijn cito inkijken (want mag niet op zijn school). Hij maakt veel slordigheidsfoutjes zag ik. Nu zegt de school dat ze hem eerder op havo hadden ingeschat, maar nu niet meer. Zijn citoresultaten blijven achter. Hijzelf zegt dat hij daar allemaal zenuwachtig van wordt en niet meer zeker is van zijn antwoorden.

Nu zegt zijn juf wel dat hij zijn potentie kan laten zien tijdens de entreetoets. Alleen vraag ik mij af aangezien ze al een mening over hem hebben gevormd of dit dan nog wel bijgesteld zal worden. Qua bijles zou ik en school het niet meer weten, want die opdrachten maakt hij gewoon goed en vaak foutloos. Dus weet ook niet hoe ik hem moet voorbereiden op die entreetoets.

Zit hier dus wel een beetje met m'n handen in het haar.

Oude citotoets

Je kunt een oude citotoets met hem doornemen en dan meekijken (of de bijlesjuf mee laten kijken) waar het fout gaat. Misschien is het puur de vraagstelling van de cito en daar kun je met oude eindecito's prima op oefenen. Die hebben ze op school vast nog wel liggen.

Angela67

Angela67

16-02-2017 om 11:57

zeker oefenen

en belonen.
leg 'm uit dat het een wedstrijdje is en wat de spelregels zijn.
het is echt geen kwestie van geen begrip, dus het gevoel dat hij onder druk niet zo goed kan presteren moet je wel serieus nemen. Maar als je dat met hem spelenderwijs kunt oefenen en ook met hem op andere vlakken misschien 'tijdsdruk' kunt bespreken dan wordt het wat 'kleiner' voor hem. Het zal wellicht altijd iets zijn wat bij hem hoort, dat hij onder tijdsdruk slordiger wordt, maar als hij eerst het gevoel krijgt dat het niet 'raar' is en dat meer het hebben, dan kan hij gaan oefenen op hoe te voorkomen.
en dat is inderdaad gewoon toetsen oefene, maar ook computerspelletjes onder tijdsdruk (ik denk aan vallende blokjes enzo).
gr Angela

ps ik las hier de tip dat slordigheid een containerbegrip is en dat je per toets/onderdeel het beste een top 3 kan maken van slordigheidsvalkuilen. Bijv. bij Frans altijd letten op accenten en bij toets xxx op 'heb ik het juiste werkwoord uit het rijtje avoir etre aller'. Dit laaatst deed ik bij mijn jongste laats en dat was echt een eyeopener. Ik dacht echt dat hij net zo als ik snapte dat 'minder slordig werken' per activiteit anders kan zjin. . . . Dom eigenlijk nu ik er zo over nadenk.
Dus maak het klein, maar het concreet en maak het eenvoudig: het is geen ramp, het is gewoon iets van hem dat hij kan leren 'sturen'

Rianaa

Rianaa

16-02-2017 om 15:03 Topicstarter

Bedankt voor de reacties

De volgende stap is nu oefenen met een oude entreetoets inderdaad. Vorige keer geoefend met een oude citotoets m7 en daarvan maakte hij de rekenonderdeel bijna foutloos. Het begrijpend lezen onderdeel zelfs foutloos. Bij de echte m7 heeft hij alsnog slecht gescoord. Ik krijg de bijbehorende letters pas begin april tijdens de rapportbespreking. Juf gaf al wel aan dat die niet denderend zijn en heeft weer extra huiswerk meegegeven. Thuis heeft hij ook scula.

Hij maakt trouwens hele stomme slordigheidsfouten zoals 90 ipv 900 opschrijven. Hopeloos word ik ervan.

Lynn

Lynn

16-02-2017 om 20:38

Faalangst?

Bij het lezen van jouw post denk ik aan faalangst.

Heb je daar al over gelezen? En vind je daar herkenning in?
Misschien kunnen tips op dat vlak helpen?
Er bestaat ook faalangst training.

Verder ben ik zelf blij met de tip van Angela (dank je wel!) om het (per vak) concreet te maken en het aan te pakken.

Herken de slordigheidsfouten door snelheid ook van mijn zoon. Het is er frustrerend als je weet dat er meer in zit dan er bij Citotoetsen uitkomt.

Bij hem ging rekenen helemaal prima. Begrijpend lezen ging ver beneden niveau (gr 6 een III, gr 7 een V). Uiteindelijk met uitgebreid Eindcito's oefenen (en dus ontdekken waar het steeds mis ging) heeft hij in groep 8 (op de Cito midden) een I gescoord en VWO advies gehaald.

Nog iets. Dat snelle en slordige werken komt vaker voor bij slimme kinderen. Door het lage tempo en de saaiheid verslapt de concentratie. Doordat je schrijft dat hij toetsen foutloos maakt, zou hij ook nog wel eens VWO-niveau kunnen hebben. Misschien is het een idee dit met school te bespreken. Misschien willen ze hem (door)testen? Evt. kan je hem zelf laten testen, zodat de school hem - met die info - niet te laag advies geeft. Kan heel slecht zijn voor een kind.

Na slechte cijfers voor rekenen van onze zoon in groep 5 terwijl wij wisten dat hij er juist heel goed in was, hebben ze hem (na eindeloze gesprekken) op school doorgetest en bleek hij een half jaar voor te lopen op rekenen! Toen pas snapten ze daar dat hij juist slim is, terwijl ze voorheen alleen maar aandacht hadden voor zijn slechte werkhouden, slordigheden en ongeïnteresseerdheid. Overigens is hij nu op het gymnasium nog steeds Koning Slordigheid (het gaat niet in een keer weg dus), maar hij is in elk geval op zijn niveau terecht gekomen. Op de havo of het VMBO-T zou de verveling helemaal zijn toegeslagen bij hem denk ik.

Sterkte ermee.

thea

thea

16-02-2017 om 21:33

hier moet je iets mee

In feite spelen er twee problemen: je zoon scoort absoluut niet conform niveau op cito in de klas, en dat wordt niet erkend door zijn omgeving. Niet door school (krijgt weer extra werk etc) en wellicht ook niet door jou. Want je spreekt over 'niveau opkrikken'. Nou, niveau valt niet te verbeteren. Als hij bl foutloos maakt, wat wil je daar nog aan verbeteren?
Het probleem ligt niet bij niveau. Maar puur bij cito maken in de klas.
Kan trouwens zijn dat het eerste probleem (slecht scoren op cito in klas) samenhangt of voorvloeit uit tweede probleem (zijn werkelijke niveau wordt niet gezien)
Dus ik zou het tweede probleem ook aan willen pakken, bespreken met school (en ev met jezelf)
Wb het eerste probleem heb je grofweg 2 opties: achterhalen wat er precies speelt, faalangst idd bijv. Of je geeft er weinig aandacht vooralsnog aan maar zorgt wel dat hij een passend advies/vo school gaat krijgen dus je zorgt anderzins voor materiaal. (iq test, nio)

thea

thea

16-02-2017 om 21:35

sorry

Had post van Lynn niet zo goed gelezen, aantal zaken waren al gezegd

Rianaa

Rianaa

17-02-2017 om 10:40 Topicstarter

Faalangst

Dit zou heel goed kunnen en niet eerder bij stilgestaan. Er is sinds gr5 wel enige druk betreft cito. Steeds proberen uit te vogelen waar het misgaat enz. Zou best kunnen dat hij vanaf toen faalangst is gaan ontwikkelen.

Hij is ooit in de kleuterklas vanwege niet praten doorgetoetst. Ze dachten dat hij een achterstand had, maar hij bleek toen qua niveau eind gr3 te zitten. Wel heel vaak op gesprek geweest (tijdens gr3 en 4), omdat hij heel vaak te snel werkte. Moest hij bijv. 1 blz maken had hij er al 3 gemaakt. Tijdens uitleg had hij al zijn werkje af.

Begin gr8 krijgt hij samen met de klas een nio toetst. Zou dit voldoende zijn en zou zijn daarwerkelijke niveau hieruit komen? Of is het beter dat ik hem nu ergens laat doortoetsen of een nio laten afnemen?

Er zitten trouwens echt goede tips tussen die ik zeker mee neem. Bedankt hiervoor.

Lynn

Lynn

17-02-2017 om 17:40

mijn idee

Ik geloof dat ik in jullie situatie inderdaad eerst me zou realiseren dat je zoon waarschijnlijk best slim is.

En dan zou ik me denk ik eerst verdiepen in faalangst en kijken of je er zelf met tips iets aan kunt doen. Of dat je zoon kan helpen.

Ik zou het ook met school bespreken, want ik denk dat het van belang is dat ze hun "zwarte" bril (niet goed scorende jongen, dus niet slim) af moeten gaan zetten. Het kan helpen door hen te wijzen op de inconsistentie (wel foutloos begrijpend lezen, maar niet op de cito) en dat je denkt aan faal angst of onderpresteren (bij bepaalde vraagstelling bijv. Cito is misschien weer anders dan gewone toetsen).

Misschien dat school wel iets wil doen met zijn mogelijke faalangst. En anders kan je daar misschien zelf hulp bij zoeken. Hebben wij nooit gedaan omdat bij ons zijn niveau er met Cito's oefenen uiteindelijk wel uitgekomen is in groep 8. Maar hij heeft dus nog steeds behoorlijk veel last van snelheid en slordig werken. Geven we nu wat meer aandacht aan.

Goede kans dat de NIO inderdaad zijn niveau beter zal laten zien. Maar ook daar geen garanties.

Uiteindelijk moet je natuurlijk doen waar jullie je goed bij voelen. De een wil zelf testen, de andere niet. De een wil externe hulp (bijv faalangst), de andere niet.

En zoon vertrouwen geven dat hij het kan, maar dat jullie samen gaan kijken hoe het bij de cito's beter gaat (conform zijn capaciteit) is misschien al fijn voor hem.

thea

thea

17-02-2017 om 21:51

ik zou niet leunen op school

Aan de hand van je aanvullende info krijg ik eerder het beeld van een ontzettend falende school.
Ik zou dus zeker zelf iets doen, zo snel mogelijk.
Een iq test lijkt me meest op z'n plaats, maar wel bij iemand die verstand heeft van slimme kinderen.
(hij hoeft niet perse heel slim te zijn maar ik zou het zeker niet uitsluiten. Als je hem laat testen door een minder kundig iemand zou hij gewoon weer fors kunnen onderpresteren)

Lente

Lente

17-02-2017 om 22:16

Ik denk ook aan een iq-test, niet via school

Dan krijg je een objectief verslag van de capaciteiten qua intelligentie en een observatie en advies over het kind.
Thea heeft gelijk dat je een tester nodig heb die ervaring heeft met slimme kinderen, dat is niet vanzelfsprekende de tester via school.
Als je het kunt betalen, zou je het iq-onderzoek kunnen combineren met het doortoetsen van de schoolvaardigheden. Dan weet je zeker hoe ver je kind is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.