Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Maarlen

Maarlen

01-12-2014 om 21:52

Schoolkeuzeadvies (groep 8)

Hallo,
ik wil graag dat jullie even meedenken over het volgende: zoonlief (wordt 12 jaar in mei) zit in groep 8. Hij heeft een voorlopig advies havo-vwo gekregen. Niks mis mee, prima advies dachten wij in eerste instantie. De leerkracht zag hem ook wel vwo doen maar dacht dat een direct vwo-advies teveel druk op hem zou leggen. In een goeie studie-omgeving en met 'de juiste vriendjes' in de brugklas, kan hij naar vwo toe groeien, aldus de juf. Leek ons wel een redelijke motivatie. Aan de andere kant, met de kennis van nu ... Kennelijk heeft geen enkel kind in zijn klas (25 lln.) een zuiver vwo-advies gekregen, sterker nog, zoonlief is 1 van de 2 jongens met een havo-vwo advies, de andere kinderen hebben vooral havo, mavo-havo of mavo advies. Dit betekent dus dat onze zoon zijn hele basisschool zich niet echt heeft kunnen 'optrekken' aan andere kinderen, wat gelijk ook wel deels verklaart waarom hij ook niet met heel veel kinderen een echte goede klik heeft (gehad) qua spelen en interesses. Zoon scoort zijn hele leven al overwegend CITO 1 of A, af en toe een 2 of een B. Voor zijn Entree toets in groep 7 heeft hij percentiel 85 als totaalscore (dit is tss. I en II). Studievaardigheden halen de totaalscore enigszins naar beneden (hiervoor scoorde hij pc 65). Begrijpend lezen scoorde hij dan weer percentiel 98 bijvoorbeeld. Op zijn meest recente rapport haalde hij voor werkwoordspelling, spelling en begrijpend lezen als enige in de klas cito 1. Bij de methodetoetsen (Nieuwsbegrip)scoorde hij dan gek genoeg 'slechts' een voldoende deze keer. Nu is het zo dat zoonlief af en toe liever lui dan moe is, hij werkt slordig en is ook niet zo streverig of wat dan ook, is zeg maar snel tevreden over zijn eigen werk (zou voor mijn part een stuk kritischer mogen zijn tav zichzelf). Hij wil wel weer overal de beste, eerste, snelste in zijn, ook al klinkt dat contradictorisch met voorgaande. In 2012 (hij was toen net 9 jaar, groep 6) heeft hij een IQ test gehad (WISC), hierop scoorde hij een VIQ van 133 en een PIQ van 110, totaal IQ 126 (VIQ en PIQ flink discrepant maar wel allebei ruim gemiddeld en verbaal boven gemiddeld). Nu ben ik dus heel erg aan het twijfelen of we hierover nog een keer met de juf in gesprek moeten gaan, vooraleer school het definitieve advies formuleert (in januari). Misschien is het voor onze zoon juist goed als de lat in 1 keer flink hoog ligt en hij dus wel start in een zuivere vwo-klas, in een stimulerende omgeving met kinderen die minstens zo sterk zijn als hij en misschien nog wel stukken sterker, misschien haalt dat juist het best in hem naar boven ... Wie weet raad / heeft ervaring?

Moni

Moni

01-12-2014 om 22:03

Welke mogelijkheden zijn er op het VO?

Zijn er alleen combiklassen havo/vwo of zijn er ook vwo-brugklassen. Dat maakt nogal verschil.
Ik snap de wens voor een vwo-brugklas. Wij zijn ook nooit voorstander geweest van een combiklas als het advies eenduidig was. De entreescore past echter wel bij een havo/vwo score.

Ik heb geen idee wat je op school voor elkaar krijgt. Proberen kan geen kwaad.

Gesprek kan geen kwaad.

Een gesprek met school kan zeker geen kwaad, al is het maar dat jij je argumenten voor vwo kan toelichten. De argumenten om geen vwo advies te geven van de leerkracht vind ik in ieder geval niet sterk. "De juiste vriendjes in de brugklas, teveel druk met hoger advies".
Is je zoon cognitief een vwo leerling? Geeft hij al jaren een stabiel beeld met A scores en een enkele B? Als het beeld meer havo niveau is dan is plaatsing in een hv klas prima, maar overleggen zou ik zeker doen.

Rekenen

Het PIQ is een stuk lager dan het VIQ maar nog wel bovengemiddeld. Ik ben even benieuwd hoe hij het gaat met rekenen?

Barvaux

Barvaux

02-12-2014 om 08:59

lachwekkend....

" In een goeie studie-omgeving en met 'de juiste vriendjes' in de brugklas, kan hij naar vwo toe groeien, aldus de juf."

Ik kom niet meer bij... dus juf gebruikt dit als argument en wil hem vervolgens in een dakpanbrugklas zetten? Jahoor als hij dan even de goede vriendjes kiest kan hij in de tweede naar het VWO? Zet hem dan meteen in een VWO brugklas, dan is de kans dat hij 'de goede vriendjes' kiest nog groter ook!

Evanlyn

Evanlyn

02-12-2014 om 09:57

ja, grappig

Mijn dochter is opgestroomd van HAVO naar VWO, terwijl haar beste vriendin afstroomde naar VMBO T. Mogen ze dan geen vriendinnen meer zijn, of zo?

Maar misschien bedoelt juf dat er vanuit een dakpanklas altijd kinderen meegaan, of het nu HAVO of VWO wordt. Laten we het hopen...

Verder vind ik dat je het beste hoog kan inzetten. De entreetoets geeft wel vaker een volkomen afwijkend beeld, dat ligt niet aan de kinderen maar aan de toets. Afstromen kan altijd nog, maar bij opstromen staan regels in de weg, en praktische bezwaren.

Maarlen

Maarlen

02-12-2014 om 13:46

reactie

Met een dubbel advies (havo/vwo) hoopt de juf dat hij meer tot bloei gaat komen en niet op de toppen van zijn tenen moet lopen (denk ik). Zelf denk ik dat hij VWO gewoon zou moeten kunnen, zonder extreem diep te moeten gaan, gezien zijn verbaal IQ en gezien de cito 1/A -scores die hij overwegend haalt én gezien de Entreetoets (taal rond pc 91, rekenen pc 82). Het vriendjes-argument van de juf vat ik nu ook niet helemaal meer, ik denk dat zij bedoeld heeft dat hij door kan groeien naar VWO als hij in een vriendenclubje terecht komt die ook die ambitie heeft en hem dus daarin mee trekt. Maar daarom denk ik dus juist achteraf gezien dat we beter hoog kunnen insteken, wat Evanlyn ook zegt: afstromen kan altijd nog, opstromen is lastiger. Ik weet niet of school nog bekend is met zijn relatief hoge IQ en of ze dat hebben meegenomen in hun afweging, maar overal lees ik dat een VWO-kind gemiddeld een TIQ van 115 of meer heeft. Dan zit mijn zoon met een TIQ van 126 en een VIQ van 133 wel snor denk ik zo ... Of zie ik het als moeder te positief?

Ad vies

Ad vies

02-12-2014 om 13:57

Hier doen ze niet aan dubbel advies

Dus krijgt dochter gewoon VMBO-t advies en zegt de juf dat het ook nog HAVO kan worden.

En dat vind ik zo lastig. Hier heb je op alle scholen HAVO/VWO klassen. Maar ik begrijp nu, na een aantal gesprekken met ervaringsdeskundigen, dat als je in een VMBO+ klas (of hoe ze dat ook noemen, eigenlijk bedoeld voor goede VMBO leerlingen) dat opstromen ook niet zomaar gaat. Dan moet een kind zo'n beetje alleen maar 10en scoren.

Ook hier zijn de scores soms heel gek. Veel is terug te voeren op pesten helaas.

Oftewel we weten hier dus echt niet zo goed wat te doen. Ik zie wel dat mijn kind moeite heeft met sommige dingen.

Evanlyn

Evanlyn

02-12-2014 om 14:14

zielig

Juffen zeggen altijd dat ze het zielig vinden als een kind flink aan de bak moet. Ik vind dat helemaal niet zielig, ik moet dat ook. En je kan beter uitgedaagd worden dan half slapend je middelbare schooltijd doorstaan.

VWO is heus niet alleen voor Einsteins!

Sawo

Sawo

02-12-2014 om 19:22

Hier op school

Goede leerlingen moeten het op havo vwo klas veel meer laten zien dat zij op het vwo thuishoren. Ik geloof meer dan 7,5. Terwijl je in de vwo alleen voldoendes nodig heb. Dus ik zou altijd aansturen op vwo voor slimme maar enigszins luie kinderen. Worden ze meteen op het goede niveau bevraagd.
Maar misschien gaat het wel anders bij jullie op de middelbare school. Hier in ieder geval ook een middelbare school die weten dat sommige leerkrachten bij bijna alle leerlingen te laag inzet en het advies meteen omhoog bijstelt.
Groet
Saar

Barvaux

Barvaux

02-12-2014 om 19:42

Sawo

Als ze 7,5jes eisen dan zijn dat vaak de cijfers op havo-niveau dus makkelijker te halen.

Annet

Annet

02-12-2014 om 20:03

cijfers op havo niveau of vwo niveau maken uit, op gevoel

Als een kind in een havo/vwo brugklas zit, dan krijgen ze cijfers op twee niveaus. Tenminste dat is hier zo. Een 6 op vwo-niveau kan dan een 7 op havo-niveau zijn.
Zit het kind op vwo-niveau dan is de 6 gewoon een 6. Een voldoende dus.
Formeel is de normering duidelijk. Gevoelsmatig is het kind in een vwo-klas eerder tevreden dan het kind in een havo/vwo klas met dezelfde 6.
De norm is ook duidelijker. Niet alleen voor dit kind maar voor de hele klas.
In een vwo-brugklas is het de bedoeling dat iedereen overgaat naar 2VWO, uitzonderingen daargelaten. In een havo/vwo brugklas is het duidelijk dat er een splitsing volgt tussen havo en vwo. Minder presteren is normaal. Dan ben je een havo-kind.

Als je denkt dat je kind vwo aankan, werkt een vwo-klas beter dan een havo/vwo klas. Als je denkt dat je kind beter past op havo, dan is een havo/vwo klas een mooie check om te kijken of je kind goed zit.

Er is onderzoek gedaan naar de resultaten van 'vwo-kinderen obv citoscore' in brugklassen. Een combinatie brugklas heeft een negatief effect. Een tweejarige brugklas is nog erger en een driejarige brugklas is het 'ergst' voor deze kinderen.

Marije

Marije

02-12-2014 om 20:18

hangt er wel vanaf

Hangt er wel vanaf hoe lang de brugperiode is. Hier zijn scholen met een 2 jarige H/V periode, daar krijgen kinderen langer de tijd om zich te bewijzen. Terwijl bij de naburige school met gescheiden brugklassen het % afstromen veel hoger is. Gaat het niet goed, dan ga je daar gelijk naar de Havo. Je krijgt geen 2e kans. Dit kan met name voor jongens die laatbloeiers zijn zonde zijn.

Barvaux

Barvaux

02-12-2014 om 20:47

yep

Ik zou daarom dus ook juist mijn kind op een grote school willen hebben (ik verbaas me ook altijd over mensen die een kleine school belangrijk vinden) want op de grote scholen hier heb je VWO klassen, VWOplusklassen, Havo/Vwo en mavo/havo brugklassen. Stukken duidelijker en je kunt gewoon met een vwo advies je kind naar een vwobrugklas sturen.

Ik heb het niet zo op die dakpanbrugklassen voor het hoogste niveau en zeker niet langer dan een jaar alleen voor de 'laatbloeiers'. Als dat al zou moeten dan moeten die grote scholengemeenschappen ook nog eens aparte laatbloeiers tweede klassen aanbieden. Lijkt me ook prima.

Ik zie eigenlijk het liefst die gymnasia verdwijnen en alles in grote scholengemeenschappen zodat het wat meer gemixt wordt en je die scholen niet zo apart hebt. Ieder kind het eigen niveau maar wel gewoon op 1 grote locatie die dan weer verdeeld is in wat aparte gebouwen. Je hebt dan meteen minder gedoe met mensen die hun kind absoluut niet op het VMBO willen hebben en je hebt minder 'zwarte' scholen en minder 'witte'.

Daarboven op natuurlijk een goed doorstromingsprogramma: in januari en augustus de kans om een stapje hoger te gaan en tenslotte de mogelijkheid om bepaalde vakken op je eigen niveau te doen en andere vakken een trapje hoger.

Zo, klaar met dromen, nu naar bed...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.