Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schoolkeuze VO met dyslexie

Onze dyslectische zoon zit in groep 8 en heeft onlangs zijn schooladvies gehad (VWO). We zijn nu op zoek naar een leuke school voor hem en hebben al de nodige open dagen en ouderavonden achter de rug. Nadat er een aantal scholen zijn afgevallen, hebben we besloten een definitieve keuze te maken uit de twee overgebleven scholen: school A is een reusachtig grote scholengemeenschap, een beetje rommelig en onpersoonlijk geheel, maar wel met een heel goed dyslexieprotocol. Deze school biedt o.a. de mogelijkheid om op het VWO in de bovenbouw een tweede vreemde taal te vervangen door een ander vak. Ik vind dat zelf een groot pluspunt. Ik heb op de open dag met de dyslexiecoördinator gesproken en kreeg een goede indruk van de mogelijkheden. Er zitten dan ook veel dyslectische leerlingen op deze school
School B is een kleinere, zeer goed bekend staande school met een leuk scienceprofiel. Zij hebben ook een dyslexieprotocol maar met minder mogelijkheden dan school A. Zo staat de mogelijkheid om de verplichte tweede vreemde taal op het VWO te vervangen bijvoorbeeld niet op het lijstje.

We twijfelen nu enorm voor welke school we gaan kiezen. Beide scholen liggen op fietsafstand en zoon vindt beide scholen leuk. Ik denk dat hij het op beide scholen wel naar zijn zin zal hebben. Mijn man heeft een voorkeur voor school B; het lijkt hem een veel leukere school, en eigenlijk ben ik het wel met hem eens. Als zoon geen dyslexie had gehad was de keuze al lang gemaakt. Maar ja… het dyslexiebeleid van school A is nu eenmaal veel beter.
Wat zouden jullie kiezen? Heeft er iemand hier misschien ook een kind met dyslexie die ook voor een dergelijke keuze staat/heeft gestaan? Zo ja, waar hebben jullie je keuze op gebaseerd?

Alvast heel erg bedankt voor jullie reactie!

Review

Is het beeld wat je van de scholen hebt, mede opgedaan ahv rapporten zoals Donkers? Hoe het in de praktijk in zijn werk gaat, hoor je eerder op het schoolplein. Misschien kan je beter de namen noemen van de desbetreffende scholen zoals ook in een ander draadje het geval. In de hoop dat ouders met leerlingen op de scholen hierop reageren.
In een rapport staat niet hoeveel leerlingen die voor een profiel kozen, hier ook daadwerkelijk examen in deden.
Dan zijn de reviews van anderen info dat je kan meenemen.

Een ander vak dan vb Duits, maakt een opleiding niet veel gemakkelijker. Zaakvakken zoals aardrijkskunde of biologie vergen ook veel leestijd juist vanwege de "ingewikkelde" woorden. Bij het boeken lezen, kunnen CDs als hulpmiddel dienen.
School A biedt vervangend vak. Maar waaruit bestaat de keuze? ICT of tekenen of economie maakt het interessant. Als de keuze bestaat uit aardrijkskunde of geschiedenis of muziek, kan je je afvragen wat je ermee opschiet.

Hier koos kind voor type B. Er was meer rust in het gebouw, wat goed was voor de concentratie. Dat er veel dyslecten naar school A gaat, betekent dat de docenten daar waarschijnlijk meer op ingespeeld zijn. Maar dat kan ook op school B het geval zijn. Vandaar de reviews.

Marja

Marja

27-01-2015 om 15:44

Praktijk

Ik ga de volgende keer veel meer controleren hoe het in praktijk werkt. Mijn zoon heeft de school uitgekozen omdat ze veel voor dyslecten zouden doen. In de praktijk is dat een heel ander verhaal. Hij heeft een pasje. Hij zou extra tijd moeten krijgen maar in de praktijk is dat meestal niet het geval. Of hij weet niet hoeveel tijd hij gaat krijgen. Ook worden door sommige leraren toch spelfouten gerekend. Dat mag niet maar gebeurt toch omdat leraren vinden dat je zoiets toch gewoon goed moet kunnen schrijven.

Mijn zoon zit nu in de brugklas en tot onze verbazing staat hij voor Frans een 8,9. Hij heeft daarentegen wel moeite met wiskunde omdat je daar heel netjes voor moet werken en netjes en precies werken vindt hij moeilijk. Hij is wel steengoed in rekenen. Wij en de leraar verwachten dat de slordigheidsfouten er op den duur wel uit zullen gaan. Nederlands gaat eigenlijk wel. Gelukkig zijn er veel verschillende onderdelen en scoor je op het ene slecht dan scoor je op andere wel weer goed. Engels is pittig maar hij staat daar toch nog een 6,5 voor. En inderdaad leesvakken zoals biologie en aardrijkskunde zijn best lastig als je dyslectisch bent. Maar ook dat gaat best goed.

Een geweldig dyslexie protocol zegt dus echt niet alles. Hoe gaan leraren er in de praktijk mee om is veel belangrijker.

Bregje

Bregje

27-01-2015 om 18:26

mijn ervaring

Is dat ouders van dyslectische kinderen zich veel te blind staren op de talen, terwijl andere vakken voor dyslecten een groter probleem kunnen zijn. Tunnelvisie noemen ze dat.

Barvaux

Barvaux

28-01-2015 om 19:15

flanagan

Het gaat hier om een regel die elk VWO gewoon mag toepassen, er wordt ook niet zomaar een taal vervangen voor vak X maar je moet een betaprofiel kiezen en dat vul je gewoon met de vakken die jij wil.

Het valt dan onder: 'de leerling volgt onderwijs in het profiel natuur en techniek of het profiel natuur en gezondheid en het onderwijs in de taal verhindert naar verwachting een succesvolle afronding van de opleiding'

http://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/vrijstelling-2e-vreemde-taal-bovenbouw-vwo

Barvaux

Barvaux

28-01-2015 om 19:20

on topic

Hier zijn twee scholen die voor dyslecten Kurzweil aanbieden via school. Je koopt als ouder een (dure) laptop en je kind kan dan de zaakvakken en de talen volledig doen via Kurzweil en ook de toetsen kunnen op kurzweil. Ideaal omdat het groot, schoolbreed wordt aangepakt en leerkrachten moeten zich ook aanpassen aan deze situatie.

Ook hier gaat er natuurlijk wel wat fout maar toch vind ik het belangrijkste dat mijn kind op een school zit waar het meeste rekening wordt gehouden met zijn dyslexie. In zijn beval is dat belangrijk omdat hij met een behoorlijk IQ aangewezen is op vmbo-basis. Misschien is dat bij jou minder van belang en dan kun je ook gewoon kiezen voor wat je kind wil natuurlijk.

Barvaux

Barvaux

28-01-2015 om 19:23

Bregje

Jouw ervaring? Heb je er ook zelf ervaring mee? Enig idee hoe moeilijk Engels kan zijn voor een kind met dyslexie? Juist moeilijker dan Frans?

Een slim kind met dyslexie pikt heel veel op in de les en leest dan langzamer maar met de zaakvakken kan het best goed komen als het kind op het juiste niveau zit. Juist voor de zaakvakken kun je met kurzweil of iets dergelijks heel ver komen, maar met zo'n programma leer je nog steeds geen andere taal.

four

four

28-01-2015 om 19:29

Barveaux

Bij dyslexie vervalt de eis van een beta-profiel. De tweede vreemde taal mag dan in alle profielen vervallen.

Barvaux

Barvaux

28-01-2015 om 19:37

four

Je hebt gelijk, dat krijg je als je een kind hebt op vwo niveau wat havo doet omdat we hem die twee talen niet zagen doen én je hebt een kind met dyslexie

Maar goed, je mag dus zelf het extra vak bepalen, dat doet school niet al zullen sommige vakken roostertechnisch niet gaan omdat je door het missen van de tweede taal al vaker tussenuren hebt?

four

four

28-01-2015 om 19:40

maar voor dat kind

Was dus ook die vrijstelling mogelijk, maar dan wel met als eis dat het kind een betaprofiel moet kiezen. Helaas moet je dan wel eerst de onderbouw door...

School mag vrijwel elk vak aanbieden ter vervanging van die tweede vreemde taal, als het vak maar genoeg studielasturen heeft. Bij veel scholen is de keuze echter beperkt òf omdat school niet alles aanbiedt, òf omdat het niet in te roosteren is.

Barvaux

Barvaux

28-01-2015 om 20:01

four

Ja maar dat hoorden wij dus pas in de derde. We hebben het nu in ons achterhoofd als hij alsnog VWO wil doen maar op dit moment wordt het werktuigbouwkunde op HBO niveau. Hij heeft nog een jaar om te beslissen.

Barvaux

Barvaux

28-01-2015 om 20:04

Overigens

Overigens kwam mijn neef pas in gymnasium 3 of 4 achter zijn dyslexie en omdat hij op een apart gymnasium zat was er voor hem geen optie omdat je nu eenmaal Engels en Latijn of Grieks moet doen. Hij heeft er Duits bij genomen zodat hij, als het toch niet zou lukken met het gymnasium hij niet naar de Havo hoefde (dat was hem toen verteld, hij kon ook niet naar het atheneum dan). Gelukkig gaat het goed al is hij dus geen beta.

Bregje

Bregje

28-01-2015 om 20:19

mijn ervaring

Ik heb zelf dyslexie en 'talige' studies gedaan. Eerst Hogere Hotelschool en daarna een Marketing studie aan de EUR.

Hoe vaak ik al niet heb gehoord dat talen voor mij niet te doen zouden zijn. Natuurlijk kostte het mij meer energie dan een ander, maar als daar je interesse ligt... Alsof in iedere dyslect een beta schuilt. Ik was ongelooflijk zwak in wiskunde, natuurkunde etc op het VWO. Als je het maar vaak genoeg tegen dyslecten zegt, gaan ze het vanzelf geloven. Als ik een beta profiel had moeten kiezen, dan was ik met VMBO geeindigd.

Overigens was ik vooral zwak in spelling, maar begrijpend lezen ging juist wel goed. En laten de talen examens nou juist daaruit bestaan!

Overigens werk in nu in een research functie waarbij ik vele rapporten moet lezen en moet opstellen. Ik merk dat het mij meer moeite kost dan mijn collega's, maar gelukkig telt zoiets als inzicht ook mee.

Barvaux

Barvaux

28-01-2015 om 20:28

Bregje

Ik geloof niet dat dyslexie iets te maken heeft met IQ noch met alfa/beta, dat zie je ook wel aan mijn dyslectische neef. Wel denk ik dat veel dyslecten zich toch meer thuisvoelen aan de betakant en dan kan het zo lijken dat iedereen met dyslexie zich daar thuis voelt.

Verder had je het eerst over zaakvakken en nu over betavakken dus dat begrijp ik even niet meer. Als je wel talen wil dan neem je die gewoon, als je daar extra veel moeite mee hebt is er een uitweg op het VWO maar helaas doet niet elke school daar aan mee en weten heel veel mensen dat niet. Wat is je probleem nu? Jij kon toch kiezen wat je wilde? Mensen die wel betagericht zijn kunnen dat niet. In jouw tijd hoefde zelfs wiskunde niet.

Lusithania

Lusithania

28-01-2015 om 20:38

De ene dyslect is de andere niet. Oftewel de ene dyslect kan vooral problemen hebben met het leestempo terwijl de andere dyslect vooral moeite heeft met spelling of zinsconstructies.

Barvaux,

Jouw kinderen zitten blijkbaar op scholen waar heel veel mogelijk is. De vrijheid om voor een tweede taal elk vak te kunnen kiezen wat je zou willen, gaat voor de kleinere schoolgemeenschappen echt niet altijd op. Hier wilt kind met beta liever economie dan Duits. Alleen was dat roostertechnisch niet mogelijk want de keuzevakken van de profielen vielen tezamen.

OT; Het komt vaker voor dat leerlingen voor een vak in hun profiel zakken en uitwijken naar een VAVO om daar een deelcertificaat te halen. Meteen een gelegenheid om ook economie erbij te doen in dat 'verloren' jaar. Naast afstromen en via hbo weer opstormen, zijn er ook andere wegen. Die van de deelcertificaten. Sinds de basisbeurs is afgeschaft heeft men, als ik het goed heb begrepen, de vrijheid om te studeren zo lang men wilt-.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.