Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Nio

Nio

02-03-2013 om 15:35

Schoolkeuze advies nio

Wie kan mij het verschil uitleggen.
Het gaat voor de duidelijkheid over mijn 2 kinderen.
De eerste :uitslag van het schoolkeuze onderzoek.
verbale intelligentie 110,symbolische intelligentie 104 ,de algemene intelligentie 108.Advies Havo.
Tweede kind:verbalen intelligentie 101,symbolische intelligentie 117 algemene intelligentie 110.Advies VMBO Kader.
Wat mis ik hier??Ik vind het verschil vrij groot.
Is dit enkel omdat de verbale intelligentie lager is bij kind 2?Kind 2 heeft dyslexie,dus het is te verklaren.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

02-03-2013 om 15:54

Verbaal

Ik ben niet goed thuis in de NIO, maar heb mij destijds wel wat verdiept in de WISC IQ-test. Daarin wordt gesproken van verbale en performale intelligentie. Ik heb begrepen dat met name verbale intelligentie een voorspeller is van schoolsucces. Als er een groot verschil is tussen verbaal en performaal, mag er niet 'gemiddeld' worden. Volgens mij heeft dyslexie in principe geen invloed op de verbale score, maar misschien is dat bij de NIO anders?

bibi63

bibi63

02-03-2013 om 15:56

Dat gaat niet helemaal goed

De vertaling van de uitslagen van de NIO toets zijn als volgt:
100 t/m 107 vmbo-tl of vmbo-tl/havo
108 t/m 115 havo of havo/vwo
vanaf 116 vwo
vanaf 118 Zwaarder vwo (gymnasium, TTO, etc.)

Wel is er bij tweede kind sprake van een 'kloof' (groot verschil tussen verbaal en symbolisch), maar zelfs het verbale niveau is vmbo-tl en geen kader. Dat er ivm haar relatief lage verbale score voor vmbo-tl wordt geadviseerd kan ik nog enigszins begrijpen (ook noodzakelijk voor zaakvakken als GS en AK e.d.), maar kader is echt heel vreemd, zeker met haar totale uitslag. Ik zou dus zeker school om uitleg/verklaring vragen.
Gr. Bibi

Monique

Monique

09-03-2013 om 10:11

Nio is geen goede test

Nio is geen goede test om te kijken welk IQ je kinderen hebben. Bij onze zoon zat er een verschil van 36 punten in !!! Ik heb dit toen uitgezocht omdat hij toen advies VMBO Basis kreeg met als opmerking dat hij hier al lang blij mee moest zijn want eigenlijk hoorde hij niet eens op het vmbo thuis. Wij hadden anderhalf jaar eerder al een uitgebreid onderzoek laten verrichten bij een ortho-pedagoog met als onderdeel de WISC. dit is een officieel iq onderzoek. Wij vonden uiteraard dit onderzoek geloofwaardiger want dit is 1 op 1 afgenomen, terwijl de NIO toets in een lawaaierige omgeving, klassikaal afgenomen wordt. Bleek dat mijn zoon een erg laag concentratieniveau heeft dus tel maar op. Kortom: ik heb gevochten als een tijger en hij zit nu op Mavo plus en het gaat uitstekend. Als hij hiervoor slaagt kan hij daarna in twee jaar de Havo doen en doet hij er een jaartje langer over, prima! Hij zit comfortabel op het goede niveau. Moet er best wat voor doen, maar vindt het helemaal geweldig.

Moraal van dit verhaal: Nio toets is in geen geval 100% te vertrouwen, bij twijfel: laat een WISC afnemen door een erkend ortho-pedagoog. (als ze ook gz-psycholoog is wordt het vergoed door de zorgverzekeraar) dan weet je wél zeker waar je staat.

Heel veel succes!!! groetjes Monique

J

J

15-11-2013 om 14:47

WISC test

Onze zoon heeft recent (september)opnieuw een WISC gedaan.
Score bij hem is verbaal 106 en performaal 98.
Gezegd is hierbij HAVO/VWO.
School zegt nu (gebaseerd op LVS) VMBO en baseert zich hierbij alleen op begrijpend lezen, terwijl gewoon leren geen moeite is voor hem en haalt cijfers van 8-10. De Cito moet hij nog doen.

Geadviseerd door psychologe is om hem niet te hoog in te zetten en direct op VWO te zetten. Hij bewijst zich wel. Dus willen wij MAVO/HAVO.
Tja en daar is school het dus niet mee eens, terwijl zij eind groep 7 tegen ons hebben gezegd. Absoluut niet aan VMBO gaan denken. Toch wel vreemd.

Annet

Annet

15-11-2013 om 15:05

Ik snap Havo/vwo niet bij dit IQ

Op Wikipedia staat dat bij dit iq hoort: vmbo-tl of vmbo-tl/havo
Op basis waarvan zegt de psycholoog havo/vwo?

Je noemt geen LVS-scores. Hoe laag is die voor begrijpend lezen?

J (en Monique)

Bij die score 'past' echt geen HAVO/VWO advies. Hoe komt de psycholoog tot dat advies??

Monique: geen enkele test is 100% te vertrouwen. Ook een individueel afgenomen IQ test niet. Het geeft altijd alleen een indicatie, maar het is nooit keiharde wetenschap.
Hier kwamen bij onze oudste zoon de WISCIII en NIO (3 jaar later afgenomen) op 1 puntje verschil overeen. Dat kan dus ook.

Marie

Marie

15-11-2013 om 16:19

oude discussie - hoe afgelopen?

Nio stelde deze vraag in maart.

Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd naar welke scholen de kinderen uiteindelijk gegaan zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.