Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Lynn

Lynn

01-07-2014 om 09:11

Schoolkamp (gr 8) en waardevolle spullen

Hoe gaat jullie basisschool om met schoolkamp en groep 8 en waardevolle spullen bijv dure telefoons, I-pads, I-pods etc.? Bij ons op school wordt het niet verboden ze mee te nemen en dus wil kind het meenemen.

Mogen ze die meenemen? Wat als ze iets doen waarbij ze hun waardevolle spullen niet bij zich kunnen houden (sporten, zwemmen, activiteit)?

Weet iemand toevallig of je reisverzekering het normaalgesproken dekt? Maar dan moet je waarschijnlijk aangifte doen bij de politie?

Niet meegeven

Als je je er zo druk om maakkt zou ik het niet meegeven. Er is geen telefoon nodig. De leerkrachten hebben er een.

Dalarna

Dalarna

01-07-2014 om 09:19

pfft

Wat doet jullie school moeilijk zeg, gewoon verbieden, dat doen ze allemaal hier. Mobieltje mogen niet (ze willen niet dat er zomaar ouders gebeld gaan worden) en potdorie neem een spelletje mee, er zijn zoveel kinderen dat je toch niet vermaakt hoeft te worden met een apparaat?

Mijn kind heeft vorige week zitten blackjacken om snoep (en mam dat was illegaal!!)

inderdaad

gewoon niet meegeven. Is nergens voor nodig ook.

creabea

creabea

01-07-2014 om 09:24

thuislaten!

Veel te ingewikkeld, van die dure apparaten mee. Op vakantie hebben wij al zo min mogelijk van dat spul mee, anders moet je er aldoor op passen. Daarbij: kunnen ze ook eens afkicken van het schermpje ;-p

Ze mogen neem ik aan toch ook geen geld mee (of misschien een klein beetje zakgeld?)

Dalarna

Dalarna

01-07-2014 om 09:33

creabea

Hier mochten ze max 15 euro mee maar dat vind ik toch anders dan een duur apparaaat.

vlinder72

vlinder72

01-07-2014 om 09:42

Niet meegeven

Volgens mij mochten ze het ook niet meenemen maar I pods/I pads en dergelijke zijn nergens voor nodig. Bellen doen ze toch niet en ik denk niet dat het de bedoeling is dat de kinderen gaan zitten gamen. En als er echt iets is kan je de leiding bellen.

Mijn zoon had niets van waarde bij zich op kamp. Zelfs geen geld.

Bloemetje11

Bloemetje11

01-07-2014 om 10:41

Niet meenemen

Hier mag het ook niet. Geld: max 10 euro. Verder oude kleren mee, zoon kan nog wel eens iets vergeten mee terug te nemen,
Heerlijk toch, even zonder schermpjes?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

01-07-2014 om 11:23

Verbieden

Ook hier mogen ze het gewoon niet meenemen. Lekker makkelijk.
Dochter is nu op kamp en zij heeft alleen maar oude spullen mee. Oude kleren, oude handdoeken, theedoek met een vlek, oude slippers etc. En 10 euro en een stok kaarten.

Schermpjes zijn op een kamp echt niet nodig en zitten waarschijnlijk ook de gezelligheid in de weg.

en

Als het vanuit de school niet verboden wordt, is dat natuurlijk nog geen reden waarom je als ouder geen nee zou kunnen zeggen.

Hier ook verboden

Hier werd het sterk afgeraden om waardevolle spullen mee te geven/nemen en telefoons en dergelijke waren gewoon verboden. Het gaat om het beleven als groep, en daar past niet bij dat je in je eentje op je mobiel gaat zitten turen. Ook snoep meenemen was verboden, de organisatie zorgde voor voldoende lekkers. En ook zakgeld mee mocht niet.
Ik vind het prima zo. Hoewel ik me van mijn eigen kamp herinner dat er een kampwinkeltje met snoepgoed en chips was, waar je van je eigen geld lekkere dingen kon kopen. Ik kreeg in die tijd nog geen zakgeld, dus dit was een hoogtepunt van het kamp voor mij .

Hier ook verboden

Op het schoolkamp van mijn zoon zijn school mochten er ook geen telefoons en andere schermpjes mee.

Ook als het wel zou mogen zou ik toch geen telefoon, Ipod of Ipad meegeven (niet dat mijn zoon die spullen überhaupt heeft). De kans is groot dat er iets kwijt raakt of stuk gaat, een telefoon hebben ze niet nodig en schermpjes voor de lol lijken me op kamp ook de gezelligheid en gezamenlijkheid in de weg staan.

Mocht je beslissen je kind toch die spullen mee naar kamp te laten nemen, bespreek dan van te voren met school hoe ze er mee om gaan. Hebben ze een veilige bewaarplek indien nodig of is je kind zelf verantwoordelijk (en moet je dus ook niet zeuren als je schade hebt), zijn er restricties aan het gebruik? Je kan bij je verzekering navragen of de spullen op kamp gedekt zijn. Aangezien de meeste scholen meenemen van dat soort spullen niet toestaan zal je hier weinig ervaringen tegenkomen over schadedekking e.d.

skik

En hier

was dat ook verboden. School was er vrij duidelijk over: geen mobiele telefoons, geen tablets of andere electronica, geen geld en geen snoep. Was geen enkel probleem. Zoon heeft een topweek gehad op kamp!

Dalarna

Dalarna

01-07-2014 om 15:06

als ik jou was

... zou ik bij school aandringen om het alsnog te verbieden, zoals je ziet doet geen enkele school dit.

Tango

Tango

01-07-2014 om 15:10

Hier niet verboden

Hier was het vorig jaar (en ik hoorde ook dit jaar) niet verboden. Dochter had toen wel haar mobiel mee, maar dit was nog gewoon een simpele, geen smartphone want die kreeg ze pas toen ze naar de middelbare school ging. Dure smartphones, Ipads en Ipods zou ik niet meegeven maar goed, ik heb makkelijk praten want die hebben we hier niet. Ja, een Ipad nu van school omdat dochter nu in een Ipadklas zit. Maar die mocht ook daar niet mee op kamp.
Toen dochter dus in groep 8 zit had ze dit allemaal niet. Als je kind echt wil bellen zou ik een goedkope mobiel meegeven.
Wel jammer dat scholen er geen beleid op hebben hoor. Vond ik destijds ook. Sommige kinderen gaan dan toch van alles meenemen als dit mag van ouders en andere mogen weer niets mee. Als niemand het mee mag is dat toch een stuk duidelijker.

Thursday Next

Thursday Next

01-07-2014 om 15:25

sluit aan bij het koor:

niet meenemen! Hier op groep-8-kamp en scoutingkampen is het verboden, het staat op de lijst "dit laat je thuis" vermeld. Brugklaskamp weet ik eigenlijk niet meer. Dochter laat mobiel zonder problemen thuis (maar haalt de schade na afloop wel weer in).

pooh bear

pooh bear

01-07-2014 om 19:44

Hier bij brugklaskamp

Dochter gaat volgende week op kamp met de brugklas en dan mogen ze wel mee. Maar alle mobieltjes moeten worden ingeleverd. Daar mogen ze dan elke dag een uur op.
Toen ze nog op de basisschool zat gingen ze met groep 6,7 en 8 op kamp en toen mochten er geen mobieltjes mee.
Ze gaat ook een x per jaar op ponykamp en daar zijn mobieltjes ook verboden

zebra

zebra

01-07-2014 om 19:59

verboden

volgens mij was het destijds, 3 jaar geleden, verboden om mobieltjes en andere (duurdere) spullen mee te nemen op schoolkamp. Ook mochten de mobieltjes niet mee tijdens de survival in de 2e klassen van de middelbare school.

Paal

Paal

01-07-2014 om 21:34

Lastig verbieden

Het verbieden zorgt ervoor dat je als school maatregelen koet nemen als kind toch meeneemt. Daarom is verbieden lastig. Van ouders mag het mee, juf wil het niet. Kind tussen 2 vuren.
Hier wordt het zeer dringend afgeraden en met klem benoemt dat de school niet verantwoordelijk is.
Er gaat wel eens een mobieltje mee, maar er is geen kind dat met z'n mobieltje speelt.
Samen voetballen, kaarten ed is vele malen leuker.

Jaina

Jaina

01-07-2014 om 21:43

Niet

Of het van de school nou wel of niet mag ik zou niet toestaan dat ze dure spullen meenemen. Die kan je namelijk alleen maar kwijtraken. Desnoods geef je een goedkoop tweedehands mobieltje mee als een telefoon echt noodzakelijk is (maar ik zie niet echt in waarom?) maar zeker geen dure smartphones en dergelijke.

Annet

Annet

01-07-2014 om 21:55

Twee keer meegemaakt

Bij oudste (5 jaar geleden) mocht er een mobiel mee, smartphones waren er nog niet. Oja, een mp3 speler mocht ook, zolang je ook oortjes meenam. De mobiel werd centraal bewaard. 1x per dag mochten ze naar huis bellen als ze wilden.
Nodig? Bij ons wel. Oudste werd gepest. En wij wilden zeker weten dat het goed ging. Berichten van leerkrachten vertrouwde ik niet voldoende, met reden......

Jongste mocht ook spullen mee (andere school, vorig schooljaar), geen beperkingen, wel een advies over contant geld (weinig). Er was dagelijks een belmoment voor degenen die dat wilden. Hij had een goedkope mobiel mee, geen dure spullen. Geen idee of ze de telefoons veilig bewaarden.

Lynn

Lynn

02-07-2014 om 11:29

Dank

Dank voor jullie reacties, onderschrijven helemaal hoe ik erin zit.

Gisteravond met kind besproken. Toch niet verboden maar alle risico's benoem. Ook dat kind alles zelf moet betalen als er schade is, kwijt, gestolen. Dat verzekering sowieso niet alles dekt, maar misschien wel niets als er geen aangifte is (en dat de juf dat vast niet kan doen).

Kind zelf laten nadenken: en besloten het niet mee te nemen.
Worden volgende week vast heel gezellige, ook zonder mobiel!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.