Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anoniem

Anoniem

20-04-2018 om 16:56

Schooljaar tot 1 mei

De school van mijn zoon (nu mavo 2) heeft bedacht dat het schooljaar op hun school tot 1 mei loopt. De kinderen die nu in de tweede zitten, zullen na 1 mei verder gaan als derde in nieuwe klassen op basis van de door hen gekozen richting. Cijfers die tussen 1 mei en de zomervakantie gehaald worden, tellen mee als periode 1 van schooljaar 2018-2019.

Andere scholen in de regio laten het schooljaar wel gewoon tot aan de zomervakantie lopen en onze school is hier vrij uniek in. Op dit moment staat echter al vast dat mijn zoon niet over gaat naar de derde en de school doet niet aan zittenblijven. Mijn zoon zal dus moeten afstromen en/of doubleren op een andere school. Hierover zijn we al in gesprek.

De scholen waar mijn zoon mogelijk volgend schooljaar terecht zou kunnen, geven echter allemaal aan niet aan tussentijdse instroom te doen (uiteraard wel bij verhuizingen) en zij hebben hun schooljaar gewoon tot de zomervakantie lopen en weten dus pas in juni of er plek is.

Redenerend vanuit mijn zoon zou ik hem het liefst per de meivakantie naar een andere school hebben. De school waar hij graag heen wil, gaat nog kijken wat mogelijk is, maar vindt dit wel lastig en vooral een probleem van de huidige school. Formeel hebben ze daar natuurlijk gelijk in. De huidige school blijft verantwoordelijk voor hem tot er een nieuwe plek is. Aan dat formele heb ik echter weinig. Ook al houden ze hem die laatste 2 maanden, hij komt dan in een klas waar hij eigenlijk niets te zoeken heeft. Zijn eigen klas bestaat na de meivakantie niet meer en hoe school dit voor ogen ziet, weet ik nog niet. Laten ze hem die laatste twee maanden plaats nemen in een ‘derde’ klas waar toevallig een paar vriendjes in zitten op basis van een richting die hij niet gekozen heeft? Niveau dat hij niet aan kan en toetsen maken voor jan met de korte achternaam? Sociaal misschien de beste oplossing, cognitief zeker niet. Cognitief zou hij waarschijnlijk beter passen in een ‘tweede’ klas (dus feitelijk de eerste), maar in die klassen kent hij niemand en moet hij daar dan 2 maanden zijn tijd uitzitten?

Nu is hij net 2 weken ziek geweest, maar als ouder baal ik gigantisch van deze situatie en ik ben benieuwd hoe jullie er tegen aan kijken en misschien nog wel meer hoe jullie dat praktisch het best zouden aanvliegen dan formeel. Formeel weet ik ook wel dat school hem die laatste 2 maanden moet houden en dat ze verplicht zijn passend onderwijs te geven, maar dat zie ik dus niet gebeuren.

Ik hoop er uit te komen met onze gewenste school, maar de kans is groot dat die pas in juni weten of er plek is.

Dees

Dees

20-04-2018 om 17:08

Niet jouw probleem

Het is niet jouw probleem maar de probleem van je zoons school.

Anoniem

Anoniem

20-04-2018 om 17:14

Niet mijn probleem

Formeel niet nee, dat weet ik. Toch merk ik nu al dat mijn zoon de dupe wordt en daar zit dus mijn probleem of beter gezegd, dat van mijn zoon. En helaas kan zoon al slecht tegen veranderingen.

Emmawee

Emmawee

21-04-2018 om 00:30

Wat een waanzin...

Hoe verzinnen ze zoiets? Is deze school een soort eiland zonder verbinding met de omgeving?
Ik zou hier echt flink stennis over maken. Hoe gaan ze dit praktisch doen met de instroom vanaf de basisscholen? En met andere uitstroom / instroom?

@Emma

@Emma

21-04-2018 om 06:51

Zorgen

Ja, wat een waanzin. Ik zou me ook zorgen maken om het welzijn van mijn kind. Formeel is het niet jouw probleem maar je hebt er natuurlijk wel één!
Waar zijn de andere ouders? Hij is vast niet de enige. Is er een samenwerkinsverband of een schoolwisselaarsconvenant tussen scholen in de omgeving? Wat zegt de inspectie?

Lynn

Lynn

21-04-2018 om 07:31

Is de MR hier in gekend?

Hebben ze dit opeens bedacht gaandeweg dit jaar?
Dus de spelregels onderweg gewijzigd?

Ik kan me niet voorstellen dag dit mag.

Misschien inderdaad contact opnemen met de MR (oudergeleding) en vragen of ze weten of dit wel mag en of er toestemming is van de MR.

Wanneer is bekend gemaakt dat ze het schooljaar tot 1 mei laten lopen? Dat moeten leerlingen toch al lang van tevoren weten (voor begin schooljaar) om daar met hun cijfers rekening mee te houden?

Anoniem

Anoniem

21-04-2018 om 11:30

Reactie

Bedankt voor jullie antwoorden. Even een zo volledig mogelijke reactie zonder al jullie vragen letterlijk te herhalen.

Het betreft een relatief nieuwe school in een grote stad. De school maakt deel uit van een groter bestuur en daarmee ook van het samenwerkingsverband uit deze stad. En ja, ook in deze stad zijn afspraken voor de leerlingen die van scholen moeten wisselen. Volgens mij heb ik die op dit forum al eens aangehaald bij een andere vraag.

De school betreft dus geen eilandje, maar ze gaan wel op een andere manier om met bestaande afspraken en zijn in die zin vrij uniek hier in de regio, voor zover ik heb kunnen nagaan en wat ik terug krijg van andere scholen.

Een van de afspraken tussen de scholen in de stad is dat op 1 mei bekend moet zijn welke leerlingen door opstroop of afstroom van school moeten wisselen. Deze afspraak staat ook op papier, al las iemand hier op het forum die afspraak anders. Dit is echter wat ik ook van de verschillende scholen terug krijg, dus wat in ieder geval de praktijk is waar we mee te maken hebben.

Alle andere scholen laten het schooljaar na 1 mei gewoon doorlopen. De kinderen die moeten opstormen of afstromen krijgen het daar netjes voor 1 mei te horen, kunnen vervolgens op zoek gaan naar een andere school, maar voor hen verandert er niet veel en op die scholen is die afspraak dus best praktisch. Het is immers ook voor ouders best vervelend als je pas op het allerlaatste moment te horen krijgt dat je op zoek moet naar een andere school.

Zoals gezegd is de school van mijn zoon relatief nieuw en daardoor ook nog in ontwikkeling. Dit is het derde schooljaar van de school, maar ze komen wel voort uit een organisatie die al veel langer bestaat in deze stad. Kennis binnen de organisatie bestaat dus al wel. Doordat school nog in ontwikkeling is, veranderen ze de dingen gaandeweg nog wel eens.

Vorig jaar liep ik daar op dit punt voor de eerste keer tegen aan. Zoon zat in de eerste en op dat moment stond alleen in de schoolgids dat de tweede per 1 mei verder zou gaan als derde. Mijn zoon zat in de eerste en die regel vond ik op dat moment voor mij dus niet relevant. Op een gegeven moment kwam zoon echter thuis met het verhaal dat de cijfers die ze vanaf dat moment zouden halen, mee telden als periode 1 van jaar 2. Dit vond ik vreemd en in de eerste instantie ging ik er van uit dat dit tegen de kinderen was gezegd om ze ook in die laatste periode gemotiveerd te houden. Alle kinderen wisten op dat moment namelijk al zeker dat ze over zouden gaan.

Voor de zekerheid heb ik toen toch navraag bij de mentor gedaan. Die bevestigde het verhaal van mijn zoon. Hij vertelde dat ze dit in maart/april (2017) als docenten hadden bedacht, omdat die laatste periode anders zinloos was. Op dat moment was het voor mij een puur cijfertechnisch verhaal, want de klas bleef op dat moment hetzelfde. Ik ben vervolgens verder navraag gaan doen of dit zomaar mocht.

Van de onderwijsinspectie kreeg ik toen (vorig jaar) te horen dat dit alleen mocht als dit vantevoren was afgestemd met de mr en ook was vastgelegd in de schoolgids. In de schoolgids stond hier zoals gezegd niets over en dit heb ik vervolgens weer bij de mentor aangegeven. Die heeft mijn punt doorgegeven aan een teamleider en de reactie was dat ook al mocht het niet, zij deden het toch. Zij waren een nieuwe school en konden niet alles vantevoren geregeld hebben en dus moest ik hier maar begrip voor hebben.

In die periode ben ik op zoek gegaan naar een mr, maar er bestond nog geen oudergeleding van de mr.

Na de zomervakantie verschenen die cijfers niet meteen als periode 1 in magister en ik hoopte dat ze toch iets met mijn opmerking hadden gedaan. Na een tijdje begonnen er echter toch cijfers van voor de zomervakantie als periode 1 in magister te verschijnen. Op dat moment heb ik een mail naar de directie gestuurd, dat dit naar mijn idee niet kon. Van de directie kreeg ik de verwijzing naar die ene regel in de schoolgids dat de tweede per 1 mei de derde zou worden. Er stond echter niets over de eerste die de tweede zou worden, maar hier kreeg ik geen reactie op. Ze deden het toch.

Er liepen echter meer dingen niet zoals het hoorde en over het geheel heb ik twee maanden geleden een klacht naar het bevoegd gezag gestuurd. In die klacht heb ik ook dit punt meegenomen. In de schriftelijke reactie die ik kreeg stond over dit punt alleen dat de communicatie beter zou hebben gekund.

Inmiddels zit zoon dus al Een ftijd in de tweede en nu loop ik weer tegen dit punt aan en nu ook praktisch. Dit stukje stond dus wel op tijd vast in de schoolgids, maar het komt niet overeen met de stedelijke afspraken. Alle andere scholen laten het schooljaar wel tot de zomervakantie doorlopen en daar hebben de kinderen die moeten op- of afstromen geen probleem. Juist nu zoon moet afstromen hebben we wel een probleem. En natuurlijk is dat het probleem van school, zij blijven tot de zomervakantie verantwoordelijk voor mijn zoon en zelfs nog langer als er geen alternatief wordt gevonden.

Maar dat is op papier. Ja, ik kan mijn zoon gewoon naar school sturen en daar zoeken ze het maar uit met hem. Ze zullen hem niet wegsturen, want zij weten ook dat hij er sowieso tot de zomer zit, maar er ontstaat wel een situatie die niet wenselijk is (of die ik in ieder geval niet wenselijk vind) voor mijn zoon. Ik streef dan ook echt naar een tussentijdse schoolwissel, waarbij ik hem bij voorkeur laat instromen in een klas waar hij na de zomer in zou kunnen blijven, maar waarschijnlijk gaat dat niet lukken. Stampen maken lijkt ook niet het gewenste effect te geven, dat gaat veel te veel tijd kosten. Gelijk hebben is immers nog steeds wat anders dan gelijk krijgen.

Andere ouders heb ik nog niet echt gesproken. Op een middelbare school sta ik niet meer aan het schoolplein en bovendien hebben alleen de afstromers echt last van dit probleem. Een klasgenoot van zoon is inmiddels overgestapt naar een andere school, maar dat lukte alleen door een buurvrouw die op de andere school werkte, dat soort connecties heb ik niet. Van de gewenste andere school begreep ik dat er al meer leerlingen van de huidige school hadden aangeklopt die tegen hetzelfde probleem op lopen, maar ik heb dus geen idee wie dat zijn.

Zoon trekt het op het moment nog heel slecht op de huidige school en hij is de afgelopen 2 weken ziek thuis geweest. Hij ziet er extreem tegen op om weer te gaan en als ik heel eerlijk ben kan ik me dat voorstellen. Ik weet dat ik hem weer moet sturen, maar dat is puur omdat het moet en niet omdat het goed is voor hem. Ik overweeg schoolarts of lpa in te schakelen, maar dat vind ik toch ook eng.

Wat een ingewikkeld verhaal

Betekent dat dat hij na 1 mei naar een andere klas gaat (namelijk de 2e doubleren) of gaat hij wel gewoon mee naar de 3e?

Ik heb wel vaker van dit systeem gehoord, maar dan op de volgende wijze: de leerlingen blijven gewoon in hun klas tot het einde van het schooljaar (het is gewoon de tweede), maar ze nemen enkele cijfers mee naar het volgende jaar. Dat is in de bovendbouw al heel gewoon. Het lijkt me niet zo’n enorm probleem.

Het is aan de school om voor je zoon een andere school te vinden als ze menen dat hij van school moet. Dat is echt hun probleem. Jij moet je zoon gewoon naar school sturen. Er is geen excuus. Vooral: als je wel dat de school zijn verplichtingen nakomt moet je je vooral keurig aan de regels houden.

De schoolarts of lpa zullen je niet kunnen helpen.
Het is volkomen begrijpelijk dat je zoon goed de pest in heeft, maar hij zal er doorheen moeten. Een ziekte is het niet. De schoolarts en lpa zullen geen dispensatie verlenen. Sterker nog: als er van je zoon het beeld gaat ontstaan dat hij veel verzuimt, dan zal het nog lastiger worden om op een gewenste school te belanden.

Het leven is vreeslijk oneerlijk, maar het is te laat om iets te veranderen.
Helaas.

Anoniem

Anoniem

21-04-2018 om 13:48

Formeel gezien

Formeel gezien heb je voor een groot deel gelijk. Het mag niet wat school tussentijds verandert, maar zij zijn degene die verantwoordelijk zijn en zij zijn officieel verplicht een andere school aan te bieden.

Toch gaat dat de oplossing niet worden. Als moeder ben ik namelijk verantwoordelijk voor het welzijn van mijn kind. Ik woon in een grote stad en niet alle VMBO-scholen hier in de stad zijn even prettig voor mijn zoon om heen te gaan. Mijn zoon is geen pion die je gewoon op een willekeurige school neerzet, als moeder wil ik namelijk ook dat mijn zoon op een veilige en verantwoorde manier naar school gaat en wat dat betreft kies ik bij voorkeur zelf de school uit waar hij heen gaat. Daar ben ik nu ook mee bezig.

De klassen veranderen hier dus inderdaad per 1 mei. De tweede klassen worden derde klassen waarbij de leerlingen worden ingedeeld op basis van de gekozen vakken. De eerste klassen worden tweede klassen, maar voor die klassen verandert nog niet veel en die worden dus ook niet door elkaar gegooid. Waar school mijn kind plaatst, is mij op dit moment nog niet bekend, maar zeker is dat het een nieuwe klas gaat worden.

En nu reageer ik misschien te gepikeerd of te aangebrand, maar voor wat betreft dat mijn zoon niet ziek zou zijn, raak je me gewoon te veel en waarschijnlijk reageer ik te heftig, maar wie ben jij om te bepalen of mijn zoon hier niet letterlijk ziek van is? Zoals gezegd is dit niet het enige dat speelt op school en bovendien heeft mijn zoon ook wat trekjes waardoor hij heel slecht tegen veranderingen kan en veel structuur nodig heeft. Afgelopen maanden is een en ander nogal opgestapeld en twee weken geleden stortte zoon als het ware in. Volwassenen mogen overspannen zijn, mogen een burn out hebben en mogen zich ziek melden als het ze teveel wordt. Mijn zoon loopt op het hele jaar op zijn tenen door van alles en nog wat. Hij gaat niet voor niets afstromen/blijven zitten. Voor hem is dit gewoon een druppel. Mag je het mee eens zijn of niet, maar ik had hem wat anders gegund en blijf mijn uiterste best doen om hem zo snel mogelijk op een andere school te krijgen die bij hem past en ik probeer gewoon te doen wat ik denk dat het beste voor hem is.

Lusithania

Lusithania

21-04-2018 om 14:17

Misschien

Wat ik weet zijn samenwerkingsverbanden heel gevoelig voor 'thuiszitters'.
Toen ik met het samenwerkingsverband contact opnam en mijn zorgen uitte over een in potentieel thuiszittende dochter, kreeg ik direct de directeur te spreken.
Later heb ik haar ook ziek moeten melden en drie maanden later had ze een nieuwe school (wel met zomervakantie).
Mede door mijn gesprek met de directeur is het balletje gaan rollen en is mijn dochter naar een school van haar keuze gegaan.

Waar wordt jouw zoon geplaatst?

Dus je zoon mag niet doubleren en moet van school.
Per 1 mei worden er al nieuwe klassen gevormd. Jouw zoon gaat niet naar de 3e. Naar de 2e mag ie niet, want hij mag niet doubleren. Waar gaat hij dan wel heen?
Zodra school hem toelaat in een 2e klas, kan men niet meer aankomen dat ie niet mag doubleren op school. Dat heeft hij dan namelijk al wel gedaan en wel op aanwijzing van de school.

Je hebt trouwens gelijk hoor. Ik ben geen dokter. Ik ga niet met jou in discussie over zijn ziek zijn. Ga maar naar de GGD/jeugdarts. Je hoeft in eerste instantie niet naar de LPA.
Vertel je verhaal maar aan de GGD. Die zal er wel een mening over hebben.

Anoniem

Anoniem

21-04-2018 om 16:21

Deze

Deze had ik inderdaad nog niet bedacht. In feite doen ze al wat ze zeggen niet te doen, juist door dat rare schooljaar. Als ze hem in de tweed plaatsen na 1 mei, laten ze hem in feite doubleren en als ze hem in een zogenaamde derde klas plaatsen, hebben ze hem bevorderd, zonder dat te willen. Als beide officieel niet het geval is, blijkt weer eens dat het schooljaar officieel bij de zomervakantie eindigt. Hoe dan ook, het is krom wat ze doen, alleen op dit moment schiet ik er niets mee op.

En als dit het enige was, dan had ik hem inderdaad gewoon laten gaan, zij zijn verantwoordelijk tot er een andere school is, maar wat ik al schreef, er speelt meer. School laat nog steeds steken vallen en dit is een van de druppels. Als het ook maar even gaat, gaat hij natuurlijk wel naar school, maar het moet wel gaan. Hopelijk kan hij zo snel mogelijk ergens anders terecht.

Samenwerkingsverband is al bekend met het probleem en wil proberen te helpen. Nadeel is dat wij op de grens van het samenwerkingsverband wonen en de voorkeursschool ligt er net buiten, maar wie weet kunnen ze helpen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.