Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Moeder

Moeder

18-11-2013 om 08:48

Schoolfeest op donderdagavond

Mijn dochter heeft donderdag een schoolfeest, ze zit in de derde en het is van half 9 tot half 12. Het feest is in een andere gemeente als waar de school staat dus eigenlijk kan niemand op de fiets naar huis. Voor mij is het 20 minuten met de auto.

De kinderen zijn natuurlijk op vrijdag het eerste uur vrij maar ze vergeten de ouders. Ik moet om kwart voor zes op en normaal slaap ik al uren om 12 uur.

Is dit nu normaal?


Hadewich

Hadewich

18-11-2013 om 09:08

Carpoolen?

Misschien kun je wat afspreken met andere ouders, dat jij je dochter en vriendinnen/klasgenootjes brengt en iemand anders ze ophaalt? Dan word je vast nog wel wakker als ze thuiskomt midden in de nacht, maar hoef je er niet meer uit om ze te halen.

Hier zijn schoolfeesten ook vaak op donderdag, ik vind het ook niet zo logisch. Het kerstfeest voor de bovenbouw is dit jaar toch maar naar de vrijdag verplaatst. Dat zou ook eerst op donderdag zijn.

Ja, dat is normaal

Een locatie afhuren voor een feest is nou eenmaal stukken goedkoper op donderdag dan op vrijdag of zaterdag, voor zover discotheken e.d. überhaupt hun locatie al op weekenddagen zouden verhuren. Half twaalf is trouwens nog een hele keurige eindtijd, hier duren schoolfeesten meestal tot één uur. En het is het lot van tienerouders dat ze hun kinderen 's nachts op moeten halen of niet kunnen slapen tot ze veilig thuis zijn.

skik

Skik

Shit. Dacht ik toch dat de slaapellende wel voorbij was toen de kinderen met 3 jaar eindelijk de nacht doorsnurkten zonder mij wakker te maken. Was even vergeten dat we dit gemier dus weer krijgen als die kinders groter worden

Groeten,

Temet

@Temet

Maak je borst maar nat er komen nog genoeg discoavonden aan dan mag je ze tussen 2-4 uur gaan ophalen.....

...en als ze op eigen gelegenheid naar huis komen....
....slaap je ook niet echt rustig....

Tango

Tango

18-11-2013 om 11:29

Hier op dinsdag!

Ik zag net dat het kerstgala hier op dinsdag is. De volgende dag zijn ze dan wel het eerste uur vrij maar handig vind ik het niet. Ze moeten dan nog 3 dagen naar school voordat het kerstvakantie is. Daarnaast heeft dochter op woensdagavond een try-out voor een kerstvoorstelling. Dat zal niet veel meer worden op donderdag en vrijdag...

Yura

Yura

18-11-2013 om 11:49

Hier ook

Hier doen ze het ook op donderdagavond. Ik vind dat ook waardeloos, lig je er zelf heel laat in. Tuurlijk zijn locaties goedkoper, maar waarom kan het niet gewoon in de aula dan op zaterdagavond? Dat deden wij vroeger op school ook zo, wij hadden daardoor ook veel vaker schoolfeesten. Bij mijn kinderen is het maar 2x per jaar. Overigens hadden wij ook een leerlingenvereniging die het organiseerde, waar mijn kinderen het heel normaal vinden dat het door het personeel georganiseerd wordt.
Maar helaas Temet, kinderen krijgen verandert blijvend wat aan je slaap. Mijn ouders hebben nu weer een kleinkind (niet mijn kind) te logeren, omdat het thuis even niet lekker ging, dus zelfs als je kinderen over de 40 zijn blijft het lastig.

Jaina

Jaina

18-11-2013 om 12:09

Yura

De aula is natuurlijk niet op elke school groot genoeg. Op de scholengemeenschap waar mijn kinderen eerst zaten hebben ze ook een keer een feest op school georganiseerd. Dat liep wat uit de hand want er kwamen meer leerlingen dan verwacht, de aula was veel te klein en men ging dus uitzwerven over de school, sommige kinderen hadden alcohol gesmokkelt en dat was vrij makkelijk omdat school niet goed te beveiligen was en uiteindelijk zijn er diverse vernielingen geweest plus veel opruimwerk. Dat was de laatste keer dat zo'n grootschalig evenement binnen de schoolmuren plaats vond.
Op het gymnasium waar mijn andere kinderen zaten was veel te weinig ruimte om zelfs maar te denken aan het organiseren van een feest op school.

Jasam

Ik heb geen rijbewijs (partner wel). Misschien moet ik dat maar even zo houden

Groeten,

Temet

Jaina

Jaina

18-11-2013 om 12:12

Verder

Zover ik weet is het heel normaal. Regelmatig zijn er op school avond activiteiten en die zijn soms laat afgelopen. Ik heb nu ervaring met meerdere middelbare scholen en allemaal hadden ze wel eens een schoolfeest, toneelavond of andere activiteit op een doordeweekse avond die pas na 23:00 of zo afgelopen was. Voor mij geen enkel probleem want ik ben toch meer een avondmens dus ik vind 's avonds laat ophalen niet erg storend maar ik kan me voorstellen dat als je normaal al om 22:00 of zo naar bed gaat je er van baalt. Misschien kan je een taxi bestellen en haar met de taxi naar huis laten gaan? Dat doe ik wel eens als ik geen gelegenheid heb om te halen/brengen.

Moeder

Moeder

18-11-2013 om 12:41

Lastig

Meerijden is lastig, ze heeft niemand in haar klas die in ons dorp woont en ik denk niet dat de paar die ze via via kent gaan en ik kan mij zo voorstellen dat zij ook liever brengen dan halen.

Als het in het weekend is haal ik gewoon op, dat vind ik geen probleem maar ik heb toch ook mijn slaap nodig voor een volle werkdag. Ik heb amper vijf uur slaap die nacht.

@ Temet

Dat riekt naar "met voorbedachte rade"

Paal

Paal

18-11-2013 om 15:04

Docenten

Behalve het afhuren van zalen zijn er ook nog docenten die prijs stellen op vrije vrijdagavonden. Hier is het de gewoonte dat er een aantal aanwezig zijn en ik vind dat we als ouders zijnde ook aan hen mogen denken.
En ja, ophalen als je zelf vroeg naar bed wil past niet bij elkaar. Maak je borst maar nat, dit is pas de eerste keer.
De nachten met kleine kinderen zijn hier niets bij.

maar als er nu geen ouder meer aan meewerkt...

.... dan verschuiven die feesten vanzelf toch wel weer naar vrijdagavond. Ik lees hier alleen maar van ouders die er van balen dat ze op donderdag pas om 1 uur 's nachts in bed liggen terwijl om half 7 de wekker gaat. Je hóeft er niet aan mee te werken natuurlijk.

(net als die 18+ computerspellen.... van die ouders die het toch maar kopen voor hun 10-jarig kroost, 'want anders spelen ze het ergens anders'. Dat geldt voor een ander toch net zo goed.... grr.)

puberouder

puberouder

18-11-2013 om 18:45

tjonge zeg

Tjonge zeg, wat een gedoe maken sommige ervan.

We hebben het hier over pubers, waarvan de meesten gewoon zelf op de fiets naar huis kunnen gaan. Natuurlijk kan dat niet altijd, maar loop toch niet zo zielig te doen. En er zijn ook genoeg ouders voor wie de vrijdagavond heel onhandig is. Of ouders die überhaupt geen auto hebben. Ouders die nog een klein kind thuis hebben dat niet alleen thuis kan blijven. Ouders die nachtblind zijn en 's nachts helemaal niet durven te rijden. Of kinderen die op zaterdagochtend om 8 uur op het sportveld moeten staan.

Probeer gewoon in oplossingen te denken en blijf niet zo hangen in sentimenten als 'ze vergeten de ouders' of 'waarom kan het niet gewoon in de aula'. En laat je puber zelf meedenken over een oplossing, daar zijn ze op die leeftijd écht oud genoeg voor. Geef gewoon jouw grenzen aan, bijvoorbeeld het uiterste tijdstip dat je wilt rijden. Wil je kind toch langer blijven, dan zal hij of zij zelf wat moeten regelen.

Yura

Yura

18-11-2013 om 19:19

Jaina

Daar heb je natuurlijk gelijk in. Je vergelijkt uiteraard gelijk met de jouw bekende situatie. Bij mijn kinderen op school is genoeg ruimte, de aula wordt zelfs regelmatig verhuurd voor diverse gelegenheden. Komt bij ons ook nog bij dat in het dorp waar de school ligt niet echt een geschikte zaal is (behalve dus de aula van de school). School is nu een beetje zoekende en als ze dus een locatie boeken in een dorp aan de andere kant dan waar wij wonen moet je met een beetje pech nog een flink stuk rijden ook midden in de nacht en als het meer aan onze kant is geldt dat weer voor de ouders van de andere kant. Dus in ons geval zeg ik, lekker op school, is voor iedereen centraal. Is goedkoper ook, want de kaartjes zijn best prijzig, oudste gaat daarom ook nooit naar de schoolfeesten.

met puberouder eens

Het gaat nu eenmaal niet helemaal zoals je het zelf bedacht had. School beslist. Het is niet anders en je kan er moeilijk over doen, maar dat helpt niets.
Het is toch ook niet zo/n ramp als je een keer wat korter slaapt? Ik snap best dat mensen hun slaap nodig hebben, maar van een keertje wat slaap minder overkomt je toch niets?

Molleke

Molleke

18-11-2013 om 19:54

Pfffff

Pubermoeder is mij voor maar ik vind het eerlijk gezegd een beetje gezeur. Een keer wat later op bed, is dat zo'n ramp? Je kunt ook overal een punt van maken.

geta

geta

18-11-2013 om 20:10

maakt me niks uit

Maak je borst inderdaad maar nat. Vanaf nu begint het taxietje rijden. Wij wonen in een dorp waar de vrienden van mijn pubers niet wonen en ook de scholen liggen op 10 kilometer. Uitgaansgelegenheid op 10 en 15 km. Nu kun je natuurlijk volhouden dat je niet gaat rijden maar het lijkt me sterk. Wij halen ze in ieder geval gewoon op. Schoolfeestjes, verjaardagen, uitgaan, carnaval. Als ze niet kunnen blijven slapen sta ik midden in de nacht op en rijd even op en neer. Met liefde Alleen als wij zelf een feestje hebben niet dus. Soms blijven ze hier slapen, dan komen ze samen met de fiets naar ons.

En weet je, ook voor oudste studerend kind taxi ik nog. Omdat ze soms zoveel spullen bij heeft dat in spitstijd in de bus srappen bijna geen doen is. Dan breng ik haar even naar de trein of haal haar op. Kunnen we ook nog even alleen kletsen, is nog gezellig ook.

koffiekwast

koffiekwast

18-11-2013 om 20:13

mooie tijd eigenlijk

de bovenbouw feesten zijn hier wel altijd op vrijdag (donderdag is nog steeds studentenavond en de clubs zijn dus beter op vrijdag te huur) maar eindigen steevast rond een uur of 3 in de nacht. Ook niet mijn favoriete tijd.

Maar over het algemeen vinden de dames wel een logeeradres in de stad (in ruil wordt er hier weer voor gelegenheden gelogeerd en gegeten) en heel incidenteel halen we een keertje (maximaal 1 a 2 keer per jaar - en dat overleven we dan wel weer.)

Hier 4 keer per jaar feest - steeds na afloop van de proefwerkweek en dan aan het eind van het jaar het gala. De 1e en 2e klassen hebben een eigen onderbouwfeest tot 12 uur en gaan ook op het gala wat eerder naar huis. Daarna is het standaard laat voor de bovenbouw.

Maar de feesten zijn legendarisch en als ik zie hoe ze ervan genieten, kan ik alleen maar bedenken dat ze er later enorm goede herinneringen aan over houden.

In mijn tijd werden de feesten trouwens ook al buiten school gehouden in een groot party centrum in het dorp. En ook toen was 2 uur een heel normale eindtijd.

Temet, niet alleen uitgaan

Niet alleen als ze uitgaan kom jij niet aan je slaap, ook als ze een oppasadresje hebben niet. Leuk hoor, gaan andere ouders lekker uit eten, naar de film of naar een feestje en zit ik thuis én mag ik er om 01.00 uur nog uit om dochter af te halen, of kan ik de slaap niet vatten als ze nog niet thuis zijn. Snappie nou waarom ik de leeftijd tussen 6 en 12 interbellum noem?

skik

Tijgeroog

Tijgeroog

18-11-2013 om 21:33

Skik

Echt waar? Ik vind het doodnormaal om de oppas nog even thuis te brengen als we laat thuis zijn. Net zoals ik vroeger na het oppassen ook thuisgebracht werd...

Jesse_1

Jesse_1

18-11-2013 om 21:47

Oef Skik

Wij brachten de oppas ook altijd thuis. Niet altijd even fijn, omdat je dan zelf tijdens je uitje niet kan drinken, maar ja, alleen in het donker fietsen kan niet en je laat de ouders van de oppas toch niet rijden 's nachts!

Marjoleine64

Marjoleine64

18-11-2013 om 22:17

Nou Puberouder

ik denk dat je vergeet dat er veel kinderen toch best ver van school wonen. Mijn zoons (14 en 16) fietsen vrijwel altijd naar school, maar die laat ik echt niet rond middernacht alleen 17 km door de polder terug naar huis fietsen. Dat is dus ophalen, en dat zou ik ook op een doordeweekse avond niet leuk vinden. En 'poolen' is niet altijd mogelijk, want er gaan niet veel kinderen van hier naar diezelfde school die dan ook nog naar hetzelfde feest gaan. Gelukkig zijn er ouders uit een dorp halverwege die wel af en toe willen omrijden, in ruil rij ik dan graag 's ochtends vroeg (via de andere dorpen) naar de sportdag en andere schooluitjes waar ze zo krankzinnig vroeg voor moeten zijn dat de bussen nog niet rijden. Ik ben nl een ochtendmens .
Marjoleine

Marjoleine64

Maar zo'n schoolfeest op donderdag is toch maar zelden. Ik kan me daar echt niet druk om maken. Slaap je wat korter.
Als ze eenmaal uitgaan, wordt het veel vermoeiender. Ik laat mij n dochter dan wel zelf terug fietsen om 3 uur 's nachts. Met een groep, 12 kilometer. Maar echt lekker slapen doe ik niet. Ze mag ook alleen maar als er minstens 4 gaan. Maar dat is eigenlijk altijd wel het geval.
Ik wil haar ook niet belasten met mijn tekort aan slaap. Het is mijn probleem. Zij komt braaf en veilig om half 4 thuis. En ik moet gewoon gaan slapen. Mijn probleem.
Overigens zijn er in die groep genoeg die om die tijd nog een dorp verder moeten fietsen en die dus 16 km onderweg zijn om 4 uur 's nachts. Hier is dat geen probleem. Ze doen het allemaal. En nooit met een brommer of e-bike.

Puberouder

Puberouder

18-11-2013 om 22:32

Marjoleine

Marjoleine, ik schreef ook dat niet iedereen zal kunnen fietsen. Maar dan nog schiet je gewoon niets op met sentimenten en met klagen bij de school. Dan zoek je dus een oplossing. Of beter gezegd: dan laat je je kind een oplossing zoeken. Jij geeft zelf al een voorbeeld van hoe dat prima kan. Het is natuurlijk ook onzin dat al die ouders 's nachts om 2 uur bij de feestlocatie staan om met alleen hun eigen kind naar huis te rijden. Of kind zoekt een logeeradresje, kan natuurlijk ook prima.

Jeetje, je zou bijna vergeten dat die pubers 15 jaar geleden baby waren en hun ouders misschien wel iedere nacht uit hun slaap hielden. En dat deden ze echt niet alleen in het weekend, maar ook door de week. Die schoolfeesten zijn toch niet iedere week?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-11-2013 om 22:37

Dat heel normaal

Ik mag morgen oudste om half een ophalen... Hij heeft de dag erna de eerste 3 uur vrij... Ikke niet. Tja, alles voor de kinderen hè...

Tijgeroog en Jesse, alleenstaande ouders

Mijn dochters passen o.a. op bij alleenstaande ouders en die kunnen natuurlijk niet hun eigen kinderen in het holst van de nacht alleen thuis laten door mijn kind thuis te brengen.

skik

's nachts

Gelukkig ben ik een avondmens maar ik kan er beslist minder goed tegen dan toen ze klein waren. Toen zoon een keer onderuit ging bij een optreden zat ik wel midden in de nacht op de eerste hulp en toch weer een vergadering de volgende ochtend. Op mijn tandvlees.

Monique D*

Monique D*

19-11-2013 om 15:25

Geen probleem bij ons thuis

Moeder,

Kan jouw kind dan niet bij een vriendin logeren? Dan kan ze de volgende ochtend van daar uit naar school en je ziet haar weer thuis na jouw werk.

Het schoolfeest van mijn dochter (16) is rond half 1 afgelopen en ik haal haar altijd op. De aula van haar school is groot genoeg voor de leerlingen. Verder prijs ik mij gelukkig dat zij niet veel om disco's, etc. geeft...
Zoon (nu 19) betaalde na het stappen met een groep een taxi of hij bleef bij een vriend slapen.

Moeder

Moeder

19-11-2013 om 15:33

Naar oplossingen gezocht

We hebben naar allerlei oplossingen gezocht maar het is niet gelukt, mijn dochter geeft ook niet zo veel om die feesten en we hebben ons best gedaan. Het is dus in een heel ander dorp, de eerste jaren waren de feesten in de buurt van school. Veel centraler gelegen dus. Ze woont zo ongeveer het verste van de feestlocatie af.

Vergelijken met feesten in de toekomst waarbij ik haar op latere tijden moet ophalen terwijl ik kan uitslapen vind ik mank gaan. Ze kan dan wellicht wel ergens logeren en ik kan uitslapen. Ik functioneer gewoon niet best op mijn werk als ik zo weinig slaap heb gehad en dat kan blijkbaar niet iedereen begrijpen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.