Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Egel

Egel

13-07-2014 om 23:11

schoolboeken inleveren

Even een vraag over het inleveren van de schoolboeken bij de middelbare school (mijn eerste kind rondt net 1e jaar af). Hier op OO heb ik wel eens gelezen dat ouders meegaan met inleveren omdat ze zo soms kosten kunnen besparen. Dus ik heb geregeld dat ik mee kan.
Maar mijn kind vindt het gênant als ik meega en 'niemand neemt een ouder mee'. Ik denk: 'jammer dan, als het allemaal nogal soepel loopt kan ik het volgend jaar alsnog anders doen, maar dit jaar ga ik toch echt mee'.
Of is het echt echt heel stom en uitzonderlijk als een ouder daarbij mee gaat?
Groeten, Egel


Melle

Melle

13-07-2014 om 23:17

Nooit gedaan

Inleveren is hier echt niks anders dan boeken afgeven, ze worden geteld (of gecheckt met de lijst) en het is klaar. Er is geen boek open gegaan. Wel zeg ik altijd dat als er iets is ze de boeken en lijst weer moeten terugnemen en mij moeten bellen... Maar dat is dus nooit nodig geweest. Ik heb eigenlijk geen idee wat de andere ouders doen.

pooh bear

pooh bear

13-07-2014 om 23:20

Geen idee

Ik heb er eigenlijk helemaal niet over nagedacht om mee te gaan. Dochter gaat woensdag alleen haar boeken inleveren. Ik denk niet dat ze me mee wil hebben.
Ik had haar al voorgesteld haar beste vriendin (andere school) mee te nemen zodat ze daarna samen de stad in kunnen. Maar dat kon ook al niet volgens haar.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

13-07-2014 om 23:23

nee hoor

Meegaan? Waarom dan? Omdat er misschien een kansje is dat een boek wordt afgekeurd én dat jij wél in staat bent om daar met succes protest tegen te maken? Mwah.
Ik zou samen met je zoon even zijn boeken controleren, dan weet je in welke staat hij ze gaat inleveren (en of een eventuele boete wel of niet terecht zal zijn).

Katniss

Katniss

13-07-2014 om 23:26

In de auto wachten

Ik heb dochter altijd met de auto gebracht en moest dan wel blijven wachten in de auto. In geval van discussie had ze me dan dus kunnen halen. Tot op heden is het altijd soepel verlopen. Ik controleer zelf thuis de boeken en plak hier en daar een scheurtje vast.

Thursday Next

Thursday Next

13-07-2014 om 23:51

hier

gaat dochter ook zelf, boeken in haar schooltas en als het niet past nog wat in een fietstas.

Thursday Next

Thursday Next

13-07-2014 om 23:51

oh en

dochter is ook brugklasser dus gaat voor de eerste keer.

Ardenna

Ardenna

13-07-2014 om 23:59

Niet nodig

Nee hoor, dat is niet nodig, ik weet niet bij welke boekenboer de school zit maar bij Iddink is het echt zo gefikst. Mijn zoon zorgt dat de boeken op volgorde van de lijst liggen en als ze er slecht uit zien klaag ik al aan het begin van het jaar zodat dat bekend is. Er waren al meerdere keren beschreven boeken bij, ik klaag daar al niet eens meer over, en tot nu toe zijn ze al drie keer gewoon ingenomen zonder dat er veel naar gekeken is.

Je zou het kunnen doen als Katniss: kind brengen en in de auto wachten, met tien minuten staan ze hier weer buiten.

Yura

Yura

14-07-2014 om 09:37

Nee

Nee dat kan echt niet hoor mee gaan, dat is gewoon een ding van school en je kind. Dat is echt lullig als je ouders mee gaan. Hier werd geen schade gerekend, alleen zoon was een boek kwijt, tja dat moet hij dan van zijn zakgeld betalen, moet hij maar op zijn spullen letten.

dihanne

dihanne

14-07-2014 om 09:47

ook alleen

Hier is dochter ook alleen op pad vandaag, om de boeken in te leveren.
Meegaan als ouder is onbespreekbaar, dat doet niemand.
Dochter heeft ook net eerste jaar middelbare afgerond.

De boeken zien er eigenlijk nog net zo uit als toen ze ze kreeg, dus het zal wel goed zijn

groetjes
Dihanne

armo

armo

14-07-2014 om 10:08

zelf

Ja..heel stom en uitzonderlijk Bij zoons groep gaat geen ouder mee (naar binnen). Er zijn wel ouders die heen en weer rijden maar dat vind ik ook onzin.

nee nee nee

Och arm kind. En stel nou dat er iets is met een boek, dan ga jij je daar ook nog eens mee bemoeien, ter plekke, tussen alle klasgenoten in! Dat kan echt niet hoor, als er een probleem is bel je achteraf maar op.

Linda

Linda

14-07-2014 om 10:47

Alleen

Dochter hier gaat ook alleen (ik moet werken). Ik geef wel expliciet aan haar aan dat ik een lijst terug wil met afgetekend dat het allemaal goed en netjes ingeleverd is (heb op OO weleens gelezen over gezeur achteraf).

Verder gezegd dat als ze op school bij inname klagen dat ze niet goed zijn, dat ze me dan meteen moet bellen.

Dan klaag ik wel door de telefoon over het gezeur met Iddink. Boeken besteld aan het begin van het jaar. Sommigen zien er niet uit. Om later gezeur te voorkomen teruggestuurd naar Iddink en "nieuwe" gekregen die er net zo slecht uitzien . Dus dat zal ik dan wel even met de school bespreken dat ze de boeken gewoon moeten accepteren en anders met Iddink een discussie aan mogen gaan dat Iddink soms boeken in slechte staat aan kinderen stuurt.

Maar vorig jaar heeft ze alles probleemloos en snel ingeleverd.

Ardenna

Ardenna

14-07-2014 om 11:11

Linda en Armo

Linda: Ook over dat bewijs hoef je je niet druk te maken bij Iddink, elk kind krijgt een papier mee maar je krijgt ook nog eens datzelfde papier per mail. Goed geregeld allemaal.

Armo: het pakket komt hier per post en het lukt mijn zoon maar net om dat allemaal mee te nemen op de fiets. Ik kan me voorstellen dat als je kind 15 km moet fietsen met een zwaar boekenpakket er toch niets mis is, als je toch thuis bent, om je kind even te brengen? Waarom is dat nu weer onzin? Ook als je dichtbij woont kan het toch gewoon fijn zijn of moeten de kinderen weer 'afzien' om hun boeken in te leveren.

kluisje

Mijn dochter legt na de eindtoets het betreffende boek in haar kluisje. Aan het einde van de toetsweek liggen alle boeken op school. Zo hoeft ze bij het inleveren niet met zware tassen te sjouwen en ik hoef niet te rijden. Ze gaat naar school, haalt de boeken uit haar kluisje en levert ze in.

Ilva

Ilva

14-07-2014 om 12:42

Ook wachten in de auto

Ik wacht ook altijd in de auto en het gaat altijd heel snel. Vorig jaar was er twee keer een flesje water in zijn tas open gegaan dus ik was bang voor kosten. Maar nee hoor. Dit jaar was hij een boek kwijt, maar er was een zelfde boek op school gevonden dus weer geen kosten. Volgens mij moeten de boeken wel heel slecht zijn wil je moeten betalen.

Egel

Egel

14-07-2014 om 12:56

Jullie zijn eensgezind!

Poeh, iedereen vindt hetzelfde! Mijn argument naar dochter was nu juist dat ik van OO had begrepen dat je er in sommige gevallen maar beter bij kon zijn.
Nu heb ik dus nog maar weinig argument. Ik denk dat ik nu meefiets (inderdaad: ook vanwege hoeveelheid boeken) en in een donker hoekje van de gang wacht (of zelfs buiten). Voor de zekerheid, maar min of meer buiten zicht.
Het is ook Iddink trouwens.
Trouwens ik vind het heel begrijpelijk maar ook heel lastig dat alles terug moet, want er waren twee vakken zwak gegaan en hoe kan ze er dan aan werken in de zomervakantie ...
Als jullie daar nog iets oo weten te verzinnen?

Heel erg bedankt voor de reacties!

Egel

Kun je de boeken kopieren Egel?
Of laat je dochter het doen. Het is gewoon even een geduldwerkje.

Egel

Misschien e.e.a. kopiëren? Om welke vakken gaat het? Voor sommige vakken kun je ook wel e.e.a. op internet vinden.

En aan de andere kant: even echt vakantie houden is misschien juist ook wel goed. Dan kan ze er na de zomer weer fris tegenaan...

Thursday Next

Thursday Next

14-07-2014 om 13:00

iddink

Bij de brief met boekenlijst en inlevertijd die we van iddink kregen staat:

Zomertaak
Heb je boeken langer nodig voor een vakantietaak of een herexamen? Dan kun je voor telefonisch contact opnemen met Iddink. We zijn te bereiken via telefoonnummer 0318 - 648 761.

Dus gewoon even bellen of je de boeken in de zomer mag houden (als je de boeken ook van iddink hebt...).

Katniss

Katniss

14-07-2014 om 13:21

Vakantie

Tenzij het echt heel heftige onvoldoendes waren zou ik niet gaan werken in de zomervakantie. Gewoon lekker uitrusten en volgend jaar met frisse moed weer aan de gang.

armo

armo

14-07-2014 om 13:43

ardenna

En zo doet ieder het op zijn eigen manier. Ik vind het onzin, zoon vraag er zelf ook niet om en fietst 2x10 km om zijn boeken in te leveren. Waarom is dat afzien? Ik wil niet vervelend overkomen maar ik zie iets niet zo snel als afzien. Mijn ouders hadden vroeger geen auto, heb me nooit zielig gevoeld. Vinden jouw kinderen dat wel afzien dan?

Katniss

Katniss

14-07-2014 om 13:55

Tuurlijk is het onzin

Door weer en wind fietsen, daar word je groot van Ik heb dochter desondanks even met de auto gebracht. Ik was thuis, had tijd, en ze vroeg het lief, dus waarom zou ik het niet doen?

Tsja

hier kwam dochter terug met 40 euro aan kosten. Elk boek is begin dit jaar op kwaliteit ingedeeld, en mag blijkbaar 1 niveau terug gaan in kwaliteit. Ze hebben elk boek beoordeeld en er zijn 2 boeken die 2 niveaus terug zijn gegaan. Dochter heeft braaf ondertekend, ik heb de boeken zelf niet gezien achteraf (en weet echt niet meer hoe ze begin dit jaar waren).
Volgend jaar ga ik het toch zeker in de gaten houden!!!

neteret mut

neteret mut

14-07-2014 om 17:31

hier bij iddink

moeten ze de boeken in een plastic tas stoppen met een papier erbij (gestuurd door iddink)en dan dichtplakken. In de eetzaal staat een bak waar de zakken in moeten, worden niet ter plekke al bekeken maar dus ergens anders op een later tijdstip.
De scholen met boekenfonds hebben bij ons nog nooit een probleem gegeven. Ben nooit meegegaan, kinderen worden echt per klas opgeroepen. (heb inmiddels ervaring met 6 middelbare scholen)

Ardenna

Ardenna

14-07-2014 om 19:33

Gruffalo

Is dat bij Iddink?

Ardenna

Ardenna

14-07-2014 om 19:40

armo

Jij vindt het onzin dat andere ouders rijden en ik vind dat je daar niets mee te maken hebt. Mijn zoon reed toevallig, hij fietst graag en het lukte hem om alles mee te nemen op de fiets maar als het flink geregend had tien dagen geleden had ik hem gewoon een lift gegeven voor die 7 km heen en 7 km terug alleen voor boeken af te geven. Hij doet ook wel eens wat voor mij en ik zie niet in waarom jij dat onzin moet vinden.

armo

armo

14-07-2014 om 20:33

ardenna

Maak je niet zo druk om zo'n onbenulligheid. Waarom zou ik dat geen onzin mogen vinden. Jij vindt het toch geen onzin, dat is ook een mening die je mag hebben.

En nee, kinderen worden daar ook niet groot van maar het tegenstelde, kinderen worden er ook niet zielig van als ze niet gebracht worden.

Iedereen moet lekker doen wat hij zelf nodig vindt maar ik vind het niet nodig om ze te brengen en zoon ook niet.. Zoon fietst trouwens ook door de stromende regen, ook dan hoor ik hem niet klagen. Hij zal het wel niet zo nodig vinden allemaal.

Iddink

Nee, het was niet bij iddink

Annet

Annet

14-07-2014 om 21:02

bedankt voor de tips

Brugpieper gaat morgen zijn boeken inleveren. We hebben even wat zinnetjes geoefend over boeken die niet goed zouden zijn, het ondertekenen van lijsten, etc. Heel nuttig. Ik begon met de vraag: wat doe je als ze vragen om de lijst te ondertekenen waarop staat dat één boek niet netjes is teruggekomen. Antwoord: ondertekenen !!!!!
Hij weet nu beter.
Hij is de jongste. Bij school van oudste hebben ze een boekenfonds, zelfs voor het tijdperk van gratis schoolboeken. Nooit een probleem gehad.

neteret mut

neteret mut

14-07-2014 om 22:50

ot

ze worden er niet slechter van als ze zelf moeten fietsen, toch rijd ik wel eens gewoon omdat ik aardig ben ( station is zelfs te lopen, toch breng ik ze wel eens, alleen niet als ik speciaal daarvoor veel te vroeg mijn bed uit moet) Naar school bijna nooit, simpel omdat het hier in de binnenstad bijna onmogelijk is om bij de scholen te komen ( straten waar je niet in mag overdag bv., heb al eens een boete gehad omdat ik zijn spullen had gebracht voor het brugklaskamp

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.