Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Sava

Sava

07-04-2015 om 15:56

schoolboek niet uit? VO

Onze zoon zit in de brugklas en naar wat ik nu kan inschatten krijgen ze de schoolboeken niet uit dit jaar.

Is dat normaal op het VO? Lijkt mij dat zoon dan toch ook lesstof mist? Of valt dat allemaal wel mee?

Elke

Elke

07-04-2015 om 16:08

Is hier..

Dat is hier ook wel eens. Soms slaan ze ook hoofdstukken over of zijn ze juist een paar maanden eerder klaar met het boek. Zolang ze nog in de onderbouw zitten maak ik me er niet zo druk om. Ik heb niet de illusie dat er veel blijft hangen van wat ze nu leren, zeker voor de vakken waar ze straks niet mee verder gaan.

Sava

Sava

07-04-2015 om 16:11

Aha

Dus wat er werkelijk toe doet komt in de bovenbouw wel weer aan bod?

Is wel een signaal

Er is geen wet die zegt dat het boek af moet of van kaft tot kaft behandeld moet worden.
Scholen gebruiken ook verschillende methodes.
Ze behandelen niet allemaal hetzelfde.

Maar de school (vaksecties) hebben wel allemaal zelf voor die methodes gekozen. En dan is het toch eigenlijk wel de bedoeling dat dat ook gebruikt wordt zoals het bedoeld is.
Dat kan een keer bij een vak niet helemaal lukken, maar als van alle vakken de boeken niet uit komen, dan is er iets vreemds aan de hand.

Uit eigen ervaring: School A kreeg de boeken met gemak uit en had ook nog twee weken voor speciale projecten. School B kreeg de boeken helemaal niet uit, ook niet die die dezelfde waren als op school A.

Ja, dat zegt wel wat over lestempo en werkniveau.

Docent

Docent

07-04-2015 om 17:25

Bewust

Als vaksectie zoek je een lesmethode die het dichtst bij je ideaal in de buurt komt. Er is niets mis met aan de ene kant hoofdstukken overslaan en aan de andere kant andere lesstof, buiten de methode om, aan te bieden. Zegt in dat geval helemaal niets over lestempo en werkniveau. Als je (noodgedwongen) met een oudere methode werkt is het zeker aanbevolen om aansprekend materiaal zelf te ontwikkelen of ergens anders vandaan te halen.
Er wordt overigens ook veel belangrijke stof herhaald, helemaal als je met een concentrisch vak te maken hebt.
Verder weet een docent wel wat er de volgende jaren van een leerling wordt verwacht. De vaksectie zorgt voor doorlopende leerlijnen.

Barvaux

Barvaux

07-04-2015 om 17:35

lijkt me normaal

Ik denk dat er bij de editie voor de leerkrachten echt wel iets staat of wat er minimaal gedaan moet worden. Soms is het ook een havo/vwo boek en komen ze op het vwo verder.

Uit hoeft echt niet, wat Miriam zegt zegt mij helemaal niets, ik denk dat de scholen toch ergens aan moeten voldoen en waarschijnlijk gaat die ene school daar ver overheen.

Sava

Sava

07-04-2015 om 17:50

aha

Onze zoon doet VWO, maar heeft een aantal boeken wat gebruikt kan worden voor TL/HAVO/VWO. Dat staat tenminste op de voorkant.

Het is met name geschiedenis, aardrijkskunde en Frans waarvan ik nu echt het idee krijg dat ze achter lopen?
Bij Frans is de docente erg aan het hameren op uitspraak en de gramatica, ook wel logisch als de basis daarvan goed is.

Docent

Docent

09-04-2015 om 12:42

Vragen staat vrij

Als je je echt zorgen maakt erover, dan kan je natuurlijk altijd aan de betreffende docenten vragen hoe de doorlopende leerlijn eruit ziet. In eerste instantie zou ik wel uitgaan van de deskundigheid van de docent. Die weet toch meestal waar hij/zij mee bezig is. Bovendien is het in de meeste gevallen zo (dat zou mijns inziens in ieder geval zo moeten zijn), dat binnen de vaksectie afspraken worden gemaakt, zodat alle parallelklassen dezelfde stof en toetsing krijgen en de doorlopende leerlijnen bewaakt worden.

bieb63

bieb63

10-04-2015 om 14:47

er zijn veel leerboeken die voor zowel vmbo/havo/vwo zijn

en daar is niets mis mee. Als het goed is wordt er op niveau uit dat boek lesgegeven en behandeld wat voor het betreffende niveau noodzakelijk is. Dus dat een boek op vmbo niveau minder geheel 'uit' is dan op vwo niveau lijkt mij dan logisch.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.