Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anoniem

Anoniem

17-02-2016 om 13:28

Schooladvies regio Utrecht

Ik heb een dochter in groep 8 en ik heb een conflict met de basisschool omtrent het vo-advies. Ik kan een en ander onderbouwen en ik ben nog in gesprek, maar ik overweeg nu mijn dochter aan te melden op een ander niveau dan het advies. Die mogelijkheid bestaat ook hier in de regio Utrecht nog, maar ik vraag me af of iemand daar in deze regio ervaring mee heeft. Mijn ervaring met deze regio is namelijk dat ze erg aan de povo-procedure hangen en ik ben benieuwd of er vo-scholen zijn die af durven te wijken.

Angela67

Angela67

17-02-2016 om 13:40

technsich

Ik denk dat je er technisch niet "doorkomt", als je via het OT (Onderwijs Transparant) systeem moet. Je kunt wel afwijken daarvan, en dan ontvang je een formulier dat je dan moet invullen. Ik begrijp dat je zwart op wit hebt gevonden dat de aanmelding dus niet per definitie via de basisschool hoeft te lopen? Dat zou al een goede stap 1 zijn.

Ik heb recentelijk van een ander verhaal gehoord, waarbij een ouder is gaan praten met een VO school die heeft pertinent nee gezegd, en gezegd dat ze nooit afwijken van de Povo-procedure. Ik zeg niet dat het nooit gebeurt, want juist de keren dat het gebeurt zullen nooit in de openbaarheid worden gebracht. Het zou ook balen zijn voor al die leerlingen die ze wel via de procedure plaatsen of afwijzen. Formeel zal iedere school nee zeggen.

Ik neem tenminste aan dat je je dochter wilt aanmelden op een *hoger* niveau en niet op een lager niveau?

Je kun je vraag mmisschien ook via facebook neerleggen bij ouders in Utrecht: https://www.facebook.com/uitlootutrecht/?ref=ts&fref=ts. Er is ook een linked in groep: https://www.linkedin.com/groups/4968393.

gr Angela

angel3

angel3

17-02-2016 om 13:47

waar woon je en waar school?

Het maakt overigens wel uit waar je kind op de BS zit en waar de VO school zit hoe de aanmelding verloopt. Regio Utrecht is groot en als je in een dorp woont en kind gaat in de stad naar school dan is het anders dan dat het in naastgelegen dorp naar school gaat. Anyway dat hadden wij. Qua ander advies weet ik het niet, maar ik heb het nu even over aanmeldprocedure. Als in het dorp bv dan regelt school de volledige aanmelding.

Angela67

Angela67

17-02-2016 om 13:52

regio of stad

dat is inderdaad een heel groot verschil. Het aantal scholen dat meedoet in een procedure wordt wel steeds groter, maar er zullen altijd scholen zijn die uitzonderingen willen maken. Alleen het zal altijd schoolafhankelijk, misschien zelfs directie-afhankelijk . .

En de regio utrecht is groot, dus je hebt niet zoveel aan de naam van een school die 60 km verderop ligt ben ik bang.

gr Angela

Anoniem

Anoniem

17-02-2016 om 15:59

Stad, maar voor scholen zoek ik breder

Ik ben woonachtig in stad Utrecht, dus in principe afhankelijk van die POVO, maar voor scholen zoek ik breder. Zou dus ook niet te hard roepen dat ik niets heb aan een school op 60 km, toevallig zit dochter 1 op een school die volgens de routeplanner 56 km hiervandaan zit. Allemaal met dank aan de povo.

In dit geval ben ik echter opnieuw afhankelijk van dat leuke systeem en ik heb gisteren contact gehad met de ouderlijn van de POVO. Nadat ik eerst het standaard-riedeltje te horen kreeg (ga in gesprek met school, met de directrice, met het bestuur en eventueel klachtencommissie), kwamen ze eerst met het opmerkingenveld voor de ouders in OT, maar daar heb ik niets aan, omdat de school die ik op het oog had niet het niveau van het advies biedt. Naar mijn idee zou dat veld pas relevant worden als ik dochter wil aanmelden op een brede scholengemeenschap waar beide niveaus zijn.

Dat werd bevestigd door de medewerkster van POVO en zij is vervolgens gaan navragen wat ik dan verder nog kon doen. En het antwoord (helaas dus niet zwart op wit maar telefonisch) was dat school in dat geval een gewaarmerkt formulier bij POVO kon aanvragen waarmee ouder zelfstandig een kind kan aanmelden. Overigens was school niet eens op de hoogte van het bestaan van dat formulier.

Vervolgens wilde ik weten hoe de verdere afhandeling van deze aanmeldingen is. POVO-dame gaf aan dat de vo-scholen niet verplicht zijn om deze kinderen aan te nemen en dat de POVO niet beschreef hoe vo-scholen met deze aanmeldingen om moeten gaan. Advies was dus om in gesprek te gaan met de vo-scholen.

Mogelijk voordeel zou kunnen zijn dat de school van onze voorkeur een school is die niet loot. Bij dochter 1 had deze route niets opgelost, maar wie weet nu dus wel. Bovendien heb ik door middel van deze route naar mijn idee ook een extra ingang voor bijvoorbeeld een klacht/bezwaar. Het betreft immers een ander bestuur dan dat van de po-school.

Anoniem

Anoniem

02-03-2016 om 10:41

Update

Toch even een update, misschien geeft het andere mensen ook weer moed.

Zoals hierboven beschreven had ik een verschil van mening over het schooladvies van dochter. Binnen de toch al vrij stugge Utrechtse povo-procedure, had ik het gevoel vast te lopen.

Ik vond echter al vrij snel 2 vo-scholen (waarvan 1 in stad Utrecht) die op basis van het hele verhaal bereid waren kind aan te nemen op een hoger niveau dan het basisschooladvies. Dit mag een vo-school ook binnen de huidige regelgeving, zie bijvoorbeeld op http://www.nieuweregelgevingovergangpo-vo.nl/ :
De vo-school mag een leerling, na overleg met de leerling en de ouders, hoger plaatsen dan het advies van de basisschool aangeeft. Plaatsing in een lager schooltype is alleen mogelijk op verzoek van de ouders/de leerling, in overleg met de vo-school.
Kortom, mocht je vast lopen met de basisschool, ga in gesprek met het vo.

Afwijken van het schooladvies bleek later echter niet meer nodig. Basisschool heeft uiteindelijk het advies van dochter aangepast op basis van het verhaal, al komt het advies nu niet meer overeen met de cito-scores uit de procedure. Blijven praten met school is dus ook een goede

Mijntje

Mijntje

02-03-2016 om 11:41

nieuwsgierig

Dan word ik wel heel nieuwsgierig welke twee scholen dat zijn..

Anoniem

Anoniem

02-03-2016 om 12:08

Dubbel advies

Dat dubbele advies heb ik ook nog besproken als optie, ook gezien het feit dat alle scholen daar recent een brief over hebben gehad van de staatssecretaris. Hier in Utrecht hebben ze het echter zelfs zo leuk geregeld dat basisscholen dat technisch gezien niet eens kwijt kunnen in het systeem. Ook nog een puntje, maar daar heb ik me verder maar even niet druk om gemaakt.

@Mijntje: vanwege herkenbaarheid zet ik dat liever niet hier op dit forum, mocht je op een andere manier bereikbaar zijn, dan laat ik het je met alle plezier weten.

Mijntje

Mijntje

02-03-2016 om 12:17

anoniem

Heel graag. [email protected]

Mijntje

Mijntje

04-03-2016 om 06:28

Anoniem

dag Anoniem
Ben je me vergeten?
Ik ben nieuwsgierig, niet voor dit jaar, maar misschien heb ik er volgend jaar wat aan. Hoop van je te horen!

Anoniem-2

Anoniem-2

04-03-2016 om 06:36

Ook ik?

Zou je het ook mij willen mailen?

[email protected]

Fijn dat er scholen zijn waar te praten mee is.

En dat de basisschool toch overstag is gegaan.

Anoniem

Anoniem

04-03-2016 om 15:23

Niet vergeten

Niet vergeten, maar dit forum doet de laatste 2 dagen nogal vreemd in mijn browser en ik lees dit nu dus pas. Ik ga even mailen. Zal mogelijk een heel verkeerd niveau zijn, maar lijkt me toch fijn om te weten dat er mogelijkheden zijn.

Mijntje

Mijntje

04-03-2016 om 16:05

Anoniem

Dank je wel! Ik heb je al teruggemaild!

Angela67

Angela67

04-03-2016 om 16:39

hoi Anoniem

Ik ben ook heel benieuwd, vanuit mijn betrokkenheid bij de ouders-groep tegen loten. Als ik je anonimiteit garandeer, zou je het mij ook willen mailen? Dat kan op [email protected].
Groet,
Angela

Anoniem

Anoniem

05-03-2016 om 12:43

Gemaild

@Angela: gisteravond heb ik je meteen gemaild met een nogal uitgebreid verhaal, hopelijk niet te uitgebreid. Misschien kun je er wat mee.

Angela67

Angela67

05-03-2016 om 12:45

hartstikke goed

ik heb het gelezen, Anoniem, hartstikke bedankt, we kunnen het zeker gebruiken voor de evaluatie!
gr Angela

Anoniem-2

Anoniem-2

05-03-2016 om 14:40

Dank je wel

voor het mailen!

Ik heb je nog teruggemaild.

Succes verder met de schoolcarriere van je dochter!

Anoniem

Anoniem

07-03-2016 om 13:30

Bedankt

Bedankt voor jullie reacties.

@Angela: Mocht jij een keer tijd hebben om terug te mailen, ik ben heel benieuwd welke punten uit mijn mail relevant zouden kunnen zijn voor jullie evaluatie.

Dees

Dees

07-03-2016 om 13:57

Geen probleem lijkt me

Ik denk dat weinig scholen moeite hebben met het feit dat je je dochter op een lager niveau als advies wil laten plaatsen zeker omdat je aangeeft dat je er een goede onderbouwing voor hebt.

Anoniem

Anoniem

07-03-2016 om 14:07

Hoger

@Dees: Ik wilde mijn kind niet aanmelden op een lager niveau dan het advies, maar juist op een hoger niveau en dat is voor de meeste scholen juist wel een probleem, maar niet voor allemaal dus.

Gelukkig is het advies inmiddels aangepast en nu is er qua procedure niets meer aan de hand wat ons betreft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.