Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Klaziena

Klaziena

26-11-2015 om 20:34

Schooladvies (maar weer eens)

Ik heb een beetje gezocht en er zijn een heleboel draadjes over geweest, maar als het je dan zelf overkomt, heb je toch vragen.

Mijn dochter is 12, zit in groep 8, heeft dislexie en een iq van 130. Gaat een dag per week naar de One day in the week school voor slimme kinderen. Nu heeft ze een laag vwo-vwoadvies gekregen omdat ze volgens haar meester "niet van lezen houdt' en ze naar een havo-vwoklas moet. Wij vinden dat ze naar het vwo moet. Haar resultaten vanaf groep zes zijn allemaal a's , al heet dat nu anders, maar goed ze scoort hoog, behalve op spelling. Begrijpend lezen is goed.

Mijn vragen: kinderen met dislexie maar met een hoog iq en interesse in van alles kunnen toch ook naar t atheneum, of mogen kinderen met dislexie niet naar t atheneum?
Is het advies van de school bindend, of kunnen wij haar toch inschrijven op het atheneum? Ik dacht dat deze dubbele adviezen niet meer mochten.

Natuurlijk kan ze naar een havo-vwoklas en zien we wel of ze het vwo echt aankan, maar ik geloof de leerkracht gewoon niet.

V@@s

V@@s

26-11-2015 om 20:49

bestaat niet

Een laag VWO advies bestaat niet. Ze heeft òf een havo/VWO advies òf een VWO advies gekregen.

School loopt wel wat achter als jullie nog steeds werken met A t/m E. Het nieuwe systeem is I t/m V, waarbij voornamelijk I'en meestal een VWO advies oplevert.
Als de resultaten gewoon goed zijn, haar begrijpend lezen goed is, ze een IQ van 130 heeft dan vind ik het advies onbegrijpelijk. Havo is echt niet gemakkelijker voor een dyslect, soms juist meer reproduceren i.p.v. inzicht wat voor dyslecten juist lastiger kan zijn.

(laatst nog meegemaakt bij scheikunde, even een So'tje met stofnamen en namen van elementen om kinderen de kans te geven om hun cijfer op te halen, dat werkt alleen niet voor dyslecten).

Jamie

Jamie

26-11-2015 om 20:57

tja

Bij mijn neef kwamen ze er pas in gym3 achter dat hij dyslexie had en hij heeft net zijn diploma binnen. Harder werken, dat wel en zijn hoge IQ is gewoon 'verduisterd' door zijn dyslexie, of andersom.

Ga gewoon praten op middelbare scholen, er zijn er al veel die met een laptop en Kurzweil werken, ook op het VWO.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

26-11-2015 om 21:05

vraag het de middelbare school

De middelbare school bepaalt welke kinderen ze in welke klassen plaatsen. Hebben jullie al een school uitgekozen? Stel daar je vraag.

Is er überhaupt op de school van jullie keuze een aparte VWO-brugklas? Veel scholen kennen juist combinatie-brugklassen en geen aparte VWO-klas. Als je kind naar een zelfstandige VWO of gymnasium schol wil, zul je daar ook moeten navragen welk advies nodig is. Op het gymnasium waar mijn kinderen op zitten, is een havo/vwo-advies genoeg.

Daarna kun je altijd nog een discussie met de basisschool aangaan. Maar als je kind met dit advies in de gewenste klas komt, dan is dat helemaal niet nodig.

lisbeth

lisbeth

27-11-2015 om 10:19

hier

een HB'er met grote spellingsproblemen. Ze heeft officieel geen dyslexie omdat ze bij begrijpend lezen en Avi wel altijd goed scoorde. Bij spelling valt ze altijd gigantisch uit. Bij haar M8 een IV. Ondanks externe begeleiding. Zij zit nu in de brugklas gym, zonder grote problemen. Vreemde talen gaan haar goed af, daar staat ze gemiddeld een 7,5 voor. Bij Nederlands blijf je zien dat spelling en ontleden moeilijk is. Echter ze kan dit steeds compenseren met woordenschat toetsen en begrijpend lezen toetsen waar ze steevast een 8 of hoger voor haalt.

Ze kreeg trouwens van de basisschool een vwo advies na aandringen van ons.Ze wilde eigenlijk een havo of havo/vwo advies geven. Basisschool weigerde echter een vwo+ advies te geven, dat heb je hier officieel nodig voor TTO of gym. In samenspraak met het vo is ze toch geplaatst in een gymnasium klas. En zoals ik al zei, dit gaat goed.

Havo/vwo

Vind ik een raar advies als je kind sinds groep 6 allemaal A's heeft. Spelling telt niet zo zwaar mee. En met een iq van 130 lijkt het vwo me niet bepaald te hoog gegrepen. Dyslexie heeft ze toch wel, of ze nou op de havo of het vwo zit. Ik zou aandringen op een vwo advies.

Oost en west

@Klaziena, woon je toevallig in het oosten van het land? Het schijnt dat in het oosten van Nederland de adviezen sneller naar beneden worden geschroefd. Hier een dylslect op het vwo en een lager iQ dan die van jou. Het komt mijn kind niet aanwaaien maar met wilskracht lukt het toch. Zet in op vwo als je dochter in het bezit is van een gezonde portie doorzettingsvermogen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.