Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Martin

Martin

27-05-2018 om 19:43

Schooladvies laten heroverwegen?

Nog maar eentje in het kader van “ik als ouder weet het beter”, dat denk ik ook, maar graag jullie tips/advies of kritiek uiteraard.

M’n dochter heeft tot half groep 6 altijd op vmbo niveau gepresteerd. Niet veel aan gedaan, en wat persoonlijke omstandigheden/narigheden. Overal is een excuus voor, maar dat was het niveau wat ze haalde. Vanaf begin groep 7 een mega sprong gemaakt en natuurlijk d’r huiswerk altijd bij. Entreetoets groep 7 was vwo, Cito midden groep 8 vwo en voorlopig advies havo. Nu iep eindtoets gedaan en ook vwo (score 96 van de 100)..
We zijn door de school gebeld dat ze vwo gescoord had, maar dat ze het havo advies niet gaan aanpassen.
De iep toets kent havo-niveau, havo/vwo-niveau en vwo-niveau. Ze zit dus 2 niveaus boven schooladvies en basisschool doet er niets mee.
De middelbare school wil haar op basis van de resultaten wel in een havo/vwo klas zetten, maar we denken dat een pure vwo klas veel beter zou zijn.
Natuurlijk hebben we even een gesprekje aangevraagd om de heroverweging toe te laten lichten, die hebben we volgende week.
Wat zou jullie advies zijn:
Vwo erdoordrukken? Tevreden met havo omdat toch havo/vwo?

Ik denk dat het advies niet is aangepast door de resultaten tm groep 6 die een ander beeld lieten zien. Ze zullen we terug gaan vallen op het leerlingvolgsysteem.

Tuurlijk zoek ik een antwoord voor m’n eigen straatje, maar ben even benieuwd of het nou zo naïef is om vwo te “eisen / willen”.

Veel dank!!

Helga

Helga

27-05-2018 om 19:49

Eisen niet

Er valt niets te eisen (wat mij betreft helaas) dus die houding zou ik zeker niet aannemen.
Mooiste is als vo zelf tot de conclusue komt dat VWO beter past. Vragen dus. (plus klagen op bs)
Maar de concessie h-vwo is al best fijn.

Martin

Martin

27-05-2018 om 19:59

Eisen

Dank voor de snelle reactie. Had al gezien dat er niets te eisen valt. We twijfelen alleen enorm of we er nou echt een punt van moeten maken of ons neerleggen bij het havo-advies (wij zijn als ouders ook maar leken..).
De middelbare school kan wel havo/vwo aanbieden, maar geen vwo zonder vwo advies. Dat hadden we half februari al vernomen.
Dank nogmaals voor de snelle reactie.

Amsterdamse

Amsterdamse

27-05-2018 om 20:01

Groep 7 en 8

http://www.nieuweregelgevingovergangpo-vo.nl/wp-content/uploads/sites/4/2014/10/Handreiking-schooladvies.pdf

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/toelating-middelbare-school/vraag-en-antwoord/wat-is-het-schooladvies-in-groep-8-van-de-basisschool

Het advies van de overheid is om te kijken naar de resultaten vanaf groep 6, en zeker niet gr 1 tm 5 mee te wegen in het oordeel. Onze oude basisschool neemt ook groep 6 niet mee. Zie linkjes.

Martin

Martin

27-05-2018 om 20:15

Linkjes

Dank! Vooral de van de vo-raad biedt een hoop aanknopingspunten!!

Martin

Hier werd vorig jaar het havo/vwo advies na de citotoets wel door school opgehoogd naar vwo. Dochter zelf wilde heel graag gymnasium gaan doen. Heel leuk natuurlijk maar er zit ook een nadeel aan. Dochter moet harder werken voor haar cijfers dan de kinderen die altijd al hoge vwo scores op de basisschool hebben gehaald. Ze is daarbij ook nog een jonkie dus al met al is zo’n gymansiumklas best pittig. Ze gaat wel over naar de tweede maar de marge is niet ruim.
Was het dan slimmer geweest om haar toch naar een havo/vwo klas te laten gaan? Geen idee. Had wellicht wel wat minder druk opgeleverd. Maar ze zit ook wel heel erg op haar plek nu.
Geen tips of advies dus maar misschien heb je iets aan onze ervaring.

Martin

Martin

27-05-2018 om 20:24

Picasso

Yep, dat is inderdaad de andere kant van de medaille....blijft wel een hele belangrijke beslissingen dus wil graag inderdaad alles overwegen. Dank voo het delen van de ervaring!

Helga

Helga

27-05-2018 om 20:30

Weet ik niet hoor

Hoe je kind het gaat doen op vo is vooral koffiedik kijken. Je kind scoort nu VWO dus er lijkt me geen reden om, bij voorbaat, er vanuit te gaan dat dat niveau niet passend is.
Of dat niveau straks nog passend is moet blijken, dat is mi altijd zo. Ook voor kinderen die stabiel scoren vanaf gr 1.
En hard werken, och, daar is toch ook niets mis mee?

Scholen vol?

In Amsterdam is de centrale loting achter de rug en zijn alle aantrekkelijke scholen vol. Kinderen die wel direct een passend advies kregen, konden meeloten op het juiste niveau. Kinderen die na heroverweging een hoger advies krijgen niet en zijn geplaatst op een te laag niveau. Omdat vrijwel alle scholen categoraal ingedeelde brugklassen hebben, is doorstroom naar een brugklas die past bij het nieuwe advies op een scholengemeenschap lang niet altijd mogelijk, zo leert de ervaring. Ik vind dit een groot onrecht.

In het regeerakkoord staat dat de eindtoets en het schooladvies weer moeten samenvallen, dat lijkt me een uitstekend idee.

Gewoon proberen

Ten eerste: de basisschool moet het schooldadvies heroverwegen en moet motiveren waarom het advies niet aangepast wordt. Om zonder de ouders of leerling gehoord te hebben mondeling mee te delen dat het advies niet wordt aangepast zonder daar redenen voor aan te voeren, lijkt me geen zorgvuldige heroverweging. Goed dat jullie een gesprekje hebben aangevraagd.

Ik zou dat gesprek in gaan met de "veronderstelling" dat er nog helemaal niet heroverwogen is, en dat die heroverweging na het gesprek gaat plaatsvinden, rekening houdend met jullie input. Zeg ook expliciet dat je graag input levert voor de heroverweging en dat je niet stante pede een reactie verwacht maar hoopt dat de school er even goed over nadenkt. Dan duw je de school niet de verdediging in.

Hou het "persoonlijk". Je wilt het niet hebben over algemeen beleid maar over jouw eigen kind. Aan het eind vraag je wanneer je het definieve besluit tegemoet kunt zien en vraag je of ze dit schriftelijk kunnen motiveren. Als de school in het gesprek oneigenlijke redenen aanvoert (afspraken met middelbare scholen of andere "algemeen" beleid dingen die niets met jouw kind te maken hebben, of gezeik over het opleidingsniveau/taalkennis/afkomst van jullie als ouders oftewel discriminatie) dan stuur je zo snel mogelijk een gespreksverslag terug waarin je die aangevoerde redenen benoemt (maar niet veroordeelt, daarvoor wacht je tot het schriftelijke besluit van de school). Stuur sowieso een gesprekverslag waarin je in elk geval vermeldt wanneer je het schriftelijk gemotiveerde besluit verwacht.

Je zit met een dilemma vwb wat de rol van je dochter moet zijn in het gesprek. Scholen zijn allergisch voor pusherige ouders, en daarom kan het heel goed werken als het kind het woord doet en zelf vertelt waarom het zo graag naar die vwo brugklas wil. Zijn er bepaalde extra vakken of projecten die ze wil doen? Wil ze een specifiek universitair beroep gaan doen? Heeft ze vrienden/vriendinnen (school op buitenschools) die naar VWO gaan? Dat betekent dat je je kind enthousiast moet maken voor iets wat misschien niet doorgaat, en dat je kind zich misschien medeverantwoordelijk gaat voelen voor het resultaat van het gesprek. Dat is een risico. Je zult moeten inschatten wat het beste is voor je kind. Ik denk dat je bij je kind hoe dan ook moet aangeven dat jij denkt dat je kind VWO aan kan.

Als ouders moet je voorbereid zijn om het argument van "ze kan altijd nog opstromen" te ontkrachten. Je moet kunnen aangeven hoe weinig kinderen er opstromen vanuit havo/brugklassen op de middelbare school van je keuze. En dat je het gezien het karakter van je kind denkt dat het moeilijk voor haar zal zijn om al haar vriendinnen achter te moeten laten op de havo. Dat ze twee jaar hard gewerkt heeft en dat je bang bent dat een havo advies na twee jaar hard werken een verkeerde boodschap geeft waar ze in de brugklas last van zal hebben.

Verder is het belangrijk dat je kunt aangeven wat de oorzaken waren dat je kind in groep 6 niet in staat wat de "echte" capaciteiten te laten zien, en moet je kunnen aangeven waarom die oorzaken intussen verdwenen zijn en niet terug zullen komen op de middelbare school.

De wettekst zegt: "Indien de leerling blijkens de uitslag van de centrale eindtoets of andere eindtoets, bedoeld in artikel 9b, beschikt over meer kennis en vaardigheden dan die waarop het schooladvies berust, heroverweegt het bevoegd gezag het schooladvies. Indien hierbij wordt afgeweken van de uitslag van de centrale eindtoets of andere eindtoets, wordt dit gemotiveerd."

lieverdje

lieverdje

28-05-2018 om 11:16

havo/vwo is toch geen ramp?

Ik ken zoveel kinderen die op zich een vwo niveau hadden maar voorzichtig startten in de havo/vwo klas om verschillende redenen. Ook kinderen die eerder op de basisschool niet zo goed scoorden, onzekere kinderen, kinderen met druk programma naast school, kinderen met dyslexie etc.

In de tweede kan je dochter altijd door naar een vwo klas, dat is toch prima?

Helga

Helga

28-05-2018 om 11:26

Lieverdje

Ik weet zga zeker dat mijn dochter mooi naar havo zou zijn gegaan als ze in een havo/VWO klas was gegaan. (zeker als daar ook nog de leukste klasgenoten naar toe zouden!) Natuurlijk prima, maar best zonde aangezien ze het goed doet op gymnasium.
Zal niet voor ieder kind opgaan, voor sommigen wel.

Ad Hombre

Ad Hombre

28-05-2018 om 11:30

Geen ramp

Mijn zoon kreeg in groep 7 een voorlopig VWO advies. Om een of andere reden in groep 8 een HAVO/VWO en nu haalde hij bij de IEP net als OP's kind een VWO score.

Vervolgens kregen we een brief met de vraag of we het er mee eens waren om het HAVO/VWO advies te handhaven, want daar hadden de juffen toch goed over nagedacht...

Mijn zoon heeft heeft hard gewerkt aan zijn rekenkunsten (met bijles) en wij vinden (na goed nadenken) het goed om dat te laten resulteren in een VWO advies. Aldus gemaild, nog geen reactie...

Maar uiteindelijk maakt HAVO/VWO of VWO vast niet veel uit.

Fransien

Fransien

28-05-2018 om 11:31

Aanpassen naar de middenmoot

Wij hebben onze kinderen redelijk de vrije keuze gelaten voor wat betreft middelbare school, met de restrictie dat ze een school/klas moesten kiezen waar hun geadviseerde niveau in zat.
Mijn dochter heeft een 3-jarige brugklas havo-vwo gekozen (vwo-advies) op basis van het projectmatige werken wat haar heel erg aanspreekt. Ze zit nu in de tweede en past zich graag aan naar de middenmoot en op die manier gaat ze komend jaar niet zomaar richting vwo terwijl ze absoluut de capaciteiten heeft (lees: voert amper iets uit en haalt zessen en zevens zonder daarvoor te hoeven leren).
Had zij op het vwo gezeten had ze waarschijnlijk meer moeten doen maar had ze zich ook richting middenmoot aangepast.
Ze is een vrij onzekere puber en valt het liefst zo min mogelijk op, dus graag geen hoge of lage cijfers, graag ongeveer het gemiddelde.

Op de basisschool had dochter er geen problemen mee dat ze een van de besten van de klas was, maar nu wel. En in haar klas zijn er veel meer van dat soort kinderen, de aanpassers, daar komt lang niet altijd uit wat er in zit.
Ik hoop dat ze komend jaar een flinke spurt gaat maken, de capaciteiten heeft ze, maar anders zal ze de lange weg moeten gaan en met wat pech gedemotiveerd raken. Die lange weg kan me weinig schelen, maar voor die demotivatie ben ik bang, het gaat haar zoveel plezier kosten.
Daarom ben ik huiverig geworden voor gemengde brugklassen en 'het komt er wel uit als het er in zit'.

Havo/vwo

Ik zou blij zijn met de Havo/VWO brugklas. Het is afwachten hoe het dadelijk gaat. Stel dat VWO toch te lastig is en je kind wordt terug gezet naar Havo dan is dat voor je kind ook niet fijn.

Mocht ze VWO idd kunnen, dan kan ze na de brugklas gewoon doorstromen naar VWO.

Helga

Helga

28-05-2018 om 11:36

Vwo

kan altijd te zwaar blijken. Dan kun je geen kind meer naar VWO sturen.
(maar ik heb dan ook geen enkel probleem met afstromen)

Martin

Martin

28-05-2018 om 12:51

Syboor

Dank voor de uitgebreide reactie en de adviezen hierin. Goed voorbereid op pad in ieder geval.

En ik ben inderdaad van mening dat ze zich mooi in de middenmoot gaat nestelen (of dat nou op de havo is of het vwo), je spiegelt je vaak toch aan de rest van de klas (denk ik)....

Aagje Helderder

Aagje Helderder

28-05-2018 om 17:57

Tja, of dat gemengde advies een probleem is,

ligt aan de school.
Bij sommige scholen lijkt het schier onmogelijk om aan de eisen van het hoogste niveau te voldoen en dan is een gemengd advies dus ook niet prettig.

Maar het kan ook anders.
Op de vo school van onze oudste was alleen een tweejarige gemengde brugklas HAVO/VWO. Aan het einde van de eerste kon je kiezen of je klassieke talen erbij wilde doen. Daarbij werd natuurlijk al wel een beetje gekeken of VWO er in zat. Voor de overgang naar VWO na de tweede klas was een norm die echt wel haalbaar was. En die ook het vervolg op het VWO prima mogelijk maakte. Later kwam er nog de aparte VWO-plusklas in de eerste twee jaren, daar plaatste de school je automatisch als je Cito-score er naar was.

Onze tweede ging naar een VMBO-locatie waar ook een HAVO-determinatieklas was. Eigenlijk functioneerde die als een soort van VMBO-tl/HAVO-brugklas. Daar kon je makkelijk naar te, maar je hoefde alleen maar aan het einde van het tweede jaar over te gaan om naar de HAVO te mogen.

Het klinkt of wij geluk hebben met de school in onze omgeving.

In de situatie van ts, zou ik ook aandringen op een onderbouwd hoger advies. Of bij het vo proberen duidelijk te maken dat het advies niet goed gebaseerd is op de prestaties van het kind.

Aagje

Ad Hombre

Ad Hombre

28-05-2018 om 22:23

Update

Mijn zoon kreeg vandaag o.g.v. de IEP een nieuw advies mee: VWO

Dora

Dora

29-05-2018 om 11:45

Ad Hombre

Mooi! Gaat vast lukken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.