Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
betty

betty

01-11-2013 om 13:33

Schooladvies, jullie mening svp

Dit jaar dan eindelijk groep 8 voor mijn dochter! Volgende week staat de NIO op de agenda en dan in januari al het def. schooladvies. Spannend! Wat hier mee telt is de werkhouding, de LVS Cito resultaten en natuurlijk de Nio. Nu zijn we thuis al een beetje aan het gokken wat het advies zal zijn. Op het internet lees ik dat je al een beetje aan de LVS Citoresultaten kan zien wat het advies zal zijn. Dus hierbij vraag ik jullie "schooladvies"

Werkhouding: zeer goed.
Rekenen: A+, Begrijpend lezen A+, Spelling A, Woordenschat D op de laatste toets E7, daarvoor een C.

Dus wat wordt het?

bibi63

bibi63

01-11-2013 om 13:46

poe

Ik vind het wel opvallend dat spelling en begrijpend lezen zo goed zijn, en woordenschat zo laag. Een laag woordenschat ligt vaak aan weinig lezen (had mijn dochter, geen lezer), maar daardoor was begrijpend lezen en spelling ook niet haar sterkste punt. En als je weinig leest, dan is begrijpend lezen en spelling vaak ook lastiger. Alhoewel spelling natuurlijk ook iets 'technisch' is, regels kennen dus. Mij lijkt dit een VWO advies en proberen te achterhalen waarom de woordenschat zo laag is. Weinig lezen?
Gr. Bibi

Lotto

Lotto

01-11-2013 om 13:50

Wat wil je dochter zelf?

Dat lijkt me toch ook niet onbelangrijk.
De werkhouding en de vele A-tjes laten een slim kind zien.
Waar komen die D en C vandaan?

Ik denk dat het verder niet erg zinnig is om, zonder je kind te kennen, hier een rake uitspraak over te doen op basis van wat jij hier opschrijft.

wizzer

wizzer

01-11-2013 om 13:52

VWO

Woordenschat toets is voor het advies niet zo belangrijk. De overige scores laten duidelijk VWO-niveau zien.

betty

betty

01-11-2013 om 13:58

weinig lezen.

@bibi63 ze leest inderdaad weinig. We proberen dit uiteraard te stimuleren en ze leest nu wel meer (Harry Potter).

Ben vergeten erbij te vermelden dat ze voor Geschiedenis, Aardrijkskunde en Natuurkunde altijd een 10 heeft op haar rapport (voor alle 3). De zaakvakken zijn erg makkelijk zegt ze.

betty

betty

01-11-2013 om 14:09

Die D score..

Overigens heb ik vorig jaar na die D-score al een gesprek gehad met haar leraar. Die gaf aan dat ze het heel goed deed en dat hij zich helemaal geen zorgen maakt. Hij gaf wel mee dat ze haar woordenschat kan verbeteren door meer te lezen.
Dochter was verdrietig na die D-score. Ze schaamde zich ook een beetje (denk ik) tegenover haar klasgenoten. Hier worden namelijk alle cijfers opgelezen. De leraar zag dat ze wat vedrietig was en zei toen dat ze naar het gymnasium kon gaan wat hem betreft. Ik vond dat nogal een gewaagde uitspraak van een groep 7 leraar eerlijk gezegd.

wizzer

wizzer

01-11-2013 om 14:27

waarom gewaagd?

Een leerling die behalve de woordenschattoets alles A of A+ haalt is inderdaad een gymnasium leerling.

(de woordenschattoets is bovendien nog helemaal niet zo oud, hele stammen hebben gymnasium advies gekregen zonder uberhaupt ooit zo'n toets gemaakt te hebben).

I.h.a. is in groep 7 heus het niveau van een kind wel duidelijk.

bibi63

bibi63

01-11-2013 om 16:12

nou betty

AK en GS is veel leeswerk, en met een 10 komt dat dus wel goed. Inzetten op VWO en poot stijf houden (én haar stimuleren wat meer te lezen..).
Gr. Bibi

Katniss

Katniss

01-11-2013 om 17:44

Wat een eenduidige antwoorden

Is dat echt zo, dat allemaal A's en een lagere score voor woordenschat een VWO-advies gaat opleveren. In een ander draadje had ik gevraagd of voor een VWO-advies niet 'vereist' was dat een kind pluswerk had en een algemeen leergierige indruk maakt. Antwoord toen was dat het afhankelijk is van de leerkracht.
Mijn oudste heeft overigens VWO-advies gekregen terwijl ze altijd een B had voor rekenen. Ze zat dan weer wel in de plusklas en had een hoge eindcito (maar ook voordat die eindcito gedaan was had ze al VWO-advies). Jongste heeft een B voor woordenschat (vandaar mijn vraag), en doet haar schoolwerk op haar slofjes en met weinig toewijding, pluswerk als ze er toevallig een keer zin in heeft.

betty

betty

01-11-2013 om 18:37

@Katniss

Ik verwacht eerlijk gezegd zeker geen gymnasium advies. Dat kan toch niet met een C/D op een Cito toets.
Ze heeft een wat raar rapport. Overal zeer goed, tienen, A+ en dan die rare D. Tjah, weet niet wat ik ervan moet denken.

wizzer

wizzer

01-11-2013 om 18:44

precies een rare D

Alle andere toetsen laten zien dat de woordenschat toets niet laat zien wat ze in haar mars heeft. Dus je zou de D op woordenschat kunnen beschouwen als een 'foute meting', (maar tegelijk kun je wellicht die score wel gebruiken om je dochter te stimuleren om te lezen ).

Verder ben ik nog in geen enkele PoVo procedure tegenkomen dat de toets woordenschat meetelt voor het advies voor het VO.

Annet

Annet

01-11-2013 om 19:48

Ik denk ook aan vwo advies

Hier een kind dat allemaal A's had m.u.v. rekenen, dat was een B.
Hij had wel een hoge entreetoets en eindcito (met rekenen duidelijk lager dan de rest).
Hij is aangenomen op zowel categoraal gym als op een vwo+ klas.
Een D voor woordenschat wordt denk ik niet serieus genomen als de andere cijfers wel goed zijn. Dat heeft vast een reden die niets te maken heeft met de 'echte' woordenschat.
Als je dat meer vertrouwen geeft, zou je de NIO kunnen laten afnemen. Of een volledige IQ-test. Daar zit ook woordenschat bij en laat soms heel andere scores zien dan Cito. Vooral aan de IQ-test zitten behoorlijke kosten verbonden.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

01-11-2013 om 20:15

De belangrijkste score in het leerlingvolgsysteem

op de scholengemeenschap van mijn kinderen is die voor begrijpend lezen. Alle rest is leuk, maar die ene doet er meer toe dan de rest. De eerlijkheid gebiedt me om te zeggen dat ze nog liever zien ze een cito eindscore zien beginnend bij 541/542. Maar als die er niet is en er naar andere dingen gekeken moet worden, dan is de cito voor begrijpend lezen een heel belangrijke. Voor de Havo willen ze dan wel een B zien.

Aagje

Dalarna

Dalarna

01-11-2013 om 22:22

gymnasium

Ik snap dat gymnasium ook niet zo hoor. VWO lijkt mij voldoende als antwoord als je dat denkt.

Maar goed, ik begrijp niet goed hoe je sowieso zo'n vraag kan beantwoorden. Je kent het kind helemaal niet en vaak genoeg staat hier hoe een leerkracht uit groep 8 zomaar een kind kan beoordelen in een paar maanden op basis van wat cijfertjes uit het verleden Ze kloppen ook nog eens vaak niet met de Cito ...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.