Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Spirit

Spirit

01-10-2014 om 19:00

schooladvies hoger dan lvs.

Mijn dochter haar cito ziet er als volgt uit:

groep 6: rekenen C, Begrijpend lezen B, spelling A
groep 7: rekenen B, begrijpend lezen B, spelling A
groep 8 krijgt ze nog in januari.

Nu maakt mijn dochter de methodetoetsen altijd vrij goed op taalgebied. Met spelling is ze 1 van de beste van de klas. Alleen met rekenen heeft ze wat moeite meestal.

Een leraar heeft een keer gezegd dat havo-vwo er wel in zit bij haar. Maar dat was een leraar in groep 6. Met zo´n LVS kom je toch niet op het VWO? Of toch wel? Sorry als het een wat domme vraag is maar het is mijn oudste dus vandaar

Barvaux

Barvaux

01-10-2014 om 19:26

Nee

Gemiddeld gezien zal ze met deze cijfers hoogstens een havo/vwo advies krijgen. Of ze daarmee toegelaten zal worden tot een VWO ligt aan dat VWO en aan de score op een NIO, entree of Cito. Havo/Vwo brugklas moet lukken als je die hebt.

Spirit

Spirit

01-10-2014 om 19:30

barvaux

wow dus je denkt dat havo-vwo er wel in zit. Dat zou mooi zijn want er is hier een kansklas havo-vwo. ik dacht dat je met een b voor rekenen en een b voor begrijpend lezen echt niet in de kansklas zou kunnen komen dus ben niet helemaal overtuigd. wat denken anderen hier op het forum?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-10-2014 om 19:42

Spirit

Spirit, het gaat er niet om wat wij ervan denken.
Er loopt momenteel een ander draadje over schooladvies, lees dat ook eens.
Kort gezegd: het hangt van de regio af wat voor advies gegeven mag worden bij deze scores, en vervolgens hangt het van het toelatingsbeleid van de middelbare school af wat er daarna gebeurt.
Maar lees vooral dat draadje even

Barvaux

Barvaux

01-10-2014 om 19:44

kansklas

Geen idee wat een kansklas is...

Ik ken de leerkracht niet en ik zei dat ze HOOGSTENS een havo/vwo advies kan krijgen en met een havo/vwo brugklas bedoelde ik dat ze daar wel in terecht kan komen omdat de meeste scholen daar gewoon alle havisten in zetten (en hoger, zeker als er geen aparte vwo klas is). Een mavo/havo brugklas is meestal voor de mavo'ers.

Annet

Annet

01-10-2014 om 19:54

Ja, zo gaat het op school van jongste ook

Kinderen met Havo of VWO of Havo/VWO advies komen in een Havo/VWO brugklas.
Kinderen met een ruim VWO-advies (545 en hoger) kunnen in een Atheneum+ klas geplaatst worden na een intakegesprek en positief advies van basisschool. Ze krijgen twee extra vakken. Het is maar een deel van de VWO-leerlingen die daarvoor kiezen.
Voor jouw kind zou zo'n Havo/VWO klas ideaal zijn. Een jaar lang de kans om te laten zien dat het hoger kan.

Spirit

Spirit

01-10-2014 om 20:02

ik snap het niet

sorry maar ik snap het nog steeds niet. Kijk, we woonen in Amsterdam. Daar staat in de regels duidelijk dat een kind vooral A's moet hebben. Mijn dochter heeft vooral B's en een A voor spelling. Hoe kan een kind dan toch een havo-vwo advies krijgen?

Angela67

Angela67

01-10-2014 om 20:04

spirit ik snap jou niet

als je de regels van a'dam ziet en kent waarom vraag je het hier dan nog? Als iemand hier iets anders zegt is dat helaas niets waar in zo'n procedure.
gr Angela

Angela67

Angela67

01-10-2014 om 20:05

waar = waard

zie titel

Barvaux

Barvaux

01-10-2014 om 20:08

havo/vwo

Mijn oudste kreeg 3,5 jaar geleden geen havo/vwo advies omdat ze geen dubbele adviezen meer wilden geven. Het werd dus een havo advies maar hij kon terecht op de school met een havo/vwo brugklas. Let dus op het verschil tussen een advies en een brugklassoort. Een andere school had geen dakpanbrugklassen meer en daarom kon hij op die school alleen in de havo brugklas worden toegelaten. Toen later bleek dat hij een VWO citouitslag had zei de leerkracht dat hij hem wel in de VWO klas kon praten op die tweede school maar toen hadden we al gekozen voor die eerste school. Met een VWO advies had hij op de eerste school VWOscience kunnen doen: een speciale brugklas voor kinderen met een VWO advies en op andere scholen kun je dan weer terecht op een gymnasiumafdeling (die heeft die eerste school weer niet).

bibi63

bibi63

01-10-2014 om 21:35

Ik snap jou ook niet zo goed spirit

De scores die je kind tot nu toe laat zien zijn redelijk tot goed. Op een categoraal gym school zal ze hierop, logisch, niet aangenomen worden. Op een vmbo(T) school zullen ze hun wenkbrauwen optrekken als je haar daar aanmeldt.
Op een scholengemeenschap met vmbo/havo havo/vwo brugklassen en evt. een aparte gym 1e klas, zullen ze haar uiteraard inzetten op havo/vwo brugklas. Lijkt me zo klaar als een klontje. Of het uiteindelijk havo of vwo wordt, zal de tijd (brugklas) leren. Ik zie, op voorhand, niet zo het probleem. Een school zet kinderen in de vmbo/havo brugklas als het vmbo scores heeft of net aan havo. In jouw geval is het gewoon havo (tot nu toe dan), dus dan wordt het havo/vwo.
Bibi

Spirit

Spirit

01-10-2014 om 21:40

niet zo duidelijk

sorry ik ben niet zo duidelijk geweest. Mijn vraag is kan een kind een hoger advies krijgen ondanks een lager LVS? Dus bij B scores, kan je dan toch een VWO advies krijgen of is dit onmogelijk?

Barvaux

Barvaux

01-10-2014 om 21:45

spirit

Die kans is klein tenzij er zaken zijn die die B's verklaren. Er kan dus een hoge entreetoets naast liggen, of een hoge cito eindtoets of er zijn redenen om aan te nemen dat het kind het wel kan.

De kans is klein, ik denk van de 100 kinderen met deze score en geen hoge entree/eindtoets/nio zal er 1 een vwo advies krijgen?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-10-2014 om 22:00

Spirit

Globaal kun je zeggen dat A VWO is, B Havo, C vmbo-t.
Als een kind op alle onderdelen hetzelfde scoort, is het dus vrij duidelijk. Maar dat doet natuurlijk niet iedereen. En na heel veel jaren hier 'rondhangen' op dit forum, weet ik dat het enorm verschilt hoe scholen omgaan met het verschil in scores. En daarnaast - zoals je inmiddels zal hebben gelezen - wordt er steeds meer vastgelegd in regionale protocollen, die ook weer onderling van elkaar verschillen.
En dan heb je nog zoiets als 'het kind achter de cijfers'. Zolang basisscholen nog niet vast zitten aan procedures, zullen ze ook dat laten meespelen. En dat kan in je voordeel werken (dit kind kan meer dan het nu laat zien), maar ook in het nadeel.
Er zijn al heel veel discussies over geweest hier op het forum.

Advies

Met een B voor rekenen en begrijpend lezen zou op de basisschool van mijn zoon een havo advies worden gegeven. Of dat plaatsing in een h/v brugklas zou worden ligt aan de keuze van het vo. Juist de A voor spelling heeft minder invloed.

Anoniem

Anoniem

02-10-2014 om 21:43

Als wil40

Hier ook. Dochter met paar B's op rekenen en de rest A of A+ (behalve DMT, maar wel goede lezer) kreeg havo/vwo advies en dat werd havo op een school zonder dakpanklassen. Eindcito was ook net geen vwo, moet ik erbij vermelden. Toch staat er in dossier dat ze verwachten dat ze op gaat stromen.

Katniss

Katniss

02-10-2014 om 22:22

Hier niet

Dochter heeft altijd een B gehad voor rekenen, eindcito wel overduidelijk vwo, en een vwo-advies. Dat was wel drie jaar geleden. Vorig jaar had haar school nog steeds alleen als eis een cito van minimaal 545 en vwo-advies.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.