Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schooladvies en Cito


V@@s

V@@s

23-06-2016 om 19:43

VMBO kader

Maar dat hangt ook af van hoe hij het eerder gedaan heeft. Ik snap trouwens niet hoe je lager dan V kunt scoren bij begrijpend lezen. Dat is toch een percentielscore? Daar val je dus altijd binnen.

Mams

Mams

23-06-2016 om 20:29

Ik denk ook kader

Inderdaad kader op de lage scores voor begrijpend lezen en rekenen, schat ik in. Maar je hebt het advies al gehad toch? Ben benieuwd of het idd kader is

Hier gaat het ook interessant worden te zijner tijd: uitslag Cito E5 net gekregen:
Rekenen IV (hoogste score ooit een II, laagste score ooit een dikke vette V)
Lezen M7 (I dus, altijd zo geweest)
Begrijpend lezen IV (hoogste score ooit III, laagste score een V)
DMT I (altijd zo geweest)
Spelling III (hoogste score ooit een II, laagste score ooit een V)
Woordenschat I (altijd zo geweest)

Erg grillig beeld dus. Hoop dat dat de komende jaren nog wat bijtrekt naar stabielere scores en hopenlijk ook minder grote verschillen tussen verschillende vakken...

Welk advies op E6

En welk advies horen bij deze scores E6:

- begrijpend lezen II
- woordenschat II
- spelling IV
- rekenen I+
- studievaardigheden I

Groet Jacobien

Jacobien,

Vind je het niet een beetje te vroeg voor een inschatting? Je kind heeft wat bijsturing nodig voor spelling.
Vraag eerst eens aan de leerkracht op elk element je kind zwak staat: moeilijke woorden of grammatica.
Misschien heeft ze baat bij het oefenen van moeilijke woorden mbv computer.

Op de bs eens meegemaakt dat een toets rekenen klassikaal lager scoorde dan gebruikelijk. Het bleek dat de klas digitaal klok kijken nog niet behandeld had. Zoek dus uit wat er speelt.

Daarnaast heeft de werkhouding ook een stem in het geding. Ga dus niet alleen uit van wat getallen.

Jacobien,

Ze kan ook hij zijn..

Hier ging kind voor werkwoordspelling van een d in januari naar een b in juni. Gewoon kwestie van thuis oefenen.

Truus

Truus

23-06-2016 om 21:27

Inderdaad

Het advies was een dakpanklas vmbo t/k. Omdat de scores zo uiteen lopen en ook de methodetoetsen variëren van 3 tot 9. Afwachten hoe het in groep 8 gaat, misschien krijgt ze nog de geest

Truus,

Kan de leerkracht zien wat voor fouten ze in sde methode toetsen maakt? Wel vreemd. De ene keer scoort ze een 3, de andere keer een 9. Ik zou niet wachten tot ze in groep 8 de geest krijgt.

Trouwens, meestal staat het vooradvies in groep 7 indirect voor het eindadvies in groep 8.

Ef

Ef

24-06-2016 om 00:21

Voorlopig advies

Eind groep 7:
DMT: V
Spelling:IV
Begrijpend lezen: I
Rekenen en wiskunde: hoge III
Studievaadigheden: IV
Woordenschat: IV

Voorlopig advies: Havo.
Ik vind het prima hoor, maar had het niet verwacht, ik vind het aan de hoge kant, ik zou eerder denken aan VMBO-T of in iedergeval VMBO-T/Havo brugklas. Zo schat ik mijn zoon zelf ook in. Nou ja, eerst groep 8 maar eens afwachten.

Sanne

Sanne

24-06-2016 om 01:49

Elf

Begrijpend lezen is het belangrijkste, dat is VWO. Rekenen komt daarna, dat is lage Havo. De rest is minder belangrijk, dus gemiddeld Havo lijkt mij realistisch als hij een beetje wil en kan werken.

Sanne

Sanne

24-06-2016 om 02:04

Algemeen

http://www.nieuweregelgevingovergangpo-vo.nl/wp-content/uploads/sites/4/2014/10/Samenvatting-Handreiking-schooladvies.pdf

http://www.cito.nl/~/media/cito_nl/files/primair%20en%20speciaal%20onderwijs/cito_praxisbulletin_een_gewogen_besluit.ashx%20%20

Begrijpend lezen en rekenen in groep 7 en 8 het belangrijkste. Dan de rest plus werkhouding, vooral als uit begrijpend lezen en rekenen geen helder harmonisch beeld komt.

Daarbij geldt 1 is vwo, 2 havo et cetera.

Jay

Jay

24-06-2016 om 07:21

Truus

Rekenen III (wat was het in gr 6?) en begrijpend lezen V (gr 6?)...dat lijkt mij VMBO kader/basis.
Maar ligt wel heel erg aan wat de scores waren in vorige jaren, met name gr 6.

Jay

Jay

24-06-2016 om 07:31

Sorry

Ik gaf een reactie op Truus maar had niet gezien dat daar allang reacties op waren gekomen

@flanagan

tja, ik was gewoon nieuwsgierig hoe jullie het zien.

Verder niet echt belangrijk al weten wij allemaal dat de cito's vanaf groep 6 meetellen voor het eindadvies. En er zijn trouwens scholen waar ze vanaf groep zes al een soort uitstroomperspectief ontvangen.

Spelling is al zijn gehele schoolcarrière matig, dus dat wordt echt niet veel beter. Maar ik lees hierboven dat voor het uiteindelijke advies spelling minder belangrijk is. Dus maakt blijkbaar ook niet veel uit.

Rekenen 1+

oh ja, rekenen was een 1+. Dus dan heb je bij de cito bijna geen fouten gemaakt. Daar is dus niet veel op uit te zoeken --

Jacobien,

De resultaen van groep 6 worden tegen de andere resultaten gezet om zo af te leen of de ontwikkeling stabiel is of dat er sprake is van een stijgende lijn. Elementen die van invloed zijn op het eindadvies.

Ps is je kind wel eens gescreened voor dyslexie? Juist omdat je aangeeft dat spelling altijd al een dingetje is geweest.
Hier een paar dyslecten, die goed zijn in rekenen en het 'aanvoelen' van de tekst, alleen zwak in zinsbouw zodat schrijven niet hun ding is.

Truus

Truus

24-06-2016 om 11:05

Het is goed zo

Ik wil wel gaan oefenen met eindcito's volgend jaar maar eigenlijk vind ik dit ook wel goed. Kind heeft een werkhouding van likmevestje en zelfs het reguliere huiswerk (twee keer per week een A4'tje) gaat met tegenzin en gezeur. Volgens een (Chinese) tijgermoedervriendin moet ik me daar niet door laten afschrikken en het kind desnoods naar kostschool sturen (ja echt).
Ach wie weet, misschien haalt ze straks cum laude vmbo. Ze komt er wel.

Mug

Mug

25-06-2016 om 13:12

Hier

Eind groep 7, voorlopig advies binnen:

BL: M7 hoge III, entree IV
Rek: M7 II, entree II
Spelling: I+ (incl werkwoordspelling)
Studievaardigheden: IV
Leestempo: II

Voorlopig advies is VMBO-T/Havo.
In groep 6 zat kind op alles, muv BL, op I. Dat geeft dus aan dat de groep 6 toetsen nauwelijks een rol spelen.

Werkhouding en huiswerkhouding zijn goed.

Groep 6

Tjee Mug, jammer dat je kind zo achteruit is gegaan in de cito's. Heb je dat aan zien komen of was je verrast?

Mug

Mug

25-06-2016 om 16:03

nee

Ik wist wel dat het minder ging maar dit is wel een hele stap terug ja.

Ik denk dat groep 7 gewoon een pittig jaar voor zoon is geweest. Ook zei de juf dat in groep 7 de normering een stuk strenger is terwijl die in groep 8 weer relatief minder streng is. Je kan dat ook zien aan het grillige verloop van de cito grafiek. De hoop is dus dat groep 8 beter gaat en we gaan natuurlijk extra oefenen met BL.

Ook is dit advies voor zoon wel een wakeup call geweest. Hij beseft nu dat hij er echt iets voor moet doen.

Als hij M8 goed doet kan alles weer anders zijn, zo zei de juf. Die cito telt toch het zwaarst.

Triva

Triva

25-06-2016 om 16:15

onzin

'Ik denk dat groep 7 gewoon een pittig jaar voor zoon is geweest. Ook zei de juf dat in groep 7 de normering een stuk strenger is terwijl die in groep 8 weer relatief minder streng is. Je kan dat ook zien aan het grillige verloop van de cito grafiek. De hoop is dus dat groep 8 beter gaat en we gaan natuurlijk extra oefenen met BL.'

Als dat echt zo is was jouw zoon niet uitgevallen want er moet altijd een vast percentage in de I, in de II-groep etc vallen dus als de normering strenger zou zijn zouden dus opeens minder kinderen in de I-groep zitten en dat kan niet. Onzin dus wat die juf zegt en ze laat blijken dat ze het cito-systeem niet begrijpt en dat soort leerkrachten wantrouw ik enorm. De kans is groter dat school het één en ander niet goed behandeld heeft en zo elk jaar zijn/haar straatje schoon veegt met deze onzin van 'normering is een stuk strenger'.

Heb je al gevraagd wat school doet als hij in groep 8 wel weer zijn I-tjes scoort of gaan ze dan zeggen dat ze de groep 7 uitslagen aanhouden?

Hanne.

Hanne.

25-06-2016 om 16:15

onzin

Het is natuurlijk onzin dat de normering van de cito in groep 7 strenger is. De bovenste 20% van de kinderen krijgt een I score, de onderste 20% een V score. Dat is in alle jaren zo.

Dus als kind in het ene jaar bij de bovenste 20% hoort en een jaar later niet komt dat omdat kind ten opzichte van alle andere kinderen het slechter is gaan doen. Niet omdat de norm anders is.

Ik zou een andere (betere) verklaring van het grillige patroon vragen. Misschien dat school bepaalde stof nog niet behandeld heeft?

Triva

Triva

25-06-2016 om 16:17

Hanne

Great minds.................... at the same time!

Mug

Mug

25-06-2016 om 16:23

Misschien hebben jullie gelijk maar je ziet wel dat de gemiddelde lijn van groep 6 naar 7 een stuk steiler omhoog loopt dan de lijn van groep 7 naar 8. Die vlakt enorm af. Hoe is dat dan te verklaren?

Het klonk in elk geval logisch, zeker met het plaatje erbij. Anders zou de lijn toch gewoon met 45 graden omhoog moeten gaan en niet per groep verschillen? Hij loopt schokkerig. En dan heb ik het over het achtergrondpatroon in de cito grafieken, dat dus voor iedereen gelijk is.

Ik was blij met die uitleg en hoop inderdaad dat het klopt

Hanne.

Hanne.

25-06-2016 om 17:19

welke grafiek

Prima als je blij bent met die uitleg maar ik ben bang dat hij niet klopt.

Op de grafiek kan natuurlijk vanalles staan. Als het een grafiek met vaardigheidsscores is kan het heel goed zijn dat die grillig verloop't doordat kinderen in groep 6 meer vaardigheden leren dan in groep 7 (gemiddeld genomen).

Maar als jouw kind niet mee stijgt en van een I naar een IV score daalt is dat wel opvallend. Maar de toets is niet strenger! Het kind is minder vooruit gegaan dan de andere kinderen.

Vergelijk het met de groeidiagrammenodige van het consultatiebureau. In het begin gaat die heel stijl omdat babies veel groeien. Later wordt dit minder stijl. En in de pubertijd wordt deze weer stijler. Maar een baby die van de +1 naar de -1 lijn gaat wijkt wel af van het patroon. Dat kan je niet 'wegpoetsen' door te zeggen dat de rest zo snel groeit.

Cito uitslag E7

Update op mijn vorige vraag.

Mijn dochter heeft haar uitslag van Cito E7,

DMT A+
Begrijpend lezen A+
Rekenen B
Spelling A+
Woordenschat C

Zou een Havo-VWO advies hier mogelijk zijn of moet ze dan Rekenen ook op A of A+ hebben in M8?

vlinder72

vlinder72

25-06-2016 om 18:16

vader 37

Mijn dochter scoort meestal een 1 op spelling, dmt en begrijpend lezen. Maar een 4 op rekenen. Ze had een percentiel score van 77 op de cito entree. Ze heeft van school al een advies op minimaal havo/vwo.

moet ik er wel bij zeggen dat ze hier in de regio niet zo moeilijk doen wat betreft cito's.

Vader37

Dit lijkt me minstens havo/vwo. A(+) is vwo. Mijn zoon had vergelijkbare cito-uitslagen en gaat na de zomervakantie naar een havo/vwo-brugklas.

Caesar

Caesar

25-06-2016 om 18:41

Mug

Zoals al gezegd, de normering van Cito is relatief, dus een strengere normering kan niet. Wel kan het zijn dat op jullie school groep 7 altijd minder scoort op de citos. Waarschijnlijk doet jullie school ook regelmatig een Cito trend analyse. Daar kan bijvoorbeeld uit naar voren komen dat groep 7 minder goed scoort dan verwacht. Dat kan dan aan de les methode liggen. Of aan de leerkracht. Mocht je geïnteresseerd zijn daarin dan kan je die trendanalyse wellicht opvragen bij de school. Eventueel via de MR.

Mug

Mug

25-06-2016 om 22:22

maar

Hoe zit het dan met de licht- en donkergroene achtergrond die al tot eind groep 8 is ingevuld terwijl zijn zwarte lijntje stopt bij E7. Het lijkt al ingevuld en daarin zie je dus dat de grafiek afbuigt. Wat houdt dat dan in?

Triva

Triva

25-06-2016 om 22:59

Mug

Hij zou dan gewoon mee moeten kunnen buigen voor dezelfde score, dus niet anders dan de buigingen in het groene boekje voor de groeilijnen. Als hij sterker buigt dan de groene lijnen ligt het aan je kind of aan de manier van lesgeven van school. Als hij keurig meebuigt maar in dezelfde score blijft (dus I) kan school zeggen dat de normering strenger is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.