Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Pearly

Pearly

18-05-2016 om 18:36

schooladvies basischool add

Hoi allemaal,

Mijn zoon heeft ADD en zit nu in groep 8.
In december hebben we een gesprekje gehad met school over de middelbare school. Zij adviseerden om mijn zoon op VMBO basis aan te melden. Nu heeft hij 1,5 jaar geleden een iq-test gedaan en daar kwam uit dat hij een gemiddelde intelligentie had (103). (deze test was overigens op advies van de basisschool ivm de aanvraag van een niet toegekend rugzakje)
Hij krijgt ook 1 uur per week bijles en zij vond dat mijn zoon naar VMBO GT kon omdat hij het daar wel goed deed (1 op 1 situatie)
In december toch maar met medicijnen begonnen en die hielpen hem enorm. Hij haalde geen onvoldoendes meer en scoorde op zijn proef CITO 534 ( VMBO GT/HAVO kansklas)
Basisschool heeft toen het advies aangepast naar VMBO Kader.
Nu heeft hij de CITO toets gedaan en de uitslag is nu 533. Eigenlijk zou hij volgens de uitslagen makkelijk naar VMBO GT kunnen, maar hij heeft het in het verleden op de basisschool niet goed gedaan. (het zit er wel op maar komt er niet uit.....)
Wat nu? Toch maar contact met de basisschool opnemen en proberen voor GT? Of toch maar lager instromen en kijken of hij verder kan opstromen op het VMBO?
Heeft er iemand iets soortgelijks meegemaakt?
Wat is wijsheid?

Groetjes,
Pearly

V@@s

V@@s

18-05-2016 om 18:51

heroverwegen

De basisschool moet het advies in elk geval heroverwegen (maar vorig jaar is het advies maar bij 1 op de zes leerlingen die hoger scoorden op de cito ook daadwerkelijk aangepast).

Is er niet de mogelijkheid voor een gemengde brugklas?

Bal

Bal

18-05-2016 om 18:52

ik zou gaan voor GT, misschien zelfs combi met havo. Als je zoon in zo'n korte tijd zoveel beter is gaan presteren zegt dat best veel, vind ik. Met medicatie kan hij duidelijk veel beter uit de voeten. Misschien nog een extra test doen, zodat je wat meer hebt om mee te nemen naar school? Een te laag niveau is net zo frustrerend als een te hoog niveau.

Elfje65

Elfje65

18-05-2016 om 18:57

Bal

Ik denk niet dat je een combiklas gt/havo kunt vinden. Tl/havo is het meestal

@Emma

@Emma

18-05-2016 om 18:59

School

Heb je een school op het oog? Dat is vaal doorslaggevend bij twijfel.

Pearly

Pearly

18-05-2016 om 19:07

moelijk....

Mijn zoon is nu aangemeld in een speciale kleine klas met extra begeleiding wat betreft huiswerk en agenda bijhouden.
Deze klassen zijn er alleen maar op basis en kader niveau. Toen hij nog geen medicatie gebruikte was dit ook echt wel nodig.
Maar nu lijkt hij opeens "het licht" te hebben gezien en scoort hij gewoon op het niveau van zijn intelligentie.
Ik snap ook wel dat de basis school kijkt naar de afgelopen 8 jaar maar hij is volgens mij toch wel een uitzondering.
De gemengde klas GT-kader zit helaas vol en een andere school is geen optie i.v.m de afstand. (deze school is al 18km fietsen enkel!)
Zijn er hier meer ouders waarvan hun kind zoveel beter presteerde na het slikken van Methylfenidaat? Hij Heeft natuurlijk nog steeds ADD en ik ben ook bang dat hij "verzuipt" in een grote klas....
Ik twijfel dus enorm.

Li

Li

18-05-2016 om 20:08

ja hoor

het is natuurlijk geen tovermiddel, maar bij mijn zoon leidde het tot een stijging van een niveautje of twee (en veel minder stress). Ik heb er dus op gestaan dat hij werd geplaatst op het hoge niveau, omdat zijn IQ pas echt te meten was met de pillen.

Anna G.

Anna G.

18-05-2016 om 20:17

aanpassen

Ik zou het zeker laten aanpassen en zoon tenminste op kader laten beginnen, liefst op een school waar ook TL en Havo is. Ik weet niet hoe het bij jullie school is, maar de meeste scholen die basis aanbieden bieden geen Havo aan dus mocht hij het goed doen dan moet hij van school wisselen. Dat wil je niet. Bij ons bieden scholen met kader weer wel havo aan.

V@@s

V@@s

18-05-2016 om 20:24

laten aanpassen..

Zo werkt het dus niet. School moet heroverwegen maar is niet verplicht tot aanpassen. Ik zou het wel vragen op de basisschool (en als ze het niet willen aanpassen vragen om een motivatie).

Marjoleine64

Marjoleine64

18-05-2016 om 20:31

Neef

kreeg pas in 2HAVO de diagnose ADD en de bijbehorende medicatie. Het ging gelijk een stuk beter! Ipv zwoegen voor magere cijfers kon hij nu gewoon zevens halen met een normale hoeveelheid werk. Dus ja, als de medicatie goed werkt kan dat echt een niveau (of 2) schelen!

Pearly

Pearly

18-05-2016 om 20:46

toch maar gesprekje op school

Dan ga ik toch maar een gesprek op de basisschool aanvragen.
Het is niet zo dat ik Kader niet goed genoeg vind, maar het is natuurlijk wel een gemiste kans als hij beter zou kunnen, het gaat wel om zijn toekomst.
Hoop niet dat ze mij nu een zeurende betweterige moeder vinden......

Pearly

Pearly

18-05-2016 om 20:51

Ben ook benieuwd wat de basisschool gaat zeggen, ze houden volgens mij niet zo van ouders die vinden dat hun kind beter kan dan het geven advies.

Li

Li

18-05-2016 om 21:20

ouders

Ouders van een kind met "iets" zijn sowieso lastige ouders voor een school. Daar moet je je niets van aantrekken, anders doe je je kind al snel tekort.

Pearly

Pearly

20-05-2016 om 18:15

Na overleg met de basisschool en de middelbare school gaat mijn zoon nu naar een "dakpanklas" Kader/GT.
Ik vind het nog wel een beetje eng omdat hij eerst was aangemeld op een speciale kleine klas met erg veel structuur.
Ze hadden nog niet vaak meegemaakt dat een kind in zo'n korte tijd zoveel beter ging presteren na gebruik van medicijnen.
Nu maar afwachten wat de toekomst brengt...
Bedankt voor jullie reacties!

Bal

Bal

20-05-2016 om 18:20

Begeleiding

Dat is mooi! Ik denk wel dat hij thuis met huiswerk maken strakke regels en toezicht nodig heeft. Ook hulp bij het plannen. Ik was daar niet op voorbereid, maar het bleek voor mijn zoon onmisbaar. Ik doe het na bijna 2 jaar nog steeds, maar wel veel minder dan in het eerste jaar.

Pearly

Pearly

20-05-2016 om 19:42

begeleiding

Dat hij begeleiding nodig heeft denk ik ook. Hij heeft tenslotte nog steeds ADD en is/was geen goede planner. (weektaken op de basisschool maakte hij nooit af) Ik hoop alleen dat hij niet verdrinkt in de grote klassen en dat hij mijn begeleiding accepteert.

Li

Li

20-05-2016 om 21:50

accepteren

Mijn zoon accepteert mijn begeleiding wel, maar ik werk ook en 's avonds presteert hij niets meer. Dus op de dagen dat ik werk komt er een studente van Stichting Zorgstudent, erg goed. Dat zou je ook kunnen doen in het kader van "vreemde ogen dwingen".

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.