Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Groep 8 moeder

Groep 8 moeder

14-09-2016 om 12:07

Schooladvies

Gisteren hebben we de voorlichtingsavond van groep 8 gehad. Schijnbaar zijn er nu vaste criteria voor het bepalen van het schooladvies. Bovenaan staan de Cito-resultaten, verder tempo, huiswerkbereidheid, werkhouding, en nog wat meer subjectieve punten. Nergens wordt gesproken over intelligentie. Misschien wel begrijpelijk, want je hebt niet zoveel aan een hoog iq als die niet leidt tot overeenkomstige resultaten
Hoe is dat vorig jaar gegaan bij jullie advies? Heb je echt een lijstje met criteria ontvangen bij het advies, of is klakkeloos uitgegaan van de Cito's?
Probleem is een beetje dat we bij het huidige voorlopige advies maar keuze hebben uit een school, waar ik nog nooit ben geweest maar die me op basis van erlangs rijden niet zo aanspreekt. Mijn enige 'weerwoord' is kinds iq want de cito's en de werkhouding passen wel bij het voorlopige advies. (Ter info: iq is 116, advies is kader, ik denk dat kind op vmbo-t wel zal meehobbelen met de rest).


Wat dingen

Officieel is het advies van de leerkracht nu leidend, en niet de cito-uitslag. Maar volgens mij verschilt het in de praktijk toch van school tot school wat de doorslag geeft. Het valt nl beslist niet altijd samen, cito en advies.

Als je denkt dat je kind beter af is op een niveau hoger dan wat is geadviseerd, en je hebt daar argumenten voor, dan zou ik zsm met de toekomstige VO-school gaan praten. Zorg dat je een steekhoudend verhaal hebt. Alleen IQ zegt te weinig vrees ik. Is kind gemotiveerd? Laat het op andere momenten, met begeleiding of in een andere omgeving wel een "goede werkhouding" zien? Wat verstaat school onder die achterblijvende werkhouding? Hoe komt het dat kinds prestaties niet helemaal matchen met zijn IQ? Hoe oud is dat IQ?
Zou het voor je kind ook goed kunnen zijn om "makkelijk" te beginnen, vertrouwen op te bouwen en later op te stromen? Ik noem maar wat dingen. Je moet het goed doordacht en beargumenteerd hebben als je de strijd wil aangaan.

Hier werd erop gehamerd dat mijn zoons werkhouding onvoldoende was. Op mijn vraag hoe hij dan toch aan de benodigde kennis/vaardigheden was gekomen om zo'n hoge citoscore te halen, kwam nooit een antwoord. Ik kreeg beslist geen lijstje criteria (dat doen ze niet want dan kunnen ze niet op het laatste moment met boterzachte argumenten komen, excusez mijn cynisme.)

Na een gesprek op de VO-school, zat hij in no time ruim een niveau hoger dan het advies en hij is afgelopen jaar met glans overgegaan naar de tweede.

Stickertje

Stickertje

14-09-2016 om 12:21

Cito?

Cito mag toch niet meer bepalend zijn voor het advies? Er moet toch naar meer gekeken worden dan Cito alleen?
Mijn jongste heeft een IQ van meer dam 140 goede werkhouding, redelijk tempo, na enig aansporen maakte hij zijn huiswerk over de hele linie waren zijn Cito's Havo/ VWO. De eindcito heeft hij zo verknoeit, daar kwam kader basis uit. Hij zit nu wel op VWO op basis van die intelligemtietest die we hebben laten doen. Hij hweft eindelijk kinderen om hem heen die hij begrijpt en die hem begrijpen. Hij heeft jarenlamg onder gepresteerd, omdat niemand zag wat hij echt kon. Zou dat bij jouw dochter ook aan de hand kunnen zijn? Dat ze meer kam dan ze laat zien in de schoolse setting?

Ik ken, van een andere school, een vergelijkbaar verhaal. Praten met VO-school kán helpen.

Stickertje

Stickertje

14-09-2016 om 12:24

excuus voor de typfouten

Moet toch vaker mijn bril erbij pakken

Hier ook cito's

Cito's zijn hier leidend en dan eigenlijk alleen rekenen en begrijpend lezen. En ook de entreetoets is erg belangrijk (maar die is ook van cito). Werkhouding kan een dingetje zijn bij twijfel. De rest is bijzaak. Zelf vind ik motivatie dan weer veel belangrijker dan werkhouding. Het kind moet namelijk wel heel graag zelf willen.

Groep 8 moeder

Groep 8 moeder

14-09-2016 om 12:27

Plan

We zijn in ieder geval van plan om er dit jaar met huiswerk dicht bovenop te zitten, en dagelijks te begeleiden. Probleem is dat dat fikse strijd oplevert. Het boeit kind ook maar weinig helaas, hoewel het voorlopige advies wel een teleurstelling was. Kind had verwacht wel naar de havo te kunnen.

Li

Li

14-09-2016 om 12:27

en hier

een IQ van ongeveer 100 en een HAVO CITO score, maar nu 5 VWO. Eigenlijk zegt het allemáál niet zoveel. Daarom ben ik ook voor meer kansen voor meer kinderen, maar daar ben jij nu niet mee geholpen.

Ik zou dat IQ toch wel belangrijk vinden, want dat gaat (min of meer) over wat kind in de toekomst zal kunnen en niet over wat hij in het verleden heeft opgestoken (zoals CITO).

subjectief

Ik begrijp dat je liever kind naar de HAVO laat gaan. Mogelijk dat je school kunt imponeren met een vastgesteld iq? En vraagt om het gewoon te proberen? Afstromen kan altijd nog?
Is er een reden waarom je kind met dit iq niet op een hoger niveau lijkt te kunnen uitkomen? Dan zou je daar nog aan kunnen werken.

Tenzij je er toch gewoon goed bij voelt alleen de school voelt niet zo goed. Dan zou ik op zoek gaan naar een passender school.

Net als de juf schatte ik dochter mavo/havo. Ze haalde hele hoge cijfers maar als ze niet begreep wat er van haar verwacht werd kon het dramatisch laag zijn. Elk kind neemt het karakter en de talenten gewoon mee. Echter de mavo/havo speciaal onderwijs kon niet doorgaan vanwege de staatssecretaris die ineens vond dat kinderen met een rugzakje aangevraagd in groep 8 het eerst maar eens moesten proberen. Dat ging toen hup naar mavo/havo klas bij zoon op school. Dat werd na de Kerst havo/vwo en later speciaal onderwijs havo/vwo.
Nu is dochter in 4havo gestrand en gaat naar het MBO.

Uiteindelijk heb je die cijfertjes en criteria om er samen beter uit te komen maar het zegt ook maar beperkt wat. Ik zou toch ook mijn intuïtie inzetten bedoel ik maar. Het blijven momentopnamen.

Fikse strijd?

Dat zou ik toch afraden. Ook een kind in groep 8 heeft een eigen wil en motivatie. Ik zou het bij haar leggen en vragen wat ze wil en haar daar dan bij steunen. Dat houd je beiden langer vol.

BO

BO

14-09-2016 om 12:38

hier

Mijn zoon had een gemeten IQ van 106 (ouder dan 2 jaar bij de inschrijving voor VO) en een cito die op de grens basis/kader lag. Beoogde vmbo-school heeft een test gegeven omdat hij was ingeschreven voor LWOO en die had hij zo slecht gemaakt dat ze hem naar het PRO doorstuurden.

Zo erg werd het niet maar met een te oude IQ test kom je in ieder geval helemaal nergens, zelfs al staat de basisschool achter je. Bij jou is dat niet eens het geval.

BO

BO

14-09-2016 om 12:40

aanvulling

We zijn andere vmbo-scholen gaan bellen en met de cijfers van school alleen (LVS) namen ze hem op papier al aan dus de ene school is wel wat strenger dan de ander. Later hoorden we dat veel meer leerlingen dat jaar waren geweigerd, waarschijnlijk door het veel te hoge aantal aanmeldingen.

BO

BO

14-09-2016 om 12:42

nog een aanvulling

Hoezo maar 1 school, is er echt geen andere school op fiets/busafstand en hoe kun je een school beoordelen door er langs te rijden? De school waar mijn zoon nu al twee jaar zit bevalt prima maar toen we daar in groep 7 bij de open dag waren viel die juist als eerste af. Wat een chaos. Dus zelfs met alleen een open dag kun je een school verkeerd beoordelen met langsrijden weet je niets.

Stickertje

Stickertje

14-09-2016 om 12:43

School zoeken buiten de eigen woonplaats?

Is het een optie een school te zoeken buiten de eigen woonplaats en daar te kijken of ze willen aannemen op basis van dat IQ. Een scholengemeenschap waar zowel op als afstromen mogelijk is. Plaatsing in een mavo/havo klas en dan zonder kinderen uit de oude groep 8. Dat ze echt een nieuwe start kan maken, zonder haar basisschoolgeschiedenis?
Voor mijn jongste heb ik bij de VO school aangegeven dat ik absoluut geen warme overdracht wilde zoals hier in de regio gebruikelijk is. Ze moesten zonder zijn geschiedenis maar uitvinden hoe hij is. Het oordeel van de basisschool vond ik niet bij hem passen, dat werd ook zeer sterk beïnvloed door de situatie in de klas. Vroeg de meester aan het eind van het schooljaar nog of hij dat moest opstarten, de VO school had nog steeds niet gebeld voor een afspraak. Ik gezegd dat ik ze er aan zou herinneren als ik morgen naar de kennismaking ging. Niet gedaan natuurlijk.

Dees

Dees

14-09-2016 om 12:47

kind zelf

Ik zou de verantwoordelijkheid bij het kind leggen. Uitleggen dat als kind hard gaat werken en laat zien dat kind in staat is huiswerk te maken de school wellicht van het voorlopige advies kan wijzigen.

Wel iedere keer als het mis lijkt te gaan daarop wijzen. En vervolgens verder zelf laten uitzoeken. Want het houdt niet op bij het advies he, want wil je in de 1e t/m de 5e nog steeds al die discussies aangaan?

Over open dagen

Die zeggen me helemaal niks. Elke school probeert zo goed mogelijk voor de dag te komen, en als je pech hebt, komt je kind ook nog met een achterlijke goodiebag thuis.

Wat je zou kunnen vragen: of je kind een dag(deel) mag meelopen. Dus gewoon op een doordeweekse dag. Dan krijg je wat meer een indruk van de sfeer, de bejegening door door docenten et cetera.

BO

BO

14-09-2016 om 13:17

Anneque

Precies, aan een open dag heb je niks maar wij dachten: als een school een open dag al niet goed georganiseerd kan krijgen, hoe moet het dan normaal gaan? Maar goed, achteraf is het een prima school.

Verbaas jij je er dan ook niet over dat iemand een school afschrijft op basis van 'langsrijden'?

Groep 8 moeder

Groep 8 moeder

14-09-2016 om 13:21

De populatie

Rondom de school staan vaak schreeuwende groepjes jongeren met blikjes energydrank (hoop ik dan maar) en sigaretten. Niet een plek waar ik mijn beïnvloedbare stuiterbal met een gerust hart heen zou sturen. Generaliseren mag niet maar op het gymnasium van mijn andere kind staan ze er niet zo bij. Sowieso mag daar op het schoolterrein niet gerookt worden.

BO

BO

14-09-2016 om 13:23

ach ja

Tja dan ben je uitgepraat... gymnasiumkinderen doen dat niet en vmbo'ers zijn allemaal schreeuwerig, roken en drinken. Misschien moet je je kind ook wel niet naar de havo sturen. Dikke kans dat dat een school is waar ook mavisten zijn, die zijn ook zo erg.

Ja, idd, als een open dag al niks is, is dat misschien niet zo'n goed teken (maar dat viel dus mee bij jullie). Maar een geslaagde open dag zegt mij al helemaal niks. Dat is vooral geslaagde marketing

"Verbaas jij je er dan ook niet over dat iemand een school afschrijft op basis van 'langsrijden'?

Zeker. Plus dat ik het argument "de school spreekt me niet aan" (zelfs al was dat oordeel wat meer gevalideerd dan alleen op basis van langsrijden) me een twijfelachtig argument lijkt om een advies te willen veranderen. Als ik te volgen ben. Ik wil zelf gewoon dat het advies ongeveer klopt met hoe ik mijn kind inschat. Da's één. En daarna ga ik er een school bij zoeken.

Maar wie weet zijn de scholen bijzonder dun gezaaid in het woongebied van TS.

BO

BO

14-09-2016 om 13:25

oja

Heb je wel gekeken/gegoogled of die school rookvrij is want volgens mij zijn de meeste scholen dat tegenwoordig. Op de mavo-havo-vwo school van mijn zoon lijkt het ook of ze allemaal staan te roken terwijl het schoolplein rookvrij is, als je van een bepaalde kant aan komt. Dat is namelijk net buiten het schoolplein. Op dat gymnasium hebben ze vast ook wel een rookhoek net er buiten.

Populatie

Op de vwo+-school van mijn oudste staan ze uitgebreid te roken op het plein. Wel pas nadat ze hun energydrankjes een blok verderop gekocht hebben, want ze mogen dus ook nog eens (vanaf jaar één) van het terrein af.
Verder is daar vorig jaar een kind geschorst wegens alcohol drinken op het kamp. Dus tja.

Stickertje

Stickertje

14-09-2016 om 13:30

Demotiverende situatie in de klas?

In de klas van mijn jongste zat een jongen die mals "leider" van de bende met een aantal "vriendjes" constant de sfeer verziekte. Veel leerkrachten gaven dat jong en zijn kornuitjes heel veel aandacht, negatieve aandacht dat wel. Veel ouders hebben daarover geklaagd bij leerkrachten en directie en dan ging het even beter maar de sfeer in de klas was nooit goed. Kinderen waren bang van die jongen. Elke vakantie ging de tafelindeling op de schop en dan was zoon weer blij als hij niet naast X zat. In een periode dat hij wel bij X aan de tafel zat kelderden zijn prestaties nog verder, omdat hij altijd op zijn hoede moest zijn of X niet zijn speciale potlood dolr midden brak of hem pootje haakte als hij naar de wc ging kwam hij niet meer voldoende aan werken toe. De leeromgeving was niet stimulerend eerder demotiverend, niet alleen voor mijn zoon maar ook voor andere kinderen.
De leerkrachten hielden om de een of andere reden altijd X een hand boven het hoofd. De situatie heeft jaren geduurd en duurt misschien nog wel voort. Zoon is in groep 7 uitgestroomd.
Zou zoiets ook bij jouw dochter aan de hand kunnen zijn? Leerkracht(en) die zoveel energie steken in die dissonanten dat er geen energie meer over is om andere kinderen die dat nodig hebben positief te stimuleren?

Groep 8 moeder

Groep 8 moeder

14-09-2016 om 13:35

Stickertje

Bij kind in de klas een vergelijkbare situatie. Een van de jongetjes die in drie weken school al drie keer een ernstig vergrijp heeft begaan. Ik heb kind verteld dat het zeker bij die kinderen in de klas komt (zelfde advies) als het kader blijft.
En over de kritiek. Mijn andere kind zit al een paar jaar op die school dus ik weet zeker dat er daar geen lallende groepjes staan. Natuurlijk zijn er wel eens incidenten met drank en drugs, maar over het algemeen zijn het echt brave kinderen.

BO

BO

14-09-2016 om 13:40

maar

wat wil je dan nu? Dat je andere kind ook naar het gymnasium gaat?

Wat een vooroordelen over een school waar je nog nooit geweest bent. Heb je al gekeken of het een rookvrije school is? Ik kan mij niet voorstellen dat er nog scholen zijn die niet een rookvrij schoolplein hebben want alle ouders kiezen natuurlijk voor dat soort scholen.

Alsof het VMBO alleen maar vol zit met etterbakken die roken en drinken. Mijn hemel de helft van onze toekomst zit op dat niveau.

V@@s

V@@s

14-09-2016 om 13:56

kom op

Zijn we nu niet een beetje onredelijk. Voor dit kind is toch minimal een VMBO-t advies logisch? Moeder vraag helemaal niet om een havo of VWO-advies.

Al zou VWO op basis van het IQ er wel in kunnen zitten. Om dan kader te adviseren mede op basis van werkhouding vind ik dubieus van school.
In dit geval zou ik in elk geval uitgezocht willen hebben (of misschien wel zelf laten doen) waar de tegenvallende prestaties vandaan komen.

Poeh

Jij wilt blijkbaar dat je kind een hoger niveau gaat doen en misschien lukt dat ook best, maar alles valt of staat met de motivatie van je kind. Ik zou doen wat Dees zegt, want zonder motivatie aan een hoger niveau beginnen heeft weinig nut.

Ik heb hier als regel dat de kinderen zelf hun school en niveau mogen bepalen (niet hoger dan het schooladvies, wel lager), maar dat ze er dan ook zelf echt voor moeten gaan.

V@@s

Wat vind je onredelijk?

Ik vind niet dat TS een buitensporige wens heeft, ik kan dat ook helemaal niet beoordelen. Maar ik zeg wel: wat is precies je argument? (niet dat ze dat tegen mij moet zeggen, maar als overweging voor zz). Kies je voor een school (of eigenlijk: tegen een andere school), en probeer je daar het advies voor je kind op aan te passen? Of andersom?
En waarop is je afkeer van die school gebaseerd? En is je kind gemotiveerd (idd erg belangrijk) om wat harder te werken? Ligt daar het probleem wel eigenlijk? Dagelijkse strijd lijkt niet te wijzen op grote motivatie, maar weet ik wat daar allemaal aan ten grondslag ligt.
Hoe oud is dat IQ? Wat verstaat school onder werkhouding?
Kortom, veel vragen die ik voor mezelf beantwoord zou willen zien. En als ik dan idd een hoger advies wilde (kan best redelijk zijn hoor, was het in ons geval ook), dan zou ik een gesprek met de toekomstige school aanvragen.

Stickertje

Stickertje

14-09-2016 om 14:28

Meer oog voor de "het gaat wel aardig kinderen"

Als ik jou was groep 8 moeder zou ik een nieuwe IQ test laten doen en dan nu alvast beginnen met zoeken naar een school die haar wil aannemen op basis van die recente Iq test, want oudere testen zeggen niet zoveel is mij verteld toen we met jongste bezig waren op zoek naar een school. Iedereen vraagt van welke datum de test is.
Wat ik in mijn omgeving wel vaker hoor is dat er volop (negatieve) aandacht is voor kinderen die echt ondermaats presteren en dat de kinderen die onder hun eigen maat presteren door leerkrachten niet echt gestimuleerd worden om er meer uit te halen. De leerkrachten zijn tevreden met vmbo kader terwijl er met wat meer hulp, ondersteuning en stimulatie wel vmbo-t of hoger uit had kunnen komen.
"Die het gaat wel aardig kinderen" verdienen meer! In ieder geval net zoveel aandacht als die klierende kinderen.

Mina

Mina

14-09-2016 om 14:37

Motivatie

Is van groot belang bij de juiste keuze.

Een IQ is 1 ding, maar motivatie en werkhouding is toch ook van erg groot belang. Je kunt dat niet afdwingen. Inderdaad, uitleggen en adviseren, maar that's it.

Of wil je de komende 4, 5 of 6 jaar er continue bovenop zitten qua huiswerk? Succes, maar dat houdt niemand vol denk ik.

Mijntje

Mijntje

14-09-2016 om 15:04

waarom

Waarom is er eerder een iq test afgenomen?
Er moeten dan toch zorgen zijn geweest, dit laat je toch niet voor de lol doen..
En hoe lang is dit geleden? Langer dan 2 jaar geleden 'geldt' niet meer.
Wat wil je kind later worden? Is hij daarmee niet te motiveren? Zit hij wel lekker in zijn vel?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.