Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
zonder naam

zonder naam

09-07-2016 om 16:58

schooladvies

Dag,

Mijn dochter is sinds een paar maanden van speciaal naar regulier onderwijs ingestroomd, in een 2 VWO klas. Binnenkort hebben we een gesprek en wordt bepaald of ze naar 3 HAVO of 3 VWO gaat. . Haar cijfers zijn hoog, ze zou volgens de overgangsregels gewoon overgaan. Nu vroeg ik me af in hoeverre wij zelf mogen beslissen voor het VWO wanneer de school HAVO zegt.
En weten jullie misschien of ze recht op begeleiding blijft houden van de nieuwe school als ze daar blijft?
Alvast bedankt voor het meedenken.

Sanne

Sanne

09-07-2016 om 17:03

Overgangsnormen

Waarom zou de school zich niet aan de eigen overgangsnormen houden?

zonder naam

zonder naam

09-07-2016 om 17:22

overgang

Hoi Sanne,

De school had al aangegeven dat er niet alleen naar de cijfers gekeken wordt bij hun advies. Omdat ze van speciaal komt denk ik ?Zaken als zelfstandigheid, verbanden kunnen leggen werden genoemd.Een vak had al HAVO-advies gegeven met als reden haar dyslexie ( ze staat daar een 8 voor). Ik probeer me dan ook een beetje voor te bereiden op het komende gesprek.

groetjes,

Jinx

Jinx

09-07-2016 om 19:24

Overgang

Hallo!
Mijn kind is vorig jaar van havo naar vwo gegaan.
Ze moest hiervoor minsten 54 punten staan (Aardrijkskunde, wiskunde, nederlands, engels, frans, geschiedenis, biologie bij elkaar opgeteld.) Volgens mij moet het kind bij de meeste scholen minstens 52 punten staan om over te gaan naar de volgende vwo klas.
M.v.g.

Dat snap ik niet

Haar cijfers zijn hoog; daarmee heeft ze aangetoond de opdrachten naar behoren te vervullen en voldoende zelfredzaam te zijn.
Als ze in 3 vwo dit niet meer kan volhouden, kan ze alsnog in 4-havo verder. Dit is een sterk staaltje in een glazen bol kijken. Haar overstap van speciaal naar regulier is toch ook geen lichtzinnige stap geweest.

Kan de zorgcoördinator van de speciaal school, ( die haar beter kent) meegenomen worden in het gesprek wat betreft zelfstandigheid. Op een speciaal school zijn de ll zo divers ( gelijk aan de reguliere school) dat men de ll van so niet ov één kam kunnen scheren.

@Emma

@Emma

09-07-2016 om 22:02

Dyslexie

Dyslexie op zichzelf kan nooit een reden zijn voor een lager schooladvies. Wel bepaalde vaardigheden die je kind niet beheerst die in verband staan met dyslexie. Als een docent dat zegt terwijl ze een 8 heeft voor dat vak klopt dat natuurlijk niet. Of was het de verwachting die de docent had?

mirreke

mirreke

09-07-2016 om 22:09

Als jouw dochter van speciaal komt

heeft ze naar verwachting een ondersteuningsbehoefte. Er moet een OPP worden opgestled door de school met daarin uitgestippeld hoe de school haar naar haar eindexamen begeleidt. Ja dus, ze houdt recht op ondersteuning. Als de school het niet vanuit de basisondersteuning kan bieden, moet er geld worden aangevraagd bij het samenwerkingsverband.

Kan zijn dat ze daarom denken dat Havo veiliger is, omdat ze dan denken dat ze minder inspanningen hoeven te leveren? Onzin natuurlijk. Als het niveau van je dochter vwo is, moet ze daarop blijven werken.

Kijk eens op deze link:

http://www.autipassendonderwijsutrecht.nl/nieuws/ontwikkelingsperspectiefoppbeschrijftpassendonderwijsvoorleerling

Anonymized User

Anonymized User

10-07-2016 om 07:59

Kans op falen

Dank jullie wel voor de reacties.

Er was inderdaad eenOPP op haar oude school maar nog niet op deze school. Daar ga ik komend gesprek achteraan!
Op deze school krijgt ze ondersteuning mbt planning en dat gaat steeds beter. Er is ook een vak die haar geholpen heeft met de stof. Ik schat zelf in dat de school vindt dat HAVO minder kans op falen voor haar geeft.
Wat zou de weg kunnen zijn als wij VWO willen? Inderdaad, volgend jaar kan ook nog gewisseld worden.

Els

Els

10-07-2016 om 13:33

kans op falen

Vergis je niet. Het gaat misschien minder om haar kans op falen dan je denkt. De school wordt namelijk beoordeeld op het aantal doorstromers en uiteindelijke slagingspercentage ten opzichte van de instroom. Hoe later een leerling afstroomt hoe slechter de school presteert. Veel scholen willen graag zo zeker mogelijk weten dat een leerling het gaat halen. In plaats van kansen bieden aan individuele leerlingen.

Agatha

Agatha

10-07-2016 om 13:50

overgangsnormen en advies

Als ze cijfermatig over is, mag je zelf bepalen volgens mij (is op mijn school wel zo). Ze kunnen wel een advies geven voor Havo 3, maar dat mag je naast je neerleggen. School heeft zorgplicht, helemaal nu passend onderwijs is ingevoerd.

Els, dat is zo wanneer de leerling een bespreekgeval is, lijkt mij.

Triva

Triva

10-07-2016 om 14:31

Els

'Hoe later een leerling afstroomt hoe slechter de school presteert. '

Bewijs dat eens?

Je kunt het ook uitleggen als: een school heeft het een jaar extra geprobeerd en dan voor je in de fuik komt (na vwo4 moet je alsnog naar Havo4) afstromen is dan beter. Verder hebben scholen te maken met puberende leerlingen vooral in de tweede dus het is fijn als je ze in VWO2 nog een kans geeft om uit de puberteit te geraken ipv dat je ze maar eerder laat afstromen.

ik begrijp je wel....

ik heb ongeveer hezelfde meegemaakt met mijn zoon dit jaar. Hij komt van speciaal onderwijs en vanwege laag advies BS terechtgekomen op mavo/havo brugklas. Op de website van school stond 60 punten voor de 7 kernvakken voor een overgang naar 2vwo; hij had er 63 en wilde heel graag naar vwo. Ik maakte me erg zorgen dat het havo zou worden, omdat er idd ook andere factoren meespelen. In ons geval is het zonder twijfel vwo geworden, en al een ondertekend OPP voor het volgende schooljaar.
Ik denk dat er iets echt niet aan de orde moet zijn, als de school tegen haar eigen regels adviseert.

Sanne

Sanne

14-07-2016 om 00:42

Weet je al meer?

Ik zou het echt bizar vinden als ze voor havo gaan en daar ook niet zomaar akkoord mee gaan.

zonder naam

zonder naam

14-07-2016 om 12:20

nog niet

Hoi Sanne,

Ik weet nog niet veel meer, gesprek is nog niet geweest. Zodra dat is geweest , laat ik het hier weten!
Ik denk ook dat het raar zou zijn maar ik hoor van andere ouders dat van deze school bekend is dat ze snel op afstromen aansturen. Maar misschien ben ik te voorbarig.
Groetjes.

Li

Li

14-07-2016 om 12:29

hier ook

Zoon heeft OPP en ik kreeg halverwe het jaar al te horen dat hij moest afstromen of naar VSO. Met veel moeite heb ik daar zitenblijven op VWO van kunnen maken. Dat terwijl hij er beslist niet slecht voor stond, hoewel misschien niet zo goed als jouw dochter.

Ik zou erop blijven hameren dat het belang van het kind het belangrijkste is. Ze moeten jou kunnen uitleggen waarom ze van hun eigen normen afwijken en hoe dat in het belang van jouw kind zou kunnen zijn (ipv extra hulp bieden). Scholen bekijken alles vanuit school, dus jij moet goed het standpunt vanuit jouw kind vertegenwoordigen en je niet laten meeslepen in argumenten als "maar dan moet het arme kind op haar tenen lopen en dat is zielig". Dat is niet de echte reden van de school en jij weet dat.

Maar hopelijk is dit alles niet nodig en gaat ze gewoon over. Ben benieuwd naar de uitkomst van het gesprek!

zonder aam

zonder aam

19-07-2016 om 21:15

update

Hallo allemaal,

Dochter is over naar 3 VWO. Gek genoeg is er nu alleen naar cijfers gekeken, ik hoefde niets uit te leggen.
Er is ook nog begeleiding volgend jaar. Er wordt niet gewerkt met een OPP, maar wel met een handelingsplan.
Nogmaals bedankt voor jullie bijdragen.

mirreke

mirreke

19-07-2016 om 21:46

Zonder naam

Hartstikke fijn!! 3VWO mooi!

Even: een handelingsplan is onderdeel van een OPP. Kijk nog eens op de link die ik je gaf: je moet wel op een OPP aansturen, school is dat namelijk verplicht. Die informatie kun je de school geven.

Een OPP is van belang, omdat daar ook het verwachte uitstroomniveau in moet staan (VWO in jullie geval) en wat de eventueel te verwachten moeilijkheden daarbij zijn (voor je dochter) en heel concreet de oplossingen die school daarvoor gaat bieden.
Een OPP moet ook door de ouders worden ondertekend...!

Verder, ik zou ervan uitgaan dat school het wellicht niet goed weet, want PassendOnderwijs is vrij nieuw. Maar een OPP is verplicht bij een zorgleerling, en jouw dochter komt van speciaal onderwijs!

Hier nog eens een link over jurisprudentie mbt. OPP: http://www.autipassendonderwijsutrecht.nl/jurisprudentie-over-ontwikkelingsperspectief-opp-bij-passend-onderwijs

En hier over wat er in een OPP moet staan: http://www.autipassendonderwijsutrecht.nl/nieuws/ontwikkelingsperspectiefoppbeschrijftpassendonderwijsvoorleerling

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.