Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

School zegt Vwo maar wij liever Havo

Ons kind krijgt nu definitief Vwo advies, dit weet ik al en de gesprekken
volgen binnenkort.
Kunnen wij als ouders ook zeggen liever Havo?
Er is geen havo/ vwo brugklas.
Reden is dat begrijpend lezen een heikel punt blijft
en wij niet willen dat hij dit te moeilijk gaat vinden.
Kind geeft zelf aan liever te beginnen met Havo.
Heeft soms toch wat extra uitleg nodig.
Weten jullie of dat kan?


Ava

Ava

22-01-2018 om 16:50

Beginnen?

Beginnen met de Havo en dan na 5 jaar overstappen naar het Vwo, is bijna onmogelijk. Dat wordt niet meer snel toegestaan. Scholen kunnen daar heel moeilijk over doen.

Begrijpend lezen is deels óók een trucje dat te leren en te oefenen is.

Gewoon vragen

Je kunt het de beoogde HAVO school beter vragen of dat een mogelijkheid is. Zij gaan er uiteindelijk over. Eerst even voorzichtig informeren en dan de huidige school inlichten.

Toch zou ik er nog eens goed over na denken. Ook op de HAVO moet je begrijpend lezen en wel in diverse talen. En als de huidige school denkt dat hij wel VWO aankan zou ik het wel doen.

Soms valt het kwartje gewoon wat later. En bovendien kan het ook nog zijn dat het voortgezet onderwijs betere instructie meegeeft zodat je zoon het beter gaat begrijpen. Misschien moet je hem daar gewoon bij helpen en dan maakt het niet zoveel uit of het op VWO of op de HAVO is.

Triva

Triva

22-01-2018 om 16:51

Ava

Overstappen naar VWO is hier weer heel normaal hoor.

maureen1970

maureen1970

22-01-2018 om 17:05 Topicstarter

Maar

Kind scoort overal een 1 score voor alleen voor bl een IV score.
En dat is ook waarom we eerder voor havo willen kiezen.
Tempo ligt op vwo toch weer een stuk hoger.

Triva

Triva

22-01-2018 om 17:06

bijzonder

Bijzonder dat het toch een vwo advies krijgt. Waarom kiest de school hier toch voor? Wacht even de citotoets af en kijk wat hij daar scoort.

marie

marie

22-01-2018 om 17:17

Maar weet je

waarom hij op dat vlak beduidend slechter scoort dan de rest? Dat maakt nogal uit.

Onderpresteren

Als je onder je niveau gaat leren loop je het risico dat je zoon zich juist gaat vervelen omdat verder het tempo te laag is. Die vaardigheden die hij voor het VWO nodig heeft heeft hij ook voor de HAVO nodig. Dan kun je daar beter aan werken.

Zelf heb ik indertijd HAVO gedaan. Ondanks een VWO advies. Ik raakte bijna depressief in de bovenbouw. Om mezelf wat uitdaging te geven had ik wel een betapakket gekozen, als een van de weinige meisjes in die tijd. En verder met twee vingers in mijn neus en een halve depressie mijn eindexamen gehaald.

maureen1970

maureen1970

22-01-2018 om 17:21 Topicstarter

Marie

Is lastig te zeggen, school denk dat hij te snel gewerkt heeft.
Vorig jaar had hij in groep 7 een II score voor bl.
De toetsen in de klas gaan redelijk, meestal een 7.

Ava

Ava

22-01-2018 om 17:22

ruimte voor verbetering?

Zou je daar niet toch een paar bijlesje tegenaan gooien? Eens kijken of er ontwikkeling in zit?
Kind heeft namelijk wel school overtuigd maar jullie (nog) niet.

marie

marie

22-01-2018 om 17:34

Oh nou

Geen twijfel dan, gewoon vwo hoor, als dit een eenmalige score is en hij gewoon beter kan.

Dochter hier is ook slecht in bl, maar oefent zich in focussen tijdens toetsen. Scoort op vwo op toetsen onder haar niveau door bl maar doet het goed hoor.
Ze leest ook niet, is wel altijd een missie voor mij, haar aan het lezen te krijgen

En hoe gaan de leervakken?

Hoe doet hij vakken zoals aardrijkskunde en geschiedenis; de leervakken. De vreemde talen zijn m.i. ook leervakken. Ergens lijkt hij informatie wel snel op te vakken anders geven ze niet zo'n advies, lijkt mij.

Waarom wilt hij naar de havo? Is die dichterbij of gaan mogelijk zijn vrienden daar ook naar toe?

Op elke school moet je opnieuw vrienden maken. Dat geldt voor iedere brugklasser.
Ik zou het eerst op een vwo aankijken. Misschien valt het reuze mee. En kunnen ze je zoon meer begeleiding geven aangaande te snel lezen.

Lynn

Lynn

22-01-2018 om 17:35

begrijpend lezen

Hier ervaring met een zoon die in groep 6 een III voor BL had en ik groep 7 een V!

Verder I of I+ voor rekenen. Rest ook prima.

Wij wisten dat zoon beter kom.
Ik heb in groep 8 in de kerstvakantie 6 toetsen BL met hem geoefend en zag waar het mis ging. Belangrijker, hij zag het en leerde beter lezen, preciezer opzoeken (niet zelf bedenken dat de moeder van Beatrix Juliana heette, want in het verhaaltje heette ze Suzanne) en dus beter antwoorden.

Haalde vervolgens in groep 8 een I.

Dus advies: ga eens zelf een tijdje met hem oefenen en heel precies kijken wat hij niet goed doet en hoe hij het wel moet doen.

En misschien kan hij sowieso gewoon VWO gaan doen. Als de basisschool denkt dat hij het kan, zou het zomaar kunnen dat het goed gaat. En zo niet, dan gaat hij na 1 VWO naar 2 Havo.

marie

marie

22-01-2018 om 17:36

Maar

Dochter hier wilde ook graag vwo.
Jouw zoon niet. Waarom niet? Wil hij dat echt niet of is hij onzeker?
Gevoelige dochter hier zou het wellicht ook niet gewild hebben als ze gevoeld had dat ik minder vertrouwen in haar had.

marie

marie

22-01-2018 om 17:38

Ach

Dat niveau zit wel goed hoor.
Als een kind echt slecht is in bl, scoort hij op andere vlakken ook geen l. Begrijpend lezen heb je overal voor nodig.

Opstromen

Er zijn schoolgemeenschappen waar leerlingen tussentijds kunnen opstromen. Dat scheelt een extra jaar.
Maar na de HAVO ook het VWO doen, gaat wel gepaard met voorwaarden. De ene school eist gemiddeld 7,5 op cijferlijst,, de ander is wat soepeler.
Daarnaast heeft een leerling op het vwo wel keuzevak extra. Denk aan ICT of muziek of Duits. Als een leerling op de HAVO dergelijke vakken nooit heeft gehad, of al vroeg heeft laten vallen, kan dat extra keuze vak een obstakel worden voor opstromers. dat gedoe heb je niet als VWO'er. Dan ga je met ' de stroom mee'.

Pirata

Pirata

22-01-2018 om 17:48

Wat is het probleem

Hij kan toch naar een havo/vwo brugklas? Geef 'm de kans.

Pirata,

#1; de school biedt geen HAV/VWO brugklas. In een grote stad is er volop keus. Maar dat geldt niet voor alle plaatsen in Nederland.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

22-01-2018 om 18:23

Gewoon aanmelden

Aanmelden doe je zelf en als jullie HAVO willen, dan doe je dat toch?

Nee

Gewoon vwo gaan doen en als het niet gaat stapje lager, andersom is hrrl lastig te bewerkstelligen.

En verder, meestal ziet de docent het goed en kijkt die verder dan de cojfers. Dus als docent het zegt gewoon uitstralen naar kind dat het gaat lukken!!

Eens met Dendy

Eens met Dendy maar ik vind het wel zonde, ben meer van het proberen. Is er geen enkele havo/vwo school in de buurt?

Pirata

Pirata

22-01-2018 om 18:38

Oooh

Niet goed gelezen dat er niet zo'n klas is. Ook niet op andere school?
En anders zou ik het gewoon proberen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

22-01-2018 om 18:39

Jammer hoor

Wat jammer dat jullie je kind niet aanmoedigen om gewoon die stap te wagen. Mijn ervaring is dat basisschoolleerkrachten liever te voorzichtig adviseren dan te hoog, dus zij zijn er echt van overtuigd dat hij het kan.

Amsterdamse

Amsterdamse

22-01-2018 om 19:15

Opstromen

Opstromen is hier redelijk makkelijk. Kennelijk is dat hiet overal zo.
Ik zou zeker navragen hoe dat op jullie middelbare school is. Dat kan nogal uitmaken voor de keuze havo of vwo.

maureen1970

maureen1970

22-01-2018 om 19:28 Topicstarter

Veel begeleiding

Ik zal morgen eens contact opnemen met school hoe het zit met opstromen.
Wij geven al veel begeleiding. Hebben veel geoefend voor bl maar ook voor de andere vakken.
Elke keer als hij reken of spelling of taaltoets hebben dan herhalen we weer wat gedaan is.
Ik merk dat hij dit fijn vindt en zich dan zekerder voelt. Het komt hem dus niet gewoon aanwaaien waardoor we ook twijfelen tussen havo en vwo. Ik denk dat je zelf je kind het beste kent. En wij motiveren hem juist alleen maar in deze dingen! Moeilijk!

Kaaskopje

Kaaskopje

22-01-2018 om 20:23

Wel VWO

Mijn dochter had moeite met rekenen op de basisschool, daardoor is ze (achteraf) veel te laag geadviseerd. Het werd vmbo-basis, terwijl haar algemene ontwikkeling op HAVO lag (bij een psychiater getest). Eenmaal op vmbo basis bleek ze geen moeite te hebben met wiskunde.

Ik wil hiermee zeggen dat een probleem op de basisschool niet automatisch ook een probleem op de VO-school wordt. Gaat het wel mis, dan is het toch geprobeerd, geen schande.

marie

marie

22-01-2018 om 21:54

Geoefend?

Maar hebben jullie dan cito' s geoefend?
Cito's beslaan stof over langere tijd, het zegt echt wel iets dat hij op veel cito's de hoogste score haalt
En vwo is echt niet (alleen) voor kinderen waarvoor alles komt aanwaaien.
Vergeet ook niet dat juist 'werken' ervoor een belangrijke factor in succes is. (Voor later) Geef hem dus veel mogelijkheden om hard te werken! Dus zeker vwo.

Kinderen die niets hoeven doen zitten wat mi betreft gewoon te laag op gewoon vwo. Die hebben vwo plus nodig of een aangepast programma. Helaas nog geen gemeengoed op veel scholen. Ik zie bij dochter op gymnasium ook wel leerlingen die het echt te makkelijk is.
Dochter hoort daar gelukkig niet bij.

vlinder72

vlinder72

22-01-2018 om 22:54

Dochter ook

Onze dochter kreeg vorig jaar ook onverwacht een VWO advies. Zij is goed in BL maar heel zwak in rekenen. Haar docent dacht dat ze het VWO best zou kunnen en daarom moest zij het maar gewoon gaan doen. Als ouders twijfelden wij ook maar wij hebben haar toch ingeschreven voor een VWO brugklas en ze doet het uitstekend. Ik sprak haar juf een paar weken gekeden nog en zij is heel trots. Ze wist het zei ze. Mijn dochter zou pas gaan werken op het moment dat het moest. En ze had gelijk. Zelfs voor rekenen en wiskunde staat ze een voldoende.

En om voor ons de twijfels nog wat groter te maken verknalde mijn dochter haar eindcito. Ze scoorde een score van 529. Dramatisch laag dus. Gelukkig deed de Middelbare school niet moeilijk en staat ze nu ruimschoots op overgaan naar 2 VWO.

Bij ons had haar basisschool gelijk en zaten wij als ouders mis net inze inschatting.

Ely

Ely

23-01-2018 om 00:26

Maureen

Misschien een onverwachte vraag maar welke opleidingen hebben zijn vader en jij gedaan? Het valt me nl op dat ouders die zelf geen vwo hebben gedaan soms een soort koudwatervrees hebben voor het vwo en soms een aantal onterechte veronderstellingen, zoals dat vwo kinderen niet hoeven te leren of niet hoeven te leren leren. Wat dus niet waar is. Ook is het vwo geen reis naar mars, dat als je eenmaal afgeschoten ben, je niet meer over kunt stappen. Als je vwo probeert en het past niet is havo je fall back plan. Als je havo probeert en na een half jaartje blijkt dat je meer zou kunnen is opstormen volgens mij veel lastiger.

Als er onzekerheden zijn is de lat lager leggen niet altijd de beste oplossing.

Ad Hombre

Ad Hombre

23-01-2018 om 08:53

Maureen

Hebben jullie zelf VWO of een lager opleiding? Volgens mij zijn er nog wel eens ouders met een lagere opleiding die nogal opkijken tegen het VWO. Vaak onterecht. Ik zou het advies van de school volgen.

toets begrijpend lezen versus de vaardigheid

Als ik het goed begrijp, denkt de basisschool dat hij prima begrijpend kan lezen, maar dat hij het niet laat zien op de toetsen. Dat kan best. Sommige kinderen denken gewoon net iets anders dan de toetsmakers.

Begrijpend lezen gaat er vooral om dat je je schoolboeken begrijpt en dat je daar de hoofdzaken uit weet te halen. Die schoolboeken, daar kun je het hele jaar door zo vaak inkijken als je wilt, je kunt er vragen over stellen aan de leerkracht, je kunt erover praten met je ouders en je klasgenoten, je kunt op Wikipedia opzoeken hoe het echt zit als je het niet eens bent met de versimpelingen die de schoolboekenauteurs aanbrengen. Begrijpend lezen toepassen in de praktijk is iets heel anders dan begrijpend lezen op de toets. Als hij het vergeleken met zijn klasgenoten goed doet met geschiedenis/aardrijkskunde/biologie, dan bewijst dat dat hij prima begrijpend kan lezen, en dan voorspelt dat dat hij het op het VWO ook prima gaat doen. Begrijpend lezen op de CITO manier is niet zo belangrijk in de onderbouw van de middelbare school. Schoolboeken "lezen" en op je eigen manier verwerken, dat is belangrijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.