Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
miss

miss

13-10-2015 om 11:49

School wil onderzoeken, ik niet. Andere school?

Hoi allemaal,

ik ben nieuw hier en zit met wat mixed feelings.
Ik hoop dat jullie mij misschien een beetje advies kunnen geven.
Mijn zoon is na een verhuizing in groep 2 binnen gekomen op de school waar hij nu zit. Al zo goed als direct gaven ze aan dat hij concentratieproblemen heeft (op de vorige school in groep 1 nooit wat over gehoord)
Vanuit school werd aangeven dat hij onderzocht moet worden op ADHD en al het relateerde. Er kwam niks uit (groep 2). Hij ging met moeite over naar groep 3 waar ze alweer eiste dat hij onderzocht werd. Ook hier kwam weer niks concreets uit. Hij ging met moeite over naar 4 en afgelopen jaar is hij dan ook blijven zitten in 4.

Nu willen ze OPNIEUW dat hij onderzocht wordt! Ik heb aangegeven dat ik dit niet zie zitten omdat dit hem ook onzeker maakt en er komt toch niks uit...
Vorig jaar was het zo dat de leraren geen moeite deden. Waar het 'normale' kind weigert en alsnog zijn werk moet afmaken werd er tegen mij gezegd 'hij weigerde zijn werk te maken dus hij moet het als huiswerk maken' Ik heb dus het idee dat hij anders behandeld word dan de rest, omdat hij volgens hun 'anders is'.

Op dit moment probeert de gezinsspecialist op school mij een kant op sturen waar ik niet heen wil (opnieuw die onderzoeken)
Ik weet in ieder geval dat ik niet opnieuw die onderzoeken ga laten doen, op een gegeven moment zou school mijn keuze moeten accepteren maar dit lijkt niet ze gaan gebeuren.

Ik ben er dus over na aan het denken om hem op een andere school te plaatsen zodat hij een soort overnieuw kan beginnen maar ik ben bang dat de huidige school de nieuwe school gaat inlichten over hun 'bevindingen' en hij ook op de nieuwe school anders behandeld gaat worden...

Iemand die ook in deze situatie heeft gezeten?

Alvast bedankt, ook voor het lezen .

V@@s

V@@s

13-10-2015 om 11:52

wat is er precies onderzocht?

Je zegt dat je zoon al twee keer onderzocht is? Door wie? en wat waren hun conclusies?

Vraag wat de school je zoon kan bieden

Geef aan dat hij al twee keer onderzocht is en dat het niet om het etiket gaat maar om de hulp die de school kan bieden. Waar heeft je zoon op school problemen mee en wat kan de school en wat kunnen jullie zelf doen.
Zoek anders zelf iemand die leerproblemen bij je zoon kan opsporen en daar advies bij kan geven om door te geven aan school.

Noet

Noet

13-10-2015 om 12:00

overdracht is verplicht

die overdrachtsrapportage is verplicht, maar is zeer summier heb ik afgelopen jaar gemerkt.
Je kunt de oude school de wind uit te zeilen te nemen door bij het informatie gesprek voor plaatsing al heel duidelijk de reden van overplaatsing te bespreken. En dan ook al te melden dat er onderzoek is geweest. Wij hebben het rapport bijvoorbeeld niet met de oude school gedeeld, maar wel met de nieuwe.

Ava

Ava

13-10-2015 om 13:06

Twee x en nu ..?

Je zoon is dus al 2x eerder onderzocht (waar niets(?) uitkwam) en nu willen ze voor de derde keer. Welke reden geeft school hiervoor op om hem deze keer te onderzoeken? Welke vraag hebben zij zich deze gesteld? En welke vragen stelden zij zich de vorige twee keer? Daarbij, waarom blijven ze hameren op een derde onderzoek? Was er wat mis met de vorige twee, en waarom? Dat zijn natuurlijk best wat confronterende vragen, voor school en voor jezelf, maar voor enig vervolggesprek wel belangrijk, lijkt mij.

Wat kwam er uit de vorige twee onderzoeken (misschien handvatten voor je zoon, in de klas?). Ik vraag me af waarom deze school heeft besloten om drie keer een fors bedrag aan een kind te besteden, namelijk. Daar hebben ze een reden voor. Dat moet toch meer zijn dan, we verveelden ons en vonden dit wel een goed verzetje.

Dit even naast wat het met je zoon doet en kan doen, namelijk.

Ik vraag me af of je veel te kiezen hebt omdat het niet echt realistisch is dat je weigert en naar een andere school gaat. Het heeft hoe dan ook een weerslag op je kind. Ook als het niet verder bekeken wordt: als je niet begrepen wordt, kan je niet krijgen wat je nodig hebt. En dan kan je of niet laten zien wat je in je hebt of, als je dat wel kan, zal school het niet zien voor wat je kind is.

Daarom zou ik, denk ik, zelf iemand inschakelen om te observeren in de klas met als vraag: wat is er aan de hand en wat heeft zoon nodig. Dat hebben wij in de kleuterklas ook eens laten doen omdat ons kind zo overprikkeld bleek. Er kwam toen uit dat het een combinatie was met kind in specifieke klas (en leerkracht). Naar aanleiding daarvan is er een diagnosetraject gestart waar uiteindelijk ook een concentratiestoornis uitkwam. In dit geval was het door een fysiotherapeut met een specifieke kopstudie maar dat is natuurlijk niet de enige die dit soort observaties kan maken. Als je dat school zelf laat doen, kijkt die ook vooral wat goed is voor de klas. Je wilt dus iemand die alleen naar je kind kijkt. En dus zal je die zelf moeten zoeken (is dit iets dat je met je huisarts kan bespreken?).

Het kan natuurlijk zo zijn dat je zoon iets nodig heeft dat hij niet krijgt waardoor kinderen met hun gedrag in een neerwaartse spiraal komen. Dat is wel verstandig om vast te stellen.

Het is wel duidelijk dat de relatie met deze school niet goed gaat. In mijn ervaring kan je die niet vanuit 1 kant verbeteren. Scholen zelf steken vaak niet veel moeite in een slechte verstandhouding.

Afhankelijk wat uit de observatie komt, kan je verder. Verder met wat je zoon wel en niet nodig heeft en pas dan kan je echt goed over naar een andere school. Het zou dus kunnen dat daar uitkomt dat er verder gekeken moet worden en welke richting dat dan is. Of niet.

Want je stapt natuurlijk niet zomaar over: de nieuwe school weet dat ook en wil daarvoor de reden weten. En afhankelijk van jouw verhaal, weten ze of ze dat wel of niet extra moeten navragen bij de huidige school. Ben je niet helemaal eerlijk in het vertellen van de geschiedenis of over de ins en outs van je kind, kan dat de relatie met de nieuwe school beïnvloeden. Dan ben je weer bij af.

Daarbij is er altijd een overdracht, vaak schriftelijk maar in sommige regio's is een warme overdracht verplicht (dat kan andere "koek" zijn). Scholen krijgen namelijk ook een slechte naam van collega-scholen als ze niet helemaal eerlijk zijn over een (probleem)leerling en dat willen ze vermijden. Hou er ook rekening mee dat scholen elkaar kennen, elkaar als collega's zien en sommige part time hier en dan daar werken, elkaar 'dekken', IB-ers van verschillende scholen elkaar onderling met enige regelmaat bijpraten (meer nog dan directeuren).

Wat je wilt is weten wat je zoon op een school, in een klas nodig heeft en daar een school bij zoeken. Je wilt tijdens een gesprek rustig uit kunnen leggen waarom je over bent gestapt en waarom de ervaring op de nieuwe school, als hij a en b krijgt, anders zal zijn. Wees daar niet te huiverig voor: een school wil graag weten welke kat in de zak zit en kan daarop ook eerlijk naar jou zijn of zij kunnen bieden wat jouw zoon nodig heeft.

Dit wordt de derde school, dus ik neem aan dat je nu ook wel goed wil zitten. Het is dus belangrijk dat deze nieuwe school goed bij je kind past. Je kan niet eeuwig met je kind van school naar school hoppen. Niet goed voor je kind maar het kan ook een naam opleveren (en daaraan vast een melding).

Type school

Zit je kind op een school dat bekend staat om het zelfstandig werken, zoals een Dalton. De leerkrachten krijgen op de studiedagen cursussen aangaande het Daltonbeleid, ook de leerkrachten in de onderbouw. Dat kan het verschil tussen het beeld in groep 1 op de vorige en groep 2 van de huidige school verklaren.

Je kind is twee maal onderzoekt waarbij niet concreets kwam. Met die resultaten kan je overwegen een gesprek aan te gaan bij een school met klassikaal onderwijs wat mogelijk beterr bij hem past.
Hij is niet de eerste die zich aanmeldt bij een klassikaaal onderwijs om die reden.

Als de klassiekale school hem aanneemt maar staat op een onderzoek, is het misschien beter dat je dit wel laat doen. In dat geval bij een vrijgevestigde psycholoog/psychiater die er objectief in staat.
Op de huidige school heeft hij een stempel waar hij niet van af komt.

Tja ik zou het nu zelf wel willen weten

Ik zou nu dus zelf wel willen weten of er iets aan de hand is met mijn kind. School gaat echt geen geld uitgeven als ze niet denken dat er echt iets is. Om ze de wind uit de zeilen te halen en ook omdat ik het nu zelf zou willen weten zou ik extern iemand mijn kind laten onderzoeken. Praat er eens met de huisarts of opvoedpoli over. Het maakt je toch onzeker n.l. En als er echt iets aan de hand is wil je het toch liever vandaag dan morgen weten. Dan kun je je begeleiding erop aan passen. Lijkt me alleen maar fijn.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

13-10-2015 om 16:12

een aantal vragen

Miss, heb je helder waar de school tegenaan loopt met je kind? Herken je die punten? Heb je de school gevraagd wat ze zelf al proberen om de problemen van je kind aan te pakken? Heb je zelf wellicht ideeën over een andere/betere aanpak van je kind?

Loop je thuis ook tegen problemen aan? Je schrijft over een gezinsbegeleider, heeft dat daar wellicht ook mee te maken?

Wie heeft de eerdere onderzoeken gedaan? Wie heeft daar de opdracht voor gegeven? Ik begrijp dat daar geen diagnose is uitgekomen, maar wat dan wel?

Wat hoopt school te bereiken met een nieuw onderzoek? Waar zijn ze naar op zoek?

Als het enige doel is een officiële diagnose, dan zou ik hier ook niet mee instemmen. Een diagnose an zich lost namelijk niets op. Het kan wel handvatten bieden, maar die handvatten zijn ook beschikbaar zonder formele diagnose.

Krullevaar

Krullevaar

13-10-2015 om 16:20

concreet

Maak het concreet. Vraag aan school waar ze tegenaan lopen. Wat hebben ze al gedaan? Werk kan worden aangepast, hij kan werken met een koptelefoon of study buddy.

Een diagnose is niet de zaak van school en kan je buiten school om laten onderzoeken. Wel volgen uit een dergelijk onderzoek adviezen waar school wat mee kan. Wat stond er in de eerdere onderzoeken en heeft school dit goed opgepakt?

Ik zou nu niet direct voor nog een schoolwissel gaan, een 3e school voor een kind in groep 4. Lijkt me niet bevordelijk voor je kind.

vlinder10

vlinder10

13-10-2015 om 20:31

ib er

Ga een gesprek aan met een ib er misschien kan die je wat meer informatie geven waarom ze willen dat hij onderzocht word.

Een ib er kan je ook wat meer informatie geven waarom het juist belangrijk is..

Welke onderzoeken heeft hij gehad?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.