Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

School vraagt om mobiel/tablet mee naar school te nemen

Hoi,

Ik hoorde vandaag dat mijn nichtje (groep 7) morgen voor de vierde of vijfde keer dit schooljaar haar eigen telefoon of tablet mee naar school mag (moet) nemen...

Is dit tegenwoordig algemeen beleid op meerdere (basis)scholen?

Op de school van mijn zoon (groep 6) wordt het meenemen van eigen telefoons of tablets naar school tegen gegaan, maar vraag me af hoe het op andere basisscholen zit?

Ik hoor graag van jullie!

Groeten,
mcreal.

Kaori

Kaori

19-04-2018 om 20:46

ja hier ook

Hier worden vanaf eind groep 6 regelmatig lessen mediawijsheid gegeven en ook het huiswerk is digitaal beschikbaar vanaf groep 7, daarom worden de telefoons en tablet meegenomen.
Groep 8 krijgt een deel van de lessen op chromebooks.

De kinderen hebben ook een klasse app waar de docent de beheerder van is en ze gebruiken dus ook de leerlingen wifi.

Vind het wel erg goed dat de school daar specifiek aandacht aan besteed ter voorbereiding op de middelbare.

Yaron

Yaron

19-04-2018 om 21:05

Hier niet

Hier vraagt de basisschool het niet, de meeste kinderen hebben in groep 7 nog geen eigen telefoon. Maar op school heeft wel elk kind vanaf groep een tablet ter beschikking, die wordt bij bepaalde vakken gebruikt.

mcreal

mcreal

19-04-2018 om 21:09 Topicstarter

mee eens

Hoi Kaori,

Les op school-chromebooks en -tablets hoort er inderdaad bij, heeft mijn zoon ook al vanaf groep 4 en ben daar erg voor.

Maar worden de kinderen bij jullie op school ook gevraagd om hun eigen telefoon / chromebook / tablet mee naar school te nemen om zichzelf te vermaken ter ontspanning?

Bedankt,
mcreal

Floria

Floria

19-04-2018 om 21:11

soms

Soms mag in groep 7 de eigen telefoon gebruikt worden om wat op te zoeken. Ze hebben op school ook tablets, dus nodig is het niet. En bij een uitstapje mocht de telefoon ook mee voor foto's. Normaal moet een telefoon in de la blijven. Mijn kind heeft 1x de eigen telefoon meegenomen.

Kaori

Kaori

19-04-2018 om 21:55

soms

soms mogen ze hun eigen telefoon/tablet gebruiken ter ontspanning. Maar dat is niet heel vaak. Het is meer voor gebruik bij de lessen mediawijsheid.

Daarbij heeft in groep 8 iedereen inmiddels een eigen telefoon en in groep 7 ik denk 90%. Die groepen gaan ook niet meer naar de bso maar alleen naar huis of vrienden en dan bellen ze even waar ze heen zijn. Die telefoon gaat eigenlijk altijd mee.

Tenzij gebruikt in de les moeten ze gewoon in de tas zitten. Wel mogen ze op tafel als ze bv onder schooltijd naar de dokter/ortho of andere afspraak moeten. Dan moeten ze daar een alarm op zetten en kunnen ze dan optijd weg.
In groep 8 hebben velen ook een beugel en dus ook regelmatig afspraken. Probeer je wel op woensdag of voor of na school maar dat gaat niet altijd. Deze meester probeert ze daarin echt zelfstandig te maken.

Kahoot

Hier wordt dat af en toe gevraagd vanaf groep 6 als er in de les gebruik wordt gemaakt van Kahoot. Kinderen maken zelf een Kahoot of de juf/meester gebruikt het. Hartstikke leuk. Is zoiets misschien de reden dat het wordt gevraagd?

hier niet

"Maar worden de kinderen bij jullie op school ook gevraagd om hun eigen telefoon / chromebook / tablet mee naar school te nemen om zichzelf te vermaken ter ontspanning?"

Nee. Voor dat doel heeft op onze school iedere klas een boekenkast, en anders is er altijd nog het digibord waarop bijvoorbeeld filmpjes kunnen worden vertoond ter lering en vermaak.

Ik vermoed dat het gros van de bovenbouwleerkrachten het liefst alle telefoons van leerlingen uit de school zou verbannen, eigenlijk.

Groeten,

Temet

lieverdje

lieverdje

20-04-2018 om 14:58

niet specifiek gevraagd, gebeurt wel.

De dag voor een vakantie is er hier 'speelgoeddag', en dan mag iedereen iets van thuis meenemen om mee te spelen op school. In praktijk zijn dat veelal tablets en telefoons, al vanaf groep 3.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.