Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
ouder met vraag

ouder met vraag

23-01-2013 om 13:37

School stopt met entreetoets groep 6...

vandaag kwam mijn zoon met een brief thuis. Ze stoppen met de entreetoets groep 6. Hoofdreden: te hoge kosten...
Kan en mag de school dit zomaar stoppen? Persoonlijk vind ik het jammer, ben best nieuwsgierig naar de resultaten van mijn zoon, verder vind ik het een goede oefening voor de vervolg CITO's. Wie weet of de school zomaar de entreetoets mag stoppen? Gr. Greet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier

Hier doen ze helemaal geen entreetoets, dus ik neem aan dat er mee stoppen dan ook zomaar mag.
Hier deden ze tot aan vorig schooljaar niet eens mee met de eind CITO. Alleen de normale CITO's (voor lvs), een drempelonderzoek begin groep 8 en een NIO. Volgens mij zijn scholen er nogal vrij in, al is de eindcito geloof ik sinds kort wel verplicht.

Egel

Egel

23-01-2013 om 14:28

Nee

Nee hoor, volgens mij kunnen ze dat zelf weten. En nee Jippox, een eindtoets is (nog) niet verplicht. School van dochter (groep 8) heeft geen enkele eindtoets. Kan ook.

P

P

24-01-2013 om 07:46

Egel

Een school is VERPLICHT om naast een advies van de leerkracht iets objectiefs aan te leveren aan het VO. Dat kan ook het cito volgsysteem zijn tot en met januari groep 8 maar helemaal niets is niet mogelijk.

Nee

De vo school is verplicht om naast het advies van de basisschool een van die basisschool onafhankelijke toetsing te gebruiken bij de beoordeling. Dat mag een toets zijn, maar ook een proefklasse.
Het bo hoeft geen toetsen aan te leveren.
Groet,
Miriam Lavell

P

P

24-01-2013 om 11:21

Miriam

Wat is een proefklasse?

Ik zeg toch ook niet er een eindtoets verplicht is maar je moet wel iets doen en dat kan ook de gewone cito zijn van het leerlingvolgsysteem in januari. Dat had mijn neef ook. Het vreemde is alleen dat mijn neef en zijn ouders DACHTEN dat ze de gewone citotoets deden. Mijn neef ging zelfs vragen bespreken met mijn zoon (die er vervolgens natuurlijk niets van begreep).

Proefles

Daar is geen juridische definitie van. De accepterende school richt dat zelf in. Proeflessen, een dagje (of twee) meedraaien, iets leren en daarover getoetst worden.
"Ik zeg toch ook niet er een eindtoets verplicht is maar je moet wel iets doen"
Het gaat even om de vraag wie "je" dan is.
De vo school moet wat (wet), de bo school hoeft niks. Dat geeft antwoord op de vraag in dit draadje "Wie weet of de school zomaar de entreetoets mag stoppen? "
Ja, dat mag.
Groet,
Miriam Lavell

Egel

Egel

24-01-2013 om 12:40

P en miriam

P, ik zeg niet dat de basisschool van mijn kinderen helemaal niets aanlevert. Natuurlijk verlangen alle middelbare scholen meer gegevens dan alleen het advies van de leerkracht (denk ik). De school waar mijn kinderen zitten heeft geen eindcito of Nio of wat dan ook voor eindtoets. Wel het Cito leerlingvolgsysteem, dus momenteel hebben ze ook meerdere citotoetsen.
Miriam: meen je dat? Mijn dochter wil naar een gymnasium. Ik zie in de Povo-procedure (pfff...) inderdaad staan dat ze naast LOVS en advies nog een toets willen zien, maar toch begreep ik van zowel onze basisschool als van het gymnasium zelf dat als de school geen eindtoets afneemt, ze het zullen doen met de gegevens die er wel zijn. Dat ze hoogstens nog een extra toets wordt verlangd als het LOVS niet zeer overtuigend is (bijv niet alleen maar I-scores, of bij meer dan 2 II-scores, zoiets denk ik). Ik hoop dat die informatie klopt.

In het duister tasten

Egel, ik reageerde vooral op de opmerking van P (in reactie op jou) "Een school is VERPLICHT om naast een advies van de leerkracht iets objectiefs aan te leveren aan het VO."
Dat is niet waar. Jij hebt meer gelijk met "Nee hoor, volgens mij kunnen ze dat zelf weten."
En ook de vo school mag het in hoge mate zelf weten, alleen al omdat er geen definitie is van bijvoorbeeld 'proefklasse'. Bovendien is er geen toelatingspolitie die scholen scherp aan de wet houdt.
Het rommelt wat.
Dat betekent trouwens ook dat je aan wat jou verteld is geen rechten kunt ontlenen. De vo school kan alsnog beslissen je kind niet toe te laten omdat de school al vol is met kinderen die wel een lvs en een eindtoets hebben.
Groet,
Miriam Lavell

Daantje

Daantje

26-01-2013 om 10:25

Primair?

Valt de school onder Primair? Wij hebben nl. afgelopen woensdag ook een brief gehad. Het lijkt wel of alles tegenwoordig te duur en te lastig is, hoorde dat zelfs de carnalvalsoptocht van school dit jaar niet doorgaat

Duur en onnodig

Entreetoetsen hebben een periode meegeteld in de beoordeling van de Inspectie. Maar dat doen ze niet meer. Daarmee zijn ze hun geld niet meer waard. Goede reden om ze niet meer te doen dus.
"hoorde dat zelfs de carnalvalsoptocht van school dit jaar niet doorgaat"
Kijk, daar zou ik nou bijzonder tevreden mee zijn!
Scholen moeten veel bezuinigen, maar dat komt omdat ze op te grote voet geleefd hebben. Veel (te veel) scholen hebben teveel personeel aangehouden in de verwachting dat de school zou groeien.
Maar dat gebeurde niet (nieuwe woonwijk komt toch niet, huizenmarkt is ingestort). Nu moet er met terugwerkende kracht bezuinigd worden.
Dat zou geen invloed moeten hebben op een carnavalsoptocht (die komt als het goed is 100% uit de ouderbijdrage). Daar waar dat wel zo is/lijkt, zou ik toch eens nagaan of de school de ouderbijdrage nu gebruikt om het eigen gat in de begroting te dichten.
Dat komt ook voor namelijk en daar ben ik het weer niet mee eens.
Groet,
Miriam Lavell

ouder met vraag

ouder met vraag

29-01-2013 om 16:51

Tja daantje zelfde school vrees ik...

dat van de carnavalsoptocht is mij ook al verteld...

Alleen voor de inspectie werken

"Entreetoetsen hebben een periode meegeteld in de beoordeling van de Inspectie. Maar dat doen ze niet meer. Daarmee zijn ze hun geld niet meer waard. Goede reden om ze niet meer te doen dus."
Wat een rare gedachte dat als het niet meer meetelt voor de inspectie dat het dan meteen niet meer zinvol zou zijn. Dat geeft lekker duidelijk aan dat je het alleen voor de inspectie doet!
Als leerkracht vind ik de entreetoets wel zinvol, juist omdat je ziet waar nog hiaten zitten. Ja die zie je ook met de gewone halfjaarlijkse cito's, dus misschien hoef je niet alles te doen. Entree groep 7 vind ik toch wel fijn. Extra check. Groep 6 geen entree is misschien wel prima, anders is het wel veel. Verkeerd is het echter ook niet hoor.

Niet zo raar

Geerke, dat is toch niet zo raar. Andere toetsen tellen wel. Die moeten ook gedaan en aangeschaft worden. Kun je die entreetoets nog zo leuk vinden, maar hij kost wel geld.
Scholen hebben van geld geen onbeperkte voorraad en bovendien moet ze toch al die andere toetsen doen om de inspectie tevreden te houden.
De entreetoets is uit de lijst van toegastane toetsen geschrapt omdat ie te weinig toevoegt.
Maar het is niet verboden om een entreetoets te doen. Als een school heel veel geld over heeft, dan kan dat best.
Groet,
Miriam Lavell

Miriam

De entreetoets is niet "uit de lijst met toegestane toetsen geschrapt".
En je kunt andere toetsen schrappen als je wilt: de drempeltoets EN de eindcito, dat vind ik nou dubbelop. Omdat het ook allebei in groep 8 is, en de entreetoets nog wel iets toevoegt omdat het in groep 7 is.
't is welke keuze je maakt.

Misverstand

"De entreetoets is niet "uit de lijst met toegestane toetsen geschrapt".
"
Welles.
Dat betekent overigens niet dat de toets verboden is. Het betekent alleen maar de de Inspectie de uitslag niet meer meeweegt in de beoordeling van de school.
Verder is het inderdaad een kwestie van kiezen.
Groet,
Miriam Lavell

Niempje

Niempje

01-02-2013 om 23:44

Drempeltoets gr 7

"En je kunt andere toetsen schrappen als je wilt: de drempeltoets EN de eindcito, dat vind ik nou dubbelop. Omdat het ook allebei in groep 8 is, en de entreetoets nog wel iets toevoegt omdat het in groep 7 is."

Hier ben ik het dan ook weer niet helemaal mee eens. Ten eerste omdat de Drempeltoets (niet te verwarren met het Drempelonderzoek) zowel in groep 7 als in gr 8 kan worden afgenomen. Ten tweede omdat de Drempeltoets een heel ander soort toets is dan de eindcito. De Drempeltoets is immers een aanlegtoets (vergelijkbaar met NIO), terwijl de eindcito kennis test. Zeker relevant dus om beide dingen in beeld te hebben.

cqcq

cqcq

02-02-2013 om 09:23

Nietes

School kan i.p.v. de reguliere cito's ook de entreetoets afnemen in groep 5 en 6. Dit staat ook in de de notitie ‘Analyse en waardering van opbrengsten primair onderwijs'.

Voor wie het na wil lezen:
http://www.onderwijsinspectie.nl/binaries/content/assets/Actueel_publicaties/2012/analyse-en-waarderingen-van-opbrengsten---augustus-2012.pdf

3.3 Entreetoets groep 5 en 6 van Cito
In groep 5 en 6 kan de school in plaats van de toetsen van het leerlingvolgsysteem de Cito Entreetoets aan het eind van het schooljaar afnemen. De resultaten op deze toetsen worden in vaardigheidsscores gerapporteerd. Voor de beoordeling van de resultaten op basis van deze toetsen hanteert de inspectie de ondergrenzen die in de vorige paragraaf staan vermeld.

Niempje

Sorry ik weet niet anders dan dat drempeltoets en drempelonderzoek hetzelfde zijn, kun jij me zeggen wat het verschil is? Ik heb al gegoogled maar vond het zo snel niet.
Ik weet wel dat het drempelonderzoek vaardigheden toetst: Spelling, begrijpend lezen, rekenen, woordenschat, technisch lezen.

In hetzelfde stuk

Aha, cqcq, dat is een nuancering van wat er in hetzelfde stuk staat.
"DeinspectiebeoordeeltdeoudeDLE-toetsensindshetschooljaar2010- 2011 niet meer. Dit geldt eveneens voor de oude Cito leerlingvolgsysteemtoetsen van 2002 en eerder. Sinds het schooljaar 2011- 2012 gebruikt de inspectie de Entreetoets van Cito niet meer voor het beoordelen van de eindresultaten."
Daar doelde ik op eigenlijk.
Hoe dan ook: Als de school een leerlingvolgsysteem gebruikt, dan hoeft er niet ook een entreetoets in groep 5 en 6. De vaardigheidsscores komen dan gewoon uit het lvs.
Groet,
Miriam Lavell

Annet

Annet

02-02-2013 om 11:14

Ik vind het wel een gemis (of het nou mag of moet)

De entreetoets geeft een score op verschillende subonderdelen. Als ouder vind ik het prettig te zien waar de uitschieters zitten. Dat maakt een 10-minuten gesprek ook meer inhoudelijk. Helaas heb ik nog niet mogen meemaken dat op basis van de citotoetsen door school uitgezocht werd waar de sterke of minder sterke onderdelen zaten. Dat zal best mogelijk zijn maar het gebeurt nauwelijks.

cqcq

cqcq

02-02-2013 om 13:39

Eind- of tussenresultaten

Voorheen kon de entreetoets van groep 7 gebruikt worden voor het beoordelen van de eindresultaten. Dat kan niet meer. Maar de inspectie beoordeeld ook tussenresultaten. Daarvoor mogen de entreetoets groep 5 of groep 6 ook gebruikt worden (i.p.v. andere toetsen uit een leerlingvolgsysteem). Daar waar school al de midden en eind toetsen van groep 5 en groep 6 doet, heeft de entreetoets voor de beoordeling van de inspectie dus geen toegevoegde waarde.

Jammer annet

Jammer Annet, want dat is nou juist zo handig van die toetsen. Dat school kan zien waar de uitvallers naar boven en beneden zitten en waar extra op ingezet moet worden. Wij doen dat bij de kleuters al: taaltoets analyseren, welke onderdelen gaan heel goed of juist veel minder? Wij moeten die analayses ook maken en bespreken met directie en zorgcoordinator. En op basis daarvan wordt het groepsplan gemaakt met de niveaugroepen.
Wat laat de school dan veel kansen liggen, jammer. Sanp dat je dat een gemis vindt.

Annet

Annet

05-02-2013 om 20:20

klopt geerke

Het scheelt dat ik kinderen heb die hoog scoren. School vindt het al snel goed genoeg. Maar ook deze kinderen hebben iets te leren. Dat kun je uit de cito halen, uit de methodetoetsen of door goed te kijken naar een kind. In de praktijk gebeurt dit allemaal niet.

Voorbeeld van oudste: Haalde bij cito E4 spelling een C. Nooit eerder gebeurd, altijd A's. Ik vroeg juf of ze een idee had waarom. Nee, geen idee. Toen heb ik de cito in mogen zien. Bleek dat oudste de laatste 10-12 vragen bijna allemaal fout had. Ik denk dan als ouder: dat zie je toch als juf. Dit is vreemd! Juf had niets bijzonders gezien. Ik heb uitleg gevraagd aan oudste en ze was weggedroomd tijdens de laatste vragen. Natuurlijk is dat geen probleem maar het lijkt me wel handig om op te merken als juf. Zo moeilijk is dat toch niet.
Voorbeeld van jongste: Op de entreetoets groep 7(goede score) waren twee resultaten duidelijk lager dan de rest(woordenschat en kaartlezen). Bij overgangsgesprek met meester van groep bevestigde hij dat ze zeker gingen werken aan onderdelen die lager waren dan de rest. Dit schooljaar: geen enkele actie naar aanleiding van entreetoets. Ik ben dus zelf gaan oefenen en meekijken met jongste. Woordenschat is prima maar hij bleek verkeerd om te gaan met de vraagstelling. Met kaartlezen was hij te creatief, hij was meer zelf ideeën aan het bedenken in plaats van simpel de vraag te beantwoorden (en niet meer dan dat). Het is ook veel leuker om zelf te bedenken waar een camping leuk zou zijn........

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.