Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Susan

Susan

12-01-2016 om 12:42

School in Aerdenhout

Ha, wij staan voor de lastige taak een schoolkeuze te maken voor ons oudste kind in Aerdenhout. Wij wonen er pas en kennen nog onvoldoende ouders om bij te informeren.
Is er iemand die ervaringen zou willen delen?

Jamie

Jamie

12-01-2016 om 16:26

Gaat het om een basisschool? Zoja: je hebt toch wel een paar scholen kunnen wegstrepen op basis van geloof/openbaar of allerlei andere dingen zoals afstand, manier van lesgeven?

Middelbare school

Ik weet dat de meeste kinderen uit Aerdenhout naar Haarlem of Heemstede gaan voor een middelbare school. Er zit nog wel een montesori achtige school in Aerdenhout, maar daar houd niet iedereen van.

Basisschool weet ik niet. Van collega weet ik dat haar kinderen gewoon in Heemstede zijn gebleven na een verhuizing naar Aerdenhout.
Kijk anders naar de schoolprestaties.

Susan

Susan

13-01-2016 om 08:36

basisschool

Ah sorry, het gaat om een basisschool; er zijn er 4. Een daarvan is katholiek, maar dat si voor mij van minder belang dan de sfeer op school en de kwaliteit van het onderwijs.

Dank voor jullie reacties

Jamie

Jamie

13-01-2016 om 09:14

Dus je kunt er van de vier niet ééntje wegstrepen op basis van signatuur, website of afstand? Dan zou ik nog eens kijken.

Verder: gewoon bij de rest langs gaan en zelf de sfeer proeven en ouders met kinderen op straat aanspreken.

Indien mogelijk

ga rond pauzes of net voor of na school eens kijken bij de scholen die mogelijk aansluiten bij jullie.
Zo viel bij ons een school af, die eerst erg prettig en fijn voor kinderen leek te zijn.

Anders zou ik kijken in hun protocollen of dat jullie aanstaat. Kijk of dat aansluit bij jullie wensen.

MIekemieke

MIekemieke

14-01-2016 om 08:31

beetje in de buurt

Het prettigst is als de school een beetje in de buurt staat zodat je kinderen er zelf naar toe kunnen lopen / fietsen als ze die leeftijd hebben.
De Antoniusschool is een hele fijne school, je merkt niet veel van dat katholieke.

Jamie

Jamie

14-01-2016 om 08:46

Urslau

Wat zie je dan precies in de pauzes en is dat dan niet net een momentopname waar het bij een andere school net wel goed ging?

lieverdje

lieverdje

14-01-2016 om 09:09

ga bij alle 4 langs

4 scholen is nog te overzien. Ga bij alle 4 eens langs, binnenkort is het weer tijd voor open dagen enzo. Dat is leuk omdat je dan vaak kunt praten met leerlingen (die zijn héél eerlijk. Als je dan al iets kunt wegstrepen is het verstandig om ook eens een kennismakingsafspraak te maken op een reguliere schooldag. Dan kun je kijken hoe de sfeer is onder schooltijd.

Verhalen van andere ouders helpen wel, maar daar zou ik niet blind op varen. Iedereen heeft andere voorkeuren en ouders schetsen doorgaans een positief beeld van de school waar hun kinderen op zitten, soms ook te positief (in de hoop dat jij er ook bij komt, of om slechte keuze goed te praten).

Jamie

Jamie

14-01-2016 om 09:16

lieverdje

Het ging om een basisschool!

lieverdje

lieverdje

14-01-2016 om 11:03

ja, en?

wat wou je daarmee zeggen?

Jamie

Jamie

14-01-2016 om 16:46

nou

omdat je het hebt over open dagen en praten met leerlingen. Ik heb nog nooit een open dag meegemaakt van een básisschool.

Noet

Noet

14-01-2016 om 16:52

jamie

dat jij het niet meegemaakt hebt, ze zijn er wel, de vorige basisschool van mijn dochter had 2x per jaar een open ochtend voor aanstaande ouders, inclusief rode loper en stickers.

Geen idee waarom, ze hebben toch al jaren een lange wachtlijst.

Thursday Next

Thursday Next

14-01-2016 om 16:58

hier ook hoor

open dagen of inloopochtenden voor de basisscholen.

lieverdje

lieverdje

15-01-2016 om 16:06

hier alle scholen

hier hebben alle basisscholen bij mijn weten elk jaar 1 of 2x open dag. Met leerlingen uit de hoogste klassen die klaarstaan voor het bezoek om te vertellen wat ze zoal doen op school. Zo zijn wij een keer van school gewisseld en daarvoor hadden we bij een aantal scholen de open dagen bezocht. Zo wisten we bij 1 school dankzij verhalen van de voorlichtende kinderen dat we beter niet voor díe school konden gaan

Jamie

Jamie

15-01-2016 om 16:37

weer wat geleerd

Nog nooit van gehoord of van gelezen hier

Jamie

ik liep toevallig met mijn zoon in de pauze langs een van de optionele scholen. Hoe de leerkrachten met de leerlingen (toevallig een ruzie) omgingen stond mij totaal niet aan. Toen we daar gingen kijken (ik wilde het niet van een momentopname af laten hangen), gaf hetzelfde beeld. Die school werd het niet.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

16-01-2016 om 19:22

Vondelschool

Volgens mij is de Vondelschool de enige openbare school in Aerdenhout. Wat je in dat soort dorpen veel ziet is dat de openbare school de meest diverse populatie heeft. De andere zijn heel erg wit en de inkomens van de ouders hoog tot zeer hoog. Als dat is wat je zoekt, is dat natuurlijk geen probleem. Het kan wel de uitstroomresulaten 'vertroebelen', of eigenlijk ervoor zorgen dat je de kwaliteit van het onderwijs overschat. Van zo'n school met kinderen van hoogopgeleide ouders mag je sowieso al een hoog eindcitogemiddelde verwachten.

Susan

Susan

17-01-2016 om 14:24

Ervaringen

Waar ik zo benieuwd naar ben zijn ervaringen met de scholen. Op grond van een gesprek met de directeur en een rondleiding is het moeilijk een indruk te krijgen van de sfeer.
Dank alvast!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.