Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Nadia

Nadia

18-02-2016 om 22:27

School gesprek niet tevreden

Heb vandaag 10 min gesprek met de juf ( zoon in groep 6)
Ik ben helemaal niet tevreden van dit gesprek omdat ik Bang dat straks mijn zoon vmbo advies kreegt
Het is nog groep 6 maar toch ik maak m zorgen,
Heb gevraagd aan juf heeft hij nog een kans om straks in groep 8 havo advies kan krijgen?
Ze zei " ik weet het niet maar nu zei ik een vmbo kind"
Dit zijn hem Cito cijfers
Woordenschat V
Spelling II
Begrijpendlezen bijna V tussen IV en V
Technislezen II
Rekenen IV
Hij heeft een goede rapport en een super spreekbeurt 10 + kind met veel leuk vriendjes
Heeft wat moeite met met paar onderdeel,heb gevraagd hoe moeten wij het aanpakken ? Kreegt hij huiswerk mee naar huis? Ze gaat wel kijken maar zei dat ie genoeg druk heeft, hij kreeg ook daar extra,het is een nieuwsgierig jongen super lief die wil graag leren,maar als moeder ben kapot van dit resulta zijn vorig rapport ging stukje beter een A voor spelling nu een B! Ik wil hem helpen en wil niet accepteren dat juf ziet hem als een vmbo, ik denk niet met dat zulke resultaat dat zijn droom gaat voorkomen daarom ben ik kapot,hij was ook verdrietige met de Cito scores nu wil hij zijn best doen voor de volgend Cito,hij lees heel veel klok huis kijken jeugd journal kijken eindelijk juf zei "dat is genoeg wat hij nu doet, misschien gaat het niet veranderen ,niet hoog verwachten"maar ik wil niet dat accepteren hij wil ook later beter advies krijgen, hij heeft ook site uit school daar oefent hij af en toe voor de rest na school tijd iets drinken of eten daarna na buiten tot 17 uur aan het spelen , ik weet niet wat moet ik dat aanpakken bijles lijkt te duur voor ons.
Sorry voor de fout grammatica ben namelijk niet goed in
Bedankt voor het lezen.

Juno

Juno

18-02-2016 om 22:48

Vmbo

Wat is er mis met het VMBO? De meeste kinderen gaan daarheen, de beroepsgroep die daaruit voortvloeit is heel belangrijk voor de samenleving!
Verder denk ik dat juf gelijk heeft. De citocijfers zijn niet best, alleen spelling en technisch lezen zijn voldoende. Hij kan lezen, de instructie van spelling heeft hij begrepen en kan hij toepassen maar hij begrijpt niet wat hij leest. Dat is best zorgelijk, dit betekent dat hij waarschijnlijk ook moeite heeft of gaat krijgen met aardrijkskunde, geschiedenis, redactiesommen.
Rekenen is ook niet zijn sterke kant.
Het zou nog kunnen dat de methodetoetsen wel voldoende zijn en dat hij de vraagstelling van Cito niet begrijpt. Dat is nog wel iets om na te vragen.
Je kind doet al wat dingen en zit voor nu waarschijnlijk aan zijn max wat hij erbij kan hebben. Wat je zou kunnen overwegen is logopedie voor zijn woordenschat. Dit kan ook het begrijpend lezen opkrikken en het heeft ook weer invloed op het rekenen. Als dat stukje beter gaat zou je naar het rekenen kunnen kijken maar begin met taal en wees trots op je kind, hij doet wat hij kan!

Elfje65

Elfje65

18-02-2016 om 22:52

Poeh he

Wat een druk leg jij jezelf en je kind nu al op. Het lijkt mij dat de juf hier verstandig mee omgaat. Waarom wil jij zo graag dat hij HAVO gaat doen? Waarom denk jij dat hij dit aan zou kunnen. Hij kan zich heus nog wel verder ontwikkelen, dus relax! Maar waarom zou het zo erg zijn als het geen HAVO wordt?

vlinder72

vlinder72

18-02-2016 om 22:57

ach gossie

Arme jongen. Wat is er mis met het VMBO?

En kapot zijn van het resultaat? Dat is echt sneu. Je zoon doet zijn best dat zeg je zelf ook. Hij oefent thuis. Hij leest boeken en heeft veel vriendjes. Zo te horen een heel normale jongen.

Misschien is dit zijn niveau. Dan is het vreselijk sneu als hij denkt dat het niet goed genoeg is. Stel hij gaat nog meer oefenen en volgende is hetzelfde. Wat denk je dat dat met zijn zelfvertrouwen doet?

Aanbod

http://www.imcweekendschool.nl/

In een aantal grotere steden heb je de weekendschool. Dat zou ik overwegen als je kunt. Dat verbreedt hun horizon en ze gaan met leergierige kinderen om.
En, je Nederlands is niet al te perfect, zou ik mogelijk een of twee keer in de week een student laten oefenen met je kind. Bijvoorbeeld Cito's oefenen en/of naar de bieb en samen boekjes lezen.

En inderdaad, de juf kan aangeven waar je zoon nog wat achterstanden heeft, en daar extra huiswerk voor geven.

Als een kind leergierig is en graag wil leren zou ik die wel de kans geven om de prestaties te verbeteren. Zolang het speels en plezierig blijft en niet gedwongen.

Elfje65

Elfje65

18-02-2016 om 23:09

Wat mij verbaast

Is dat een kind van die leeftijd al bezig is met zijn adviesgesprek van 2 jaar later! Mijn kinderen waren daar op die leeftijd absoluut niet mee bezig. Kan het zijn dat jij zelf daar de oorzaak van bent? Jij geeft duidelijk signalen dat VMBO niet goed genoeg is.

Wat je zelf kunt doen

Lezen in je eigen moedertaal met je kind en een grote woordenschat aanbieden, bij de bieb boekjes regelen in die taal. Je kunt ook rekenen en rekenspelletjes doen in je eigen taal. Probeer daarbij aan te sluiten bij het niveau en de interesses van je kind.

Emma

Emma

18-02-2016 om 23:33

Tjonge

Een kind ontwikkelt zich in stappen en in zijn eigen tempo.
Wat een druk leg je je kind op.

Als hij niet begrijpt wat hij leest : daar kun je wat aan doen.
Ik ken iemand die een oud-leraar heeft kunnen regelen voor hulp, 20 euro per uur. Dat helpt goed.
Rekenen : zwak punt bij velen, vooral met die achterlijke inzicht-methode. Kun je hem ook bij laten helpen.

En voor de rest : bovenaan zou moeten staan dat je kind gelukkig is en lekker in zijn vel zit. Het gaat maar om school, een kind dat sociaal is en op het rechte pad blijft is vele malen belangrijker.

Na het VMBO kan hij ook nog doorstromen naar de havo en zo verder komen.

Open einde

Ik zou een stimulerend aanbod doen met een 'open einde'. Je weet nog niet wat het niveau van je kind zal worden en hoe hij zal presteren op de toetsen.
Maar je biedt een kansrijke omgeving aan die je kind leerzaam en stimulerend vind, niet te dwingend want dan gaat het tegen je werken, plezier in leren staat voorop.
Dan kan het nog gebeuren dat er een VMBO advies volgt. Maar een brede scholengemeenschap kan in de brugklas een kind van niveau laten veranderen als blijkt dat de basisschool het toch niet goed ingeschat heeft. Er zijn klassen met mavo/havo of nog breder.
Een sterk gemotiveerde leering, die gewoon wat meer tijd en groei nodig heeft, kan van mavo, naar havo, naar vwo.
In alle gevallen is een kansrijke stimulerende omgeving thuis belangrijk. Wat het niveau ook wordt. Des te langer houden ze het ook vol om te blijven leren.

Emma

Emma

19-02-2016 om 03:26

nog een Emma?

Hier is een andere Emma. Er zijn er dus blijkbaar (minimaal) twee en dat vind ik niet prettig. Ik heb de moderator gevraagd hoe dat kan en wat ze eraan doen

Nadia

Nadia

19-02-2016 om 08:51

Ik ben totaal trots op mijn kind hoor

Juno

Dat zeg ik nog x ik ben heel tros op hem
wil alleen dat ie straks goed kans kreeg, ik zeg niet dat vmbo is niet goed absoluut niet,
Hij is ook niet bezig met het idee advies maar toch hij weet sinds dit jaar dat het veel telt in groep 6
Al zijn vriendjes zijn van havo vwo niveau straks gaan ze niet naar dezelfde school,( dubbel verdriet voor hem)
Ik bedoel niet dat ie moet hoger niveau krijgen om met zijn vriendjes naar dezelfde school
Maar ik weet dat hij gaat het oneerlijk vinden en verdietieg van woorden
Wat ik ben nu op zoek bij deze ouders forum is alleen aan jullie advies of idee tips die kan me helpen
Maar jullie hebben ook gelijk ik maak me te veel druk maar op mij niet op hem ,we praten daar over dat het school belangrijk is enzo hij weet dat bij de Cito resulta heb ik hem gezegd dat je een heel goed rapport hebt heel goed van jou maar probeerde beetje goed te concentreren bij de les " hij is ook snel invloed door klasgenoten sinds groep 1 hij is wisselend zegt juf op een dag kan hij heel goed werken de ander dag gaat wat minder door invloed ,dus daar zeg ik tegen hem goed concentreren.

We praten thuis altijd 2 talen ,we wil hem goed in Nederland taal focusseren maar hoe moet ik hem groot rijk Nederland woordenschat te leren ?Zelfdes hebben wij dat niet,ik vind ook dat Nederland best moeilijk taal met meer betekenis voor een woord

Fransien

Fransien

19-02-2016 om 09:33

rekenen en begrijpend lezen zijn de belangrijkste scores

Je zoon scoort op rekenen en begrijpend lezen duidelijk beneden gemiddeld. Als je hem thuis wil laten oefenen, concentreer je daar dan op.
De V voor woordenschat kon wel eens het probleem zijn, zowel begrijpend lezen als rekenen zijn op de cito erg talig.

Als je zoon iedere dag een half uurtje leest in het Nederlands en jij hem een half uurtje voorleest in je eigen taal heb je goede kans dat zijn woordenschat met sprongen vooruit gaat.
Het voorlezen (of vertellen) in je eigen taal is goed voor hem zodat hij abstracte begrippen kan leren in de taal waarin je hem het beste dingen kunt uitleggen. Met die kennis kan hij het Nederlands veel makkelijker plaatsen en oppikken.
Er zijn veel goede kinderboeken in de bibliotheek, veel ervan staan op deze lijst: https://www.basmaliepaard.nl/Tiplijst_kinderboeken_BasMaliepaard.pdf
Misschien is het mogelijk dat je zelf de boeken ook leest en er dan samen met hem over kunt praten.

Als je twijfelt of hij goed kan rekenen is het grote rekenboek oefenboek van Scala Leuker Leren een goed bijlesboek. Daar staat de hele basisschoolstof en iets meer op een hele overzichtelijke manier in.

Ik geef nu al 8 jaar bijles via de voedselbank aan kinderen met een achterstand, daarbij gebruik ik vooral deze twee hulpmiddelen. Meestal gaan ze dan met sprongen vooruit.
Ik vertel de kinderen aan het begin altijd dat ik ze ga helpen, maar dat ze zelf het werk moeten doen, en ik kijk na 6 weken altijd wat ze nu wel kunnen waar ze eerst moeite mee hadden, dat werkt heel motiverend. Als zo'n kind merkt dat oefenen helpt en dat hij/zij dan dingen echt gaat begrijpen, heb je zoveel gewonnen.

Veel succes!

Fruitella

Fruitella

19-02-2016 om 11:04

Het taboe van OOL

Het taboe hier: ambitieuze ouders en met name ambitieus op het gebied van school.

Er is natuurlijk niets mis met VMBO, als school (hoewel het VMBO als geheel wel last heeft van een slechte naam) maar daar gaat de vraag van TS niet over. Het gaat er om of VMBO bij het niveau van je kind past. Het kan dat je daar als ouder, je vraagtekens bij hebt. Andersom kan het ook (kind met hoger advies dan potentie), maar daar hoor je dan weer niet zoveel over. Die stromen af. Dan komen ouders ook in actie hoor, maar dat wordt gezien als redelijk logisch. Afstromen kan wel, heel makkelijk, opstromen kan maar dat is ingewikkeld en niet vanzelfsprekend. Tegenwoordig kan je niet meer stapelen (van VMBO via Havo naar VWO, bijvoorbeeld). Vooral voor laatbloeiers is dit heel vervelend, dus moet je als kind liefst meteen op het niveau komen dat bij het kunnen of de potentie van het kind past en dat

Mijn kinderen hebben ook op een school gezeten waar, ondanks allerlei afspraken met IB over oefenen met de fijne motoriek, een ontmoedigingsbeleid werd gevoerd over extra oefenen, huiswerk maken, werken aan je minpunten. Dat was geen school dat het beste uit je kind haalt. Huidige school wel en mijn kinderen zijn gaan bloeien op school. Want het voor kinderen oa een enorme opsteker om beter in iets te worden waar ze eerst niet zo goed in leken te zijn of om ondersteuning te krijgen in vakken waar ze onzeker over zijn. Er wordt hard gewerkt en ook hard plezier gemaakt. Dat betekent dat er thuis ook wel eens huiswerk wordt gemaakt. Het grote voordeel daarvan is dat ze al leren om af en toe huiswerk te maken voor ze meteen het diepe in moeten op de middelbare school.

Bovendien, groeien sommige kinderen op in een leer-rijk gezin, met allerlei voorzieningen (een ipad, programmeerlessen, geld voor sporten, muziek waar de gesprekken onder het avondeten eerder gaan over het journaal, actualiteiten, levensvragen etc bijvoorbeeld. Kinderen die niet opgroeien in zo'n omgeving hebben natuurlijk nog meer baat bij een school die deze kinderen voedt.

Je hebt school niet mee. Ik denk dat dat wel belangrijk is, een school die bij je past. Overweeg je over te stappen?

Voor het VO geldt dat cito's begrijpend lezen en rekenen belangrijk zijn. En die zijn te oefenen.

maaike

maaike

19-02-2016 om 12:21

Fruitella

"Het taboe hier: ambitieuze ouders en met name ambitieus op het gebied van school."

Hoezo taboe? Ik denk dat de ouders op OO over het algemeen veel ambitieuzer zijn dan gemiddeld hoor.

Terug naar TO. Qua cito scores is dit een VMBO kind, een 10 voor een spreekbeurt is natuurlijk prachtig maar verandert daar niks aan. Doet hij het qua methode toetsen veel beter? Ik denk het niet, want anders zou de juf het ook wel zien.

Wat is er mis met het VMBO als dat bij hem past? Wat is zijn ambitie? Leg het hem uit en misschien is hij bereid om ervoor te werken. Bijles hoeft niet veel te kosten en kan ook via een bevriende student/buurman o.i.d. Maar het moet er natuurlijk wel in zitten.

vlinder72

vlinder72

19-02-2016 om 12:41

Huh, fruitella

Een taboe? Op deze site zeker niet. Mijn zoon ging vorig jaar naar een mavo/havo brugklas. Dat is hier uitzonderlijk. Bijna iedereen gaat hier toch naar het gymnasium of toch tenminste naar een havo/vwo brugklas.

Juist omdat mijn zoon naar een mavo/havo klas ging vind ik het sneu als iemand VMBO te min of slecht vindt. Mijn zoon vond het idee om op de mavo terecht te komen vreselijk want zo dom was hij toch niet. Dat is toch naar. Wij hebben nooit zoiets gezegd of zelfs maar gesuggereerd. Dat pikte hij op van andere ouders. Van t.v. etc. Het is dan toch helemaal erg als je eigen moeder ook VMBO erg vindt.

Natuurlijk kan je oefenen om een cito score omhoog te krijgen. Als Nadia denkt dat dat gaat helpen om haar zoon naar de Havo te krijgen moet ze dat vooral doen. Maar je moet ook bekijken of je kind daarna dat niveau wel aan kan.

Senan

Senan

19-02-2016 om 13:27

Niveau verschil

Het is toch logisch dat een kind op het VMBO zit denkt dat het dommer is dan een kind wat op het vwo zit? Het niveau van het vmbo is ook lager. Daar kom je niet onderuit. Nu kan ik als volwassene dat nuanceren. Sommige kinderen zijn heel slim maar het komt er niet goed uit of ze hebben geen zin of ze passen niet goed in het schoolse systeem of ze zijn intelligent op gebieden die de school niet test. De gemiddelde 10-12 jarige denkt echter vrij zwart/wit. Bovendien hebben ze gewoon gelijk dat er een niveau verschil is. Je gaat naar het VMBO als je de havo niet aan kan.
Mijn kind op de mavo vergelijkt soms boeken/werk met mijn andere kinderen op het gymnasium en dan ziet ze dat ze minder moet leren en minder ingewikkeld. Mijn kind vindt zichzelf dus ook best dom. Helaas. Ik probeer wel uit te leggen dat ze niet dom is (is ze ook niet) maar het feit is wel dat ze minder goed kan leren dan mijn andere kinderen. Dus dat blijft lastig.

Senan

Senan

19-02-2016 om 13:30

Bijles

Als je zoon meer kan dan er nu uitkomt zou ik investeren in bijles. Daarnaast zou ik elke dag samen met mijn kind gaan oefenen (woordjes, dictee, lezen, sommen). Woordenschat kan je uitbreiden door veel samen te lezen. Niet alleen moderne kinderboeken. Kies juist voor wat oudere kinderboeken. Dan leren ze woorden die ze in het dagelijks leven minder vaak horen. Bovendien zijn oudere kinderboeken vaak op een wat hoger niveau geschreven.
Begrijpend lezen heeft veel te maken met de vraagstelling begrijpen. Dat kan je ook samen oefenen. Na het lezen van een tekst samen kan je kind vragen stellen op dezelfde manier als ook op school wordt gedaan.
Uiteindelijk kan je met veel oefenen vast wel de scores verbeteren.

Sanne

Sanne

19-02-2016 om 13:33

Taalachterstand

Ik denk dat het goed beheersen van de Nederlandse taal 1, 2 en 3 is. Dan komt pas de rest. Lekker veel Nederlandse tv aan zetten, leuke boekjes bij de bieb, kijken wat er aan extra aanbod is in jouw woonplaats. Dochter hier doet met veel dingen mee in vakanties bv waarbij ik denk: waarom zijn hier geen allochtone kinderen? Pas dan kan je zien wat hij al dan niet kan. En beter een goeie VMBO leerling dan een slechte HAVO leerling. Dat motiveert echt niet.

Ook de eigen taal Sanne

Als moeder niet behendig is in het Nederlands, uberhaupt, is het belangrijk om de thuistaal goed te ontwikkelen. Het gaat niet alleen om de letterlijke woorden die je leert om vooral ook om uitbreiding van de begrippen. Als dat in de eigen veel rijkere kennis voorhanden taal goed gaat, volgt het Nederlands veel beter. Als je meer woorden hebt in je eigen taal kun je daar ook beter mee gaan rekenen met je kind.
Niets zo erg als een ouder die de Nederlandse taal niet goed beheerst stimuleren om in het Nederlands haar kind bij te staan. Dat is onprofessioneel.

Fransien

Fransien

19-02-2016 om 13:43

Krom Nederlands

Inderdaad Anne, ik ben een paar keer in een gezin begonnen met bijles en heb de ouders gesmeekt om alsjeblieft weer gewoon de eigen taal met het kind te praten.
Ik hoorde kind dingen uitleggen in de eigen taal aan de ouders en hoewel ik er niets van verstond kon ik wel horen hoe kort de zinnen waren, dat er geen bijzinscontructies waren, dat er vaak een half woord Nederlands tussen zat. Het kind had dus in twee talen een achterstand en ik kreeg abstracte begrippen alleen met veel moeite uitgelegd.
De ouders zijn toen weer hun eigen taal gaan gebruiken thuis en het Nederlands van het kind ging zo hard vooruit, hij snapte ineens zoveel meer aan abstracte begrippen en kon ineens veel beter met spreekwoorden en gezegdes overweg.

YouTube

Toevallig juist vandaag in de kramt: YouTube biedt heel veel hele leuke fimpjes die de meest elementaire dingen van rekenen en taal uitleggen. Voor kinderen maar ook volwassen steken er nog wat van op
http://www.parool.nl/kunst-en-media/de-staat-akwasi-en-lucas-hamming-leren-kinderen-taal-en-rekenen~a4247167/

Elfje65

Elfje65

19-02-2016 om 21:57

Senan

Hoor je wat je zegt?? " Als ik jou was zou ik elke dag met hem oefenen" ????? Denk je dat een kind daar gelukkiger van wordt?

Senan

Senan

19-02-2016 om 22:14

Elfje

Op de korte termijn misschien niet maar op de lange termijn wel. Als hij daardoor wel naar de havo kan dan is het toch een goede investering van tijd? Nadia geeft ook aan dat hij graag hoger wil.
Misschien dat de zoon van Nadia echt niet naar de havo kan wat niveau betreft maar misschien loopt hij ook gewoon wat achter of heeft wat meer tijd nodig. Dan kan oefenen toch helpen?
Het hoeft ook geen uren per dag te zijn. Je kan toch elke dag even kwartier even oefenen met iets? Liever vaker en dan wat korter dan 1x per week heel lang.

Ik heb ook met mijn kind geoefend omdat ze erg zwak was op de basisschool. Dat vond ze ook niet altijd leuk maar we deden het expres na bedtijd. Ze mocht dus later naar bed als we die tijd gingen oefenen. Als ze een week lang goed bezig wat met oefenen dan mocht ze een kindersurprise ei of een Sleich beestje uitzoeken (dat zijn plastieke kleine diertjes die je kan sparen) Hierdoor hebben we tussen groep 5 en groep 8 haar niveau hoger gekregen. Ze is nog steeds een zwakke leerling maar nu kan ze tenminste mavo doen. Ze had anders echt geen mavo (vmbo-t) advies gekregen.

Ook nu op de mavo moet ze soms echt hard werken. Ze heeft gewoon meer tijd nodig dan mijn andere kinderen voor haar huiswerk. Dat is best sneu want ze doet ook een lager niveau. Echter ze is hierdoor wel een harde werker geworden met veel doorzettingsvermogen en ik weet zeker dat ze hiermee ook ver zal komen.

Elfje65

Elfje65

20-02-2016 om 10:46

Ik ben zeker niet tegen oefenen

Heb ik met mijn kinderen soms ook gedaan als ze ergens op vastliepen. Maar elke dag? Nee, dat vind ik echt teveel. Het is duidelijk dat Nadia haar kind naar de havo wilt hebben, maar volgens mij met de verkeerde reden. Ze kijkt teveel naar de vriendjes van kind. Hoewel ik mij afvraag of het echt al klip en klaar is dat zij wel naar de havo gaan. Ik had toen mijn kinderen in groep 6 zaten echt nog geen duidelijk beeld hiervan. En volgens mij weet ze niet goed wat de doorstroommogelijkheden zijn van het MBO en alleen met MBO zijn ook hele leuke banen te vinden. Kijk bijv. naar de technische kant. Bedrijven zitten om technici te springen.

Senan

Senan

20-02-2016 om 13:39

Elfje

Er schijnt vooral een tekort te zijn aan technici op hbo/wo niveau. Minder op MBO niveau. Maar inderdaad met technische opleidingen kan je vaak van alles. Helaas is alleen niet elke vmbo leerling technisch aangelegd. Als je mensen hoort praten over het VMBO dan zeggen ze heel vaak iets als van die kinderen werken liever met hun handen en vakmensen zoals loodgieters zijn zeer nodig en verdienen veel geld. Dat laatste klopt zeker. Maar helaas gaan niet zo goed kunnen leren en handig zijn niet perse samen. Mijn neefje is typisch zo'n kind wat heel handig is en niet van leren houdt. Die wil timmerman oid worden en die zal dat ongetwijfeld goed doen. Hij is nu in zijn vrije tijd altijd al aan het klussen. Die gaat het echt wel redden zonder hoge opleiding.

Helaas heb je ook kinderen zoals mijn kind. Mijn kind kan niet goed leren maar is ook niet bijzonder handig. Daarnaast heeft ze geen enkele interesse in een baan als loodgieter/monteur/electricien of iets dergelijks. Dat is jammer want dat zijn nou net het soort MBO opleidingen waar je wat mee kan. Mijn kind heeft echter meer interesse in opleidingen waar je weinig mee kan zoals dieren verzorging/management of een opleiding tot creche medewerker. Helemaal leuk allemaal maar er is gewoon weinig tot geen werk in die richting. Iets als een administratieve opleiding zou ook wat voor haar zijn maar simpel administratief werk wordt steeds meer geautomatiseerd en veel andere banen worden ingenomen door HBO'ers. De werkeloosheid is hoog en aan administratief medewerkers is er een overvloed. Als mijn kind met een MBO opleiding dan moet gaan concurreren tegen HBO'ers of MBO'ers met tig werkervaring dan gaat dat dus niet lukken.

Voor iemand met de interesses van mijn kind zou een HBO opleiding of WO veel beter passen. De vraag is echter of ze de capaciteiten daarvoor heeft. Misschien dat het wel gaat lukken na het MBO. Aan de andere kant schijnt MBO helemaal niet zo'n goede basis te zijn voor HBO als je kijkt naar de statistieken. Dit zeg ik natuurlijk niet tegen mijn kind.

Ik weet natuurlijk niet hoe de zoon van Nadia is maar als hij lijkt op mijn kind dan is hij op de havo beter af (mits hij dat aankan)

Sanne

Sanne

20-02-2016 om 20:32

Ja, moeder eigen taal

Bedoelde ik ook en andere methoden voor het Nederlands.

Fruitella

Fruitella

26-02-2016 om 15:35

Oefenen-oefenen-oefenen

Ja, ik vind het echt een taboe hier. Het gaat mij er niet om dat VMBO te min zou zijn maar waar het om gaat is of het bij het kind past en daar wordt dan vaak gemakkelijk overheen gestapt.

Hoe dan ook, je kan oefenen, thuis. http://sommenmaker.nl voor rekenen bijvoorbeeld.. kijk ook even naar de linkjes. Zo zijn de tafels ook te oefenen. Metriek-stelsel, klokkijken. Er zijn of apps voor of er zijn wel sites voor te vinden. Vraag er naar op OOL. Wel handig als je printer hebt.

Voor begrijpend lezen zou ik bijles regelen omdat het eigenlijk gaat om het aanleren van diverse strategieën. En als je Nederlands niet zo goed is, kunnen details van de tekst je ontgaan en ga je daarmee de mist in. Want naast het Nederlands goed beheersen, moet je ook vaardig zijn in het begrijpen van (soms vage) teksten en dat begrijpelijk uit kunnen leggen. Daar zou je een student voor in kunnen huren via https://www.studentsplus.nl/basisschool/
Ik ben behoorlijk talig maar mijn kinderen uitleggen waarom iets wel in de tekst staat of niet, vind ik lastig. Gelukkig is er iemand in de familie die dat wil doen. Bijles begrijpend lezen, loont. Ik zou daar zeker geld aan uitgeven. Dat hoeft niet heel lang, maar om de zoveel weken een paar keer, eventueel met huiswerk mee en dat weer laten nakijken (samen met de bijlesleraar).

Voor spelling kan je oefenen (dat zou je aan school kunnen vragen) of anders zoek je op de methode van school en krijg je zo een woordenlijst in handen. En natuurlijk veel laten lezen (boeken, strips, de kidsweek). Voor algemene ontwikkeling jeugdjournaal, klokhuis, kidsweek en '7 days a week' (kinderkrant, opvolger van kidsweek) ed..

reacties niet gelezen

Maar ik kreeg in groep 6 ook vmbo tl advies, juf stelde haar advies drie jaar later niet bij. Gelukkig een meester die havo advies gaf, werd dus mavo/havo en met gemak havo gedaan had ook vwo gekund. Dus grrn paniek rustig doorwerken Alles kan nog komen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.