Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Marieke

Marieke

11-05-2015 om 16:51

School en Magister

De school van mijn dochter houdt alles bij op Magister: het huiswerk, alle cijfers, mededelingen, elektronisch lesmateriaal, echt alles. Zelfs de planning voor de 10-minutengesprekken loopt via Magister. Als leerling en ouder heb je dan ook een haalplicht; je kijkt op Magister als je niks wilt missen. Ook richting de docenten: staat het huiswerk er voor 17.00 uur niet op? Dan hoeft het huiswerk niet gemaakt/geleerd te worden voor de volgende dag. Twee taal-toetsen op 1 dag? Doen we niet, wie het eerst komt... Twee proefwerken? Nee, maximaal 1 proefwerk en 2 so's/mo's, waarbij de eerlijkheid gebiedt dat een proefwerk soms ineens een so is geworden, typisch! Ook docenten moeten maar plannen; dat wordt van de leerlingen ook verwacht. Een proefwerk moet minimaal een week vooraf op Magister staan, een so/mo kan voor de volgende dag, maar liever 2 dagen. En officieel moet een toets binnen twee weken na het maken op Magister staan, vakanties uitgezonderd. Zo niet, dan mogen de leerlingen een 10 tegemoet zien.
Verder is de docent verplicht een analyse te maken als 30% of meer van de leerlingen een onvoldoende heeft voor een proefwerk; welke vragen zijn fout gemaakt? Waren het leervragen, lees: heeft de leerling geleerd? Waren het toepassingsvragen, lees: heeft de docent het goed uitgelegd, waren alleen de laatste vragen fout, lees: was er genoeg tijd? Etc. etc. En dan kan het dus gebeuren dat een deel van het proefwerk overgedaan wordt omdat de docent zijn werk niet goed heeft gedaan.
De vraag is natuurlijk: werkt het? Ja, het werkt. Magister is altijd leidend. Natuurlijk maken veel kinderen een sreenshot om 5 uur als 'bewijs', en de docent in kwestie weet dan ook dat hij nergens verhaal kan halen. Maar andersom ook!
Veel docenten plannen nu huiswerk vooruit, sommigen hebben zelfs een hele jaarplanning gemaakt, ik vind het fantastisch. Nooit geen discussies meer, iedereen weet waar hij/zij aan toe is.
In mijn omgeving lijkt deze school een uitzondering te zijn, is dat ook zo?

Barvaux

Barvaux

11-05-2015 om 17:02

mwoah

Ze zijn hier ver maar nog net niet ver genoeg in mijn ogen, de agenda is nog steeds leidend en dat is juist lastig als het goed gaat tot aan de kerstvakantie en dan opeens mis. Het is nu een paar keer fout gegaan bij maar één leerkracht met huiswerk niet (of vooral te laat) op magister zetten.

Ik zou het graag strenger zien maar die 10 als ze te laat zijn met nakijken of overmaken als de klas de toets slecht heeft gemaakt vind ik te ver gaan. Ze kunnen dan gaan afspreken om de toets allemaal slecht te maken als het niet goed uit komt.

Ook al die regels van x toetsen op een dag vind ik overdreven, zo heb je ook nooit een dagje toetsvrij.

Juffie

Juffie

11-05-2015 om 21:03

Wantrouwen

Hier loopt het prima, maar dan zonder al die regeltjes. Ik zou dit systeem als docent echt niet prettig vinden: met korset ga ik echt niet beter functioneren... Raar ook om alleen een foutenanalyse op een toets los te laten als deze slecht gemaakt is. Wij doen dat altijd, ik wil graag van al mijn leerlingen weten waar ruimte voor verbetering zit. En tenslotte is de conclusie dat als toepassingsvragen slecht gemaakt worden, het probleem dus bij de uitleg van de docent ligt een foute. Aan de hand van het bericht ga ik ervan uit dat er een RTTI- systeem op slechte toetsen wordt losgelaten. De bedoeling hiervan is primair de leerling inzicht te geven, niet om een schuldvraag te beantwoorden. Groot puntenverlies op toepassingsvragen zegt vaak wat over de manier waarop een leerling (geen) huiswerk gemaakt heeft. Daar zou de school toch van op de hoogte moeten zijn. Maar goed, ik ben gewend op een school te werken waar professionaliteit van het lerarencorps ook zonder allerlei regelgeving de norm is. Dat wantrouwen wat uit het dichtgetimmerde verhaal naar voren komt, herken ik niet zo.

Evanlyn

Evanlyn

11-05-2015 om 21:19

hier

leven we nog in het stenen tijdperk. En mijn kind heeft er last van.

Er zijn docenten die het huiswerk heel duidelijk opgeven. Sommigen checken zelfs even of mijn zoon het ook goed heeft opgeschreven. En er zijn leraren die volkomen onduidelijk zijn. Daar probeer ik nu iets op te vinden: hinderlijk volgen. Want passend onderwijs betekent niet alles op het bordje van zoon kwakken. Hij moet over 5 jaar examen doen in Nederlands, Engels, wiskunde en andere vakken, en niet in gedachten lezen.

Juffie

Juffie

11-05-2015 om 21:32

Aanvulling

Ik merk dat dit draadje me toch wel bezighoudt. Ik hoop dat dit een uitzondering is en dat de school het moet doen met een niet gemotiveerd docententeam. Het trieste is dat het systeem zichzelf in stand zal houden: leraren die een keuze hebben (dus met een goede staat van dienst in werk en/of opleiding) zullen voor een school kiezen waar er meer vertrouwen is in hun professionaliteit.

Verder werk ik graag op basis van vertrouwen en wel twee kanten op. Met de invoering van de leeromgevingen heb ik de mogelijkheid te bekijken wat mijn leerlingen precies (niet) uitgevoerd hebben. Ik heb er nog nooit naar gekeken, maar vraag het ze gewoon. En ik ga ervan uit dat ik een eerlijk antwoord krijg. Omdat ze van mij weten dat ik niet doe aan schuldvragen, wel aan het aanbieden van handvatten om zichzelf te verbeteren. Ik heb toch hetzelfde belang als mijn leerlingen? Tjonge, je functioneert als school toch niet bijster goed als leerlingen screenshots van magister maken. Dan is er een hoop mis met het vertrouwen hoor. Ik zou me daar als ouder erg onprettig bij voelen.

Juffie

Juffie

11-05-2015 om 21:38

En Evanlyn

Onbegrijpelijk. Idioot dat dit geen automatisme is. Aan het begin van het schooljaar krijgen we een lijst met zorgleerlingen die ook van de vakdocenten een bepaalde benadering / ondersteuning nodig hebben. En dan bieden we die. Het percentage zorgleerlingen dat onze school met succes doorloopt is net zo groot als de reguliere leerlingpopulatie. Weer een kwestie van een professioneel docententeam en een goede en betrokken zorgcoördinator. Zo moeilijk is het niet.

Barvaux

Barvaux

11-05-2015 om 21:42

Juffie

Maar toch kán het beter, als op de school van mijn jongste het bij elke leerkracht goed gaat en bij eentje gaat het soms fout dan is dat echt jammer en volstrekt niet nodig. Gewoon je huiswerk standaard meteen op magister zetten lijkt mij nou niet zo'n hele lastige opgave en áls het dan een keer mis gaat: wees dan ook een échte leerkracht en stuur niet een hele klas het bos in met het nietszeggende antwoord: jullie agenda is leidend. Er is geen hond die die agenda bij houdt als het al vier maanden prima werkt zonder.

Juffie

Juffie

11-05-2015 om 22:00

Barveaux

Ik vind het niet zielig voor mijn leerlingen om ook eens imperfectie te ervaren. Alsof docenten onfeilbare wezens moeten zijn. Nu heb ik het door jou geschetste probleem nooit; als er iets mis is gegaan in de organisatie kunnen we met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat ik een fout gemaakt heb. Natuurlijk heb ik ook wel collega's die wat meer moeite hebben met het erkennen van fouten. De vraag is hoe erg het is daar, en met andere menselijke zwakheden in het schoolgaande leven ervaring mee op te doen. Binnen bepaalde grenzen dan.

Thursday Next

Thursday Next

11-05-2015 om 22:01

hier

is het ook voor de docenten "verplicht" om het werk in magister te zetten en zijn er regels over de hoeveelheid toetsen per dag en per week. Repetities zijn al ingepland voor het hele jaar, al wijzigt daar ook wel eens wat aan.
Als een toets heel slecht gemaakt is mag ie soms over of de normering wordt bijgesteld, maar of er daarvoor regels zijn weet ik niet.
En werk moet in principe binnen 14 dagen zijn nagekeken. Soms gebeurt dat niet, als de docent dan belooft te tracteren (en dat ook doet) is het meestal ook wel goed.
Oja ook afspraken gaat via magister, en volgens mij voor de leerlingen ook de mail.
Ik vind dat het op deze school prima werkt, en krijg niet de indruk dat leraren zich te veel beperkt voelen.

sarah

sarah

11-05-2015 om 22:02

Juffie

Ja, klinkt super, dat vertrouwen over en weer. Ik geloof er niets van. Dat het gemeengoed is dan, misschien werk jij op een super school.
Ik hoor toch heel veel verhalen over wantrouwen, vooral naar leerlingen toe. (Andersom zullen leerlingen leraren ook wel weer wantrouwen maar dat komt dan weer op andere manier tot uiting)
Ik hoor heel veel over starre regels; een dikke onvoldoende voor niet naleven van bepaalde regels. Subliem dat er een tegenpresatie gevraagd wordt van leraren; die 10 als ze bepaalde regels niet naleven. Ik hoop dat op die school de leraren er de humor van in kunnen zien.
Kijk eens in schoolgidsen. Het barst van de regels voor leerlingen. Ik zie er zelden regels instaan voor leraren.

Barvaux

Barvaux

11-05-2015 om 22:10

juffie

Mijn kind doet na jaren imperfectie ervaren door klasgenoten op de basisschool enorm zijn best op vmbo basis met lwoo. Ik begrijp niet waarom daar magister nog steeds niet leidend is. Lekker makkelijk met je hbo opleiding en dito hersenen in 2015 tegenover kindeten in de puberteit op dit niveau. De tijd die je nodig hebt om het huiswerk te dicteren kun je prima gebruiken om het in magister te zetten. Het gaat in 95% vd gevallen goed maar als het fout gaat gaat het ook echt fout en dat zijn net de punten die mijn kind nodig heeft om op te stromen. Als je voor alles een acht nodig hebt kun je je geen onvoldoendes permitteren.

Evanlyn

Evanlyn

11-05-2015 om 22:12

Juffie

Dankjewel, ik begon al haast het gevoel te krijgen dat ik zelf gek was!

Ik ga nu elke docent hinderlijk volgen met mailtjes, hopelijk valt het kwartje dan. De goede niet, natuurlijk. Maar het heeft voor hen geen enkele consequentie, dat is het vervelende. Ze krijgen niet meer loon als ze het wel goed doen en ze worden niet ontslagen als ze het niet goed doen. Hooguit voelen ze zich (hopelijk) trots als ze een kind geholpen hebben zijn potentieel te verwezenlijken. En dat is kennelijk niet voor iedereen even belangrijk.

Juffie

Juffie

11-05-2015 om 22:20

Sarah

Door de schoolleiding bedachte fraude (een 10 voor een toets, ook voor een schoolexamen??? zonder dat daar een prestatie tegenover staat) gewoon ordinaire fraude. Ik snap echt niet dat je daar als ouder enthousiast over kan zijn. Alsof het voor mij als docent een cadeautje is om diepe onvoldoendes uit te delen en een straf als mijn leerlingen goede voldoendes halen. Maar goed, ik werk op een school die het beste bij mijn opvattingen past, jij zal je kinderen naar een school sturen die beter bij de jouwe aansluit.

sarah

sarah

11-05-2015 om 22:26

Juffie

Waarom is een 1 geven voor een toets om weet ik veel welke vreemde regels ik voorbij heb zien komen geen fraude en een 10 wel?

Net als bij je kind

Bij leerkrachten is het soms ook gewoon een kwestie van niet goed in je vel zitten. Van onvermogen. Mijn dochter heeft haar brugjaar briljant kunnen doen dankzij twee prima mentoren, waar zelfs een mentor dochter direct goed plaatste en begeleidde. We hadden haar zonder diagnose aangemeld vanwege gedoe met de staatssecretaris over rugzakjes in groep 8. Ze had ineens ook vriendinnen en haar cijfers gingen omhoog.

Het jaar daarop hadden dochter en ikzelf veel problemen met een mentor die zelf niet goed in haar vel zat en nadat dochter uitviel zelf een burnout bleek te hebben. Overigens het gedoe met Magister dat in die tijd nauwelijks goed ingevuld werd hielp natuurlijk ook al niet. Een ongeluk komt nooit alleen. Dochter had zelf veel lichamelijke klachten dat jaar.

Evanlyn

Evanlyn

11-05-2015 om 22:44

AnneJ

Klopt, maar het is ook zo dat nog veel leraren diep in hun hart vinden dat een leerling het maar op hun manier moet kunnen. Iedere aanpassing is niet alleen teveel moeite, maar ook verkeerd, want "dan leren ze het nooit". Net alsof je het wel leert door uit te vallen. Of: "op dit niveau moeten ze dat toch wel kunnen". Of: "Ik zeg het duidelijk en dan moeten ze het *gewoon* opschrijven." Ze hebben echt geen idee en ook geen zin zich erin te verdiepen.

Het is al prachtig dat hij de schooldag doorkomt en het huiswerk dat wel duidelijk is opgegeven wel doet. Allemaal tweeën, drieën en tienen dus. En dan heeft school toch de neiging het bij het kind te leggen: "hij is kennelijk niet zo goed in dat vak".

Juffie

Juffie

11-05-2015 om 22:48

Sarah

Als het gaat om ad hoc zelf vastgestelde regels door een niet al te best functionerende docent, kun je een leerling geen 1 geven, in ieder geval niet als het om schoolexamens gaat. Als regels rondom becijfering wel zijn vastgelegd en een leerling overtreedt die regels is een lager cijfer een logische consequentie. Ik zou mijn kind niet naar een school sturen waar onzorgvuldig met dit soort procedures zou worden omgesprongen. En al helemaal niet naar een school waar onzorgvuldigheden wat betreft becijfering worden opgelost door een potje te gaan frauderen. Mijn kinderen en mijn leerlingen hebben recht op het cijfer dat ze verdienen. Daar neem ik ze toch serieus genoeg voor.

Verder heb je het over het gebrek aan vastgestelde regels (en competenties?) voor docenten. Als het goed is, staan die regels vastgelegd. In het leerling statuut en in de competenties die jaarlijks is gesprekken aan de orde komen.

Katniss

Katniss

11-05-2015 om 22:49

Gut

Ik weet eigenlijk niet of het huiswerk op magister staat. In ieder geval niet alles, want de agenda wordt dagelijks gebruikt. Aan het begin van iedere periode krijgt dochter wel een studieplanner met daarin alle stof voor het proefwerk 6 weken later. Ik heb op mijn telefoon een magisterapp met dochters inloggegevens, maar daar staat in ieder geval geen huiswerk op. Wel de lestijden en roosterwijzigingen dus daar maak ik nog wel eens gebruik van om te weten hoe laat ze thuis is.

Jaina

Jaina

11-05-2015 om 23:24

Nee

Ik ben geen lerares op een middelbare school maar ik zou niet graag op een school willen werken waar de verhoudingen tussen de leraren en leerlingen zo strak zijn en de leraar weinig ruimte krijgt voor eigen interpretatie.
Overigens hebben mijn kinderen op school helemaal geen magister of iets dergelijks (waar wij wonen is men op de scholen technologisch vaak wat minder ver) en wordt alles gewoon nog in de agenda opgeschreven. Ook niks mis mee. Zelfs mijn zeer chaotische zoon kan dan. Wel prettig als de leraren inderdaad een beetje toezicht hier op houden. Wat ze gelukkig doen, uit zichzelf. En soms gaat het mis. Dat is vervelend maar goed dat hoort er nu eenmaal bij.

Marieke

Marieke

11-05-2015 om 23:58

juffie

Ik begrijp je punt helemaal en ik zou het toejuichen als de school van mijn dochter zo ver zou zijn als jouw denkbeelden. Dat komt ook wel, maar het heeft tijd nodig. De school is bezig met een inhaalslag, er is een groep nieuwe docenten aangetrokken waarbij geldt: we spreken wat af met z'n allen en we houden ons daaraan. Maar er zit nog een 'oude' groep die mee móet, maar daar feitelijk niet zo veel zin in heeft. Die rustig een kind 3 weken laat wachten op de uitslag van een proefwerk, die het niet zo nauw neemt of het huiswerk wel duidelijk is bij iedereen, die een houding heeft van: een puber is per definitie lui dus als die een onvoldoende heeft, ligt dat nóóit aan de docent maar altijd aan de leerling. Ik overdrijf, maar in feite ligt het wel zo. Ik ben blij met deze situatie; mijn kind heeft dit jaar 2 keer een 10 gehaald, op eigen kracht en godzijdank níet omdat de docent het proefwerk niet had nagekeken. Voor een kind is duidelijkheid fijn, een houvast en door consequent aan de regels vast te houden, naar twee kanten, zijn er op dit punt geen discussies en is het klaar.
De noodzaak was er ook: een aantal jaren geleden kreeg deze school het predicaat zwak, het schoolbestuur heeft een nieuwe rector benoemd, het beleid ging om, afspraken zijn gemaakt en er zijn regels gesteld. De school staat nu weer onder basistoezicht en heeft een voldoende gekregen. Er is aandacht voor kwaliteit, zorg voor leerlingen en er heerst een fijn schoolklimaat en de resultaten zijn beduidend beter en uiteindelijk draait het om deze aspecten waarbij het strikt handhaven van Magister een van de tools is en nogmaals, ik ben er blij mee.

Juffie

Juffie

12-05-2015 om 08:30

Marieke

Fijn dat jij zo tevreden bent, dat is uiteindelijk belangrijk. Toch nog een paar opmerkingen:

Een school heeft niet zoveel mogelijkheden om docenten aan te trekken anders dan een prettig werkklimaat. De schalen staan vast. Ik ken geen goede docenten die graag op een school zouden werken die de door jou beschreven visie heeft. Ik ken wel een aantal docenten die moeilijk aan het werk komen en daarom uiteindelijk toch maar voor een dergelijke school kiezen. Ik geloof niet dat je met een optimaal docententeam gaat eindigen op deze manier. Iemand die op tijd cijfertjes aanlevert, ervoor zorgt dat die cijfertjes hoog zijn en op die manier leerlingen en hun ouders te vriend houdt, is niet per definitie een goede docent. We hebben er hier ook een paar gehad: onderbouwdocenten die fantastische resultaten boekten, maar leerlingen in belabberde staat in de vierde klas afleverden. En je raad het al: die slechte cijfers in de vierde klas waren natuurlijk de schuld van de vakinhoudelijk competente docent die niet als voornaamste doel had leerlingen hoge cijfers voor hun toetsen te geven, maar ze optimaal op hun examen voor te bereiden. Als je aan zesdeklassers vraagt wat de beste docenten zijn, krijg je een totaal ander antwoord dan als je het een derdeklasser vraagt. Je zou het zelf eens moeten uitproberen.

Als de inspectie trouwens ergens een hekel aan heeft, is het gesjoemel met cijfers. De regel van die 10 als de docent niet op tijd nagekeken heeft is kennelijk nog niet tot de inspectie doorgedrongen. Anders had de school al een flinke tik op de vingers gekregen. Tenslotte vind ik het weinig vertrouwenwekkend dat de school foutenanalyses waarschijnlijk niet goed toepast.

Barvaux

Barvaux

12-05-2015 om 09:30

Juffie

Ik denk dat die tien vooral de stok achter de deur is en dat die echt niet vaak gegeven wordt. Als een docent ziek wordt zullen er echt geen hele klassen vol tienen zijn!

Magister werkt alleen als iedereen zich aan de afspraken houdt

Nou ja, zie titel. Hier op school van oudste wordt Magister door bijna alle docenten keurig gebruikt. Maar... huiswerk kan maar tot een week van tevoren worden opgegeven, omdat het rooster nogal eens wijzigt en bij roosterwijzigingen verdwijnt alles wat er aan huiswerk in staat, voor alle komende weken. Dus proefwerken zijn voor ons altijd een verrassing . En dan zijn er docenten die zo af en toe iets in de agenda laten zetten, en andere keren het huiswerk in Magister. En soms staan er zelfs opdrachten op ELO. Zoon heeft ADD, en omdat de agenda zelden gebruikt wordt ligt die of thuis, of hij is niet snel genoeg om het op te schrijven, of hij denkt er thuis niet aan in zijn agenda te kijken.

Verder ben ik niet blij met de laatste nieuwe versie. Vroeger konden we voor de hele week het huiswerk op 1 blaadje printen, en dan maakte we op dat blaadje meteen de planning. Dat lukt ons nu niet meer. Geen idee waarom...

En, juffie, ik wou dat alle docenten waren zoals jij, maar helaas is dat niet zo. Meest treffende voorbeeld vond ik docent Natech die negatief adviseerde op zoons gekozen NT-profiel. Want, zo zei de docent, zoon was niet geïnteresseerd in Natech. Terwijl zoon bij wijze van spreken NT ademt. Maar hij heeft ADD, en kan dan weleens wegdromen of in ieder geval ziet hij eruit alsof hij niet bij de les is. Maar schijn bedriegt, hij hoort alles wat er in die les gezegd wordt! Daar wist de docent niets van, bleek bij het 7-minutengesprek (waar hij ook al te laat voor kwam). Terwijl hij zoon al 2 jaar in de klas heeft! Ik vind het treurig dat zo iemand dan negatief kan adviseren zonder te kijken naar het kind, maar puur naar de cijfers. Na ingrijpen van de mentor komt het gelukkig goed, hij krijgt nu ook meer tijd voor toetsen Natech, maar zulke mensen zitten ook in het onderwijs. En heb je een NADH-kind, dan zal dat er wel doorheen fietsen, maar kinderen met een etiketje zitten dan al gauw in een lastig parket!
Ik bepleit echt niet dat school zich moet opstellen als een curling-ouder en alle hobbels al van tevoren moet gladstrijken, maar meedenken en vooral weten wat wel en niet realistisch is om te verwachten is wel essentieel om alle kinderen goed uit de verf te laten komen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.