Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

School belooft van alles maar resultaat blijft uit (pesten)

Het is al bijna twee jaar aan de gang: treiteren en pesten door een aantal kinderen op school, bijna altijd tijdens de vrije momenten. Soms lijkt het een tijdje rustig maar echt weg is het niet gegaan. We hebben gesprekken gevoerd met allerlei betrokkenen van school, afspraken gemaakt maar het heeft eigenlijk niet geholpen, afspraken zijn niet nagekomen of verwateren, ik heb het uitgelegd, ben boos geworden, het lijkt niet veel uit te maken. Er is enorm veel verloop van personeel en de communicatie onderling en naar ons is gewoon bar slecht.

Ondertussen heeft kind allerlei hulp gehad (en nog) om goed te reageren en om te gaan met bepaald gedrag en ook zijn eigen reacties proberen te verbeteren. Dat is voor een kind met autisme uiteraard erg moeilijk maar hij heeft zeker vooruitgang geboekt.

We hebben wéér een gesprek gehad waarin we hebben aangegeven wat de afspraken destijds zijn geweest. De persoon die hier vooral mee belast is is het type dat er altijd twee schuld hebben, dus als mijn kind na getreiter en gepest eens iets onaardigs terugzegt dan hebben er twee schuld... Als ik vraag of er nu ook eens iets gebeurt (behalve praten, waarschuwen en ze een pauze binnenhouden) met de pesters krijg ik geen duidelijkheid.

Kind heeft een ass, en zit in groep 7 van het SBO.

Ik weet zo langzamerhand niet meer wat ik moet. Ik zie het zelfvertrouwen en het vertrouwen van mijn kind in de juffen en meesters zo langzamerhand verdampen.

Wat mag ik nu eigenlijk daadwerkelijk nog verwachten van deze school? Verwacht ik teveel?

Wat verwacht je

Wat een vervelende situatie! En goed dat jullie zoon ook begeleiding hebben laten volgen hiervoor.

Zoals je aangeeft heeft de school al best veel gedaan: " praten, waarschuwen en ze een pauze binnenhouden". Maar blijft het pesten doorgaan.
Wat vind jij wat school zou moeten doen? School weet het blijkbaar niet meer, misschien in een gesprek aangeven wat jij zou willen dat er gebeurd.

Mag ik vragen waaruit het pesten bestaat?

Ass

Ik herken het probleem. Onze oudste heeft ook een ass en werd veel gepest. Dat kwam ook wel omdat hij voor zijn autisme de sociale interactie niet goed begreep en bijvoorbeeld ook geen onderscheid kon maken tussen een grapje en pesten.

Ik zeg niet dat het bij jou zoon ook zo gaat ik ken immers zijn situatie niet.

Mamsvaneen

Mamsvaneen

27-06-2019 om 07:37 Topicstarter

praten, praten, praten...

@Gingergirl Er zijn meerdere overleggen en gesprekken geweest, talloze e-mails verstuurd, zelfs de psycholoog is aangeschoven en heeft aangegeven wat er zou moeten gebeuren, wij hebben het nogmaals uitgelegd maar het gebeurt niet terwijl er tijdens de gesprekken wordt gezegd dat ze het op die manier inderdaad gaan aanpakken.

Juist door zijn ASS heeft hij ondertiteling en uitleg nodig maar men is kennelijk te beroerd om dat onderling duidelijk te communiceren. School houdt zich niet aan afspraken en pakt het pesten ook niet aan. Want gesprekken met de pesters haalt niets uit. De volgende dag gaat het gewoon weer verder.

Overigens is er wel degelijk sprake van pesten, door zowel leerkrachten als leerlingen aangegeven. Maar inderdaad, kinderen met een ASS zijn een geweldige doelwit voor pesters.

Teveel ja

Het is schandelijk, maar school kan het niet, net als veel scholen.
Mijn kinderen, met name mijn zoon, werden onophoudelijk gepest. Er was geen kruid tegen gewassen en inderdaad, op aandringen van de juf van groep 3, hetzelfde groepje 'vrienden' had op hem staan springen, de voetjes stonden op zijn jas, ging ik naar de onderdirectrice die meteen begon te balken dat als zoon zich misdroeg dat hij dan een gele kaart kreeg! Huh?
De blaren van mijn tong, menige ochtend al op 8.00 uur op school, telefoon mails, ik weet nog van een overleg, nadat het weer eens fout ging op de overblijf, dat ik me door school genoopt voelde de overlijfmoeder de hemel in te prijzen, ik weet niet meer waarom, ze wist nooit wat er aan de hand was en als kinderen haar waarschuwden dat zoon weer om een hoekje gepest werd dan meldde ze: dat moet zoon zelf komen melden! Tegen de afspraken in.
Je snapt gewoon niet dat dit usance is op scholen.
Op het voortgezet onderwijs, in de speciale autismeklas, was het ineens over, daar kon men het blijkbaar wel! Er ging nog wel eens wat mis, maar dan belde men mij dat er wat mis ging en hoe dat prima opgelost werd.

Mamsvaneen

Waaruit bestaat het pesten?

Mamsvaneen

Mamsvaneen

27-06-2019 om 09:07 Topicstarter

yup

@AnneJ: Wij hebben het idee dat school denkt dat ze het hartstikke goed aanpakken... Dit is dan ook nog speciaal basis onderwijs.

@Gingergirl: Van alles: vooral jennen en treiteren, laten schrikken, met een groepje om hem heen gaan staan, allemaal net zolang totdat er een reactie komt Er is zelfs een keer een punaise op zijn stoel gelegd. Daar is hij niet in gaan zitten dus wordt niet als incident gezien, ik heb er vanuit school in elk geval nooit iets over gehoord.

Wat zou jij een oplossing vinden

Wat vervelend!!!

Jullie hebben veel gesprekken gehad, school heeft ook meerdere dingen gedaan zoals je schrijft. Toch gaat het pesten door, wat vindt jij dat ze nu moeten doen?

Vrije momenten

AnneJ gaf aan dat op de vo het pesten opeens over was. Nu zullen sommige lln op vo dit ontkennen en hun heil op een andere school zoeken. Maar op een vo is wel meer ruimte voor eigen tijdsbesteding ( veelal mbv spelletjes op mobiel). De lln vervelen zich minder.
Op een po (of dat nu een regulier basisschool is of een sbo) zijn er vrije momenten waar pesters ruimte ervaren om te treiteren. Hoe kan je die momenten verkleinen..

Is het nodig dat de jongen op school overblijf? De pauze is snel een moment waar gepeste lln gespannen de tijd door moeten brengen, alert op elke waarschuwing. Voor hen is een pauze geen pauze, juist het tegenovergestelde. Kunnen de pauzes buiten school geregeld worden?

Is de jongen ergens goed in of heeft hij veel interesse voor iets in bijzonder? Zo ken ik een kind met ASS, die elk vrij moment boven een tekenboek hing en de mooiste tekeningen maakte en daarmee lof scoorde. Een ander was een meester op de waveboard. Juist als ze niet sterk zijn op sociale vlakken, laat ze dan sterk zijn in waar ze wel plezier mee hebben.

Verwacht niet dat klasgenoten gaan veranderen, hoe graag je dat ook zou willen.

Vrije momenten

Pesten vindt vaak plaats in de vrije momenten zoals Flanagan ook aangeeft.
Kan daar misschien in gesleuteld worden?

Bij mijn zoon gebeurde de meeste incidenten bij het buitenspelen in de verschillende pauzes. Hij is aan een andere klasgenoot gekoppeld en zij mochten vaak kiezen wat ze wilde doen bv gezelschap spel binnen of een gerichte activiteit buiten, dus van te voren bespreken hoe het buitenspelen ingevuld zou worden.Dat heeft goed gewerkt.
Mijn zoon wilde bv met buitenspelen wel vaak meedoen met de andere kinderen maar dan moest alles wel op zijn manier en hield hij zich niet aan de spelregels wat tot veel irritatie leidde bij klasgenootjes die er weer fel tegenin gingen waardoor zoon zich gepest voelde. Kinderen snappen de ass problematiek niet en zijn dan helaas erg hard onder elkaar.

Op het VO ging het wel beter maar het is altijd een aandachtspunt gebleven.

Mamsvaneen

Mamsvaneen

27-06-2019 om 11:24 Topicstarter

pauze

Hij heeft twee kinderen waar hij veel mee speelt in de pauze, dat gaat eigenlijk altijd goed, hij heeft daarin ook plezier. Om hem dat af te nemen lijkt mij de omgekeerde wereld. Pesters zoeken hem gewoon op.

Ik vind dat het de verantwoordelijkheid van school is om een veilige omgeving te bieden aan kinderen, zeker de kwetsbare, en pesten actief aan te pakken.

Toeval

Wat hier hielp was toeval.

In groep 7/8 kreeg zoon meesters en die hadden er beter de wind onder.
Bovendien startten deze, beiden ook gymvakleerkrachten, voetbal op het schoolplein en toevallig maakten ze zoon keeper, zo'n beetje de enige functie die hij goed kon verrichten want geen teamwork. Dat leverde hem krediet op.
Er waren werkelijk waar kinderen die tegen hem zeiden: we pesten je niet omdat je zo goed voor ons kunt keepen.

Ook gaf ik zoon toestemming op miv groep 7 thuis alleen over te blijven. Dan fietste hij naar huis, at zijn broodje en ging zelf op tijd weer terug naar school.
In het begin belde ik hem dan op of hij thuis was en hoe het ging en wanneer hij weer terug moest gaan, maar het ging al snel volautomatisch zelf.
Ik werkte vlak in de buurt dus als er iets was kon ik er snel zijn.
Uiteraard ook met afspraken wat te doen bij aanbellen (niet reageren). Brand: direct naar buiten. Niemand mee naar huis. Mij bellen bij twijfel of een vraag.

Later hoorde ik van zoon dat hij ook weleens klasgenoten omkocht met stukjes kip van de snackbar. Geen aanrader, vandaar dat zoon mij dat blijkbaar ook niet meldde.

Van school en opvang was hij vrijgesteld om wel een klap terug te geven als ze hem belaagden maar dat deed hij natuurlijk nooit.

Pauze afnemen?

Tja, vervelend als dat net ten koste gaat van wel goede vriendschappelijke momenten.
Maar het scheelt ook in overprikkeling, zo'n pauze kan voor een kind met een ASS overweldigend zijn en na een pauze kon zoon er weer even tegen.

Je kunt het wel van school blijven verwachten, dat deed ik ook. maar het wonder voltrok zich nooit.

Ik ben met zoon bij de RIAGG geweest, vanwege de typische ASS problemen, zoon had toen nog geen diagnose, maar daar deden ze ook niets anders dan adviseren dat school het pesten moest stoppen. Zo dik lag dat er bovenop dat alle problemen van zoon daaraan geweten werden.

Mamsvaneen

Mamsvaneen

27-06-2019 om 11:39 Topicstarter

inderdaad...

Ik ben denk ik naïef in mijn idee dat een school er veel aan is gelegen om een veilig klimaat te creëren en pesten echt aan te pakken, zeker als je ziet wat het doet met een kind. Een kind wat denkt dat er geen leerkracht op school is die hem aardig vindt (ze doen er immers niets aan?) dat zou mij als verantwoordelijke raken, ik zou dat als een signaal zien dat er iets niet goed gaat en dat in ieder geval de communicatie beter moet.

Het heeft geen zin maar ik denk dat ik er maar echte officiële klachten en meldingen van ga maken. Ik weet niet of ik er goed aan doe om hem volgend jaar nog naar een andere school te doen...

Haptotherapie

Zoon heeft in die periode een jaar lang haptotherapie gehad om meer greep te krijgen op zijn emoties en zijn grenzen. Zelf zegt hij dat hij daar meer aan heeft gehad dan aan het traject bij de diagnose naar een ASS.

Andere school?

Mijn dochter heb ik, om andere redenen, van school laten veranderen. Maar daar was het pesten nog erger. Tenzij je een school weet waar, echt waar, men het pesten wel in de hand weet te houden. Scholen beweren van alles, maar in de praktijk hoeft dat niet de waarheid te zijn.
We hadden zoon juist naar deze school gestuurd vanwege het uitgebreidde pestprotocol dat bij de ingang hing en waar men blinkende tekst bij had.
Dat had een waarschuwing moeten zijn, die instructie hing er niet voor niets, het was blijkbaar een groot onoplosbaar probleem.
Wel heb ik zoon, met name in het laatste jaar, regelmatig een dag thuis gehouden, hij begon kopjes maaginhoud te spugen van de stress.
Het was dubbel want zoon wilde ook graag naar school hij had er ook goede ervaringen en goede mensen/leekrachten en een enkel kind.

Klachten

Documenteer je goed en wees bereid om een advocaat in te schakelen. Scholen kunnen de hakken in het zand zetten als je gaat klagen en ook overgaan tot een zorgmelding zodat je er een groot probleem bijkrijgt.

Mamsvaneen

Mamsvaneen

27-06-2019 om 12:35 Topicstarter

...

Ik documenteer inderdaad alles. Kinderpsycholoog en psychiater staan volledig achter ons.

Mijn angst is inderdaad dat als ik hem straks hier weghaal ik niet weet wat ik ervoor terug krijg. Hier kennen ze hem tenminste en heeft hij een paar kinderen waar hij leuk mee omgaat.

Als het te erg wordt (mijn kind is een volhouder en van nature een optimist: vandaag gaat het vast goed mam) zal ik zeker niet nalaten hem thuis te houden, ik zal dan wel iedere keer de leerplichtambtenaar inlichten waarom hij precies thuis is; het pesten op school.

Wat je zegt over een advocaat, ik denk dat we voor de zekerheid ons maar eens moeten kijken naar een rechtsbijstandverzekering...

Afname haantjesgedrag

Ik bemerkte in groep 8 een afname in het haantjesgedrag. De lln worden nu gezien als de oudsten van school en laten het ‘kinderachtige’ gedrag wat varen.
Daarentegen bemerkte ik een toename in allergische reacties vanuit school naar in hun ogen overbezorgde ouders.

Kijk eerst het begin van groep 8 aan. Misschien heeft je zoon dan een leerkracht waarbij hij zich begrepen en veilig voelt.

Andere suggestie:
Op een vo heeft een docent geen tijd om pesten aan te pakken. Lln gaan naar een vertrouwenspersoon, een teamleider of een andere aanspreekpunt waar ze zich gehoord voelen. Kent je zoon binnen de sbo iemand, denk aan de logopedist of de conciërge, waar hij zijn ei kwijt kan tijdens de schooldag? Zou hij daar behoefte aan hebben? Kan je die suggestie met de sbo bespreken zodat je zoon zijn onrust niet mee naar huis hoeft te nemen maar kan loslaten.

Dit zou hem ook helpen voor hij naar het vo gaat; gewend zijn aan het aankaarten van situaties met iemand binnen school zodat hij zich niet van te voren hoeft af te vragen hoe vandaag worden gaat.

Mijn kind heeft op de po zo’n iemand gemist. Toen we het pesten op school bespraken, werden wij niet serieus genomen. Later bleek dat kind al een paar jaar als het ware met emmers water ‘s in de handen ochtends richting school liep. Er zou gedurende de dag wel een paar scheppen water bij komen, wist kind, maar kind was sterk en wist dat het sterk genoeg was. Als ouder kan je niet door de muren heen kijken, je weet ook niet wat je kind voor zich houdt. Ik had gehoopt dat kind toen binnen school een vertrouwenspersoon had gehad ipv opkroppen.
Maar een vertrouwenspersoon had toen nog een andere betekenis; vertrouwenspersonen waren vroeger mensen bij wie een kind terecht kon als er thuis iets aan de hand was. Tegenwoordig zijn vertrouwenspersonen ook mensen die schoolse zaken zoals pesten aanhoren.

Sterkte met je zoon

Groothuizen

Groothuizen

28-06-2019 om 20:22

moeilijke situatie

Ik leef met je mee, het lijkt me vreselijk als je kind gepest wordt.
Ik zou toch met school blijven praten en samen kijken hoe het opgelost kan worden. Misschien voorstellen om ook eens samen met iemand van school en andere ouders te praten?

Enna M.

Enna M.

01-07-2019 om 10:08

zoek een andere school

Ik heb niet alles nauwkeurig gelezen, maar mijn oog viel op het volgende:

"Er is enorm veel verloop van personeel en de communicatie onderling en naar ons is gewoon bar slecht."

Deze school heeft moeite om het personeel binnenboord te houden (De oorzaak kan vanalles zijn: ontbrekende onderwijsvisie, team dat elkaar niet lekker ligt, wie zal het zeggen?)
Dan is het niet zo gek dat gedane beloftes en afspraken verwateren. Waarschijnlijk zijn er wel meer problemen met andere kinderen die blijven liggen, omdat de school zijn eigen issues heeft. Ik denk niet dat je kunt verwachten dat het pestprobleem opgelost gaat worden. Van school veranderen blijft een gok, maar dit is ook niks en bovendien echt schadelijk voor je kind.

Petra

Petra

01-07-2019 om 16:56

Wat ik zou doen

Hoi,

Heel vervelend! Heb een vergelijkbare ervaring.
Wat ik zou doen : gesprek voorstellen onder leiding van een Mediator.

Er bij aangeven dat je graag op een goede manier in gesprek wilt blijven in het belang van je kind.
Heb ik ook gedaan. Het werd een vertrouwenspersoon, maar het heeft wel gewerkt.

En eventueel een melding doen bij de onderwijsinspectie. Ze kunnen ingrijpen als het pedagogisch klimaat niet goed is. Kijk ook eens in het rapport van de onderwijsinspectie naar de zwakke punten van de school. Misschien kun je daar wat mee.

Succes!

Petra

Petra

01-07-2019 om 17:12

Vervolg

Heeft de school ook een pestprotocol?
Wat staat daarin en voldoet de school daaraan?
Voldoet de school aan de wettelijke verplichting die is ingevoerd?
Word jij als ouder betrokken in het zgn. pestgedrag van je zoon? Zo nee, waarom niet? Valt het wel mee of is het niet juist wat de school beweerd?

Hoe ziet zijn rapport eruit? Omgang leerlingen : goed : hoe kan het dan dat je steeds te horen krijgt dat hij ook pest? Dat moet toch ergens in terug te vinden zijn in de berichtgeving vanuit school?

Vragen stellen aan de school. Tot ze er flauw van worden.
Niet boos worden, beschuldigen etc. Laat zij maar vertellen. Dan krijg jij een goed beeld.
Daarna kun je gericht opmerkingen maken.

Ik heb ook eens verzocht om een keukentafel gesprek met alle ouders van de pesters. Dat wilde de school niet. Het gaat erom dat jij positief voorstellen doet, alles in het belang van je kind en dat het opgelost wordt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Enna M.

Enna M.

02-07-2019 om 00:07

...maar wat heeft je kind eraan?

"Vragen stellen aan de school. Tot ze er flauw van worden.
Niet boos worden, beschuldigen etc. Laat zij maar vertellen. Dan krijg jij een goed beeld.
Daarna kun je gericht opmerkingen maken."

Prima, maar wat heeft de zoon van Mamsvaneen daaraan? Moeder heeft de langste adem en haalt uiteindelijk haar gelijk bij school, maar dan. Tot die tijd blijft het aanmodderen....en wordt zoon nog steeds getreiterd. Het is al een jaar of 2 aan de gang en Mams heeft alles al zo'n beetje besproken met de school. Ze erkennen ook wel dat haar zoon gepest wordt, dat is het probleem niet. Het probleem is dat ze het niet kunnen oplossen omdat er telkens een nieuw stel (welwillende) leerkrachten is die beloven het te zullen aanpakken. Ik denk dat als het verloop in het team groot is, structurele problemen blijven dooretteren. Je kunt wel fijn op je strepen gaan staan maar daarmee is het pesten niet gestopt. "Nou mevrouw, de school heeft eindelijk een officiële reprimande van de onderwijsinspectie maar uw zoon heeft er inmiddels nog een trauma bij."

Mamsvaneen

Mamsvaneen

08-07-2019 om 12:43 Topicstarter

Hm.

Inmiddels weer een gesprek gehad, veel concreets heeft het uiteraard niet opgeleverd. Weer opnieuw alles besproken wat al eerder is besproken. Er is toegegeven dat de communicatie ruk is geweest, er wordt begrip getoont etc. Wel worden alle medewerkers (weer) ingelicht over het pesten van specifiek mijn zoon en hoe dit aan te pakken. Of dat daadwerkelijk gebeurt zullen we nooit weten natuurlijk.

Overigens pest mijn kind niet en school beweert ook niet dat dat wel zo is.

Pestprotocol is er (en wordt al twee jaar aangescherpt, nadat ik hierover mijn beklag heb gedaan maar is nog steeds niet ge-update) maar stelt niets voor: een A4 tje waarin vooral uitgelegd wordt wat de pesten is en dat school moet zorgen voor een veilig klimaat. Hoe dat gewaarborgd wordt en wat evt. consequenties voor notoire pesters zijn wordt niet genoemd.

Het stelt niets voor en als het wel wat voorstelde heb je er niets aan als medewerkers van school hun eigen gang gaan.

Ik geloof dat ik lang genoeg positief in gesprek ben geweest met school, het haalt even iets uit en dan verwatert het weer.

Enna M.

Enna M.

08-07-2019 om 16:21

klinkt niet alsof het volgend jaar beter zal gaan

Op basis van wat ik van je lees, zou ik uitkijken naar een andere school. Jammer dat het zo vlak voor het schooljaar is, dat is niet ideaal natuurlijk.

Vergrootglas

Een kind dat zo laat overstapt, daar zal vast wl iets aan mankeren, gr...
Bedenk dat de volgende po bij de oude school gaat vragen wat je kind voor gebruiksaanwijzing nodig heeft en dat de oude school hem niet de hemel gaa5 gaat inprijzen.
Alleen de overstap van po omdat de oude school zo ‘slecht’ is, zal je zoon helpen;
Een overstap kan nadelig zijn voor het advies, zo ligt hij onder een extra grote loep.

Als het anders kan, als je kind meer eigenwaarde weet te ontwikkelen, als hij volgend jaar een degelijke leerkracht heeft, krab dan nog eens achter je oren. Denk in belang van kind ipv je eigen frustraties ( been there).

PS mijn kind moest overstappen. En dat vlak voor een heel bepalende week. De school had er schijt aan; hun eigen imago diende te worden beschermd.
Toch hadden wij en kind die overstap willen voorkomen.het werd een levensles in mensenkennis, daar vonden we kind nog veel te jong voor.

Overdenk je actie; is het zeker dat hij volgend jaar ook niet veilig is?
Alsvolhpgend jaar duidelijk is voor je kind dat dat jaar verschrikkelijk wordt, is er ( gezien je dossier) genoeg tijd voor een overstap.

Uhh

De boosheid is is de spelling terug te lezen...

Mamsvaneen

Mamsvaneen

08-07-2019 om 22:19 Topicstarter

Wat een narigheid

Flanagan: wat een narigheid, de ware aard wordt wel heel pijnlijk duidelijk op die manier.

Er mankeert trouwens genoeg aan dit kind (ASS, ADD, gevoelig en kwetsbaar, onhandig, alles VWO niveau, behalve rekenen).

Maar een hart van goud.

We denken zeker in het belang van hem, daarom heeft overstappen op zich niet de voorkeur en zijn we dus telkens zo ontzettend aan het soebatten op school, want hij heeft het er regelmatig ook wel naar zijn zin (optimist hè)

Als we al overstappen zou dat pas volgend schooljaar (groep 8) worden, en dat zal niet eenvoudig zijn: een school met kennis van ASS (wat notabene op deze sbo school maar mondjesmaat aanwezig is) en waar hij zich veilig voelt en inderdaad op een manier zodat hij zichzelf niet de schuldige of 'loser' voelt in het verhaal.

Ik durf het bijna niet te zeggen maar het lijkt sinds een weekje iets rustiger te zijn. Ik denk dat we moeten blijven doorgaan met iedereen op school bij de les te houden, op deze school kunnen we niet rustig achterover leunen, want uit zichzelf lijkt er weinig initiatief te zijn om pesten ècht aan te pakken.

Een melding bij onderwijsinspectie gaat er sowieso komen, ik verwacht ook daar niet veel van maar wie weet helpt het uiteindelijk anderen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.