Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Scholen weer open na 6 april?

Ik ben wel erg benieuwd of de scholen 6 april open gaan, wat denken jullie? Ik maak me er namelijk best zorgen om, omdat ik het onderwijs werk.


Kinderombudsvrouw

Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer roept op om kinderen die hun schoolwerk niet thuis kunnen maken, naar school te laten gaan. (...) Van de kinderen die we in beeld hebben, weten we het wel, maar er zijn veel kinderen van wie we vermoeden dat ze te maken hebben met verwaarlozing of huiselijk geweld. Die zijn niet bekend bij de hulpverlening, ze kunnen niet weg van de plek waar ze vaak het meest gekrenkt worden."

Leraren zouden deze kinderen naar school moeten halen, volgens Kalverboer.

https://nos.nl/artikel/2328911-kinderombudsvrouw-haal-kinderen-in-onveilige-thuissituatie-naar-school.html

Juffie

Juffie

31-03-2020 om 12:25

Sydney

Helemaal eens met jouw laatste reactie. Dat is natuurlijk aan de gemeentes om te regelen, net als de andere opvang, maar onze gemeente is zo ontzettend traag, dat verschillende scholen het zelf zijn gaan regelen. Op mijn school (VO) worden zelfs al flink wat kinderen opgevangen. Ik vind ook dat scholen, als de gemeente het laat afweten, zelf het voortrouw moeten nemen. Dat is onderdeel van de maatschappelijke verantwoordelijkheid die scholen hebben.

Simpel

Dus als een kind blijkt niet het huiswerk te maken is het zaak om de school open te stellen.

Echter het gebruikelijke gedoe weer, extra zielig doen, suggereren dat die 15% verwaarloost wordt of te maken heeft met geweld.

Eerst heb je andere zaken waar je mogelijk bij kunt ondersteunen. Geen leermiddelen als een laptop of pc, of een die niet bruikbaar (meer) is. Daar kan de gemeente bij helpen via het WMO loket of andere initiatieven. Echter de bureaucratie moet je dan wel zien te vermijden. Maar men staat op scherp om het op te lossen.

Ouders die moeten werken en teveel kinderen alleen thuis laten. Daar zou de opvang een rol kunnen spelen. Hier ook bureaucratie, kan misschien wel even een onsje minder?

Ouders die geen begeleiding kunnen geven bij het opstarten van het werk vanwege eigen beperkingen, ziekten, onderontwikkeling. Daarvoor zou je beeldverbinding een-op-een kunnen bieden en inderdaad: kinderen naar school halen.

Kinderen met beperkingen: school kan daar een oplossing bieden. Maar mogelijk met wat attentie kunnen ouders ook ondersteund worden bij het begeleiden van een kind. Student aan huis, individuele leerkracht met een vast moment.

Allemaal gevallen waarin kindermishandeling niet aan de orde is. Nou ja, elke hulpvraag is natuurlijk 'kindermishandeling' volgens sommigen.

Echter als je er zo over denkt dan gaan de zorgmeldingen omhoog zoals gemeldt door Rene Meeuwissen, wat hij later wel weer terugtrekt maar hij doet toch eerst een oproep om te melden. Mieke Krol ziet meer VOTS en stelt het 'melden' terecht ter discussie.

En justitie is natuurlijk geen hulp. De gebruikelijke januskop van de zogenaamde 'hulpverlening'.

Maar goed, als je kind dus nu niet meekomt in het online thuiswerken dan ben je nu wel gestigmatiseerd als ouder. Je bent een kindermishandelaar, dat je dat maar weet.

Spreiding

Het probleem met het voorstel van de kinderombudsvrouw is dat vooral op basisscholen de kinderen die je naar school zou willen hebben niet echt gespreid zijn. Scholen in achterstandswijken zullen bijna hele klassen hebben waar dat nodig is en op andere scholen redden de leerlingen zich met hun laptop, aanwezige betrokken ouders en een eigen werkruimte prima.

skik

Belgje

Belgje

31-03-2020 om 13:45

12-jarig meisje overleden in België...

In totaal al 705 overlijdens in Belgie door coronavirus, ook meisje van 12 overleden. Het meisje ging na drie dagen koorts plots achteruit.

https://vrtnws.be/p.e0NjvlDlK

Incident Belgje

UIt de Dagelijkse Standaard:

"Ook in het buitenland zijn er gevallen bekend. In Frankrijk is een 16-jarig meisje gestorven, in China verleed een 14-jarige jongen. ‘Het herinnert ons eraan dat alle leeftijden, gaande van tien jaar tot de hoogste leeftijd complicaties kunnen ontwikkelen’, merkte Van Gucht op. ‘Het is wel belangrijk te vermelden dat dit uitzonderlijk is bij jonge mensen. Dit is niet de regel. Waarom het soms misloopt, weten we niet. Het is belangrijk dat dit geval per geval onderzocht wordt.' Volgens Van Gucht zijn er geen onderliggende medische klachten bij het meisje bekend, meldde hij aan VRT. "

Overigens heug ik me dat er ook ergens een baby is overleden?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

31-03-2020 om 14:58

Hmm

Na de nieuwste cijfers ben ik bang dat de scholen nooit meer open gaan. Het is net of ze er gisteren gewoon een boel waren vergeten en die vandaag bij de sterfgevallen hebben geteld.

Dat is ook zo

Met name in het weekend wordt niet alles doorgegeven. Bovendien loopt sterfte een week of drie achter de besmetting aan. In Brabant (als eerste maatregelen ingesteld) loopt het aantal nieuwe besmettingen al terug.
De scholen kunnen geen half jaar dicht blijven. Die prijs is veel te hoog.

Voorlopig wel dicht

Het zou mooi zijn als er iets meer ruimte en initiatief komt voor de kinderen die het thuis niet redden of waar ouders meer opvang nodig hebben. En in verband daarmee deels openstelling. Verder denk ik dat er genoeg draagvlak is onder leerkrachten en ouders om de school tot de zomervakantie dicht te houden.

Dan kan men ook wat meer doorgaan met de huidige investeringen in het afstandsonderwijs. Dat is ook niet verkeerd.

Als je te snel de scholen, in het algemeen, weer openstelt als voorheen, dan ben ik bang dat je teveel afhakers zult hebben. Mensen die of ziek zijn of die toch het idee hebben teveel risico te lopen als ze als leerkracht naar school gaan of als ze hun kinderen niet huishouden.

Dees

Dees

31-03-2020 om 15:35

Effect

De eerste symptomen komen 2 tot 12 dagen na de constatering van de ziekte en dan ben je dus nog niet direct dood. Een lichaam geeft niet zomaar op dus dat zal ook wel een paar dagen tot weken duren. Aan het aantal overleden personen kunnen we nu aan de sterftecijfers dus nog niet zien of de sluiting van scholen effect hebben.

We zouden als we genoeg testen hadden gehad het effect wel hebben kunnen zien aan het aantal patiënten.

Annej

Basisscholen tot de zomervakantie dicht lijkt mij echt drama, vooral omdat afstandsonderwijs bij basisscholen echt belabberd geregeld is. De verschillen zijn enorm, tussen scholen en tussen gezinnen en daardoor binnen een klas tussen kinderen.

Nu schijnt het op veel vo scholen ook niet zoveel voor te stellen: beetje huiswerk op magister en dat was het.

En straks worden al.die kinderen afgerekend met een lager vo advies of.blijvrn zitten en afstromen 🙄

Zonne

Zonne

31-03-2020 om 15:56

hoe dan?

"En straks worden al.die kinderen afgerekend met een lager vo advies of.blijvrn zitten en afstromen 🙄"

Het advies wordt toch op 3 jaar gebaseerd? Nu is 1 rapport misschien minder betrouwbaar, maar dan heb je alsnog 3 rapporten van groep 6, 2 rapporten van groep 7, en hopelijk weer normale rapporten van groep 8.

Nou drama, drama

Het leven is hopelijk langer dan een paar maanden niet naar school. Als je daarmee de pandemie kunt keren mag je in je handen knijpen.

Ik denk

Zeker wel drama, voor leerachterstanden die altijd sneller ontstaan dan weggewerkt zijn, voor kinderen en jongeren in thuissituaties die niet optimaal (Niet perse kindermishandeling) zijn.

Voor veel kinderen is school een fijne en veilige omgeving waar ze zich ontwikkelen op alle vlakken, niet alleen cognitief, maar ook sociaal en emotioneel. School is veel meer dan cognitief leren.

Voor de stress en gedoe die het ouders oplevert: en school.en werk. Ik worstel daarmee en ik niet alleen, al mijn bekende mede moeders ook, die worsteling heeft weer effect op de ontwikkeling van kinderen en jongeren. En dan heb ik het.nog niet eens over de stress die ouders ervaren doordat ze geen baan meer hebben of minder verdienen.

Natuurlijk zijn er ook kinderen die thuis wel opbloeien en niet op school, maar niet naar school gaan heeft heel.veel.invloed op alle vlakken.

En voor po is het misschien wel 3 jaar, maar alle kinderen die nu in groep 7 zitten, hebben nog 2 leerlingvolg citos te gaan. Die voor de zomer gaan zeker de zwakke leerlingen slechter scoren, dan is het maar de vraag of de achterstand in een half jaar ingehaald kan worden voor de m8 cito.

De VO leerlingen worden voor de zomer al afgerekend op hun voortgang. Degene die blijven zitten of afstromen hadden hun huiswerk maar beter moeten maken in corona tijd. Dat docenten slecht les hebben gegeven in die tijd en de leerling daar de dupe van is, is dan ineens een probleem van de leerling en niet van de docent of de school.

Ad Hombre

Ad Hombre

31-03-2020 om 16:36

Marsy

"De VO leerlingen worden voor de zomer al afgerekend op hun voortgang. Degene die blijven zitten of afstromen hadden hun huiswerk maar beter moeten maken in corona tijd. Dat docenten slecht les hebben gegeven in die tijd en de leerling daar de dupe van is, is dan ineens een probleem van de leerling en niet van de docent of de school."

Dat zit je gewoon te fantaseren. Het lijkt mij een stuk waarschijnlijker dat ze ongekend soepel zullen zijn.

Streng versus soepel

Er is op mijn vo-school al uitgebreid gesproken over doubleren of bevorderen met de omstandigheden waar we nu inzitten. Echt niet dat de leerlingen aan hun lot overgelaten worden maar er wel op afgerekend worden. Er wordt zorgvuldig bekeken waar je het voordeel van de twijfel geeft, hoe je eventuele problemen niet zonder meer naar volgend jaar verlegt, kortom: hoe je nu de leerlingen naar omstandigheden zo goed mogelijke kansen geeft.

skik

Hier ook

Je denkt toch niet dat VO-scholen zeggen “pech gehad, jouw probleem”? Er wordt nu al over nagedacht hoe we dat gaan doen als de scholen inderdaad niet meer open gaan dit schooljaar. Maar ik ga daar nog niet vanuit.

Ad Hombre

Ad Hombre

31-03-2020 om 17:08

Belasting

Ze zullen allicht wat vriendelijker zijn dan de belasting dienst die de onbelaste reisvergoeding nu wil gaan belasten omdat mensen niet meer naar hun werk reizen.

Waar een klein land klein in kan zijn...

Mijn best guess

(Lyceum)/ Ik denk dat niemand verplicht hoeft af te stromen. Ik denk dat iedereen sowieso mag doubleren. Ik denk dat in twijfelgevallen tussen doubleren en overgaan in overleg met leerlingen en ouders wordt gekozen wat t beste is. Een soort hele brede bespreekzone zeg maar. Die zal in de onderbouw vast heel coulant en ruimhartig zijn, maar ik denk dat er vooral in de voorexamenjaar wel wat terughoudendheid is. Als je er toch al matig voorstond en nu ( al doen we allemaal zo ons best) in op z’n minst suboptimale omstandigheden het h4 of v5 jaar moet afronden dan kan dat examenjaar ( toch al kort, en behoorlijk vol) nog wel eens heel erg gaan tegenvallen. Ik zou dan zeggen dat jaartje overdoen een veel prettigere manier is om de eindstreep te halen dan moedeloos ploeteren, zakken en dan nogveen keer examen. Maar ik denk dat er veel ruimte gaat komen om samen met leerlingen te besluiten wat de voorkeur heeft.

Geen idee of ik gelijk krijg. Maar dit lijkt me wel een aardig plan.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

31-03-2020 om 17:09

Lijkt me ook niet erg realistisch

Ieder jaar blijven er kinderen zitten maar volgens mij zijn er ook een boel die mogelijk zittenblijven in maart nog rechttrekken met een goede eindsprint. Als je al die leerlingen laat zitten omdat ze niet de kans hadden dingen recht te trekken, krijg je het komend jaar onevenwichtige jaarlagen. Daar zijn ook scholen niet bij gebaat. Dus ik ga ervan uit dat die streven naar een ‘gewoon’ percentage doorstromers en zittenblijvers.

Rustig aan Ad

Waar staat dat dan, dat de belastingdienst de reiskosten wil gaan belasten? Ik zie alleen maar een bericht op nu.nl waar de werkgeversvereniging AWVN wat over zegt. Bovendien moet, als ik het goed begrepen heb, de werkgever aangeven of de reiskosten al dan niet belast moeten zijn. Ze kunnen er trouwens ook voor kiezen je reiskosten helemaal stop te zetten als je niet naar je werk hoeft.

skik

VO scholen

Die goed zijn zullen coulant zijn, helaas geldt dat voor veel VO scholen niet. Ik ben dus benieuwd naar de daadwerkelijke cijfers straks: hoeveel blijven zitten, hoeveel stromen af, hoeveel gaan naar mbo met alleen overgangsbewijs naar 4 havo, hoeveel blijven zitten in voorexamen jaar. Ik verwacht echt dat deze cijfers hoger uitvallen dan andere jaren, maar dat hoop ik natuurlijk niet.

Over de belastingdienst: dat klopt, bij mij op het werk gaat de reiskostenvergoeding om die rede stop gezet worden

Angela67

Ik kan het niet lezen, mijn gratis artikelen zijn op.

Dat van die reiskosten had ik ook gelezen. Kun je beter wegstrepen tegen de thuiswerkkosten van verwarming, water, koffie etc. We zullen wel zien.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

31-03-2020 om 19:03

In ieder geval tot

na de meivakantie zijn de scholen gesloten.

Poehee,

Net gaat Rutte het woord voeren, gaat het beeld staan downloaden. Ik denk dat teveel mensen ingeschakeld hebben? Ik hoor hier in elk geval niets meer.
Terwijl mijn pc het gewoon doet.

Beeld

Alleen een start hickup.

Angela67

Angela67

31-03-2020 om 19:11

artikel

Deze dilemma’s gaan de maatregelen van het kabinet bepalen

Beeld Joren Joshua
Dinsdag besluit het kabinet hoe het na 6 april verder moet met de maatregelen tegen corona. Een duivelse opgave, waarbij premier Rutte en zijn adviseurs moeten afgaan op vaak nog maar halfrijpe inzichten. Wat weten we inmiddels, en waar moet het kabinet gokken?

Maarten Keulemans30 maart 2020, 23:00
1. Hoe ver is de epidemie eigenlijk gevorderd?
Van invloed op: alle maatregelen

De ‘allergrootste onzekerheid’, noemt RIVM-hoofdmodelleur Jacco Wallinga het. Want terwijl de ic’s steeds voller liggen – de piek wordt verwacht tussen half april en eind mei – kunnen experts de belangrijkste vraag van allemaal nog steeds niet goed beantwoorden: namelijk, of het ergste dan achter de rug is.

Alle kabinetsmaatregelen zijn erop gericht de inmiddels beroemde bobbel van patiënten die ziekenhuiszorg behoeven uit te smeren over de tijd, zoals je een bubbel in een waterbed naar beneden duwt. Maar niemand weet hoeveel water er in het waterbed zit: hoeveel Nederlanders met corona zo ziek worden dat ze in het ziekenhuis of op de ic belanden. Het gevolg is dat niemand weet of we de ziektebubbel nu platduwen – of dat er verderop in het waterbed weer een nieuwe bubbel omhoog komt.

En dat maakt nogal uit. Volgens een inschatting van de Universiteit van Oxford is het denkbaar dat de helft van alle Britten het virus ongemerkt al heeft gehad, zonder er echt ziek van te worden. Dat zou betekenen dat de ziektegolf al grotendeels voorbij is gespoeld. Even volhouden op de ic’s, daarna verdwijnt corona als sneeuw voor de zon, omdat de meeste mensen de ziekte al hebben gehad.

Maar volgens een net zo wetenschappelijke inschatting met iets andere aannames, van de Universiteit van Londen, is de huidige golf ic-patiënten nog maar het begin. De maatregelen die we hebben genomen, houden de ziektebult nu wel in bedwang, maar zonder maatregelen zouden er dit jaar alleen al wereldwijd 7 miljard mensen besmet raken en er 40 miljoen overlijden, aldus de Londense studie. Alle kans dus dat de ziekte alsnog toeslaat als we de maatregelen laten vallen.

Het diepe probleem is dat niemand weet hoeveel mensen nauwelijks klachten krijgen van corona. Volgens een Chinese analyse heeft zo’n zestig procent van alle mensen die besmet raken met het virus daarvan zo weinig last, dat ze buiten zicht blijven van de statistieken. En van 86 Brabantse zorgmedewerkers die positief testten op het virus, hoefden er maar twee naar het ziekenhuis: de overige 97 procent kon gewoon thuis uitzieken. Zes op de tien was bovendien gewoon naar het werk blijven gaan, als ze niet toevallig hadden gehoord dat ze corona hadden.

De oplossing is met een bloedtest in een grote steekproef van de bevolking kijken hoeveel mensen al antistoffen produceren tegen het virus, een teken dat ze corona hebben gehad. Maar dergelijke onderzoeken zijn pas net begonnen.

Dus tast men in het duister. ‘Het is nog steeds erg onzeker hoe dit precies gaat verlopen. Op basis van de gegevens die we hebben, kunnen we niet zeggen of het ene scenario waarschijnlijker is dan het andere’, zegt Wallinga. ‘Een aanzienlijke en snelle verlichting van de maatregelen zit er op dit moment dan ook gewoon niet in.’

2. Hoe besmettelijk is het virus precies?
Van invloed op: thuiswerken, social distancing, ouderen ontzien, bij verkoudheid thuisblijven

Toen het coronavirus net om zich heen greep, dachten virologen dat het net zoiets was als sars: een virus dat zich pas verspreidt na een week, als de geïnfecteerde volop aan het niezen, hoesten en proesten is. Logisch. Hoe kan zo’n virus zich anders verplaatsen dan surfend op een sproeier slijmdruppeltjes uit de luchtwegen?

Totdat wetenschappers aanwijzingen vonden dat het nieuwe coronavirus anders werkt. Negen Duitse patiënten die van dag tot dag werden gevolgd in München, brachten al op de vierde dag na besmetting het meeste virus voort, toen ze nog nauwelijks ziekteverschijnselen hadden. En in China beschreef een ander team vorige week het geval van een met corona geïnfecteerde man die zelfs in het geheel geen nies- of hoestklachten kreeg, terwijl zijn luchtwegcellen wel degelijk veel virus aanmaakten.

Dat is een aanwijzing dat het virus zich soms ongemerkt verspreidt. Al voordat het afweersysteem de strijd met het virus aangaat – met niezen en hoesten als gevolg – sijpelen de virusdeeltjes uit de cellen van de luchtweg, zonder dat de gastheer het merkt. De virusdeeltjes komen in de neus, en van daaruit op de hand, als men even kriebelt. ‘Daarom zeggen we: was je handen, nies in je elleboog, en blijf ook bij milde verkoudheid thuis’, zegt hoogleraar virologie Marion Koopmans (Erasmus MC).

Maar hoe belangrijk de route precies is, weet niemand. Volgens onder meer viroloog Michael Osterholm van de Universiteit van Minnesota tonen de bevindingen aan dat het virus zich ook kan verspreiden door te praten en zelfs te ademen. Vandaar dat het virus zich zo makkelijk kon verspreiden. Maar andere wetenschappers houden het erop dat symptoomloze besmettingen weliswaar bestaan, maar zo weinig voorkomen dat ze veel minder belangrijk zijn dan besmetting via hoesten – een overdracht die nogal smerig ‘druppelbesmetting’ heet.

Dus toch maar zekerheidshalve thuis blijven als u wat snotterig bent? Niemand weet hoeveel zin dat heeft. Aan het kabinet om daarin een weg te vinden.

Beeld Joren Joshua
3. Zijn de coronamaatregelen niet erger dan de kwaal?
Van invloed op: thuiswerken, social distancing

Allemaal mooi en aardig, die gesloten horeca en verlaten winkelstraten, maar hoe zit dat met de economie? Straks gaat de stagnerende economie nog meer levens kosten dan we nu besparen. ‘Wat denk je dat financiële stress als gevolg van een economische crisis met de gezondheid doet?’, zette econoom Kees de Kort de discussie op scherp op BNR.

Of denk aan de schade door uitgestelde operaties, werkloosheid en bezuinigingen op de zorg, stelt veiligheidsdeskundige Ira Helsloot (Radboud Universiteit). Het Eindhovens Dagblad citeert hem scherp: ‘Met alle maatregelen houden we maar een beperkt aantal mensen in leven, en vaak ook maar een jaar langer. Terwijl je er een veelvoud aan levensjaren voor weggooit.’

Maar de kwestie ligt nog niet zo simpel, zegt hoogleraar maatschappelijke gezondheidszorg Johan Mackenbach (Erasmus MC) desgevraagd. ‘De vraag is reëel, en we moeten goed over dit vraagstuk nadenken. Maar het is veel te kort door de bocht om te zeggen: wat we nu doen brengt meer schade toe aan de gezondheid dan geen maatregelen.’

Zo is een economische recessie in welvarende landen, merkwaardig genoeg, op korte termijn juist gunstig voor de volksgezondheid. Ja: als de dip zich aandient, stijgt het aantal zelfdodingen. Maar tegelijk daalt het aantal verkeersdoden en bedrijfsongevallen, gaan mensen meer sporten, eet men minder voorbewerkt voedsel, drinkt men minder alcohol en neemt de werkstress af. Volgens een grote analyse in 23 westerse landen betekent elke procent stijging in werkloosheid een daling in de vroegtijdige sterfte van 0,4 procent.

Pas als het ontij langer duurt, kunnen de nadelen komen. Op termijn is werkloosheid slecht voor de gezondheid. Een vuistregel is dat lagere inkomensgroepen in ons land vijf jaar korter leven en veertien jaar langer doorbrengen in slechte gezondheid dan de hoogste inkomensgroepen. Bovendien zal men in een kwakkelende economie wellicht bezuinigen op de zorg: ook dat kan levens kosten.

Alleen zien zulke afwegingen wel iets over het hoofd, zegt gezondheidseconoom Matthijs Versteegh (Erasmus Universiteit Rotterdam). ‘Alleen kijken naar wat voor gevolgen de maatregelen hebben is tamelijk onzinnig. Je moet ook meewegen wat er was gebeurd als je géén maatregelen had genomen.’ Zo goed als zeker was het land dan net zo goed in de ellende gezakt.

Er zit nog een fout in de gedachte dat Nederland beter af was zonder maatregelen, zegt Versteegh: ‘We zijn als land niet geïsoleerd. Alle landen om ons heen nemen ook maatregelen, dat kun je niet los van elkaar zien.’

Beeld Joren Joshua
4. Wat moeten we aan met de kinderen?
Van invloed op: schoolsluitingen, contact ouderen

En dan is er de kwestie van de schoolgaande jeugd. Hoeveel dragen die bij aan de besmettelijkheid van corona? ‘Dat is nu de allergrootste vraag’, twitterde epidemioloog Patricia Bruijning (UMC Utrecht) enkele dagen geleden. Onderwijsminister Slob gaf deze week te kennen dat hij de scholen desnoods langer dicht wil houden om de hamvraag te beantwoorden.

Aan de ene kant zijn scholen vanouds vliegwiel van pandemische ziekteuitbraken. Kinderen zitten veel aan elkaar en elkaars speelgoed, en zijn vanwege hun nog onrijpe immuunsysteem zowat permanent snotterig. Tel dat op bij de voortdurende aanwezigheid van ouders, leerkrachten en oppasgrootouders, en zo’n schoolplein is een soort lanceerinrichting voor virussen.

Maar alweer laat corona de experts ‘perplex staan’, aldus artsenblad The Lancet eind vorige week in een commentaar. Toen de WHO de dossiers van ruim 55 duizend Chinese patiënten bekeek, bleek er niet één geval bij te zitten waarbij iemand onomstotelijk corona had gekregen van een kind. Kinderen kunnen het virus wel oplopen en er ziek van worden (ook in Nederland belandde al een handvol basisschoolleerlingen in het ziekenhuis), maar omdat de meesten van hen maar weinig ziekteverschijnselen krijgen, zullen ze het virus nauwelijks doorgeven.

Alweer een ingewikkelde afweging van voors en tegens. In Zweden zijn de scholen nog open, in Nederland gingen ze na enig aarzelen dicht. En nu? Aan het kabinet om daarin een weg te vinden.

5. Gaat de zomer ons redden?
Van invloed op: thuiswerken, social distancing

Dat zou mooi zijn. Dat het coronavirus, net als de griep, minder actief wordt als de zomer inzet. ‘We duwen de piek van de ziektelast richting de zomer. En hoewel we in de modellen geen rekening houden met een groot seizoenseffect, zou het natuurlijk wel een mooie bonus zijn als het virus dan minder besmettelijk is’, zegt Wallinga.

Er zijn inderdaad goede aanwijzingen dat het nieuwe coronavirus in zijn eerste zomer onder de mensen wel eens een toontje lager zou kunnen gaan zingen. Net als de griep en het RS-virus heeft het coronavirus een vetomhulsel dat niet goed tegen hitte en droogte kan. Van de vier al bij de mens bekende corona-verkoudheidsvirussen, verdwijnen er in de zomer drie zowat van de radar, bleek in 2010 uit een uitgebreide studie. En een overzicht van de corona-uitbraak in honderd Chinese steden doet vermoeden dat het virus in de warmste en klamste steden minder besmettelijk was.

Maar er zijn ook tegenwerpingen. Corona verspreidt zich ook in zomerse oorden als Singapore, Florida en Brazilië. En afgelopen weekeinde liet een nieuw onderzoek zien dat het virus zich inmiddels in alle klimaatzones verspreidt, ongeacht het klimaat. ‘Kortom: we moeten er niet van uitgaan dat de overdracht in de zomer vermindert’, aldus de Britse epidemioloog en wiskundige Adam Kucharsky in een commentaar.

De cavalerie kan ook komen in de vorm van een werkzaam medicijn, of een vaccin dat mensen wapent tegen besmetting. Zo heeft de samenwerking van bedrijven en universiteiten genaamd de ‘coalitie voor epidemiologische paraatheidsinnovaties’ (Cepi) zich voorgenomen binnen 12 tot 18 maanden één miljoen doses van een of ander coronavaccin gereed te hebben. Maar critici vinden dat die belofte getuigt van ‘een naïef optimisme’, omdat de veiligheidstests doorgaans jaren vergen.

Hoop houden is één ding – je moet er alleen niet teveel van uitgaan dat het wel los zal lopen.

28 april

En uiterlijk 1 week daarvoor nieuwe afspraken.

Helder

Over drie weken, zonodig eerder, wijzigingen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.